[ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Titel: Nikon D800 aangekondigd
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 06:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vanochtend is de Nikon D800 aangekondigd; een 36,3 megapixel monster!

Afbeelding

Nikon D800 specificaties
- 36,3 megapixel full-frame CMOS sensor
- Lichtgevoeligheid: 50 - 25.600 ISO
- 3,2 inch TFT display (921.000 pixels)
- 2 geheugenkaart sleuven; Compact Flash en SD(XC)
- 4 foto's per seconden (FX), 6 foto's per seconden in DX stand en met batterygrip
- Expeed 3 processor
- 12 kanaals readout, 14 bits A/D conversie, 16 bits beeldverwerking
- Stofverwijderingssysteem
- Full HD video (1080p @ 30 fps)
- 51 punts autofocus
- Full-time gezichtsherkenning (ook zonder de live-view)
- Gewicht: 895 gram
- USB 3.0 aansluiting

Vorige week heb ik er bij Nikon Nederland even mee kunnen spelen.
Op mijn weblog heb ik een preview van de Nikon D800 geplaatst.

Indrukwekkende nieuwe camera, dat wordt even sparen voor de Nikonians (2.949 euro).
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts Academy; Lightroom expert worden..

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 07:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eindelijk. Kan ik eindelijk mijn D700 inruilen :)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 08:38 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Hoeveel MP? :O
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 08:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En er is zelfs een D800E versie zonder anti-aliasing filter :) me like. Mijn D700 is nu 3 jaar oud en ik heb geen enkel moment spijt gehad van mijn aanschaf of het gevoel gehad dat ik iets miste behalve MP :)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 09:02 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Eens met hierboven. Ik ga maar 'ns rustig aan sparen; misschien dat ik eind dit jaar de sprong ga wagen...
(m.n. vanwege het videostuk; het MP-verhaal is nauwelijks interessant voor wat ik er mee doe)

En nog even off-topic:
persbericht 2008 schreef:

De D700 is vanaf eind juli leverbaar en de adviesprijs bedraagt 2799 euro.

Dus dan kunnen we ook hopelijk wat afleiden mbt de daadwerkelijke verkopprijs...
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Laatst gewijzigd door MxV op 07 Feb 2012 09:06, in totaal 2 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 09:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als de iso even goed is als de d700 dan zou ik hem mss ook kopen als upgrade. 36mp is
Voor mij teveel van het goede. Hopelijk is er ook een kleine raw stand waarbij je in 18mp werkt. Wel jammer dat de fps minder geworden is. D700 was nog een sport camera. Deze niet meer.
een hoop zooi om platen te maken

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 09:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dit is ook niet een opvolger van de D700, maar een compleet nieuwe. Als je een sport cam wilt ga je voor de D4 als je meer MP's wil ga je voor de D800. Ik maak veel 360° foto's en dat doe ik nu met mijn D700 + 10.5 mm (met afgezaagde zonnekap) dat levert maar max een beeld op van 6400x3200 als ik hem stitch en dat is voor monitoren met een FullHD resolutie net iets te weinig om goed scherp weer te geven. Dus die 36 MP zou een 3x zo groot beeld op moeten leveren van ca 19200x9600 pix en dat vind ik toch wel fijn :)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 10:02 
 Profiel
M.Oorthuis schreef:

En er is zelfs een D800E versie zonder anti-aliasing filter :) me like. Mijn D700 is nu 3 jaar oud en ik heb geen enkel moment spijt gehad van mijn aanschaf of het gevoel gehad dat ik iets miste behalve MP :)

Een meerprijs van €320 voor een camera zonder AA filter vind ik wel grof hoor. Dat ze het aanbieden is wel mooi! Ik vraag me alleen af in hoeverre zoiets softwarematig te regelen zou zijn. Dat dat filter als een instelling in de camera te regelen is bijvoorbeeld. Toekomstmuziek?
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 10:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
hmm net even wat voorbeeldpics bekeken, maar zelfs zonder AA filter blinkt het niet uit. Lijkt toch meer op een pixelrace dan daadwerkelijk nieuwe ontwikkelingen. Leg dit beeld naast een H4D-31 en je beseft waarom het prijskaartje niet in balans is (los ervan of het niet teveel uit balans is).

