countAdView(1)
 [ 26 berichten ] 
 Titel: Altenatief leica Summarit-M 35 mm f/2.5 voor m8
Nieuw berichtGeplaatst: 07 Okt 2009 20:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nu de M9 is verschenen, is de m8 een stuk betaalbaarder geworden en meer voorhanden gekomen.
De gedachte speelt bij mij daardoor alle canon spullen de deur uit te doen voor een m8 met een standaard lens.
Ik denk aan bovenstaande lens. Gemaakt voor de digitale m8. Zijn te nieuw om echt tweedehands te vinden. En komt op zo'n 1400 euro. Best een hoop voor niet al teveel lichtsterkte, bijna standaard lens (op de m8 dan)

Nou heeft zeiss ook een reeks voor de ikon. De ZM serie. De Biogon T* 2/35 ZM komt op 900 euro. Wat toch een lekker verschil maakt.

Kan deze lens echter zomaar op de M8 gebruikt worden. En hoe zit dit met andere merken? Waar moet je op letten?

En daarnaast, zijn er ook gebruikservaringen met de m8 op dit forum?
photography is an immediate reaction, drawing is a meditation.
Leica m8 - 18/3.8 super elmar asph - 28/2.8 biogon - 35/1.4 nokton - 50/2.5 summarit

Titel: Re: Altenatief leica Summarit-M 35 mm f/2.5 voor m8
Nieuw berichtGeplaatst: 07 Okt 2009 20:20 
 Profiel
Heb je al naar Voigtlander gekeken?

Die hebben een 35 2.5, 1.4 en zelfs 1.2. De 1.2 is in Duitsland nog geen 800 euro, de 1.4 zelfs minder dan 400 euro (zoek bijvoorbeeld op ebay.nl op nokton 35). Scheelt een slok op een borrel. Het prijsverschil is al een flink deel van die M8.

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Okt 2009 21:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Robert schreef:

Nu de M9 is verschenen, is de m8 een stuk betaalbaarder geworden en meer voorhanden gekomen.
De gedachte speelt bij mij daardoor alle canon spullen de deur uit te doen voor een m8 met een standaard lens.

Weet waar je aan begint. Leicaglas is mooi, heel mooi en kan het begin zijn van GAS. Ik had er destijds voor gekozen om Canon spullen te houden om zo nu en dan toch met AF te fotograferen.

Robert schreef:

Ik denk aan bovenstaande lens. Gemaakt voor de digitale m8. Zijn te nieuw om echt tweedehands te vinden. En komt op zo'n 1400 euro. Best een hoop voor niet al teveel lichtsterkte, bijna standaard lens (op de m8 dan)

Tja. Ik heb geen ervaring met deze lens. Wat ik erover gelezen heb is dat de fingerprint lijkt op de wat oudere lenzen: zachte bokeh, typische niet-aspherische onscherpte, maar desondanks toch scherp in focus. Nadeel is idd prijs: is die 1400 euro inclusief UV/IR filter?

Robert schreef:

Nou heeft zeiss ook een reeks voor de ikon. De ZM serie. De Biogon T* 2/35 ZM komt op 900 euro. Wat toch een lekker verschil maakt.

Kan deze lens echter zomaar op de M8 gebruikt worden. En hoe zit dit met andere merken? Waar moet je op letten?

In principe ja, al is er een controverse of deze lens gecodeerd moet worden. Ter correctie van vingettering en cyaan drift bij mn groothoeklenzen is het nuttig dat de camera " weet " welke lens op de camera is om de juiste in camera correctie toe te passen (ook in RAW). Er zijn een aantal opties: 1 negeren (men zegt dat bij objectieven > 35 mm dit niet nodig meer is); 2: met een viltstift markeren op de lensvatting (is tijdelijk, en een secuur werkje); en 3: de vatting eraf halen en die "gaten" laten uitboren om zo de lenzen meer permanent te coderen.

