countAdView(4)Best of DPZ, uitgelicht #01
 [ 18 berichten ] 
 Titel: Nederland in Beeld #2 (juli 2005)
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 16:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Minder dan een maand sinds de vorige serie is het nu tijd voor deel 2. De afgelopen maand heb ik er weer flink op los gescheurd door Nederland, meer dan genoeg om weer een topic te vullen. Het thema is natuurlijk nog steeds hetzelfde: Nederland! Voor meer informatie over bijvoorbeeld de plek waar de foto genomen is, of wat de gegevens zijn (lens, diafragma en dergelijke), verwijs ik naar mijn site.

Eerdere delen:
- Nederland in Beeld #1

1. Beesd
Afbeelding

2. Linschoten
Afbeelding

3. Loenen
Afbeelding

4. Muiden
Afbeelding

5. Weesp
Afbeelding

6. Vianen
Afbeelding

7. Den Haag
Afbeelding

8. Linschoten
Afbeelding

9. Zevenhuizen
Afbeelding

10. Den Haag
Afbeelding

11. Vianen
Afbeelding

12. Linschoten
Afbeelding

13. Muiden
Afbeelding

14. Vianen
Afbeelding
Afbeelding

Laatst gewijzigd door vanDaal op 17 Okt 2005 23:13, in totaal 1 keer gewijzigd.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 17:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
#4 is lekker alleen is de voorgrond net iets te licht.
#6 is een fijne plaat
#8 is een tof idee zo over het water alleen het huis is me te blauw.
#9 is mooi door de lijnen alleen jammer dat de wieken niet diagonaal staan .. maar dat is natuurlij lastig aan te passen ;)
| Canon G10 | Panasonic Lumix DMC-TZ5 |

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 18:33 
Ze komen allemaal een beetje geblurred op me over, alsof ze net niet scherp zijn. Kan dat? of stel ik nu te hoge eisen?
#6 (rare plek voor koeien!) en #11 zijn mijn favorieten.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 18:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heel leuk dat je ook in Weesp bent geweest :) Ik wist alleen niet dat onze gebouwen z? scheef stonden ;)
Erg leuk idee zo'n serie, 11 is erg mooi.
Canon 40D | Tokina 12-24 F4 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 50 F1.8 II | Canon 70-200 L F4 | Canon 300 L F4 IS | Canon 1.4x II | Canon 420EX

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 19:08 
 WWW  Profiel
4, 6, 8 en 11 zijn mijn favorieten! ik vind het leuk dat je zo'n serie neerzet en ik hoop dat er nog meer komen! :)

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 19:46 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Laat ik maar even de andere kant op gaan... ook even opmerkingen maken over de platen die ik niet zo geslaagd vind... iedereen richt zich zo op wat ze wel goed vinden... (misschien het mooie weer... iedereen in een goeie bui?)

1. en 3. te rommelig, het is mij in deze platen niet helemaal duidelijk wat je wilt laten zien. (op 3 staat die man zelf ook te bedenken waar hij naar staat te kijken volgens mij)

2. mooie locatie, ook met de weg zo in beeld. Belichting wat minder geslaagd, Heg te donker en schaduwen op huis maken 'm voor mij minder geslaagd.

5 - 9 leuke platen waarbij 6 en 9 eruit springen als zeer geslaagd.

12. wel mooi maar pas niet in deze serie. Ik dacht eerst dat je per ongeluk een foto uit een andere serie toegeveogd had

13. bootjes ?n kasteel storen me... zonder een van deze twee is het ook niks... maar zo is het ook een beetje stortend.
Bootjes verpesten zich op kasteel en kasteel verpest achtergrond... Ik weet het niet.

14. mooi, je blik wordt door de hele rij schepen over de rivier "getrokken" werkt mooi

Arjan
My needs are simple and few: food, clothing, a comfortable place to sleep and no idiots - Valentine Wiggin

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 21:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vandaal=geniaal

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 22:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik kan me erg vinden in jouw manier van fotograferen en ook het soort fotografie, maar ik zie bij jou dezelfde 'probleempjes' als ik ook heb; hoe krijg je iets "alledaags" als het Nederland waarin wij leven goed op de foto. Het voelt allemaal zo bekend dat het lastig is om met originele composities voor de dag te komen...... maar dat is hier en daar toch zeker wel gelukt! Al zijn sommige ook wat minder gelukt naar mijn gevoel.

Wat ik ook terug zie komen is dat je probeert het 'mooie licht' te vangen, iets wat mij ook altijd trekt. Dat zijn voor mij dan ook de mooiste foto's in deze serie: 1, 2, 9, 10 en 11. Waarbij ik het jammer vind dat 1 niet helemaal scherp is (of geen 'USM' na resize?). Foto 2 is voor de topper van de serie, leuke compositie, mooi die laatste lichtstralen op dat huis en de bermen. Een goede tweede is voor mij 9; heerlijke kleuren en dat pad leid je prachtig naar die molen toe.

