[ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Titel: Re: 4x5 en groter
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 15:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zie de toegevoegde waarde van 4x5" voor alle tot nu toe geposte foto's eigenlijk niet zo....

Het zijn kiekjes, en foto's die je duizend in een dozijn voorbij ziet komen, maar dan gemaakt met een digicammetje, 35mm snapshotter, 35mm SLR, DSLR, 6x4.5 MF, 6x7 MF.

Komt nog bij dat het enige waar je echt iets mee zou opschieten (De resolutie) op deze 900 pixel plaatjes niet zichtbaar is.

Op 4:5 formaat gecropte beelden van een kleinbeeldcamera met ISO100 film zou identiek er uit zien. Noem me kritisch, maar ik zie even niet wat we hier nou precies mee op schieten :)
We nemen aan dat het 4x5 is (geloof je wel hoor), en dan 'fantaseren' we de geweldige resolutie en lage korrel er bij. Oid.

Dan als laatste nog - wat ga je met de foto's *doen* waar 4x5" voor nodig is? Heb je echt 120 megapixel nodig voor deze beelden? Zelfs kleinbeeld ISO100 is prima af te drukken op A3 zonder dat je korrel ziet (dia of fijnkorrelige z/w films). En middenformaat op A2 of groter...wederom zonder enig spoor van ruis.

Blijft natuurlijk dat het allemaal erg leuk en nostalgisch is, met zo'n 4x5" rondzeulen. Maar laten we niet gaan rondzeulen om het rondzeulen, maar er ook dan echt iets mee doen (groot afdrukken, scherptediepte of perspectief nuttig gebruiken etc etc).

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 15:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
...erg met majic's post hierboven eens.
Heb de beelden al een paar maal bekeken en was benieuwd wat er voor commentaar op zou komen. Het applausje van qadn snapte ik al niet. Het gebruik van 4x5" levert hier geen voordeel op tov ander gereedschap. Dus lijkt het idd grootformaat om het grootformaat. Blijf ik zelf benieuwd naar de reden om dit zo te schieten en naar de reden van qadn's positieve (maar ongemotiveerde) reactie.
Get a (i)Life

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 15:46 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik vind het een mooi landschaps-foto freek. Ik zie hierin niet de toegevoegde waarde van 4x5 maar verder is het een leuke foto.
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 16:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja leuk, een kiekje. Maar verder toch niet bijzonder? Beetje grijzig als je het mij vraagt.
Maar aangezien we hier in een grootformaathoekje zitten zou ik een relevant commentaar wel zo interessant vinden (als je begrijpt wat ik bedoel).
Get a (i)Life

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 16:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@majic: "512k ought to be enough!" :zucht:

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 17:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
majic schreef:

Blijft natuurlijk dat het allemaal erg leuk en nostalgisch is, met zo'n 4x5" rondzeulen. Maar laten we niet gaan rondzeulen om het rondzeulen, maar er ook dan echt iets mee doen

Ik begrijp je punt wel hoor maar wat is er mis met nostalgie? Als het je meer lol geeft in het fotograferen, prima toch. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat je de workflow van zo'n camera prefereert los van het resultaat.
deze ruimte niet beschrijven

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 17:34 
 WWW  Profiel
Dat er kritischer naar de foto's kan worden gekeken vind ik wel een terechte opmerking.

Maar de meerwaarde van 4x5 hoef je wat mij betreft hier niet altijd te zien. Er zijn hier ook veel mensen met een FF camera, daar zie je ook (meestal) niets van in de beelden terug, idem met L lenzen of het gebruik van lichtsterke primes.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 17:51 
 Profiel
Ik verpicht niemand om 4 x 5 inch of groter te gaan fotograferen.

Ik heb de mogelijkheid om mijn perspectief te corigeren, Ik leg mijn scherpte vlak waar ik wil.
en met groothoek opname van landschappen heb ik blaadjes ipv wollige vlekjes.

Ik vind het jammer van de energie die jullie steken in het beoordelen van een 50 MB file, waar er 360 KB van overblijft en dit op een scherm met een resolutie van om en bij 72 dpi.

En vergrotingen van 1m op 1.2m tot 20 m² zijn best te pruimen. Alhoewel 8 x 10 " dan meer geschikt is voor die grote knapen. Als andere mensen het ook leuk vinden dan is dat meegenomen. Diegene die dat niet vinden hebben keuze ten over om die plaatjes te bekijken die zij nu net wel mooi vinden. Dat is nu het mooie, er is voor elk wat wils.
Het belangrijkste in fotografie is nu net dat te doen wat je prettig vindt. En er van te genieten
met wat je het doet heeft geen belang.
Ik heb ooit eens een volledige reportage gedaan met wegwerp kamera's. En af en toe pak ik een pinhole mee.

Grootbeeld is een trage en intense manier van fotograferen. Slow food als je wil.