En daarnaast, zijn er ook gebruikservaringen met de m8 op dit forum?[/quote]
Heb al 2 jaar een M8 naar volle tevredenheid, met upgrade, en eerlijk gezegd: ook als ik een M9 zou kopen, zou ik hem denk ik niet weg doen.
Waarom ik fotograferen met een M8 prettig vind? de M8 is "compact", met name de lenzen zijn klein (geen 5D met 70-200/2.8). De scherptediepte is heerlijk klein. Het gevoel rustig met je compositie bezig te zijn is voor mij een verademing, terwijl ik met de 5D het gevoel had meer met moeten schieten.

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Okt 2009 21:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
NB enkele links:
draadje 1 uit Leica User Forum
draadje 2 uit Leica User Forum, commentaar op een review van een betaalde site:
reidreviews van Sean Reid
en tenslotte Erwin Puts over alle summarit lenzen

Succes, Boen

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Okt 2009 22:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
geensleutel schreef:

Heb je al naar Voigtlander gekeken?

Die hebben een 35 2.5, 1.4 en zelfs 1.2. De 1.2 is in Duitsland nog geen 800 euro, de 1.4 zelfs minder dan 400 euro (zoek bijvoorbeeld op ebay.nl op nokton 35). Scheelt een slok op een borrel. Het prijsverschil is al een flink deel van die M8.

Dank je, klinkt goed. Maar moet je deze dan ook laten coderen (zoals hieronder staat geschreven)?

HetDraakje schreef:

Robert schreef:

Weet waar je aan begint. Leicaglas is mooi, heel mooi en kan het begin zijn van GAS. Ik had er destijds voor gekozen om Canon spullen te houden om zo nu en dan toch met AF te fotograferen.

Robert schreef:

Tja. Ik heb geen ervaring met deze lens. Wat ik erover gelezen heb is dat de fingerprint lijkt op de wat oudere lenzen: zachte bokeh, typische niet-aspherische onscherpte, maar desondanks toch scherp in focus. Nadeel is idd prijs: is die 1400 euro inclusief UV/IR filter?

Robert schreef:

In principe ja, al is er een controverse of deze lens gecodeerd moet worden. Ter correctie van vingettering en cyaan drift bij mn groothoeklenzen is het nuttig dat de camera " weet " welke lens op de camera is om de juiste in camera correctie toe te passen (ook in RAW). Er zijn een aantal opties: 1 negeren (men zegt dat bij objectieven > 35 mm dit niet nodig meer is); 2: met een viltstift markeren op de lensvatting (is tijdelijk, en een secuur werkje); en 3: de vatting eraf halen en die "gaten" laten uitboren om zo de lenzen meer permanent te coderen.

En daarnaast, zijn er ook gebruikservaringen met de m8 op dit forum?

Heb al 2 jaar een M8 naar volle tevredenheid, met upgrade, en eerlijk gezegd: ook als ik een M9 zou kopen, zou ik hem denk ik niet weg doen.
Waarom ik fotograferen met een M8 prettig vind? de M8 is "compact", met name de lenzen zijn klein (geen 5D met 70-200/2.8). De scherptediepte is heerlijk klein. Het gevoel rustig met je compositie bezig te zijn is voor mij een verademing, terwijl ik met de 5D het gevoel had meer met moeten schieten.[/quote]

Wat bedoel je met GAS?
Met de canon fotograferen doe ik door drukte op de academie al tijden niet meer. Enige reden om hem toch weer eens te gebruiken is voor excursies waar het vooral gaat wat voor gebouw er op de foto staat en niet hoe. Sinds ik een compact canon heb is de zin om de slr te pakken helemaal weg. Meer groothoek, meer geheugen en veel compacter.
Pas geleden toch eens met een 5D met 50/1.4 gefotografeerd en dat beviel me wel erg. Weer dat oude gevoel van analoog. Heb eens kort met een m6 gefotografeerd en daarbij had ik weer dan oude gevoel. Verwacht dat gevoel ook met de m8. Dat gevoel wat jij beschrijft zegmaar. :)
Dit plus het wat compactere (is natuurlijk best een grote broodtrommel) spreekt me erg aan.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik eigenlijk voor een m6 de winkel binnenging. Maar de verkoper had voor dezelfde prijs (m6 was nieuw in doos) ook een paar m8's liggen.

