[ 16 berichten ] 
 Titel: CPU voor LR5
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Sep 2013 14:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Omdat mijn computer LR4 maar met moeite trok en mijn camera gewoon ondersteund werd door lR3 heb ik de update naar LR4/5 tot nu toe weten te voorkomen. Met de komst van een nieuwe camera moet ik er nu toch aan geloven. Helaas is het budget beperkt (mede doordat de PC voor de andere toepassingen eigenlijk nog prima is) en dus zit ik aan het upgraden van deze PC te denken en niet aan een hele nieuwe. Mijn huidige PC draait onder Win7 32bits en heeft een Core2duo onder de motorkap en 2Gb geheugen. Dat moet dus sowieso een 64bits systeem worden met minimaal 4, maar liefst 8GB geheugen. Moederbordje zoek ik wel bij de processor uit, maar dat laatste is het onderdeel waar ik nog over twijfel. Als ik wat rondneus op internet dan zie ik dat er al snel de nieuwste en snelste processoren worden aangeraden. Maar als ik meer dan €200,- ga uitgeven voor een processor blijft er niet veel budget over…

Mijn vraag is dan ook wat jullie ervaring is. Kan ik met een goedkopere (wat oudere?) processor praktisch gezien ook uit de voeten of ga ik daar echt spijt van krijgen? Ik zit te denken aan een processor ergens tussen de €100 en €150.
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Sep 2013 15:40 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Past het nieuwe geheugen wat je zou kopen ook in dit moederboard? In dat geval zou ik eerst eens kijken of dat niet al gewoon de oplossing biedt. 2GB is wel heel weinig als je met foto's aan de slag gaat.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Sep 2013 18:10 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wat is je totale budget wat je max wil uitgeven?
Ik zou dan kijken voor bijvoorbeeld een upgrade setje zoals deze bij Azerty:
http://azerty.nl/8-5739/upgrade-kit.html

Daar heb je vanaf €240 een leuke upgrade met een i3 en 8GB en een moederbord.
Misschien iets om eens naar te kijken, zal altijd sneller zijn dan wat je nu hebt.
Nikon FX en wat analoog spul...

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Sep 2013 22:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Van 8GB zal je veel profijt hebben. Lightroom maakt geloof ik niet heel efficient gebruik van heel veel cpu-cores, dus liever 4 snelle cores dan wat langzamere 6 of 8. Ik koop altijd AMD; niet de snelste (en momenteel ook niet de zuinigste), maar wel goede prijs/prestatie-verhouding.

Je kunt natuurlijk gewoon bij het grote computerbroertje terecht voor advies.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Sep 2013 23:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt voor de adviezen, mensen!

Bastiaan schreef:

Past het nieuwe geheugen wat je zou kopen ook in dit moederboard? In dat geval zou ik eerst eens kijken of dat niet al gewoon de oplossing biedt. 2GB is wel heel weinig als je met foto's aan de slag gaat.

Ik kan natuurlijk altijd geheugen kopen voor in het huidige mb (en dan ook een upgrade naar een 64bits besturingssysteem, maar ik denk dat dat gezien de leeftijd van de PC een slechte investering is. Dan geef ik liever wat meer geld uit.

Remco v/d Sanden schreef:

Wat is je totale budget wat je max wil uitgeven?
Ik zou dan kijken voor bijvoorbeeld een upgrade setje zoals deze bij Azerty:
http://azerty.nl/8-5739/upgrade-kit.html

Daar heb je vanaf €240 een leuke upgrade met een i3 en 8GB en een moederbord.
Misschien iets om eens naar te kijken, zal altijd sneller zijn dan wat je nu hebt.

Totale budget is niet heel scherp omlijnd, maar liefst zo laag mogelijk ;-) Zo’n upgrade setje van €240,- zou prima passen en zal allicht sneller zijn dan wat ik nu heb, maar de vraag waar ik nou net mee zit is of ik geen spijt krijg dat ik er niet net wat meer geld tegenaan gegooid heb. Een i3 processor kom ik niet echt vaak tegen in de LR adviezen ;-)

inquestos schreef:

Je kunt natuurlijk gewoon bij het grote computerbroertje terecht voor advies.

Die houd ik ook zeker in de gaten, maar ik hoopte dat er hier wellicht wat mensen met concrete LR ervaring zouden zijn die zeiden: “ik draai hier LR5 op een systeem met processor X en dat gaat prima” ;-)
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Sep 2013 07:31 
Gebruikers-avatar
 Profiel
de klaas schreef:

Ik kan natuurlijk altijd geheugen kopen voor in het huidige mb (en dan ook een upgrade naar een 64bits besturingssysteem, maar ik denk dat dat gezien de leeftijd van de PC een slechte investering is. Dan geef ik liever wat meer geld uit.

