[ 4 berichten ] 
 Titel: Dust 601 vergroter voor mijn Mamiya films.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Jul 2011 08:42 
 WWW  Profiel
De meeste hebben inmiddels de donkere kamer opgeruimd en zijn overgestapt naar digitaal. Nu ben ik altijd al een beetje tegendraads dus ik ben weer een doka aan het opbouwen. Dit heb ik nooit eerder gedaan vandaar dat ik nog wel eens met een vraag rondloop.

Nu heb ik een Dust 601 vergroter. Hier zit een kleurenkop op maar kan ook voor zwart/wit gebruikt worden. Bij de doos met spullen zitten ook drie condensors. Maar wanneer moet ik die gebruiken?
Nu zit op de plek waar de dondensors zouden moeten zitten een silvobox 66. Maar wanneer ik de condensors plaats kan deze silvobox niet geplaatst worden omdat het anders te hoog wordt en de bovenkant met schuine spiegel kan niet dicht.

Concrete vraag, wanneer gebruik ik een condensor, en wanneer de silvobox?

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Jul 2011 11:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat doet de silvobox precies? Is dat een diffusor?

En drie condensors is redelijk extreem, meeste vergroters hebben er 1, tenzij je het over iets anders hebt dan ik gewend ben bij de term.

Kun je wellicht even een fototje maken?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Dust 601 vergroter voor mijn Mamiya films.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Jul 2011 21:17 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Normaal heb je verschillende condensors voor verschillende negatief formaten. Ik heb ook 601, ik zal eens op zoek gaan naar de manual.
Groet,

Sander

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jul 2011 11:06 
 WWW  Profiel
Ik kreeg van iemand deze tekst toegestuurd. Voor mij is het nu een stuk duidelijker.
De condensors gebruik ik voor zwart/wit. Ik heb een aantal condensors. Voor 35mm en voor 60x60mm.
Voor kleur heb ik twee Silvoboxen. 1 voor 35mm en 1 voor 6x6. Dus het ziet er naar uit dat de boel compleet is.

tekst:
Ik ken de bewuste vergroter niet, ik heb zelf een oudere maar weet het volgende van vergroters:

Voor kleurenvergrotingen te maken heb je een kleurenkop nodig, dat is het bovenste gedeelte v/d vergroter waar de lamp in zit. Een kleurenkop heeft 3 regelbare kleurfilters; magenta/cyaan/geel
Verder onderscheid een kleurenkop zich van een zwart/wit kop doordat een kleurenkop difuus licht verspreid en dus geen condensor heeft. Dit hoeft echter niet persee; er zijn ook kleuren vergroters met condensorlicht maar deze zijn zeldzaam.
De condensor is het lenzenstelsel (meestal 1 groot "vergrootglas") welke in een z/w vergroter voor de bundeling/verspreiding van het licht zorgt, bij een difuus vergroter gaat het licht door een serie matglazen waardoor het licht egaal verspreid wordt

Difuus licht geeft zachtere fotos maar ook minder last van stof, condesor licht geeft scherpere fotos maar ook meer last van stof. Durst kennende is er waarschijnlijk voor de m670vc (zoals voor de meeste durst vergroters) apart een losse kleurenkop te kopen welke je eenvoudig in 3 tellen kunt uitwisselen met de VC kop.

Het hebben van zowel een diffuse als een condensor kop is handig: je kunt dan zwartwit fotos belichten met de kleurenkop (met losse contrast filters in de filterla) en op die manier spelen met de scherpte van je foto's.
Het verschil is niet wereldschokkend maar subtiel maar wel duidelijk zichtbaar en voor sommige fotos zoals portretten beslist een plus.Ook 6x6/645 portret negatieven kun je zo net ff wat zachter maken waardoor huidstructuur er net iets vriendelijker uit ziet.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 4 berichten ] 

Grijswaarden