De 35/2.5 is zelfs iets goedkoper dan ik eerst noemde. 1249 euro incl. btw. Staat niet bij of dit inclusief filters is. Is dit ook echt nodig?
Leica m8 - 18/3.8 super elmar asph - 28/2.8 biogon - 35/1.4 nokton - 50/2.5 summarit

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Okt 2009 22:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HetDraakje schreef:

NB enkele links:
draadje 1 uit Leica User Forum
draadje 2 uit Leica User Forum, commentaar op een review van een betaalde site:
reidreviews van Sean Reid
en tenslotte Erwin Puts over alle summarit lenzen

Succes, Boen

dank

Nieuw berichtGeplaatst: 08 Okt 2009 01:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
m6 was hier op het forum nog aangeboden onlangs met 50mm, maar dat terzijde!
GAS= Gear Aquesition syndrom, in geval van Leica-> LAS :).
Flickr Hans wie is dat?

Nieuw berichtGeplaatst: 08 Okt 2009 14:16 
 Profiel
Dat coderen is allemaal te ingewikkeld voor me. Ik heb een DSLR maar verder doe ik sinds kort alles analoog en dan hoef je daar niet over na te denken :) Ik heb dan ook een R3A met Voigtlander 40/1.4 besteld 8-)

Wel kan op je flickr bijvoorbeeld veel voorbeelden vinden van M8 gebruikers met Voigtlander glas. Flickr is uberhaupt erg handig om een klein beetje een beeld te krijgen van resultaten van verschillende lenzen.

Bijvoorbeeld:
M8 Voigtlander 35

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je geen Voigtlander glas aan te smeren, maar het prijsverschil is in de meeste gevallen aanzienlijk als je het vergelijkt met Leica glas. En ik hoor vooral heel veel positieve verhalen over Voigtlander.

Nieuw berichtGeplaatst: 08 Okt 2009 14:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voigtlander is een prima alternatief naar mijn ervaring ;).
NokiN & AceiL
De adelaar is gevlogen - T.v.B.

Nieuw berichtGeplaatst: 09 Okt 2009 10:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het coderen is "noodzakelijk" bij alle lenzen kleiner dan 35 mm, dus ip ook bij Zeiss/Voiglander. Dit heeft te maken met de hoek waarin het licht op de microlenzen op de sensor terecht komt. Afhankelijk of je een UV/IR filter gebruikt krijg je bij niet coderen een cyaan of magenta shift naar de randen.

Voigtlander / Zeiss / Leica lenzen: het is een beetje als met auto's; vergelijk Seat, Volkswagen, Audi (even kort door de bocht, geen persoonlijke voorkeur). Alle brengen ze je van A naar B, zullen kwalitatief minstens goed zijn. De variatie in de afstelling van de de voigtlander lenzen is wat groter (heb ik me laten vertellen). Ik heb zelf naar tevredenheid de 15mm/4.5 Heliar van Voigtlander. Klein degelijk lensje met redelijk goede resultaten.

Een openbare quote op het Leica User Forum, 8e post van Sean Reid (hij heeft diverse 35 mm lenzen getest en gepubliceerd op zijn betaalsite):

Citaat:

I can't summarize several articles here but my two cents on the CV 35s.

CV 35/2.5 - excellent lens overall, a real value, OOF looks great to my eyes
CV 35/1.7 - also an excellent lens with high res., lovely OOF rendering, low contrast, prone to veiling flare so can be tricky with filters under some conditions
CV 35/1.4 - soft in the corners at wider apertures, noticeable focus shift through F/5.6, OOF rendering a bit "jittery"
CV 35/1.2 - excellent lens in almost all respects but large and heavy, lovely OOF

Vergeet niet dat hoewel de leica lens 1250 euro kost (1200 bij konijnenberg) je GEEN zonnekap krijgt (ik meen 150 euro, hou me ten goede). Al je die M8 nieuw koopt, kun je bij Leica 2 UV/IR filters gratis krijgen

Boen

Nieuw berichtGeplaatst: 10 Okt 2009 21:24 
 Profiel
Ja, ga voor de Nokton 35mm 1.2!