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 10:29 
 Profiel
M.Oorthuis schreef:

Ik maak veel 360° foto's en dat doe ik nu met mijn D700 + 10.5 mm (met afgezaagde zonnekap) dat levert maar max een beeld op van 6400x3200 als ik hem stitch en dat is voor monitoren met een FullHD resolutie net iets te weinig om goed scherp weer te geven. Dus die 36 MP zou een 3x zo groot beeld op moeten leveren van ca 19200x9600 pix en dat vind ik toch wel fijn :)

Helaas iets minder dan 19200x9600.. (6400x sqrt(3))x(3200x sqrt(3)) = 11085x5543px
er staat Nikon op

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 10:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Deze is best aardig vb van de mogelijkheden van een 36 mb sensor: http://www.flickr.com/photos/fredmueller/6833913443

Ziek, raw bestanden van 75-100 mb!

Een Canon antwoord met 24 mb en swivelscreen en betere AF en ik ben al tevreden..

/toch even link herstelt dankzij oplettendheid van het katteluikje /

Laatst gewijzigd door merlijn op 07 Feb 2012 10:53, in totaal 2 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 10:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
de link van bovenstaande tovenaar is wat gebroken, dus: nogmaals een linkje

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 11:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
fladder schreef:

M.Oorthuis schreef:

Ik maak veel 360° foto's en dat doe ik nu met mijn D700 + 10.5 mm (met afgezaagde zonnekap) dat levert maar max een beeld op van 6400x3200 als ik hem stitch en dat is voor monitoren met een FullHD resolutie net iets te weinig om goed scherp weer te geven. Dus die 36 MP zou een 3x zo groot beeld op moeten leveren van ca 19200x9600 pix en dat vind ik toch wel fijn :)

Helaas iets minder dan 19200x9600.. (6400x sqrt(3))x(3200x sqrt(3)) = 11085x5543px

Nou ik hoop wel wat meer dan 11085x5543, want mijn D7000 met 16 MP sensor genereert al beelden van 12400x6200 pix dus dat kan niet ;)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 11:39 
 WWW  Profiel
er blijft nog reden genoeg om je D700 te behouden, alleen al de snelheid. Feitelijk wordt de D3X compleet overbodig, hooguit nog de robuuste body, maar daar heeft de gemiddelde fotograaf bij de D700 ook niet over te klagen en die is bij de D800 nog verbeterd. Ik voorzie een enorme prijsdaling voor juist de D3X. Waarom heeft Nikon geen D800 uitgebracht met de sensor van de D3X + video of zo en een D4X met de sensor van de D800. Snelheid kan niet de reden zijn, want de D3X blinkt ook niet echt uit in beelden per seconde. Hier maak je je klanten met een (recente) D3X niet echt blij mee.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 11:47 
 WWW  Profiel
Klinkt als een typische studiocamera; veel MP's, niet een al te hoog ISObereik en maar 4/6 fps.
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 12:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
M.Oorthuis schreef:

Dit is ook niet een opvolger van de D700, maar een compleet nieuwe. Als je een sport cam wilt ga je voor de D4.

De financiele stap van de D800 naar de D4 vind ik best groot. Ik zoek eigenlijk een D4 in een D800 body, net zoals de D700 dat was van de D3.

Om voor sport nu iedere keer die 36 MP beelden over te zetten, daar wordt mijn workflow niet sneller van. Een prachtig apparaat, maar stiekem hoop ik op 16 MP D800. D4 is mij net iets te prijzig, zeker na wat investeringen die ik afgelopen winter heb gedaan voor het fotografie gebeuren.
Flickr
Camera, licht en glas....