Maar ik hou ook wel eens van een snelle hap. :popcorn:

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 18:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
francis schreef:

Ik vind het jammer van de energie die jullie steken in het beoordelen van een 50 MB file, waar er 360 KB van overblijft en dit op een scherm met een resolutie van om en bij 72 dpi.

Dat was eigenlijk precies de strekking van m'n reactie. Het heeft niet zoveel nut om 900 pixel plaatjes te posten, als we het hebben over veel grotere bestanden. Overigens is 50mb een piepklein scannetje van 4x5". Laatst een 4x5" in een relatief zuinige 500mb Tiff (8bit notabene) ingescanned, en er zat absoluut meer "in" dan dat.

@ Roderick : Ik zeg nergens dat het te 'veel' is..in tegendeel. Maar wel of het nuttig is een discussie op internet kracht bij te zetten met bepaalde 900 pixel brede bestanden.

Misschien wat crops plaatsen, of voorbeelden waar dus duidelijker de voordelen van 4x5" in zichtbaar zijn ? De beelden stralen ook niet echt de statische perfectie uit die je vaak krijgt van het tragere proces, maar zoals ik al eerder aangeef juist wat snapshotterig aandoen. Niet slecht, maar doen geen recht aan 4x5" als medium, noch als filosofie..

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Feb 2009 19:48 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Tot zo ver dan met deze discussie? Laten we het houden op wat er bijzonder is aan 4x5 fotograferen. Dat zullen we dan enigszins virtueel moeten doen want het tonen van een 360kb plaatje op 900 px heeft inderdaad weinig zin :(

Graag verdere platen plaatsen in show- of testcase :)
Long ago, it must be, I have a photograph
Preserve your memories, they're all that's left you

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2009 17:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nou, net mijn eerste cassete geladen en geschoten. Best een gedoe zo'n eerste keer maar ik moet bekennen, het is toch ook wel spannend. Volgende week eens ontwikkelen en inscannen.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2009 11:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ga vandaag ook weer op stap met de tc. Even kijken hoe mijn diafilm is. :D

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2009 12:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
hoe scan je die 4x5 negatieven eigenlijk, kan dat op een v500?
volgende week beginnen we met de fotoacademie met het fotograferen met d 4x5 en om elke keer de foto te laten ontwikkelen en een contact afdruk te laten maken gaat dan aardig in de papieren lopen.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2009 13:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ontwikkelen en contacten is toch makkelijk zelf te doen?

Ik neem trouwens aan dat de inhammen van alle vlakfilms gewoon aan dezelfde kant zitten? (moet zo nog even dia inleggen voor het eerst. :o )

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2009 16:36 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Gewoon het zelfde, inhammetjes rechts boven of links onder dus. Maar ik neem aan dat je al onderweg bent :o

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2009 17:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Yup, het is al gelukt, 4 foto's gemaakt, 2 op dia en 2 op zwartwit. :) Maandag de zwartwit ontwikkelen, en binnenkort even naar Utrecht om de dia's te ontwikkelen. Ik ben zeer benieuwd.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Apr 2009 11:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb vandaag een Schneider Super Angulon 90mm f/5.6 gekocht, (hoera, 6x12 pano's op rolfilm) mijn vraag:

Hoe zet ik deze het best op een Cambo lensplaat (zit nu op een Linhof plaat) Is dat goed zelf te doen/ heb ik daar nog speciale tools voor nodig?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Apr 2009 15:10 
 WWW  Profiel
Er zijn voor de cambo lensplanken waar je een linhof plank op vast kunt zetten.
Ik gebruik een shen hao met linhof planken, en een cambo met een linhof to cambo adapter waardoor ik geen lenzen hoef te wisselen.
Op ebay worden nieuwe verkocht (china).

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Apr 2009 15:16 
 WWW  Profiel
Ik zag berichten voorbij komen waar de opmerking werd gemaakt in de trend van "wat je aan een 4x5 hebt omdat het er toch niet beter uitziet".

Het punt is dat je met 4x5 een dusdanig gedetailleerd beeld kunt afdrukken, dat met geen mogelijkheid digitaal te tonen is zonder afbreuk te doen aan het origineel.
Verder is een scan van een afdruk vele malen mooier dan een scan van een negatief daar bijna niemand een drumscanner kan betalen.

Willie Jan Bons
www.foto-art.nl

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Apr 2009 15:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Woudschim schreef:

Ik heb vandaag een Schneider Super Angulon 90mm f/5.6 gekocht, (hoera, 6x12 pano's op rolfilm) mijn vraag:

Hoe zet ik deze het best op een Cambo lensplaat (zit nu op een Linhof plaat) Is dat goed zelf te doen/ heb ik daar nog speciale tools voor nodig?