Nieuw berichtGeplaatst: 11 Okt 2009 11:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
matthiass schreef:

Voor mezelf... Ik zou het niet doen. Het is een enorme lens. zie link, ergens halverwege een plaatje met verschillende 35mm. Deze verkoper zegt tevens dat die 35/1.2 aangepast moeten worden aan de M8. Verder heeft de 1.2 een filter diameter van 52mm en Leica heeft deze maat niet in haar assortiment waardoor je dus niets hebt aan de 2 gratis UV/IR filters als een M8 nieuw koopt.

Overigens: Voor de prijs van een nieuwe M6 waren er een paar M8's?? Is de prijs van die M6 zo hoog (speciale uitvoering of zo) of is de prijs van de M8 fors gedevalueerd... Ben nieuwsgierig naar de prijs.

Boen

Nieuw berichtGeplaatst: 11 Okt 2009 12:04 
 Profiel
Ja, oke, hij is groot en zwaar. Maar daar krijg je ook topkwaliteit voor. Ik heb er al redelijk veel over gelezen omdat ik volgend jaar ook een Nokton 35mm wil kopen. Ik ga zelf voor de 1.4 trouwens, omdat die goedkoper is.

Nieuw berichtGeplaatst: 11 Okt 2009 12:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb een Leica omdat deze compact is, de 35mm F1.4 is ook super compact, de 1.2 is nogal lomp.
NokiN & AceiL
De adelaar is gevlogen - T.v.B.

Nieuw berichtGeplaatst: 11 Okt 2009 14:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HetDraakje schreef:

matthiass schreef:

Voor mezelf... Ik zou het niet doen. Het is een enorme lens. zie link, ergens halverwege een plaatje met verschillende 35mm. Deze verkoper zegt tevens dat die 35/1.2 aangepast moeten worden aan de M8. Verder heeft de 1.2 een filter diameter van 52mm en Leica heeft deze maat niet in haar assortiment waardoor je dus niets hebt aan de 2 gratis UV/IR filters als een M8 nieuw koopt.

Overigens: Voor de prijs van een nieuwe M6 waren er een paar M8's?? Is de prijs van die M6 zo hoog (speciale uitvoering of zo) of is de prijs van de M8 fors gedevalueerd... Ben nieuwsgierig naar de prijs.

Boen

De 35/1.2 nokton lijkt me inderdaad te groot. Het idee om de slr eruit te doen komt juist door het formaat.
Zal trouwens best een prettige lens zijn, maar ik zie hem zelf niet snel gebruiken.

Die m6'en waren nieuw. Toen de m6 eruit ging hebben ze er een paar gekocht waarvan er nog wat te koop zijn. De m8's waren tweedehands. Vandaar ongeveer dezelfde prijs.

Nieuw berichtGeplaatst: 06 Nov 2009 23:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Meer ter informatie, omdat het kan ;)

Vandaag in de winkel voor een filter, maar ook kort een vergelijkbare zeiss en leica op de camera gehad.
De CZ ZM planar T* 50/2.0 en de Leica Summarit-M 50/2.5.

De CZ had volgens mij last van back of frontfocus. Iig, de scherpte lag niet waar ik heb had gezet. Maar dit kan ook goed aan mijzelf liggen.

Was vooral onder de indruk van de leica. Erg scherp beeld, en een prettig te bedienen kleine lens. De focusring gaat soepeler dan bij zeiss.

Hier twee plaatjes van vanmiddag.

CZ 50/2.0 @2.0 1/90 iso160 (die lens op de olympusbrief is de leica, die ernaast de CZ 28/2.8. Echt superklein lensje)
Zeiss is ook niet gecodeerd, geen idee of dit nog nadelige gevolgen heeft..
Afbeelding

crop (geen idee hoe je een 100% crop maakt..)
Afbeelding

Leica 50/2.5 @ 2.5 1/250 iso640
Afbeelding
crop
Afbeelding

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Nov 2009 05:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ze ontlopen elkaar niet veel hè...
Tja.. in dit geval zou ik 't gevoel laten spelen (als het prijsverschil niet al te groot is)
voor 100€ meer zou ik wellicht als m'n gevoel beter was de leitz nemen, als er 400€ tussen zat zou ik de zeiss pakken.

Succes d'r mee, 't is een heerlijk luxe probleem!