Vandaar ook de opmerking of het geheugen wat je nieuw zou kopen ook in de oude pc past. Als dat het geval is zou ik met enkel geheugen beginnen. Dan zie je wat voor effect dat heeft. Is dat niet voldoende, dan hoef je alleen nog maar een moederboard en CPU toe te voegen. Maar misschien kun je dus voor minder geld al tevreden zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Sep 2013 07:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fysiek passen denk ik wel, maar ik zou anders geheugen kopen wat sneller is dan wat mijn huidige MB aan kan. Dat wordt dan toch een beetje een scheve situatie... Overigens zag ik gisteren dat ik me vergist had en dat er 4GB in zit. Uiteraad met alle beperkingen van een 32 bits systeem, maar toch...
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel: Re: CPU voor LR5
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Sep 2013 08:15 
 Profiel
Vergeet niet een snelle SSD toe tevoegen voor ja catalog enz.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Sep 2013 08:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Meningen over SSD's voor LR zijn volgens mij nogal verdeeld, maar hij staat wel op de lijst voor de toekomst. Ik heb alleen niet het probleem dat het een I/O probleem is. LR3 draait op zich goed (lees: acceptabel voor mij) met 21MP RAWs, maar diezelfde RAWs trekt ie niet/amper in LR5. Vooral het renderen van previews/zoomen naar 100% is bagger...
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Sep 2013 11:17 
Gebruikers-avatar
 Profiel
de klaas schreef:

Totale budget is niet heel scherp omlijnd, maar liefst zo laag mogelijk ;-) Zo’n upgrade setje van €240,- zou prima passen en zal allicht sneller zijn dan wat ik nu heb, maar de vraag waar ik nou net mee zit is of ik geen spijt krijg dat ik er niet net wat meer geld tegenaan gegooid heb. Een i3 processor kom ik niet echt vaak tegen in de LR adviezen ;-)

Dan zou ik net een stapje hoger gaan en de i5 kiezen. Die werken gewoon zeer goed. Dan heb je 8Gb erbij zitten. En kan je ook nog kiezen om er later bijv. 8 bij te prikken. Deze i5 hebben ook een on-board videochip wat niet heel slecht is mocht je je oude videokaart niet over kunnen zetten. Een nieuwe heb je vanaf een €70.

SSD werkt wel erg fijn moet ik zeggen. Laadtijden, wegschrijven gaat echt snel. Maar een normale HDD kan je ook prima mee werken.

Ik draai zelf met een i5, 16GB, snelle GPU en 2x 550mb/s SSD en LR3 draait als de ziekte. Wegschrijven doe ik op een NAS.

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Sep 2013 22:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou inderdaad zeker voor de i5 gaan ipv. de i3. Doet het echt top voor photoshop, beste prijs/ kwaliteit verhouding. Vrijwel net zo goed als een i7, die vind ik voor fotobewerking de meerprijs niet echt waard.
Heb er net zelf ook 1 besteld, met 32GB geheugen (misschien een beetje overkill ;)).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Sep 2013 13:08 
 WWW  Profiel
hier ook een i5, eerste generatie (i5 750) met 8 Gb geheugen. Draait als een tierelier.
"He's got a box with a demon in it that draws pictures"

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Sep 2013 15:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Blijkbaar moet het dan toch maar een i5 worden :)

@MMK: LR3, 4 of 5?
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2013 11:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nog even een vraagje voor Remco: je zegt dat je de foto's wegschrijft op een NAS. Heb je dan de meer recente op de SSD en de oudere op de NAS of heb je enkel je catalogus op de SSD en alle foto's op de NAS?
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2013 22:52 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik gebruik 1 SSD voor mijn Windows/software en de andere als scratch/werkdisk hier kopieer ik mijn ( RAW ) foto's op vanaf de CF kaart en tevens op mijn NAS om veilig te stellen. Ben ik klaar met foto's ontwikkelen/verwerken ( de JPEG's ) kopieer ik die ook weer naar de NAS.

Ehh, ja, duidelijk hoop ik ;)
Ik vindt het zo fijn werken. SSD's zijn lekker snel met laden/werken, en de NAS als veilige opslag.

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Sep 2013 08:38 
 WWW  Profiel
LR5 en CS6. Verder is mijn workflow vergelijkbaar met die van Remco zij het met slechts 1 ssd (voor de programma's) een HD voor de foto's en een back up/archief op een NAS.
"He's got a box with a demon in it that draws pictures"

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 16 berichten ] 

Grijswaarden