[ 6 berichten ] 
 Titel: vlakfilm 4x5 zelf ontwikkelen
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Aug 2010 16:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb in het verleden wat ervaring opgedaan met het ontwikkelen van 4x5" zwartwitfilm, is kleur ook goed zelf te doen met de bekende bakjes? Ik kom op internet steeds uit op dure ontwikkelmachines, wat me financieel niet zo aanstaat.

Ik zou graag met een Crown Graphic en kodak portra gaan werken voor portretten.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Aug 2010 16:58 
 WWW  Profiel
Dat gaat niet lukken. De tempratuur moet heel constant blijven. Je kan wel zo'n jobo apparaat gebruiken, waar de boel op tempratuur blijft.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Aug 2010 19:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Toch.. jammer =/

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Aug 2010 20:59 
 WWW  Profiel
Die jobo dingen komen op marktplaats toch wel langs voor niet al te veel. Ik heb me er niet zo heel erg in verdiept maar meen dat je in een papierdrum ook film kan otwikkelen. 8x10" zeker. Daar zijn dan bepaalde drums voor geschikt, die hebben een andere binnenkant of houdertjes. Misschien deze vraag ook op apug stellen.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Aug 2010 08:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op marktplaats staat op het moment een Jobo CPE-2, als het goed is kan ik daar kleurenvlakfilm mee ontwikkelen. Iemand ervaring met zo'n apparaat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Aug 2010 11:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb een tijdje terug serieus nagedacht om zo'n apparaat te halen, en er nog bijna een gekocht toen.
Het werkt heel simpel, je hebt verschillende drums en daar doe je water of chemicalien aan, en dan stel je voor elke drum in hoelang je film daar in moet blijven, en daarna gaat hij automatisch verder na de volgende drum. Als ik me niet vergis.
Meestal staan er al zelf een aantal programma's in voor kleur, zwart-wit en dia film.
Heb er toen van afgezien vanwege de kosten (was net mijn baan kwijt geraakt). Nu zit ik zelf er af en toe wel weer eens over na te denken. De lokale fotoboer krijgt steeds minder fotorolletjes, wat dus voor mij betekend dat de kwaliteit van het ontwikkelmachien steeds meer achteruit gaat. En dia rolletjes moeten overal opgestuurd worden.

Maar ik geloof dat je ook prima kleur (negatief) kunt doen zonder zo'n apparaat. Op flickr kom ik regelmatig mensen tegen die het zelf doen.
Hier staat een uitleg van iemand die zelf ontwikkeld met het c41 proces. http://www.flickr.com/photos/ordfabriken/2971532482/

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 6 berichten ] 

Grijswaarden