Sommige andere foto's komen wat druk of onevenwichtig over (3,5,8) alhoewel ik ook hier weer de speciale lichtomstandigheden terug zie (kerktorens, huisje). 4,6 en 12 kunnen me niet echt bekoren moet ik helaas zeggen, net iets te 'saai', 13 wat te druk en 14 wat te gewoon.

Maar bij alle foto's zie je wel typisch Nederlandse dingen, bv ook bij 13 ondanks dat ik hem niet superinteressant vind is hij wel typisch nederlands met watersport en kastelen, dus in zo verre is je opzet geslaagd.

Erg leuk om te zien deze series, vooral mee door blijven gaan!
Nikon: And you need to know how it feels to be alive

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 06 Aug 2005 23:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
mooie serie! 6,8,12 en 14 zijn de besten imho... mindere serie dan de vorige, maar ook erg fijn. respect voor hoe je erinslaagt ons naar eigen idee wat te platte,saaie landje vast te leggen!

1: mooi plaat, alleen de boom die in het midden staat heeft een richting naar rechts, jammer dat ie die niet echt bennut.. had liever een rechtser standpunt gezien waarbij de schuur links niet zichtbaar was, de boom links stond, en de foto stuurde als het ware...
2: mooi, fijne compo, erg mooi licht en kleur... kvind het jammer alleen dat de lucht linksonder zo opgeblazen is...:(
3: mooi, ook lekker veel actie op de plaat, maar zou liever zien dat rechts de deur en raam erafgecropped waren, misschien smaak, maar het maakt de plaat imho wat chaotischer...
4: mindere plaat imho, irri die rechtboomtakken storen de compo, verder is de tekst niet echt scherp, jammer, en snijd de voorgrondboom de achtergrondboom
5: mooie foto voor in een stad! heerlijk blauwe lucht :):P:D
6: Heel fijn! Het strand er niet bij zou ik mooier vinden, dan lijkt het alsof de koeien echt op "een eilandje" staan...
7: minder... steen linksonder komt compo imho niet ten goede...
8: heerlijke plaat zeg! heb je er ook een gemaakt van het huisje en zn reflectie zonder blad dat de nok van het dak bijna raakt? lijkt me eerlijkgezegd zonder voorgronddingen nog mooier, maar dit heeft ook wel wat...
9: beetje standaard imho, wel jammer van electriciteitskabels en hekje in water... o wacht dit is natuurlijk de reflectie van de wiek:P
10: mooi: weer fijne reflectie en fijn licht zeg!
11: niet interessant genoeg imho, wel mooi perspectief!
12: machtig mooi licht, maar snap het verband met lindschoten alleen niet, maar zeker fijne compo met die bomen en heerlijk contrast
13: mooi maar die boten en de doorsnijding van het kasteel stoort me, hoewel dit natuurlijk heel bewust gedaan is...
14: heel mooi rivierenshot, op een of andere manier heel dynamisch imho... ziet er ook lekker wijds uit, en fijne kleuren:)
D30 & sigma 28-105/2.8-4
Agfa Colorflex (50mm 2.8)
Zeiss Ikon Box-Tengor (6x9)
Fujica STX & Fuji STX-2 + 28 3.5 + 35 2.8 + 50 1.9 +35-70 2.8-4 + 70-210 4.5 + tc 2x

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 07 Aug 2005 00:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben normaal een grote fan van je foto's, maar ...... deze serie vind ik minder.
Kleuren zijn (komen hier) wat te flets over, maar dat is niet zo'n punt.
Veel meer stoort me de vertekening op 17 mm in foto's 2, 3 en 5 die daardoor voor mij al hun glans hebben verloren.
■ Canon EOS 1DmkII ■
■ glas en overige fotozooi ■ Billingham 445 ■ zere schouder ■

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 07 Aug 2005 02:42 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Heej, die foto op nummer 5, zat daar eerder niet een dierenwinkel?
Kwam daar altijd voor mijn werk.
Voor de rest grootendeels mooie serie!!
Canon Powershot S2 IS

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 08 Aug 2005 13:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ScSilver schreef:

#4 is lekker alleen is de voorgrond net iets te licht.

Ja? Dat vind ik eigenlijk wel meevallen (in ieder geval op mijn monitoren).

Citaat:

#8 is een tof idee zo over het water alleen het huis is me te blauw.

Klopt ja, dat is iets te blauw geworden naar het (enigszins) opvoeren van de saturatie.

Arjan Kroonen schreef:

13. bootjes ?n kasteel storen me... zonder een van deze twee is het ook niks... maar zo is het ook een beetje stortend.
Bootjes verpesten zich op kasteel en kasteel verpest achtergrond... Ik weet het niet.

Klopt inderdaad. Ik was druk op zoek naar een plek waar dat niet het geval zou zijn. Helaas was dat onmogelijk.

ghospire schreef:

Ik kan me erg vinden in jouw manier van fotograferen en ook het soort fotografie, maar ik zie bij jou dezelfde 'probleempjes' als ik ook heb; hoe krijg je iets "alledaags" als het Nederland waarin wij leven goed op de foto. Het voelt allemaal zo bekend dat het lastig is om met originele composities voor de dag te komen...... maar dat is hier en daar toch zeker wel gelukt! Al zijn sommige ook wat minder gelukt naar mijn gevoel.

Voor mijn gevoel ben ik ook wel een beetje zoekende. Wat vind ik mooi? Waar kan ik het vinden? En vervolgens, hoe zet ik zo goed mogelijk op de foto? Hoe langer je er mee bezig bent, hoe moeilijker het eigenlijk wordt. Origineel hoef ik niet te worden, dat interesseert mij ook helemaal niet. Het enige wat ik wil, is de schoonheid van Nederland zo goed mogelijk op beeld overbrengen. Nadeel hiervan is dat je vaak uitkomt op "alledaagse" foto's. Dat heeft een negatieve bijklank, maar ik vind van niet. Het doel is juist het alledaagse zo te brengen, dat je gaat inzien dat het alledaagse eigenlijk best wel mooi is.
En vaak is de werkelijkheid mooier dan het beeld, wat inhoudt dat je opzet niet genoeg geslaagd is. In dat proces zit ik momenteel nog enigszins vast. Hoe krijg je je foto's zo dat je achteraf vindt dat het zich kan meten aan de werkelijke situatie?

Citaat:

Waarbij ik het jammer vind dat 1 niet helemaal scherp is (of geen 'USM' na resize?).

USM na resize doe ik nooit. Ik denk dat deze plaats misschien last heeft van een lage f-waarde (5.6).

Citaat:

Erg leuk om te zien deze series, vooral mee door blijven gaan!

Ga ik ook zeker. Het voordeel van je richten op dingen die je zelf mooi vindt, is dat je daardoor een interne drijfveer hebt om continu foto's te blijven maken. Zeker nu ik mijzelf meer vrij kan bewegen (okee, wel een full-time baan, maar ook de beschikking over een auto), is mijn produktie flink verhoogd. De komende maand hoop ik dat ook weer te bereiken.

Timbo schreef:

8: heerlijke plaat zeg! heb je er ook een gemaakt van het huisje en zn reflectie zonder blad dat de nok van het dak bijna raakt?

Nee, ik kon niet gemakkelijker dichtbij komen. Het is namelijk priv? terrein.

Bedankt voor je uitgebreide kritiek bij de foto's. Met veel punten kon ik het wel vinden. Overigens is het wel zo dat ik er in veel van de gevallen niets aan kon doen (met door beperkingen wat betreft het standpunt).
Afbeelding

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 08 Aug 2005 14:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik vind 11 wel een fijne plaat (ja hoe kan het ook anders met een pano he ;)). Mooi licht en wolken, schip vaart mooi het beeld in.
Ze zijn wel aardig soft allemaal, ik zou je toch willen aanraden wat USM toe te passen.

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 08 Aug 2005 14:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat doe ik ook wel, maar niet na een resize. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat dan ook moet gebeuren?

Overigens is 11 feitelijk geen pano, maar meer een horizontale crop.
Afbeelding

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 08 Aug 2005 15:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En d'r zit ook weer een 'bankje van VanDaal' tussen ;)

Leuke serie, maar ze lijken wat soft (<> onscherp!), ligt dat aan mij? iets te terughoudend met de usm geweest of was het een bedoeld effect?

Meestal scherp ik aan voor beweken en na bewerken (met mate) en dat werkt wel goed...van veel megapixels naar een krappe 600x600 zorgt gewoon voor lijn-vervaging dat met USM (smartsharpen/scriptje/focalblade/etc) een beetje teniet gedaan kan worden. Ik gebruik een simpele leidraad voor aanscherpen: is het resultaat beter dan het origineel dan moet je aanscherpen, anders niet :P
D300, Nikkor 18-70, 50/1.8D, Micro 105/2.8D, 70-200/2.8 VR-I, sigma 10-20, Bigma en dan ook nog wat flits meuk...
www.corethron.nl
*last updated on 28/8/2010*

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 08 Aug 2005 20:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eh...zo vaak schijnt de zon toch helemaal niet in Nederland?!?

Mooie serie :)
Canon EOS 30D | EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM | EF 50mm f/1.4 USM | Speedlite 420EX | TC-80N3 | Manfrotto 718B

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 08 Aug 2005 20:49 
 Profiel
mooie kleuren! lekker saturated. hou ik wel van
Canon EOS 350D /Canon EOS 20D / Canon 50 1.8 mkII / Canon 18-55 3.5-5.6 IS / Sigma 18-50 2.8 EX / Canon 70-200 4L / Canon Speedlight 580EX

Titel:
Nieuw berichtGeplaatst: 08 Aug 2005 20:55 
Gebruikers-avatar
 Profiel
#7 vind ik echt mooi.
sommige foto's lijken echter wat soft, niet echt helemaal scherp.
@10 is jammer dat de plaat te donker is naar mijn mening, die had ook goed kunnen zijn!
30D + BG-E2 | 17-40 /F4 | 50 /F1.8 | 70-200 /F4 | Sigma EF-530 DG ST

Forumindex » Showcase / Testcase archief 2007-2009 » Natuur
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 18 berichten ] 

Grijswaarden