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 13:00 
 WWW  Profiel
Robbie HiFi schreef:

De financiele stap van de D800 naar de D4 vind ik best groot. Ik zoek eigenlijk een D4 in een D800 body, net zoals de D700 dat was van de D3.

En dat was kennelijk precies het "probleem" dat productmanagement van Nikon hier heeft opgelost: de verschillen tussen de D3 en de D700 waren te klein, dus kochten teveel mensen een D700...
De D4 en D800 zijn echt duidelijk verschillend. De D800 is eigenlijk eerder een goedkope D4x. En eigenlijk wel logisch: in de studio heb je niet echt behoefte aan een body waar je spijkers mee in de muur kunt slaan

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 14:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja precies, je zou maar eens aan de klant denken! Er zit ook totaal geen lijn in bij Nikon. Eerst proppen ze te veel pixels in camera's met teveel ruis, dan stoppen ze er juist weinig pixels in om die ruis een beetje onder controle te houden en nu doen ze maar weer een overload aan pixels. Kan je gelijk ook een 3x zo dure computer kopen. Wat dat betreft is het helemaal niet zo'n koopje.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 15:03 
 WWW  Profiel
Nergens voor nodig al die pixels zou ik willen zeggen .
Gear : (nooit) Genoeg
70D / EF-S 60mm 2.8 / Sig 17-70mm C / EF 85mm 1.8 / EF 70-200mm f4
http://www.pbase.com/marcphotolog
http://www.facebook.com/marc.dewit50
http://www.modelmayhem.com/1179009

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 17:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nou jongens, weten jullie nog wel van die tijd dat iedereen 12 mb sensor overkill werd gevonden...? met 36mb eindelijk middenformaat kwaliteit voor een kleinbeeldprijs!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 17:03 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Schitterende Camera de D800 maar ik ga voor de D700, iemand die will overstappen en mij zijn d700 zou willen verkopen, graag.....
“Why does the eye see a thing more clearly in dreams than the imagination when awake?"

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 18:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hungaro schreef:

Schitterende Camera de D800 maar ik ga voor de D700, iemand die will overstappen en mij zijn d700 zou willen verkopen, graag.....

Voor 2900,- verkoop ik de D700 ;)
Flickr
Camera, licht en glas....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 19:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kan ook meteen een nieuwe batterijgrip kopen :(, dus ook een nieuwe L-plate :(.
Wel mooi die 36MP dat is meer dan als ik mijn kleinbeeld negatieven met de Coolscan 8000 scan op 4000 DPI, verder hou je een groot bestand over nadat je perspectief correcties hebt uitgevoerd.
Ben benieuwd wat dit met je oude objectieven doet, of je moet overstappen op de Zeiss ZF (voor video werk) en de Nikkor Ai(-S) moet overslaan.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Feb 2012 22:27 
 WWW  Profiel
Hungaro schreef:

ik wil eerder mijn D3X verkopen/inruilen. De D700 blijf ik zeker gebruiken
en dan de D800 onder mijn heli en dan video filmen :twisted:

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 11:37 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Laat ik voorop stellen dat het oogt als een beest van een camera.

Dat gezegd hebbende...
Het is niet de camera die ik zoek als vervanging van m'n D700. Als ik alle specs naast elkaar leg is dat toch echt de D4. Ik snap niet wat Nikon hiermee heeft willen neerzetten.

Wie gebruiken vaak een D700. Reportagefotografen, bruiloften, sport, concerten etc. Die mensen kochten de D700 vooral vanwege de snelheid, goede ISO performance etc. De D800 zal niet slecht zijn. Maar 36mp foto's... Wat moet ik met een trouwfoto van 8x8mtr...
Minder FPS
Wat doet de hoge ISO uiteindelijk echt?
HD filmen... tsja, helemaal een hype, maar niet de reden waarom ik een fotocamera koop, noem me ouderwets ;)
Wat me wel aanspreekt is de verbeterde functie aangaande het AF systeem bij slecht licht.

