[ 16 berichten ] 
 Titel: Rolleiflex 4x4
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Okt 2010 20:35 
 WWW  Profiel
Ik heb vandaag een Rolleiflex 4x4 uit 1956 gekregen.
De camera heeft jaren liggen te verstoffen op een oude zolder maar tijdens de grote schoonmaak kwam deze camera tevoorschijn. Erg leuk ding, inclusief Nederlandse handleiding en hij ziet er perfect uit. Maar.... de sluiter hapert nogal. Ik heb het vermoeden dat de lamellen van de sluiter blijven plakken. Vermoedelijk omdat deze camera te lang heeft liggen rusten.

Is het de moeite waard om deze camera te laten nakijken/schoonmaken (als dat al mogelijk is).
Zijn films voor deze camera nog beschikbaar?

mvg Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Okt 2010 20:45 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Ik denk dat daar "gewoon" 127 in gaat, net als in mijn Primo JR, zou je even moeten uitzoeken of dat inderdaad klopt.
Er is nog film voor te krijgen, ik heb wat rolletjes bij de fotofilmfabriek gekocht toen.

Of het de moeite waard is... het is wat mij betreft een leuk hebbeding, lekker klein. Ik gebruik 'm echter zeer zelden. Voegt niet zoveel toe tussen 6x6 en 35mm, zeker omdat er maar 1 type film te krijgen is.

edit: nu ik m'n eigen topic van toen weer eens lees moet ik 'm toch maar weer eens uit de kast halen:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... 73&t=61424
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Okt 2010 21:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zeker de moeite waard om het te laten repareren, ook al is het aanbod van film niet meteen ruim. Als je eenmaal een rolletje vol geschoten hebt, kan je in een wisselzak 35mm film op de oude spoel en papier plakken en met wat kleine moeite kan je dan elke film gebruiken. Camera zelf zie ik nog wel eens voorbij komen tussen de €400 en €600.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Okt 2010 21:25 
 WWW  Profiel
De sluiter begint het steeds beter te doen. Ik heb hem nu zo'n uur lang doorgedraaid en de sluiter af laten gaan.
Ik hoop dat hij het goed blijft doen want ik wil zeker een rol vol schieten.

Hans, ik begrijp je niet goed over de 35 mm rol. Kan ik deze omspoelen op een 127 spoel? Hier kan toch nooit een 4 x 4 foto op gemaakt worden. Of is een 35 mm film breed genoeg?

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Okt 2010 21:52 
 WWW  Profiel
Dan heb je 35m film met beeld op de perforatie. Een soort crop dus van je 4x4 beeld.
Leuke camera trouwens. Lekker compact en toch redelijk groot vierkant negatief.

Ik weet niet of je bij de sluiter kan komen maar een miniem druppeltje aanstekerbenzine schijnt ook te helpen om het vet op te lossen. Ook even in de oven schijnt te werken. Met beide geen ervaring maar het ovenverhaal is hier op DPZ weleens langsgekomen.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Okt 2010 21:58 
 WWW  Profiel
Inmiddels werkt de sluiter tot 2 seconde prima. Langzamer blijft hij nog steken.
Van die oven had ik ook al eens gelezen. Ook het blijven gebruiken van de sluiter komt hier vandaan.
Met een beetje goede wil kom ik wel bij de sluiter maar ik durf daar zomaar geen wasbenzine op te mikken.

in ieder geval bedankt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Okt 2010 22:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
http://making-the-noise.blogspot.com/2010/01/imperial-satellite-ii-127-camera.html
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 16:49 
 WWW  Profiel
zo, de camera ligt te bakken in de oven.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 19:30 
 WWW  Profiel
De camera heeft een uurtje of wat liggen bakken maar het maakt eigenlijk niets uit. Het ziet er naar uit dat ik de sluiter tot 2 sec kan gebruiken. Lager blijft de sluiter plakken. Ik heb ook gekeken of ik een druppeltje wasbenzine op de sluiter kan laten vallen maar voor en achter de sluiter zit een stukje glas. En om nu alles te demonteren is ook weer zo wat. Mij kennende hou ik altijd wel wat over na het in elkaar zetten. Misschien eens op zoek naar een service bedrijf.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 20:31 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Je hebt toch niet meer dan 2 seconden nodig lijkt me?
Gewoon eerst eens een rolletje er doorheen en kijken of het wat voor je is.
En wie weet komt de boel beter op gang na wat gebruik.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Okt 2010 10:26 
 Profiel
cgerrist schreef:

De camera heeft een uurtje of wat liggen bakken maar het maakt eigenlijk niets uit. Het ziet er naar uit dat ik de sluiter tot 2 sec kan gebruiken. Lager blijft de sluiter plakken. Ik heb ook gekeken of ik een druppeltje wasbenzine op de sluiter kan laten vallen maar voor en achter de sluiter zit een stukje glas. En om nu alles te demonteren is ook weer zo wat. Mij kennende hou ik altijd wel wat over na het in elkaar zetten. Misschien eens op zoek naar een service bedrijf.

2 sec. :oops: Da's knap :o Volgens de techn. beschrijving gaat hij maar tot één sec.
http://www.rolleiclub.com/cameras/tlr/i ... _tlr.shtml

Zit de sluiter aan de voorkant van de lens af achter het diafragma aan de achterkant?
Gr. Joop

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Okt 2010 10:38 
 WWW  Profiel
verhip, je hebt gelijk. hahaha

1/15 1/8 1/4 1/2 1/1

inderdaad 1 seconde. Dus hij gaat goed 1/4 lager blijft hij hangen.

excuus voor het ongemak :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Okt 2010 10:39 
 WWW  Profiel
ik heb hier trouwens het model K5 grijs.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 14:08 
 WWW  Profiel
Is het mogelijk om de lens van een rolleiflex 4x4 te verwijderen. Ik wil een druppeltje wasbenzine op de diafragmaplaatjes
laten vallen.

Wie weet hoe dit moet?

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 14:15 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Chris, je kunt je berichten wijzigen, dat leest vaak net even wat makkelijk als wanneer je telkens op je eigen bericht "reageert".
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 14:36 
 Profiel
cgerrist schreef:

Is het mogelijk om de lens van een rolleiflex 4x4 te verwijderen. Ik wil een druppeltje wasbenzine op de diafragmaplaatjes
laten vallen.

Wie weet hoe dit moet?

Chris

Lijkt me niet. Zou je hem niet beter gewoon opsturen voor een reparatie?Lijkt me zonde als je er zelf aan gaan prutsen en het gaat mis.

http://www.dekamera.com/contact.html

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 16 berichten ] 

Grijswaarden