[ 1677 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 52, 53, 54, 55, 56  Volgende
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2012 01:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk dat het toch lastig vergelijken is, Fokke. Het ligt voor de hand dat met iso 800 film de korrel beter zichtbaar is.
En de Coolscan 8000 zou inderdaad wat betere resultaten moeten leveren (daar is de prijs ook naar).
Toch heb ik niet het idee dat er in je voorbeelden significant meer detail zit dan in mijn probeersels.
Ik denk dus dat ik voorlopig nog maar even een tevreden mens blijf :).
Afdrukje laten maken: die pik ik vrijdag even op bij PFN. Eens zien of ik dan nog tevreden ben...
DENK-BEELDEN
Life's too short to wear tight shoes

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2012 13:15 
 WWW  Profiel
Stuur mij eens een negatief op, scan ik het voor je.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2012 18:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Geldt ook voor mij als je iets met de Nikon Coolscan 8000 gedcand wilt hebben!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2012 23:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Goed idee!
Maar goed, volgens mij hebben jullie allebei een Coolscan 8000, toch?
PB ik eerst Fokke wel even.
DENK-BEELDEN

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2012 23:41 
 WWW  Profiel
Scan battle! :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Feb 2012 01:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
:)
Nah, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet denk dat ik me van het resultaat veel aan ga trekken: volgens mij heb ik over het huidige resultaat niet al te veel te klagen en ik geloof op voorhand best dat de Coolscan 8000 het iets beter zal doen.
Maar ik ben toch nieuwsgierig, natuurlijk. Ik post het resultaat wel even zodra ik de scan terug heb van Fokke.
DENK-BEELDEN

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Feb 2012 08:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Worden de scanners van Nikon niet meer gemaakt? Ik kan actuele prijzen vinden.
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: [Deel 5] Middenformaat varia... hardware-, foto- en scantips
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Feb 2012 14:31 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
volgens mij maakt Nikon inderdaad geen scanners meer, de website lijkt dat ook te bevestigen.

in het kader van de scanbattle ;) volgens mij is dit wel een goede scan. onderstaande is 100% van een scan van een kleinbeeld negatief. wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Feb 2012 21:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kleinbeeld? Dit is toch het MF-forum...uitgesloten van deelname aan de battle! :evil:
Zonder gekheid: ziet er goed uit, maar misschien handig om wat details te vermelden. Film(-snelheid), scanner, DPI, scansoftware...etc.
DENK-BEELDEN

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Feb 2012 23:42 
 WWW  Profiel
Ja, ik geloof ook wel dat deze scan in orde is. Doortekening van de witte wol is ook best goed .

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Feb 2012 09:15 
 WWW  Profiel
Misschien een rare vraag. Maar waarom zou je een foto op pixel niveau bekijken of hij wel scherp is. Vergeet niet dat dit film is en geen digitale foto. Ik heb al een paar keer naar de foto gekeken en kan niet echt zeggen met deze vergroting of hij scherp is. Vermoedelijk mijn beperkte kennis. Wanneer ik een foto in zijn geheel ziet en dan niet opgeblazen tot pixel niveau kan ik vermoedelijk veel beter beoordelen of de foto goed is.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Feb 2012 09:41 
 WWW  Profiel
Nee, we beoordelen de scan, niet de foto.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Feb 2012 09:44 
 WWW  Profiel
ok, gelukkig, ik dacht, ben ik nu gek.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Feb 2012 23:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
atmosphere schreef:

volgens mij maakt Nikon inderdaad geen scanners meer, de website lijkt dat ook te bevestigen.

in het kader van de scanbattle ;) volgens mij is dit wel een goede scan. onderstaande is 100% van een scan van een kleinbeeld negatief. wat vinden jullie hiervan?

[ http://adox.nl/images/dpz/eve100.jpg ]

Is dit niet meer een topic voor eigen materiaal? ;)
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 12:52 
 Profiel
En nu even heel wat anders, mijn koelkast opgeruimd en dit is wat ik vond...

Afbeelding

Groter: http://farm8.staticflickr.com/7004/6830020187_df4317dff6_b.jpg

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 12:56 
 WWW  Profiel
Werk aan de winkel! Heb je ook zoveel onderwerpen te fotograferen? :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 13:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dit is een scan van een peperdure Imacon (niet die van mijzelf dus jongens :zucht: ), op Kodak 400 ISO film.
Onverscherpt, originele bestand is iets van 60 mpixel (groter kan, maar had voor de printformaten die we gebruikten geen zin).

Afbeelding

Laatst gewijzigd door majic op 08 Feb 2012 10:36, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 13:43 
 Profiel
Fokke van Saane schreef:

Werk aan de winkel! Heb je ook zoveel onderwerpen te fotograferen? :-)

Hm, nee... :o

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 13:51 
 WWW  Profiel
majic

volgens mij kan jij wel tevreden zijn met de scan.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 14:08 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Karp schreef:

Is dit niet meer een topic voor eigen materiaal? ;)

:oops: :lol:

maar dit was dus ook een scan van zo een peperdure Imacon, vond het wel grappig om eens te delen. moet zeggen dat ik het ook niet altijd even eenvoudig vind om zo'n beeld op 100% te beoordelen.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 23:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Damn, Majic...dat ziet er bruut uit...maar prijzen van die scanners zijn ook vrij bruut idd. :-)

Ik heb inmiddels mijn negatief opgestuurd naar Fokke en van hem een scan terug ontvangen. Dit is het resultaat van het vergelijk:

Afbeelding

In de scan van Fokke zit aanzienlijk meer detail (de spijlen van de hekjes zijn b.v. zichtbaar), dus de Coolscan 8000 presteert in dit opzicht duidelijk beter (zoals wel verwacht).

