[ 16 berichten ] 
 Titel: Transparant negatief na ontwikkelen
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 09:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb twee rolletjes Ilford DELTA100 ontwikkeld die helemaal transparant uit de ontwikkeltank zijn gekomen. Er staat ook geen enkele tekstuele aanduiding op de film, geen nummering en type. Alle ontwikkelvloeistoffen zijn van Ilford.

Als je het negatief tegen het licht houdt herken je af en toe heeeeel vaag iets van een foto, maar voor 99% is het volledig transparant.

Ik vind het vooral vaag omdat ik dit niet eerder heb gehad. Heb ik iets fout gedaan, of ligt het aan de rolletjes?
Stijnstijl Fotografie | Architectuurfotografie
www.stijnstijl.nl & www.architectuurfotografie.net

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 12:00 
 Profiel
Als er ook geen tekst op de rand staat denk ik aan verkeerd om in de camera geplaatst ?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 12:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als de film helemaal transparant is (ook de randtekst), is het rolletje niet goed ontwikkeld, hierdoor zijn alle zilvermoleculen door de fixeer weggehaald.

Welke ontwikkelaar heb je gebruikt?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 13:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb Ilford Ilfosol3 als ontwikkelaar gebruikt, stop en fixeer ook van Ilford trouwens. Voor de ontwikkeltijden heb ik ook gewoon aangehouden wat Ilford opgeeft. Rolletjes die ik eerder ontwikkelde op dezelfde manier gingen wel goed...

Het is kleinbeeld, dus verkeerd om lijkt me sterk.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 15:27 
 Profiel
Wanneer had je 'm voor 't laatst 'vervest'? Of voor de gelegenheid aangemaakt?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 15:39 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Heb je eerder gebruikte ontwikkelaar opnieuw gebruikt of heb je verse aangemaakt? Ontwikkelaar oxideert over tijd en bederft.
Als het nieuwe ontwikkelaar betreft is er iets mis gegaan met de concentratie of de temperatuur van de ontwikkelaar, of de gebruikte ontwikkeltijd. Te weing vaan één van die drie. :)
Te korte belichtingstijden geven ook een dun negatief, maar dan heb je de teksten in de perforatie die nog wel leesbaar zijn.
Gearwhore

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 16:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de ontwikkelaar een maand of acht geleden gekocht, maar maak elke keer vers aan. Volgens de juiste concentratie, temperatuur en ontwikkeltijd. Omdat het eerder goed ging en ook de teksten compleet transparant zijn vind ik het zo raar. Ik kan me voorstellen dat ik iets niet goed heb gedaan, maar zou niet weten wat. Het enige dat ik me kan bedenken is dat de ontwikkelaar niet meer goed is...

EDIT: Dank voor de reacties en suggesties uiteraard ^O^

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 17:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat laatste kun je checken toch? Ff een rolletje er doorheen jassen?

Anders had de film misschien een fabricagefout.
EOS50DAF17502.8IFEF501.8EF702004LAF102045.6.......................................................................................de reisfotograaf

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Transparant negatief na ontwikkelen
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 18:33 
 Profiel
De fles heeft niet in de zon gestaan?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 20:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mijn eerste vermoeden zou inderdaad `bedorven' ontwikkelaar zijn. Was het begin van het rolletje ook helemaal blank? Dat zou namelijk hoe dan ook zwart moeten zijn (inclusief de randen), tenzij je de camera in een doka hebt geladen.

Datasheet van Ilfosol 3 geeft aan dat, tenzij je de lucht uit de fles haalt, Ilfosol 3 pakweg vier maanden houdbaar is, zou dus goed kunnen dat je nieuwe ontwikkelaar aan moet schaffen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 21:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dankjewel BJ! Dat zal het wel verklaren ja, ik ga daar maar gewoon vanuit. En hoelang het al in de winkel heeft gestaan is trouwens ook een raadsel natuurlijk. Ook het begin van de film was blank (buiten geladen)...

In elk geval weer wat geleerd. Wist ook niet dat je de teksten aan de randen van de film ook mee ontwikkelt! Volgende rolletje gaat denk ik maar gewoon richting de Hema ofzo ;(.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 21:32 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Je kunt D76 poederontwikkelaar gebruiken, is volgens mij langer houdbaar. Ook met hele oude t-max ontwikkelaar geen problemen gehad. Maareh, die tekstjes worden met een lichtstempel in je film gezet, die ontwikkel je dus pas mee als je de rest ook ontwikkeld.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2011 22:50 
 Profiel
Stino schreef:

......Het is kleinbeeld, dus verkeerd om lijkt me sterk.

Kon ik niet weten, nam aan, gezien het forumonderdeel, dat het over MF ging.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Aug 2011 06:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je zelden ontwikkeld, en lage snelheid film zoals Delta 100 gebruikt is Rodinal wellicht een optie. Zeer goedkoop (je hebt maar heel weinig nodig per rolletje), en bijna eindeloos houdbaar. Verhoogt de korrel iets, maar da's vooral bij 400 ASA en sneller te merken.

Een andere optie is Diafine, dat is een twee-bad ontwikkelaar, dus zeer makkelijk in gebruik (tijd is niet zo belangrijk), en bijna ook bijna onbeperkt houdbaar (en herbruikbaar). Maar hoe diafine met trage films als Delta 100 werkt weet ik niet, ik heb het vooral voor snelle films (Neopan 1600 bijv), het verhoogt namelijk de effectieve filmsnelheid iets.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Aug 2011 18:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dynax_5D schreef:

Kon ik niet weten, nam aan, gezien het forumonderdeel, dat het over MF ging.

Klopt, maar ik bedoelde er verder ook niks mee 8-)

@Enzo & @BJ: Dank voor de tips en suggesties.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Aug 2011 16:02 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Als je regelmatig middenformaat zwartwit schiet is hergebruik van ontwikkelaar een optie. Als je, net als ik, een paar filmpjes per jaar schiet zijn verse chemicalien de enige manier om zeker te zijn dat er niets bedorven is. Zo vreselijk duur is het spul nou ook weer niet.

Ik weet niet of de Hema ook zwartwit doet of alleen kleur. Mijn lokale fototoko ontwikkelt zelf nog zwartwit, maar ik denk dat zijn routine en mijn gebrek daaraan ongeveer even gevaarlijk voor mijn negatieven zijn. Dan doe ik het liever zelf verkeerd. :)
Gearwhore

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 16 berichten ] 

Grijswaarden