Als ik alleen al kijk naar de enorme bestanden die deze camera produceert. Je hebt een flink systeem nodig om dit te verwerken laat staan bewerken. Wat te denken van opslag van al die data.
Hoe gaat het met het glaswerk? Nikon glas is goed, maar wat als je het idd op een 36mp sensor gooit, hoe gaat het zich dan gedragen?
Tsja, en ik denk als Nikon hiermee een studiocamera heeft willen maken net als de D3x ze het niet hadden hoeven bouwen als een tank...

Ik denk dat ze te ver doordraven met deze body. Ongetwijfeld zal er de markt voor zijn, en zullen gebruikers er veel plezier aan beleven. Maar ik doe mijn D700 er niet voor in de verkoop. Ik kijk straks wel naar een paar mooie 2e handse D700's met 500 clicks erop als "Backup" dan kan ik nog jaren vooruit en sparen voor een D5 ;)
Nikon FX en wat analoog spul...

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 12:02 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik weet zeker dat 36MP in veel gevallen overkill is. Maar als er ook de mogelijkheid om de RAWs op 18 en 10MP te schieten, lijkt het mij best of both worlds: Bruiloften/reportages op 18MP (met meer cropmogelijkheden dan nu), landschappen op 36MP.

OF: alles knallen op 36MP met de 17-35 en zonodig terugcroppen naar een 10MP-bestand... ;)

En filmen op 720p/60fps: yummie :P
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 12:23 
 Profiel
ja ik was ook aan het uitkijken naar deze als aanvulling, 2de body voor naast mn D700 (minder lenswissels) en ik had niet verwacht dat hij zoveel MP zou hebben, maar als je inderdaad kan gaan voor lager (12-16) dan lijkt het me ideaal. Prijs is nog wat hoog, maar goed. ze zullen het er wel voor krijgen. door de video features wordt dit wss sowieso een bestseller

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 12:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Prijs is iets hoger dan de introductie prijs van de D700!
Las online dat dit niet de vervanger van de D700 is, maar een totaal nieuwe camera!
Wat de gebruiker als vervanger van de D700 moet gebruiken zou ik zo snel ook niet weten.
De D800 lijkt mij een doorontwikkeling van de D7000, die heeft een 16MP of 18MP DX chip, dus was het logisch om op FX deze grote hoeveelheid MP's te hebben.

Had alleen verwacht dat de D4 de sensor van de D800 zou hebben gehad en vice versa, met het betaalbaar worden de digitale midden formaat systemen moeten Nikon en Canon wel met een sensor komen die in de buurt komt.
Ik zie het niet zo snel gebeuren dat zij een middenformaat lijn gaan introduceren!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nikon D800 aangekondigd
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 21:52 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Een sensor welke in de buurt komt van middenformaat? Qua megapixels... Maar het formaat is en blijft kleiner, met de bijbehorende nadelen. Fotografen die op MF fotograferen gaan echt niet overstappen :N)

Geen AA filter is wel een mooie optie. Ben benieuwd bij hoeveel MP het überhaupt niet meer nodig is.
Groet,

Sander

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Feb 2012 22:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mja, middenformaat heeft ook weer de nodige nadelen. Moiré, veel ruis op hoge iso's (vreemd genoeg, met een grotere sensor..), grotere camera, minder goede AF, etc. Een AA filter heb je volgens mij altijd nodig (tenzij de software zo slim wordt dat het moiré kan voorkomen). Je kan het wel zonder doen, maar dan bestaat er dus de mogelijkheid dat je bij bepaalde onderwerpen moiré krijgt.
MF - 35mm is een keuze gebaseerd op het systeem, niet op het aantal pixels.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Grijswaarden