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Nov 2009 13:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
waarom €300 minder uitgeven en een gevoel hebben dat het net niet goed genoeg is elke keer als je een foto maakt. prijsvergelijking via de site van fotokonijn.
Flickr Hans wie is dat?

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Nov 2009 13:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
hansenonline schreef:

waarom €300 minder uitgeven en een gevoel hebben dat het net niet goed genoeg is elke keer als je een foto maakt. prijsvergelijking via de site van fotokonijn.

Voor de duidelijkheid, ik ben (nog) niet op zoek naar een nieuwe lens. De 28mm is vooralsnog meer dan genoeg.
Kon deze echter even proberen en kleine moeite om alles op het net te plempen mocht iemand het interessant vinden.

Op zoveel geld is 300 euro natuurlijk niet heel veel, en is het zonde als je daardoor net niet neemt wat je eigenlijk wilt. Qua beeld zijn ze beide inderdaad goed. De leica is echt een stuk kleiner wat hem erg intressant maakt. Maar daar staat natuurlijk een groter diafragma tegenover.
Als ik de foto's bekijk lijkt het alsof de zeiss een iets koeler (blauwer) beeld geeft tegen de leica met een iets neutraler beeld.

Op het rangefinderforum lees ik trouwens dat de leica 50/2.0 summicron het volgens tests weer wat beter doet dan de summarit /2.5. Proberen die eens in handen te krijgen.
Dan zit er wel een erg groot prijsverschil tussen leica en zeiss. Zo'n 760 euro...

Nieuw berichtGeplaatst: 07 Nov 2009 22:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De zeiss is inderdaad wat koeler dan Leica.
Ik ervaar dit zelf ook, ben mega blij met m'n zeiss 35/2 maar heb wel wat aan te passen in kleurtemperatuur. Kleine moeite natuurlijk maar toch....
Om diezelfde reden nemen mensen die met Nikon of canon werken geen sigma, maar een overstap naar Zeiss is dan toch weer anders ;)

Nieuw berichtGeplaatst: 10 Nov 2009 11:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ben zelf een beetje 50 mm gek en heb meerdere 50mm lenzen (Summilux asph, Summicron, Summarit, Elmar, Tri-elmar). De enige missende is de Noctilux.... :) . Om eerlijk te zijn neig ik meer naar de 50 summicron tov de summarit. Net zo klein, compact en mooie tekening. Qua fingerprint onlopen ze niet zo heel veel. Ben waarschijnlijk van plan de Summarit te verkopen om een eventuele M9 te financieren.

Overigens, om de keuze nog moeilijker te maken is er naast de 2.0 Zeiss Planar ook nog de 50/1.5 Nokton van Voigtlaender die volgens sommigen de beste prijs prestatie levert...

Boen

Nieuw berichtGeplaatst: 10 Nov 2009 21:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HetDraakje schreef:

Ben zelf een beetje 50 mm gek en heb meerdere 50mm lenzen (Summilux asph, Summicron, Summarit, Elmar, Tri-elmar). De enige missende is de Noctilux.... :) . Om eerlijk te zijn neig ik meer naar de 50 summicron tov de summarit. Net zo klein, compact en mooie tekening. Qua fingerprint onlopen ze niet zo heel veel. Ben waarschijnlijk van plan de Summarit te verkopen om een eventuele M9 te financieren.

Overigens, om de keuze nog moeilijker te maken is er naast de 2.0 Zeiss Planar ook nog de 50/1.5 Nokton van Voigtlaender die volgens sommigen de beste prijs prestatie levert...

Boen

Ik was inmiddels al meer richting een summicron aan het denken. De f/2.5 max staat me toch wat tegen. En tweedehands kosten ze ongeveer evenveel als een nieuwe summarit.

Op de plaatjes lijkt de summicron wel groter dan de summarit.
Zou je misschien een foto kunnen maken van beide (cron en rit) naast elkaar? Kan die namelijk nergens vinden online.

De nokton is ook intressant, maar zou dan eerder voor de zeiss 50 1.5 sonnar gaan. Maar de voorkeur gaat nu vooral naar een kleine lens.

Wel jammer dat de nieuwe summicron geen focustab heeft. Vond het wel erg fijn bij de summarit.

