[ 10 berichten ] 
 Titel: GEZOCHT: contrastrijke 6x6 zw-w film
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Dec 2010 23:23 
 Profiel
Hallo

Ik ben op zoek naar een contrastrijke 6x6 zwart-wit film.
Ik heb al wat gelezen van de Rollei Retro 80S (iso 80), maar weet niet hoe frequent die te vinden is.
Ik kan me voorstellen dat er ook andere producten op de markt te vinden zijn.

Heeft iemand aanraders?

Dieter

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Dec 2010 23:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou voor film bij fotohuisrovo.nl en bij fotofilmfabriek.nl kijken wat ze hebben en dit dan bij bijv flickr bekijken of het iets naar je gading is.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Dec 2010 23:57 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik vraag me gelijk af waarom het contrastrijk moet zijn. Wil je afdrukken maken, of ga je het scannen?

Je kunt het resultaat ook contrastrijker maken door de film te pushen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Dec 2010 00:46 
 Profiel
Ok zal een checken Flipperkoning, bedankt.

Maarteun: Omdat ik een profiel wil fotograferen in zwart-wit met groot contrast waardoor er een silhouet zichtbaar wordt.
Ik heb geen doka en ga ze bij deze inscannen dus voel het antwoord al aan dat ik dan in photoshop het contrast zou kunnen optrekken, maar ik zou ze het liefst zo min mogelijk willen bewerken :).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Dec 2010 11:04 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zou je dan niet liever gewoon met je licht veel contrast creƫren?
Tenminste, als je gewoon dat silhouet vast wilt leggen.
Gewoon zorgen dat er 5 stops verschil tussen belichting achtergrond en profiel zitten en je bent klaar.
(of denk ik nu te simpel?)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Dec 2010 11:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je zelf ontwikkelt (en daar heb je geen doka voor nodig), kun je ook met het ontwikkelen al veel met contrast spelen.

Neem een willekeurige z/w film, push die twee tot drie stops en je contrast schiet omhoog. Met de juiste ontwikkelaar en verdunning kun je dan precies uitkomen waar je wil. Rodinal op 1:25 is een goed beginpunt bijvoorbeeld.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Dec 2010 12:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En als je niet zelf ontwikkeld, neem een 25 of 50 iso film. De snellere films zijn wat zachter, de agfa 25 werd vaak ingezet als grafische film. Ik weet niet of deze nog verkrijgbaar is trouwens.
vrij zacht met regen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Dec 2010 13:05 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Agfa is in 2005 gestopt met produceren van film. 'Adox is het nieuwe Agfa'; Adox heeft een deel van de Agfa zwart-wit productie overgenomen, maar de APX 25 helaas (nog) niet.

Adox heeft wel andere films die goed tot een hard contrast film te ontwikkelen zijn. De CMS 20 TEC is bijvoorbeeld heel goed tot een hoog contrast film te ontwikkelen, maar die is er alleen in kleinbeeld en 4x5" vlakfilm. Maar met de CHS 25 of 50 ART films kan je ook wel hoge contrasten krijgen. Verder wat B.J.Sharp zegt.

Wil je echt hele hoge contrasten krijgen, dan moet je orthofilm ontwikkelen in een lith ontwikkelaar.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Dec 2010 22:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kan ook lith-film gebruiken. Dit is een film die 'vroeger' veel in de druk wereld werd gebruikt en nagenoeg geen half-tonen ontwikkelt. Is niet op rol-film te verkrijgen trouwens, maar je kan ook 1 sheet in je 6-6 laden in een pidoka (pikdonkerekamer), schuif ervoor en belichten. Is vaak ca 25 ISO, ik heb er zelf nog veel liggen, maakte 'vroeger' hier maskers mee om in de doka allerlei trucks mee uit te halen (dubbelbelichtingen).
Het is niet de hamer die de kast maakt, maar de timmerman! En je beoordeelt een timmerman niet op wat voor hamer hij heeft maar op wat voor kasten hij maakt!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Dec 2010 23:34 
Gebruikers-avatar
 Profiel
...pidoka?

Ik vraag me af of een film met hoog contrast wel echt het belangrijkste is voor wat je wilt bereiken. Ik weet niet of het met natuurlijk of kunstmatig licht moet gebeuren, maar valt bijde wel te doen met de juiste belichting(/omstandigheden), lijkt me. Met gebruik van 'normale' z/w film.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 10 berichten ] 

Grijswaarden