[ 21 berichten ] 
 Titel: Collodium impressie
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Dec 2010 10:54 
 WWW  Profiel
Sinds een goede week ben ik in het bezit van een Mamiya C220 6x6 camera voorzien van een 80mm 2.8 lens. Het fotograferen en ontwikkelen van MF is voor mij helemaal nieuw.

Afgelopen weekend ben ik tezamen met camera-maatje Bart naar 'Alex from Holland' geweest om een Collodium workshop bij te wonen. Voor mij was dit ook een leuke kans om de Mamiya eens uit te proberen.

Collodium proces.
1: Voorbereiden, glasplaten schoonmaken met uiterst fijne kalk en vloeistof.
Afbeelding

2: Glasplaat voorzien van collodium en zilvernitraat. Nu is de glasplaat gevoelig voor licht. Model wordt klaargezet en omdat de sluitertijd nogal lang is wordt het hoofd gefixeerd met een beugel. Met een loep wordt gecontroleerd of het beeld op de juiste plek scherp is.
Afbeelding

3: Een overzicht van de studio. De camera staat zo'n twee meter van het model. Verder een paar fikse daglicht lampen die continue branden. Op de laatste foto zie je Bart op het matglas van de camera. Het ontwikkelen gebeurd in de donkere kamer, daar heb ik geen foto's van (helaas).
Afbeelding

4: Natuurlijk zijn van mij ook wat shots gemaakt. Wat is een collodium dag zonder foto's. Ik heb er een paar en ben er heel blij mee. Verder zie je een set oude lenzen variërend van 1850 tot ergens in de 20e eeuw. De laatste foto wordt de glasplaat voorzien van vernis. Niet zomaar vernis van de Gamma maar zelf gemaakt. Hars van een boom verdund in alcohol met een scheutje lavendelolie. (ruikt heerlijk)
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Workshop gevolgd bij Alex From Holland

Camera: Mamiya C220
Film: Kodak Tmax 400
Ontwikkelaar: Kodak D76

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Dec 2010 15:02 
 Profiel
mooie serie!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 12:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Inderdaad een mooie serie. De filmstrips werken zo erg goed!
Flickr
Camera, licht en glas....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 13:18 
 WWW  Profiel
Waarom werk je met daglicht lampen? Als het proces veel licht nodig heeft zou dat toch ook met flitsen kunnen? Of is het collodium traag ofzo?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 13:25 
 WWW  Profiel
De belichtingstijd was iets van 5 seconde. Je hebt dus ontzettend veel licht nodig.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 13:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Goede vraag wel Reinoud. Ik zag Sally Mann ook met een lange sluitertijd werken, maar dat was omdat ze enkel daglicht gebruikte, en de lichte beweging die soms zichtbaar was wel mooi vond.

Zoals cgerrist t omschrijft snap ik t niet helemaal, je zou idd verwachten dat het ook gewoon met flits kan. Ben je gelijk van die zittende foto's met hoofd-ondersteuning af.

Mare, wel mooi omschreven en mooi duidelijk in beeld gebracht zo C. Presentatie werkt ook mooi.
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 13:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
volgens mij is het niet gevoelig genoeg voor flitslicht, de droge plaat is gevoeliger voor flitslicht!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 15:11 
Gebruikers-avatar
 Profiel
licht = licht..?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 15:15 
 WWW  Profiel
Hoi Chris,

mooie impressie !! :applaus:

Reinoud, flitslicht gaat niet werken. Collodium heeft een iso van 1 a 2
Je zult meerdere keren moeten flitsen.
Je kan dan beter met continue lampen werken en sommige delen lichtjes bewogen.
Bij 3 a 4 flitsen ( of zelfs veel meer) krijg je verschillende "lagen" over elkaar bij beweging en dat ziet er niet uit.
Voordeel van deze dagichtlampen is dat je goede controle hebt en dat ze niet warm worden.
(instellampen van een flitskop wel dus......)
Is zeker zo prettig voor het model daar de lampen er redelijk dicht op staan.

Alex
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 16:14 
 WWW  Profiel
alex from holland schreef:

Nouja, of meer flitsvermogen gebruiken. Maar dan snap ik het probleem in ieder geval en is mijn onduidelijkheid opgehelderd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 16:50 
 WWW  Profiel
reinoud schreef:

Nouja, of meer flitsvermogen gebruiken. Maar dan snap ik het probleem in ieder geval en is mijn onduidelijkheid opgehelderd.