Voor de goede orde nog even het totaaloverzicht:
Afbeelding
DENK-BEELDEN

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 09:58 
 WWW  Profiel
Dat is idd indrukwekkend die Imacon. Het is natuurlijk wel zo dat het negatief waarschijnlijk lekker pittig is door het scherpe zonnetje, dus eigenlijk moet Harm zijn negatief ook even naar Majic sturen...
Overigens; Harm schrijft bij mijn scan 'bewerkt' maar dat is alleen een levels en kleur. Ik heb niks verscherpt. Wel ICE op 'light'.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 10:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het is voor de duidelijkheid niet mijn imacon. Die apparaten zijn chronisch onbetrouwbaar en zeer onderhoudsintensief, afgezien van de pittige aanschafprijs (Die overigens 2dehands best mee valt, het type wat ik hier heb gebruikt was niet zo hip meer).

Sorry, zou graag mn rep hoog houden ( :D ) maar ik scan(de) alles gewoon in op een Epson V700. Voor museumprints is dat gewoon niet goed genoeg meer, echter.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 11:00 
 Profiel
ouch, het verschil tussen die nikon en de epson mag er wel zijn!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 19:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fokke: klopt - ik had het 'bewerkt' er vooral even bij gezet omdat kleur en contrast ook nogal verschillen, maar dat dat waarschijnlijk eerder komt door de bewerking dan door de scanner. Heb je trouwens nog een onbewerkte versie? En zo ja: kun je me die mailen? Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe de kleuren 'standaard' uit de Coolscan 8000 rollen.

Maar los van dat alles: inmiddels heb ik een 30x30 afdruk van bovenstaande scan in huis en...ik ben er meer dan dik tevreden over. Het kwaliteitsverschil qua detail tussen de Nikon Coolscan en de Epson V600 mag dan evident zijn op 100% - op een 30x30 afdruk is dat nauwelijks relevant. Een aangezien ik voorlopig toch niet groter af ga drukken, ben ik voorlopig zeer content met de Epson.
DENK-BEELDEN

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 21:52 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wie heeft het negatief nu? Ik zou wel graag de scan op een v750 met afgesteld glasje willen proberen :o, is wel een goed experiment om voor eens en altijd duidelijkheid te krijgen over de verschillen van verschillende scanners, eh?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 22:17 
 WWW  Profiel
Ik heb het negatief nog, moet het nog op de post terug doen.

Harm, wat is een onbewerkt negatief voor jou? Bij een dia kan ik me er iets bij voorstellen, maar een negatief moet je omkeren en dan ben je er nog niet. Wat ik wel heb is een .DNG bestand, dat is een soort RAW dus. meer dan 600 MB. Te openen met ACR. Wil je die hebben om mee te spelen?

edit; niet >600 maar 453MB... :-)

Laatst gewijzigd door Fokke van Saane op 09 Feb 2012 10:50, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 22:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is dan zeker een 48bit op 4000dpi gescand.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 23:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fokke: yup, stuur dat DNG-bestand 'ns (als dat lukt - evt. nieuwe scan op minder DPI om de bestandgrootte te reduceren). Dat is in ieder geval wat er uit Vuescan komt, toch? Ik weet dat 'onbewerkt' nooit echt onbewerkt is...maar ben gewoon benieuwd hoe het eruit ziet zonder de aanpassingen die je in PS nog hebt gedaan.

Je mag wat mij betreft het negatief ook doorsturen naar Maarteun. Leuk experiment idd. - en laat zich denk ik ook gewoon het beste uitvoeren met steeds hetzelfde negatief.
DENK-BEELDEN

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Feb 2012 07:39 
 WWW  Profiel
De eerste aanpassing is in VUEscan gedaan door een grijspunt ergens te kiezen. Daarmee worden de RGB levels bepaald en die worden dan opgeslagen in de .DNG file en zijn dus het uitgangspunt voor ACR. Daarom is het nooit onbewerkt, ook al zet je ACR op default. Wat ik meestal doe is eerst een preview scannen op een stukje onbelicht negatief om de exposure te bepalen en daarna de kleur van de drager op 0 te zetten. Dus, dat is ook al een soort bewerking. Want elk stuk software zal dat denk ik net iets anders doen, ook al is het theoretisch misschien niet zo. Dat kon ik hier niet doen omdat je Kiev geen ruimte laat tussen de opnames.
Resume; ik zou niet weten hoe een negatief dat positief is gemaakt er onbewerkt uitziet. Maar, daar ging het niet over; hier ging het over scherpte en resolutie.
Ik zal je de DNG sturen. En het negatief naar Maarteun.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 1677 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 52, 53, 54, 55, 56  Volgende

Grijswaarden