countAdView(1)
 [ 14 berichten ] 
 Titel: Botenkerkhof (Nu klikbaar voor groter!)
Nieuw berichtGeplaatst: 29 Jan 2008 23:01 
 Profiel
Eerste topic op DPZ

Zondag 27 januari ben ik buiten geweest omdat het (eindelijk) goed weer was. In de Waardepolder in Haarlem is een botenkerkhof. Al deze boten worden gesloopt en tot die tijd liggen ze daar te liggen. Na geprobeerd toestemming te krijgen om in de boten te mogen, wat niet is gelukt wegens niet thuis, heb ik vanwege de veiligheid alleen de buitenkant gefotografeerd van verschillende boten. Soms is ook de binnenkant gefotografeerd en deze foto's vind ik dan meteen ook weer sterker dus nog een keer teruggaan zit er wel in. Security kwam ook nog even kijken maar dat was een zeer geschikte gozer dus niet veel last van gehad.
Aangezien ik bewerken zo ongeveer net zo leuk vind als foto's maken ben ik ook hiermee lekker in de weer gegaan. De exif zit er nog in.

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

8:
Afbeelding

9:
Afbeelding

10:
Afbeelding
DDDDD2 | 17-40 | 70-200 2.8 IS | 50/1.8 | 35/2. Flickr! Photofacts.

Laatst gewijzigd door Mobyrick op 31 Jan 2008 21:45, in totaal 2 keer gewijzigd.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 29 Jan 2008 23:06 
Gebruikers-avatar
 Profiel
snelle reaktie:

Klein maar fijn! Mooie vignettering, hoewel die soms wat te veel opvalt, bv bij #9.
Sommige platen schreeuwen er om om groter getoond te worden.Ah toe! :o
I know it's out of fashion
And a trifle uncool
But I can't help it
I'm a romantic fool

Nikon D70, Nikon 50mm 1.8 - Tokina 100mm 2.8 Macro, Tamron 17-50 2.8, SB-800

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 29 Jan 2008 23:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Niet slecht, helemaal niet slecht. Eigenlijk vind ik ze wel mooi! Ik vind wel dat je met het vignetting effect een beetje doorschiet hier en daar en vooral de laatste foto is erg donker. Maar verder kan ik er niets over zeggen dan dat ik ze erg mooi vind.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 14:01 
 Profiel
Het botenkerkhof. Daar ben ik ook wel eens geweest en inderdaad komt de security daar binnen een half uur langs helaas. De bewerking vind ik wel ok. Soms is de vignettering iets te prominent aanwezig, foto 9 bv, maar het geeft wel een sfeer aan de foto.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 14:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Mooi gedaan, vooral 4 en 10 spreken mij erg aan, rustige foto's zeggen mij vaak meer dan een foto met te veel dingen erop!

2 is mooi maar niet echt duidelijk voor mij wat het nou precies is (ja.. een boot anders zou ie wel in een ander topic staan ;) )
Juvat inconcessa voluptas, horresco referens

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 14:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
is dezelfde als 8 en 9, maar ook daar wordt je niet wijzer wat voor een boot het is.
leuke serie, maar iets minder vignet mag ook hoor.
Flickr Hans wie is dat?

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 16:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Afgezien van de leuke platen en uitvoering, heb ik een algemene vraag aan de reagerende mensen over vignettering.

Wat ik niet begrijp is wat jullie mooi vinden aan vignettering. Volgens mij is dat een technische beperking van je lens. Als ik de lenstests erop nalees, dan wordt dat bij elke lens in een waarde uitgedrukt. Normaliter kies je de lens met de beste prestaties en dus ook de minste vignettering. Om dat beetje wat dan toch zichtbaar is weg te poetsen heeft PS zelfs een handige tool, maar ik begrijp dat deze tool nu juist wordt gebruikt om vignettering toe te voegen.

Ik kan me er bij oude foto's nog iets bij voorstellen, omdat dat vaak ook de sfeer van de foto bepaald, maar bij bovenstaande foto's krijg ik toch het gevoel dat je zonnekap in de weg zat, of dat het tijd wordt voor een beter lensje. Maw, niet elke foto/onderwerp is geschikt om geforceerde vignettering te gebruiken.

Kan iemand mij uitleggen waarom dat bij deze serie juist wel wordt gewaardeerd?

Voor alle duidelijkheid: #9 kan wmb echt niet.
AvW Landschapsfotografie | Mijn webshop
EOS 5D mark II | EOS 50D | EF 17-40 f/4L | EF 24-70 f/2,8L | EF 70-200 f/2.8L IS | 2x TC II | Speedlite 430EX

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 17:00 
Gebruikers-avatar
 Profiel
arnold_w schreef:

Voor alle duidelijkheid: #9 kan wmb echt niet.

dat zei ik ook....

