[ 12 berichten ] 
 Titel: Workshop analoge fotografie.
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jul 2011 11:19 
 WWW  Profiel
Momenteel ben ik bezig met analoge fotografie. Niet vragen waarom, ik vind het gewoon leuk.
Tijdens mijn fotovakschool opleiding was zelf ontwikkelen ed. geschrapt. Verder niet zo erg maar toch zou ik me wel wat meer willen verdiepen in deze materie. Ik fotografeer met een oude Mamiya C220. Dit gaat redelijk maar het moet veel beter kunnen. Ik merk gewoon dat ik te kort kom. Dan heb ik het over het meten van licht, maar ook ontwikkelen van de film. Natuurlijk krijg ik wel beeld op de film maar ik heb gewoon het gevoel dat er veel meer in moet zitten.

Is hier op DPZ iemand die zo nu en dan nog workshop geeft.

- Belichten.
- Ontwikkelen zwart/wit (negatieven).
- Ontwikkelen C41 kleur (negatieven).
- Ontwikkelen van foto's (zwart/wit).
- Ontwikkelen van foto's (kleur). <- dit heeft geen prioriteit.
- Tips en trucks.

In de toekomst, wanneer ik dit beter onder controle heb wil ook een technische camera aanschaffen voor architectuur en portret. Welke weet ik nog niet maar ik heb inmiddels al wel gekeken naar een Combo 4x5". Maar wat ik al schreef, dit is toekomst muziek. Eerst het basis process goed onder controle hebben.

Wie kan mij verder helpen.

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jul 2011 13:35 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik kwam deze post tegen op Apug, misschien dat je met RobertV daar contact kan opnemen. Laatste bericht is wel van februari, maar wie weet.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jul 2011 19:38 
 Profiel
Volgens mij is Robert Vonk van Fotohuis Rovo, dus handiger om via z'n site z'n email op te zoeken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jul 2011 19:48 
 WWW  Profiel
Mail is verstuurd. Bedankt voor de tip.

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Jul 2011 17:52 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Vind dat best veel voor een ééndaagse workshop, of het gaat puur om het leren van de basics, om van daar verder zelf te leren, dan is het wel goed te doen in één dag. anders zou ik toch kijken naar een cursus.

bij ontwikkelen van kleurenfilm is met name de apparatuur belangrijk, het moet namelijk op 38 graden gebeuren en het is wel zo fijn als je een ontwikkelmachine hebt die er voor zorgt dat die temperatuur constant blijft, anders moet je allerlei rare trucks uithalen. voordelen van kleurenfilm zelf ontwikkelen zijn ook beperkter dan bij zwartwit film, wanneer je vaak genoeg films ontwikkelt, is het voordeliger en in vergelijking met de grote labs heb je het meer onder controle, dus makkelijker pushen en pullen en - als je het goed doet - geen last van vingers, strepen, vlekken, etc.

het zelf afdrukken van kleurenfoto's is iets wat ik toch nog in overweging zou nemen. een cibachrome print uitgezonderd, vind ik een natte print van een kleurenfoto vaak niet zo mooi. een goede scan en digitale print vind ik vaak mooier.

bij zwartwit is dit een heel ander geval, hier zie ik nog echt grote voordelen om dat allemaal in eigen handen te houden. in tegenstelling tot kleurenfilm is zwartwit film geen gestandaardiseerd proces, dus in de keuze van je ontwikkelaar en de wijze waarop je die toepast, heb je veel invloed op je negatief. daarnaast vind ik een barietprint een grote toegevoegde waarde hebben tov digitale prints.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Jul 2011 22:13 
 WWW  Profiel
Bedankt voor de reacties. In eerste instantie gaat het me ook om zwart/wit maar ik had gelezen dat C41 ontwikkelen met een JOBO redelijk eenvoudig thuis is te doen. Maar afdrukken zit er zeker nog niet in. Momenteel fotografeer ik alleen zwart/wit (analoog) en daar wil ik me eerst op richten. Inmiddels heb ik van Robert Vonk een email gehad over de kosten voor een aantal workshops. Hij levert dit niet in 1 workshop. Na de zomer zal ik eens gaan kijken. Ik heb er wel erg veel zin in. Vooral afdrukken lijkt mij ontzettend gaaf.

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Jul 2011 23:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik ben een maand geleden samen met een vriend begonnen met het opzetten van een eigen doka.
allebei hadden we nog nooit zelf wat ontwikkeld of afgedrukt, maar met wat informatie op internet en basis kennis van analoog fotograferen dachten we dat het wel te doen moest zijn.
we zijn begonnen met het maken van zwart/wit afdrukken, wat nu redelijk onder de knie hebben.
vandaag heb ik een jobo cpe-2 machine opgehaald en binnenkort ga ik daar kleurenfilm (negatief en positief) mee ontwikkelen.

als je wilt kun je een keer langs komen om zelf een rolletje film te ontwikkelen of wat afdrukjes te maken.
ik woon in tilburg, vlak bij het station.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Jul 2011 07:39 
 WWW  Profiel
Ik ga heel graag in op dit aanbod. Ik woon in Renkum, dat is een stukje van Tilburg maar met de auto is het prima te doen.

Chris

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Workshop analoge fotografie.
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Jul 2011 09:24 
 WWW  Profiel
Hé Chris,

gewoon lekker ether bijven snuiven....... ;)

Alex
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Jul 2011 09:51 
 WWW  Profiel
Ja Alex,

Collodium vind ik nog steeds super gaf. Maar zolang er nog teveel jonge kinderen door het huis rennen wacht ik nog even.
Niet dat ik mijn zoon niet vertrouw maar er lopen ook vriendjes mee. Voorlopig doe ik wil ik het bij analoog houden.
Tegen die tijd dat ik echt ga starten kom ik nog een keer voor een opfris cursus. Want dat was toch wel erg leuk.

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2011 18:58 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dr. Ego, hoe loopt dat zelf ontwikkelen? Ga je ook kleuren afdrukken proberen of is dit onmogelijk?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2011 19:27 
 WWW  Profiel
Op apug zag ik dat ze ook weleens doka meetings of iets dergelijks hebben.

In het verleden heb ik ook wel redelijk wat dokawerk gedaan en ook met een technische camera gewerkt. Ik ben al een tijdje van plan om de spullen weer eens klaar te maken en aan de slag te gaan.

Als je zin hebt om een keer met een Cambo 4x5, Cambo 8x10, Cambo TWR 54 ( handheld 4x5 tweeoog) of Cambo wide 650 (handheld 4x5 met vaste 65mm) te spelen, dan kunnen we wel wat afspreken. Voor mij een goede gelegenheid om de spullen onder het stof vandaan te halen en te kijken of het (nog) een beetje werkt.

Filmontwikkeling (MF of LF) kunnen we er dan eventueel ook wel bij doen.

Het werken met een 4x5 is niet veel moeilijker dan met je mamiya.

edit: zag op apug dat ze aan zgn doka introduktie doen. Bij een aantal doka's kan je als beginner langskomen om iets te leren. (Van 6x6 tot 8x10 vergroten)
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 12 berichten ] 

Grijswaarden