Wat heeft dat je ongeveer gekost?
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Apr 2009 15:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En? Wordt er nog een beetje met 8x10 geschoten tegenwoordig? :fluit:

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Apr 2009 19:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Karp schreef:

Woudschim schreef:

Wat heeft dat je ongeveer gekost?

Dat kost een aardige geldbuil: 1500 euro? 2000 euro? ...mooie lens hoor!

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Apr 2009 19:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Roderick van Lawick schreef:

En? Wordt er nog een beetje met 8x10 geschoten tegenwoordig? :fluit:

Nog regelmatig, alleen jammer dat ik nog geen 10x10 vergroter heb :?
Burke & James 8x10 Bronica 6x6

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Apr 2009 20:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gewoon je camera ombouwen tot vergroter....lichtbak erop en gaan met die banaan!

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Apr 2009 20:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Roderick van Lawick schreef:

Gewoon je camera ombouwen tot vergroter....lichtbak erop en gaan met die banaan!

Daar heb ik al aan zitten denken, maar dan gelijk met LED verlichting erin, een zooi groene en blauwe 3 of 5w leds en voor gradatie 5 wat UV leds.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Apr 2009 22:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja LED's is een goeie. Met de opstelling die jij noemt kan je volgens mij élke denkbare kleur maken, dus dan heb je theorethisch een kleurenvergroter.

EN...LED's hebben niet dat vervelende nagloeien...zoals bij halogeenvergroters het geval is...waardoor je méér rood krijgt bij korte(re) belichtingen. Bestaat dat eigenlijk al: LEDvergroters?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Apr 2009 22:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dunno, is de markt voor vergroters niet heel erg in mekaar gestort ~5+ jaar terug?
Ledjes zijn pas de laatste 2-3 jaar echt interesant aan het worden.
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Apr 2009 06:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bij Heiland kan je wel een LED kop kopen.
Als je een 10x10 vergroter hebt met een halogeen lamp erin dan is het nagloeien geen probleem.
De belichting wordt dmv. een sluiter geregeld.

De groene, blauwe en uv leds gebruik je alleen voor zwart/wit.
Als je een kleuren led kop wilt maken dan heb je ook nog rode leds nodig.
Een thread hierover kan je vinden op http://www.apug.org/forums/forum41/11082-led-enlarger-head.html

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Apr 2009 14:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou sowieso voor witte leds gaan, áls je al met leds wil gaan werken. Die geven een iets beter gebalanceerd spectrum dan een combinatie van rode, groene en blauwe leds. De vaak gebrekkige continuïteit van het kleurenspectrum van leds is in bepaalde toepassingen vaak een probleem, zo zie je bv. dat in de de kweek van bepaalde bloeiende planten (...) dat leds maar beperkt succes hebben. Enerzijds vanwege hun nog altijd hoge aanschafprijs vergeleken met gasontladingslampen, en anderzijds omdat m.n. in de bloeifase van niet nader benoemde plantensoorten het spectrum niet goed genoeg verdeeld lijkt te zijn voor een optimale opbrengst. In fotografietoepassingen kun je verwachten dat m.n. het werken met drie veschillende kleuren leds zal leiden tot afwijkingen in de kleurweergave. In gewoon Nederlands: wit licht is niet gewoon een mengsel van groen, rood en blauw, hoewel het menselijk oog dat wel weer als wit ervaart ;) Anyway, de vraag is in hoeverre dit een echt probleem is voor hobby-toepassingen, maar als je het toch meteen goed wilt doen...

Wat is trouwens de reden om in dit geval voor led te gaan? Halogeen lijkt me een stuk makkelijker en een _heel stuk_ goedkoper. En gelijkmatiger qua spectrum. Energieverbruik en efficiëntie lijken me niet zo'n heel sterk argument voor een toepassing als deze.
This space has intentionally been left blank.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Apr 2009 14:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
koraks schreef:

Wat is trouwens de reden om in dit geval voor led te gaan? Halogeen lijkt me een stuk makkelijker en een _heel stuk_ goedkoper. En gelijkmatiger qua spectrum. Energieverbruik en efficiëntie lijken me niet zo'n heel sterk argument voor een toepassing als deze.

Als je een 10x10 vergroter maakt met halogeen verlichting dan heb je toch zo'n paar honderd watt aan licht nodig. Die warmte moet je dan weer afvoeren, dusdanig dat de kop niet gaat trillen.
Ik heb al eens met een Durst 1840 gewerkt. Daar zit een lamp in van 2000 wat, dikke slangen eraan en een grote ventilator.
En in verhouding met een led gaat een halogeen lamp niet echt lang mee.
In mijn L1200 (4x5") zit een 250Watt 24V lamp, die ik al een keer heb moeten vervangen.
Led verlichting is heel wat efficienter.
De keuze voor groene en blauwe leds is dat VC papier daarvoor gevoelig is.
Als je witte leds neemt dan moet je weer met gradatie filters gaan werken.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Grijswaarden