Maar een mooi toegepaste vignettering zorgt voor een bepaalde sfeer. Dat het dezelfde vignettering is als bij een slechte lens, tja, zo is het. Daar heb je gelijk in.
Maar sommigen vinden dat mooi.
En bij sommige plaatjes in deze serie vind ik het goed kunnen (behalve bij 9 dan ;) )
I know it's out of fashion
And a trifle uncool
But I can't help it
I'm a romantic fool

Nikon D70, Nikon 50mm 1.8 - Tokina 100mm 2.8 Macro, Tamron 17-50 2.8, SB-800

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 19:51 
 Profiel
Wat reacties op opmerkingen van een ander forum (G.O.T., ik beantwoord dus nog geen vragen en opmerkingen van de mensen hier, dat komt later aan bod) Dit doe ik om wat meer achtergrondinfo te geven.

- Over het verhaal vertellen: vind ik erg moeilijk. ik ben nog maar een jaar bezig en de technische kant van het fotograferen vind ik al moeilijk genoeg. Het is zeker wel iets waar ik naar streef maar eerst ga ik proberen om goed serie's te maken en om mijn % goede foto's op te krikken. Op deze tocht heb ik 102 foto's genomen en ik heb er 10 getoond wat ik al zeer goed vind als ik het vergelijk met het begin.

- Over het overzicht: ik kan dat wel begrijpen maar het was zeker niet de bedoeling om overzichten te doen, ze laten weinig tot de verbeelding over vind ik en daarom zijn ze voor mij minder interessant. Ik vat de opmerkingen hierover dus op als een compliment. :P De titel van de testcase is dus wel verkeerd gekozen in dit geval.

- Over het onderwerp en het gebrek daaraan: ben ik het niet mee eens, ook vind ik de compo's niet te druk. Kan ik verder moeilijk uitleggen dus ik gooi het gewoon lekker makkelijk op verschil in smaak :)

- Over de nabewerking: de dag ervoor heb ik 300 gekocht en ook bekeken, daar is dus grotendeels mijn inspiratie vandaan gehaald. De visuele stijl van die film vind ik erg mooi. De donkere partijen komen dus daar vandaan. Foto 10 is misschien te donker maar de rest sta ik nogsteeds achter. Contrast en kleuren sta ik ook achter. Vignetting dan: Bij de luchten vind ik het erg mooi, het maakt het wat dreigender zo, in werkelijkheid was het zeer mooi weer maar dat past niet zo erg bij het 300 thema. Bij 4 en 5 heeft het niet erg veel toegevoegde waarde, dat geef ik toe (en 9 is wel heel heftig)

- Over de krapte van de compo's: grappig, 9 foto's zijn genomen met de 10-22, 1 met de 50mm 1.8 dus de wijdste lens beschikbaar (behalve fish, voor de smartasses). de reden voor de krappe compo's is weer dat ik wat aan de verbeelding wil overlaten en dat is goed gelukt. 6 is al een crop, als je geinteresseerd ben kan ik die wel een keer laten zien.

Rest mij nog te zeggen: bedankt voor al het commentaar, ik ga zeker nog een keer terug (met toestemming!) want er is nog veel meer te zien daarzo. Alleen voor foto 10 ben ik daadwerkelijk op een schip geweest dus er moet nog een wereld binnen zijn die niet ontdekt is

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 20:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik mag er vast ook nog wel even wat over zeggen. Ik zou willen dat ik veel meer kon zeggen dan dat ik 't gewoon een heel prettige serie foto's vind. Ik heb het gevoel dat wanneer je dit in een showcase gezet had, het niet terug gemikt was naar de testcase. De composities zijn vaak gewoon goed en 'lekker', en de bewerkingen maken 't af. In de opmerkingen over teveel aan vignettering kan ik me enerzijds wel vinden, maar ik stoor me er absoluut niet aan. Het is gewoon mooi zo, in mijn ogen.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 21:09 
 Profiel
Ha dank je, ik ben nieuw hier en om dan meteen een showcase te maken vond ik nogal "not done". Ik weet niet of ik nu ook een topic mag openen in de showcase maar als dat mag wil ik het zeker proberen.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 30 Jan 2008 22:10 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Verplaatst naar showcase "overig"

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 14 Feb 2008 12:38 
 Profiel
Grappig, sinds het een showcase is reageert er niemand meer. Als er nog iemand geinteresseerd is in een update hoor ik het wel. Heel erg bedankt voor het commentaar tot nu toe iig
DDDDD2 | 17-40 | 70-200 2.8 IS | 50/1.8 | 35/2. Flickr! Photofacts.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 14 Feb 2008 12:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
vindt het wel een strakke serie, vignetting stoor ik mij helemaal niet aan
steel uit de vork

Forumindex » Showcase / Testcase archief 2007-2009 » Overige
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden