[ 20 berichten ] 
 Titel: Rolleiflex en Stephan en DOF
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jun 2010 21:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Beste mensen,

Sinds enige tijd heb ik een mooie Rolleiflex. Tjonge wat een mooi stukje techniek en optiek.
Nu ben ik bezig de camera beter te leren kennen en dat is best nog lastig soms.

Wil graag portretten maken; wellicht als referentie foto's zoals ook Stephan Vanfleteren dat doet (zie laatste boek Portret). Volgens mij gebruikt hij oa ook een Rolleiflex.

Als ik binnen bij weinig licht foto's wil maken zit ik snel aan (te) lange sluitertijden en een klein diafragma om bij kleinere afstanden (1-2 meter) een goede scherpte diepte te krijgen. Scherp stellen is erg lastig vind ik. De persoon hoeft maar zijn hoofd wat naar voren of achteren te doen en je bent al weer buiten het DOF.

Hoe moet ik dat aanpakken? Sluitertijden langer dan 1/4 sec leveren al snel bewgingsonscherpte of de persoon moet echt stil zitten. Verder weg gaan staan en naderhand (na scannen) alleen deel van de foto gebruiken; is toch ook jammer.
Verder zie je toch op diverse foto's van Stephan dat de neus onscherp is en de oren ook. Is dat digitaal naderhand onscherp gemaakt (kan natuurlijk ook) of orgineel? Indien orgineel dan is dat knap lastig. Je stelt scherp en gaat aan de compositie werken; vervolgens beweegt iemand zijn hoofd en je kunt opnieuw scherpstellen.

Ik gebruik een 400 film, ja kan ook sneller gaan dat zou nog een optie kunnen zijn.

Ik heb opgezocht bij 1 meter afstand om dan 5 cm DOF te hebben dan moet je diafragma tussen 16-22 zitten, 2 meter kan je met f 4 en 2,5 meter op 2,8 f. Wil je iets meer speelruimte bijvoorbeeld 10 cm DOF dan kan je op 1,5 met f 16 of 2,5 meter op 5,6. Maar bij 2,5 meter is iemands hoofd zeker niet meer beeldvullend.

Iemand suggesties of ervaringen? :D

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jun 2010 21:56 
 WWW  Profiel
Ja wat wel goed werkt is een reflectiescherm gebruiken of/en zorgen dat je een raam achter je rug hebt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jun 2010 22:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Doe anders gewoon eens een testje met wat afstanden en diafragmagroottes. Niet iedereen heeft dezelfde defenitie van scherp of onscherp.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jun 2010 22:12 
 WWW  Profiel
Waarom begin je niet met een iso 1600 film ? Eventueel op iso 3200 belicht.

Sluitertijden van een 1/4 is natuurlijk vragen om problemen.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 00:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
hier heb je een manier om je dof te berekenen, http://www.dofmaster.com/dofjs.html. om alleen de ogen scherp te krijgen op een meter afstand kan je met f4 of f5.6 al uit de voeten, wil je meer scherp hebben moet je een kleiner diafragma dus groter getal kiezen.
waarschijnlijk heeft je camera ook een schaal om dit te bekijken bij de scherpstelknop.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 10:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
1/4 sec stilzitten kan makkelijk hoor. Pak gewoon een (goed) statief en een draadontspanner. Ik zie hier werkelijk het probleem niet, zeker voor portretten moet dit toch gewoon te doen zijn

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 11:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vanfleteren gebruikt voor portretten toch ook zo'n handzame technische camera? De scherptediepte die je voor ogen hebt is met zo'n rollei moeilijk te realiseren. 1/4 seconde is wel echt een ondergrens, ook op statief. Liever wat sneller om beweging onscherpte tegen te gaan. De camera is hierbij het probleem niet, wel het onderwerp. Vaak wacht je even met afdrukken om ontspanning in het gezicht te krijgen.
vrij zacht met regen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 12:02 
 WWW  Profiel
hij werkt tegenwoordig digitaal, en dat is helaas te merken ;)

Persoonlijk zou mijn aanpak zijn: Lichtsterk glas (1.9/80mm) film op iso 3200 en een sluitertijd niet korter dan 1/30.

Ik weet wel dat langere sluitertijden wel kan(, ik schoot mijn wetplate portretten op 8 seconden..) maar zonder statief vind ik lekkerder werken. En zwart/wit film onderbelichten vind ik wel mooi :Y
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 16:34 
 WWW  Profiel
Ben zelf met colloium fotografie bezig. Daar heb je soms belichtingstijden van 10 sec of meer bij een portret. (wel met een steuntje in de nek). Dus 1/4 sec op statief mag absoluut geen probleem zijn.

alex
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wardie schreef:

Ja wat wel goed werkt is een reflectiescherm gebruiken of/en zorgen dat je een raam achter je rug hebt.

Klopt maar soms is er gewoon niet genoeg licht.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Karp schreef:

Doe anders gewoon eens een testje met wat afstanden en diafragmagroottes. Niet iedereen heeft dezelfde defenitie van scherp of onscherp.

Heb ik al gedaan met verticale lijn om scherp te stellen en lineaal om DOF te zien.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
hansenonline schreef:

hier heb je een manier om je dof te berekenen, http://www.dofmaster.com/dofjs.html. om alleen de ogen scherp te krijgen op een meter afstand kan je met f4 of f5.6 al uit de voeten, wil je meer scherp hebben moet je een kleiner diafragma dus groter getal kiezen.
waarschijnlijk heeft je camera ook een schaal om dit te bekijken bij de scherpstelknop.

Berekening is duidelijk en inderdaad er zijn diverse tools, etc.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Maarteun schreef:

1/4 sec stilzitten kan makkelijk hoor. Pak gewoon een (goed) statief en een draadontspanner. Ik zie hier werkelijk het probleem niet, zeker voor portretten moet dit toch gewoon te doen zijn

Ja dat kan maar dan is de dynamiek van de foto weg en is de persoon niet echt ontspannen. Met kinderen is dit weer lastig. Draadontspanner ook gebruikt maar helpt meer om te zorgen dat je de camera niet aanstoot. Bewegingsonscherpte blijft.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
fliert schreef:

Vanfleteren gebruikt voor portretten toch ook zo'n handzame technische camera? De scherptediepte die je voor ogen hebt is met zo'n rollei moeilijk te realiseren. 1/4 seconde is wel echt een ondergrens, ook op statief. Liever wat sneller om beweging onscherpte tegen te gaan. De camera is hierbij het probleem niet, wel het onderwerp. Vaak wacht je even met afdrukken om ontspanning in het gezicht te krijgen.

Inderdaad dit is het probleem dat ik heb. Je wacht op het moment en dan moet je weer scherpstellen. Ik dacht dat hij ook Rolleiflex gebruikt voor portretten.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Jun 2010 19:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hij gebruikt hoofdzakelijk een Pentax 67 en een Rollei SL66.
En over het algemeen Kodak T-Max 400 en heel soms ook wel eens een T-Max 3200.
How terrible is wisdom, when it brings no profit to the wise?

portfolio | analoge fotografie | huwelijksfotografie

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Rolleiflex en Stephan en DOF
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Jun 2010 20:05 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
lesPhotos schreef:

Je stelt scherp en gaat aan de compositie werken; vervolgens beweegt iemand zijn hoofd en je kunt opnieuw scherpstellen.

Wat ik vaak doe is niet steeds scherp blijven stellen dmv de lens maar door gewoon zelf iets naar voren/achteren te bewegen.
Bijvoorbeeld bij jonge kinderen (die gewoon niet stil zitten of die je niet wilt laten poseren maar gewoon "naturel" wilt vastleggen) kan dat heel prettig werken.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Jun 2010 21:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
http://forum.belgiumdigital.com/f35/vanfleteren-objectief-keuze-297888.html gaat over zelfde onderwerp deels.
En deze: http://forum.belgiumdigital.com/f7/van-fleteren-portret-289870.html

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Mei 2012 13:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
de meeste van zijn foto's in donkere omstandigheden zijn idd vol open genomen en op 3200 film die hij mss nog pushed.
voor het magazine werk is het trouwens niet zo moeilijk om tegen je onderwerp te zeggen dat ze zeer stil moeten staan.

Ik denk niet dat hij met een tc werkt.
een hoop zooi om platen te maken

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Mei 2012 13:45 
Gebruikers-avatar
 Profiel
In welk archief zit jij te graven Switn? :)
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Mei 2012 10:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ja ik zag het ook wat te laat. ik kwam er via google op haha
een hoop zooi om platen te maken

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen: