[ 12 berichten ] 
 Titel: Upgrade t.b.v. CS6
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2013 19:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Volgens mij ben ik nu toch echt wel toe aan een upgrade van m'n pc. CS5.x liep nog redelijk, maar onlangs moest ik voor een EOS M CS6 gebruiken (zit een nieuwere ACR in voor de RAW's) en dat trekt m'n pc'tje maar moeilijk. Veel vastlopers :( Vroegâh kon ik mensen precies vertellen wat ze nodig hadden, maar ik ben er gewoon uit. Ik heb inmiddels wat informatie gehaald bij de twee computerwinkels bij mij in de buurt en krijg - uiteraard - tegenstrijdige adviezen. Aangezien het om een upgrade gaat voor een pc puur voor fotobewerking, leg ik m'n vragen toch maar even hier voor.

Het gaat om de vervanging van een:

* Moederbord
* Processor
* Geheugen
* Videokaart? (CS6 roept dat de GPU niet ondersteund wordt, dus ben bang dat het vraagteken weg kan).

M'n kast, optische spelers, voeding, schijven, kaartlezer etc. zijn nog prima, dus vandaar een upgrade en geen heel nieuw systeem.

Verdere eisen (op basis van ervaring en gevoel): Asus moederbord met Intel chip en dito processor en een ssd als opstart/systeemschijfje.

Budget: maakt niet zoveel uit. Huidige systeem was bij aanschaf (4 of 5 jaar geleden) zo'n beetje het snelste wat er te krijgen was. Is inmiddels wel afgeschreven. Er is ingecalculeerd dat ik zo af en toe een upgrade / nieuw systeem nodig heb. E.e.a. natuurlijk wel binnen redelijk grenzen.

Advies winkel #1
* Asus P8Z77-V LX2 Socket 1155 DDR3 ATX
* Intel Core i5-3330 3000Mhz
* 2x Corsair DDR3 1600MHz 8GB (in totaal 16GB)

Hiervan wordt gezegd dat de processor een quadcore is en dat dat i.c.m. 16GB geheugen ruim voldoende is voor wat ik wil.

Advies winkel #2
* Asus P9X79, s2011
* Intel Core i7-3820, s2011
* Valueselect DDR3 1600Mhz 8GB

Hiervan wordt gezegd dat het weliswaar minder geheugen is, maar dat de i7 een quadcore is én dat 'ie nog eens een virtuele quadcore heeft, waardoor 'ie in totaal op 8 cores uitkomt. Dat zou dan goed zijn bij multilayer-bewerkingen.

Ik zie overigens ook dat het om verschillende sockets gaat. Moet ik daar nog op letten?

Wie kan me hierin adviseren? Als het i7 met 16GB moet worden, vind ik het ook prima. En adviezen voor een eventuele videokaart hoor ik ook graag.

Alvast bedankt voor de moeite.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Mei 2013 07:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Meer geheugen is altijd goed :) Mits je ook een nieuw OS erbij komt, want je moet wel 64bit windows voor hebben om het geheugen te kunnen gebruiken. 32Bit windows stuurt max 4Gb aan.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Mei 2013 08:53 
 Profiel
Na 5 jaar zou ik die HDD ook vervangen. Optische spelers kosten amper wat en voedingen slijten, dus vervang dat mee.
Vraag ook eens offertes aan voor complete nieuwe systemen, met daarin in ieder geval een SSD om van te booten / PS op te zetten. Booten van een magnetische schijf deden we vroeger.

Wat betreft sockets: het enige argument is dat je bij een nieuwer socket eventueel je processor kan upgraden en het moederbord kan laten zitten. In praktijk doe je dat toch niet, dus dat is geen argument.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Mei 2013 10:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thnx voor de reacties. Ik zou dus W7 64-bit moeten bestellen. Maar hoe zit het dan met overige software? Is er überhaupt 64-bit CS6 bijvoorbeeld, of maakt dat dan niet uit?

@T.O.M. Huidige HDD is geen 5 jr. oud. I.v.m. ruimtegebrek heb ik op zeker moment 1TB gekocht voor foto-opslag. Dat wordt een data-schijf. Waarschijnlijk komt er dan een 2TB voor foto-opslag. Alles wordt overigens dagelijks gebackupt op externe schijven. Na upgrade systeem ga ik ook voor een NAS. Moet ik me nog op oriënteren.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Mei 2013 11:30 
 WWW  Profiel
Als je het snelste van het snelste wilt (en budget niet het belangrijkste) dan sowieso i7 ipv i5 processor. Moederborden en geheugen snelheden enzo ben ik totaal niet meer in thuis sinds ik ben overgestapt op Mac dus geen idee wat wijsheid is.
Qua geheugen hoeveelheid is meer altijd beter, dus voor die paar euro extra zou ik zeker voor 16GB gaan ipv 8. En naast je 1TB opslag disk zou ik ook zeker een 256 GB (of meer als budget toelaat) SSD plaatsen voor OS en Apps.
Videokaarten weet ik echt niets (meer) van tegenwoordig. Volgens mij is ieder AMD/Nvidia high end kaart wel prima. Photoshop doet er volgens mij ook niet zo heel veel mee. Pas als je echt 3D gaat doen (of gamen) zullen de kleine verschillen misschien wat uitmaken.
Web: http://www.nickdekruijk.nl, Foto: http://www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-32, 17/1.8, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Mei 2013 13:20 
 Profiel
Ytos schreef:

Is er überhaupt 64-bit CS6 bijvoorbeeld, of maakt dat dan niet uit?

Op een 64 bits os wordt automatisch ps-64 bits geinstalleerd, daar hoef je dus niets extra's voor aan te schaffen. Ook de 32 bits versie wordt geinstalleerd. Dit is gedaan omdat sommige plugin's nog steeds niet in 64 bits draaien.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Mei 2013 14:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thnx eos4all. Duidelijk.

amphora schreef:

Als je het snelste van het snelste wilt (en budget niet het belangrijkste) dan sowieso i7 ipv i5 processor...

...Qua geheugen hoeveelheid is meer altijd beter, dus voor die paar euro extra zou ik zeker voor 16GB gaan ipv 8.

Dat dacht ik in beide gevallen eigenlijk zelf ook al.

amphora schreef:

En naast je 1TB opslag disk zou ik ook zeker een 256 GB (of meer als budget toelaat) SSD plaatsen voor OS en Apps.

Hmmm... Wel een goed idee. OS en software nemen natuurlijk ook steeds meer ruimte in. Dan maar weer net als vroeger oversized aanschaffen.

amphora schreef:

Videokaarten ... Photoshop doet er volgens mij ook niet zo heel veel mee. Pas als je echt 3D gaat doen (of gamen) zullen de kleine verschillen misschien wat uitmaken.

3D en gamen doe ik al niet. En ik had ook ooit begrepen dat PS niet zo heel veel doet met de videokaart. Vraag komt alleen omdat CS6 nu zegt dat 'ie m'n huidige GPU niet ondersteunt.

Het wordt zo wel steeds concreter voor me. En duurder :D

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Mei 2013 23:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hoe het exact zit weet ik niet meer, maar ik weet dat vanaf CS4, photoshop het overtollige geheugen van je videokaart gebruikt. Dus ook hier geld hoe meer hoe beter.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Mei 2013 23:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ytos schreef:

Het wordt zo wel steeds concreter voor me. En duurder :D

Duurder wordt het altijd ^O_
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Mei 2013 11:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hoeft helemaal niet zoveel te kosten. Heb hier een Dell E6430 staan (14", 1600x900, i5-3320m, 8gb ram, 128gb ssd) en die vliegt door CS6 heen.

M'n oude pc was een AMD X6 met 8gb ram en tevens SSD + videokaartje van 50 euro (HD5770) en die was nog sneller. Dat kost tegenwoordig maar 350 euro +- aan spulletjes.

Photoshop wordt héél blij van veel ram. Dus 16gb er in proppen en je bent voor een hele lange tijd klaar. De HD-4000 videokaartjes die in Intel i5 en i7's zitten zijn meer dan snel genoeg om photoshop vlot mee te laten lopen (Doe ik nu op de mobiele variant en dat is echt top al..). Zo niet, elk willekeurig PCI-e kaartje van de afgelopen 5 jaar van rond de 35-40 euro 2dehands doet het nog ietsje vlotter (512mb geheugen of meer is oké).

128gb SSD als opstartschijf zijn ook de kosten niet meer, dat ga je zeker wel merken. Die 2tb disks voor de opslag houden.

Kortom :
- Elke i5 processor is prima
- 16 GB geheugen is overkill nu, maar handig in de toekomst (8gb is écht voldoende op dit moment)
- SSD als opstartschijf & swapschijf ga je veel verschil van merken!
- Externe videokaart niet nodig in principe, maar je kan voor de vorm er een cheap AMD kaartje in zetten van een paar tientjes met 512mb geheugen.

Hoeft je helemaal niet veel te kosten.

Ik weet niet wat je precies allemaal doet, maar ik bewerk 30 mpixel bestanden met daar in 10 tot 30 lagen (30 individuele 30 mpixel fotos dus op elkaar gestapeld voor handmatige DOF-stacking) en dat gaat prima. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je iets zwaarders aan het doen bent....

Als je advies wil mail me gerust. Een goede photoshop PC is helemaal niet duur.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Mei 2013 19:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thnx all. Heb gisteren dit draadje nog bekeken en toen geen nieuwe posts meer gezien. De tips van vandaag dus niet meer meegenomen in de bestelling vanmiddag bij de PCBoer:

* Asus P8Z77-LV Socket 1155 DDR ATX
* Intel Core i7-3820 3,60GHZ LGA 2011 Tray
* Corsair ValueSelect DDR3, 1600-16GB KIT 1600MHz, CL11, 2x8GB
* Asus GT630-2GD3 2048MB DDR
* Samsung 840 Series 250GB SSD 2.5"
* LiteOn DVD+RW (Oude spul was IDE en zit niet meer op dit mobo)

Wellicht overkill, maar toen ik m'n vorige pc kocht, was het ook overkill. Als ik met deze weer 5 jaar kan doen, zie ik dan wel weer verder.

@Majic: Ik gebruik 21MP bestanden en als ik 5 lagen heb, is het veel. Ik ben dus allesbehalve zwaardere dingen aan het doen dan jij ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Mei 2013 23:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
LOL, daar heb ik zelfs geen moeite mee. (Pentium dual core E6300 2,8 ghz en 4 GB geheugen). Iig veel plezier met je nieuwe spul, gaat vast lukken. ;)
van alles wat.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 12 berichten ] 

Grijswaarden