Nieuw berichtGeplaatst: 12 Nov 2009 20:55 
 WWW  Profiel
Voor wat het waard is, ik heb de leica 50/1.4 en Voigtlander 35/2.5. Een groot prijsverschil, en zeker met dat in het achterhoofd vind ik de Voigtlander een goeie keuze als het spaarvarken nog even moet bekomen. :twisted:
Sommigen vinden het zonde om non-Leica lenzen te gebruiken aangezien net deze het verschil zouden maken, maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens...

Succes met de zoektocht verder !
Digital EOS + stuff

Nieuw berichtGeplaatst: 13 Nov 2009 15:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hierbij een paar plaatjes van de summarit (links) en de summicron (rechts). Zonder zonnekap is de crit kleiner, met groter. Bij de cron is de zonnekap ingebouwd (laatste versie). De Cron wordt wel een halve centimeter hoger als je er een Uv/Ir filter op zet. De crit is liets slanker dan de cron, maar beide storen de viewfinder niet. Plaatjes zijn genomen zonder filter op de lenzen. Ik zou de cron nemen als ik nu opnieuw zou moeten kiezen. Optisch zouden er geen (grote) verschillen zijn tussen de diverse versies van de summicron, maar alleen de laatste heeft een ingeboude zonnekap, de oudere hebben zo'n ronde opschroefkap.

Boen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw berichtGeplaatst: 13 Nov 2009 19:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HetDraakje schreef:

Hierbij een paar plaatjes van de summarit (links) en de summicron (rechts). Zonder zonnekap is de crit kleiner, met groter. Bij de cron is de zonnekap ingebouwd (laatste versie). De Cron wordt wel een halve centimeter hoger als je er een Uv/Ir filter op zet. De crit is liets slanker dan de cron, maar beide storen de viewfinder niet. Plaatjes zijn genomen zonder filter op de lenzen. Ik zou de cron nemen als ik nu opnieuw zou moeten kiezen. Optisch zouden er geen (grote) verschillen zijn tussen de diverse versies van de summicron, maar alleen de laatste heeft een ingeboude zonnekap, de oudere hebben zo'n ronde opschroefkap.

Boen

Dank je. Heel duidelijk hoe groot/ klein de cron is. Hij is zo te zien ook kleiner dan de 50 f/2 zeiss planar.
Als ik voor de cron ga, zal ik zeker proberen een versie 6 (ingebouwde zonnekap) te vinden. Heb nu een ingebouwde zonnekap op de 200/2.8 canon en vind het erg handig. Bespaard veel ruimte in de tas en je kunt hem zo "aanzetten".

Voightlander lijkt me ook steeds meer intressant worden. De 40/1.4 en 35/1.4 nokton zijn prijstechnisch erg intressant, zijn lichtsterk, goed gebouwd, volgens de flickrfoto's geven ze mooi beeld, en ze zijn ook nog eens erg klein. Jammer dat er geen 40mm framelines op de m8 zitten. En om nu een opzetzoeker te gebruiken gaat me wat ver.
Bovendien is er volgens mij geen verkooppunt voor voightleander in nederland..

Eerst maar eens goed doorsparen :)

Nieuw berichtGeplaatst: 13 Nov 2009 20:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Robert schreef:

Dank je. Heel duidelijk hoe groot/ klein de cron is. Hij is zo te zien ook kleiner dan de 50 f/2 zeiss planar.

Wat ik me van Foka kan herinneren is deze idd nog een fractie kleiner dan de zeiss

Robert schreef:

Jammer dat er geen 40mm framelines op de m8 zitten. En om nu een opzetzoeker te gebruiken gaat me wat ver.
Bovendien is er volgens mij geen verkooppunt voor voightleander in nederland..

Op zich zijn de framelines van de M8 an sich al redelijk onnauwkeurig en kun je de 35 of 50 framelines gebruiken om het beeld af te schatten. De framelines zijn het meest nuwkeurig bij objecten op 0.7 meter. Is het object verder dan krijg je uiteindelijk meer beeld dan dat je frameline suggereert.
Dealer voor voigtlaender is Henny Hoogeveen in Noordwijk (en ook dealer voor Leica). Pas op je beurs...

Boen

Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 26 berichten ] 

Grijswaarden