Als je de benodigde hoeveelheid zou KUNNEN flitsen dan ben ik er van overtuigd dat jouw model de eerste 2 uur niets meer ziet...... 8-) 8-) 8-)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 16:57 
 WWW  Profiel
Alex, ik ben even nieuwsgierig. Als je een lichtmeter op de plek van je model houdt, met jouw lichtopstelling wat meet je dan? Je hoeft natuurlijk niet ISO1 in te stellen, gewoon 400 asa ofzo. Alleen om te weten hoeveel licht je nu gebruikt.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 17:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel

reinoud schreef:

Als je de benodigde hoeveelheid zou KUNNEN flitsen dan ben ik er van overtuigd dat jouw model de eerste 2 uur niets meer ziet...... 8-) 8-) 8-)

http://www.meggaflash.com/

140.000 Lumen secondes ;) Meer dan 70K lumens per seconde. Dat zou genoeg moeten zijn.

Genoeg vermogen om een hele vallei en rijdende trein uit te lichten, en de trein te bevriezen ;)
http://www.meggaflash.com/Sustut%20Rive ... hbulb2.htm
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 17:41 
 WWW  Profiel
Fokke van Saane schreef:

Alex, ik ben even nieuwsgierig. Als je een lichtmeter op de plek van je model houdt, met jouw lichtopstelling wat meet je dan? Je hoeft natuurlijk niet ISO1 in te stellen, gewoon 400 asa ofzo. Alleen om te weten hoeveel licht je nu gebruikt.

Hoi Fokke,

Heb ik eerlijk gezegd nooit gedaan.
Om de dood eenvoudige reden dat collodium op zich ook niet constant is qua gevoeligheid. dus ik kan het wel meten., maar dan weet ik eigenlijk nog niets.
Dat met die flitsers, dat hebben er reeds velen vóór mij geprobeerd.
Zo ook met luxmeters, flitsmeters, uv-meters en wat zoal niet meer.
Ik heb mij maar gebaseerd op hun ervaringen en me destijds een paar daglicht lampen aangeschaft.
Ik vind het heerlijk om mee te werken. temeer omdat je voor een goede instelling op het matglas ook zoveel mogelijk licht nodig hebt en dat lukt dus ook minder met instellampen.

Alex

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 17:46 
 WWW  Profiel
Werken met daglicht kan zeker zijn charme hebben, maar als je dat meet en weet hoelang je sluitertijd normaal is kun je dat natuurlijk vertalen in een flitsvermogen. Dat levert evenveel licht op in een kortere tijd.

Maar dat was wat mij betreft meer een gedachtenexperiment, ik vind dat je mooie foto's maakt en blijf dat vooral doen op de manier die jij prefereert.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2010 18:09 
 WWW  Profiel
reinoud schreef:

Werken met daglicht kan zeker zijn charme hebben, maar als je dat meet en weet hoelang je sluitertijd normaal is kun je dat natuurlijk vertalen in een flitsvermogen. Dat levert evenveel licht op in een kortere tijd.

Maar dat was wat mij betreft meer een gedachtenexperiment, ik vind dat je mooie foto's maakt en blijf dat vooral doen op de manier die jij prefereert.

Reinoud,

Het is een hele logische gedachte. ^O_
Het is echter geen kwestie wat ik prefereer. Het werkt gewoon simpelweg niet goed genoeg.
Er kleven teveel nadelen aan. Daglichtlampen hebben in deze dan ook alleen maar voordelen.
Echt, er zijn al tientallen mensen hiermee aan het experimenteren geweest. Ik ook....
Voor portretten lukt het gewoonweg niet goed/mooi. Voor stillevens daarentegen maakt het niks uit. Dat beweegt (als het goed is) toch niet.

Alex

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 22:00 
 WWW  Profiel
Iedereen bedankt voor de reacties op de foto's en de discussie.

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Feb 2011 02:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
goede resultaat!
Delusional Insanity

Site | Portfolio | Rss

P.S.
I have very strong outlooks of my own in everything anyhow related to art.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Feb 2011 23:03 
 WWW  Profiel
behalve dat ik erg veel waardering heb voor het hele proces, vind ik de foto's ook een geweldige sfeer hebben. Echt super!

en uhhh btw... niet dat je het zou moeten willen, maar technisch gezien moet het natuurlijk ook met flitsers kunnen in een kortere tijd. Ik kan geloof ik 31 flitsen per sec afvuren met behoorlijk wat vermogen, of pakweg 6 per seconde met veel vermogen. Dan kom ik vast wel boven het vermogen van een daglichtlamp uit in 5 of 6 sec. Maar dat moet je gewoon niet willen in dit proces. De charme zit voor een groot deel juist in de lichte beweging en lange sluitertijd...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Feb 2011 12:08 
 WWW  Profiel
Natuurlijk kan het met flitsen.
Echter een Model zit NOOIT zo lang stil

Stel dat je het terug kunt brengen naar 2 sec en je model beweegt in die tussentijd.
Dan krijg je laag over laag. oftewel een beetje strobisch effect.
Geloof me. het is niet een kwestie van willen. er zijn er al velen die dat geprobeerd hebben...

Alex

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Feb 2011 22:08 
 WWW  Profiel
ja maar sinds kort zijn er hele snelle flitsers. Ik kan nu 31 flitsen per sec maken, dus ook pakweg 5 in een fractie van een sec. Dat zou moeten werken. Maar nogmaals, ik zou dat bij deze foto's nooit willen kunnen.
En ik moet nog eens hard verzinnen wat ik wel kan met 31 flitsen per sec ;-)) maar goed ik heb hem vooral voor de korte flitsduur van 1/57000 ste van een sec.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 21 berichten ] 

Grijswaarden