[ 18 berichten ] 
 Titel: Apple??
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jan 2013 12:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hallo allemaal

Omdat mijn eigen computer al te vaak is vast gelopen en ik verwacht dat deze binnenkort kaduuk is ben ik op zoek naar een nieuwe/andere computer!
Ik hoor alleen maar goede berichten over de Apple computers, dus wil ik graag een Apple aanschaffen. Nu zit ik op Marktplaats te zoeken voor een tweedehands, een nieuwe kan ik me niet veroorloven. Maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer!! Waar moet ik op letten? Ik zag onderstaande staan, is dat iets? Of kom ik dan te kort? Ik werk net als jullie met foto`s, veel lagen e.d.

Apple iMac 5.1
2.16 GHz Core 2 Duo processor
3 GB geheugen
250 GB harde schijf
128 MB ATI Radeon X1600 videokaart
20 Inch breedbeeld scherm
Verse installatie 10.6 (Snow Leopard)
Ingebouwde iSight camera
Superdrive (cd's & dvd's schrijven en branden)

Alvast bedankt, groetjes Heidy

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jan 2013 12:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een paar vragen:
Wat ga je ermee doen?
Wat voor computer heb je nu?
Tegen welke beperkingen loop je nu aan? (afgezien van het vastlopen)
Wat is je budget?

Voor alleen een beetje internetten, mailen, documentjes typen, etc. heb je hier genoeg aan.
Ga je ook foto's bewerken dan lijkt me 3GB wat weinig en een 2.16GHz C2D processor is ook al verouderd.
Hardware voor Windows en voor OSX kan je prima naast elkaar zetten en vergelijken.

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een i3 of nog beter een i5 processor als je ook wat grafische dingen ermee gaat doen.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jan 2013 18:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
3 Gb is vrij krap qua geheugen, liep ik met mijn macbookpro 2.1 core2duo ook vaak tegen aan. Upgraden is geen optie, want meer dan 4Gb wordt door de hardware niet ondersteunt. Nee dan zou ik eerder doorsparen voor een imac met i5. Of een mac mini als je al een fatsoenlijk scherm hebt staan.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jan 2013 19:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb exact de configuratie als hier omschreven (alleen een grotere HD) en dat werkt op zich prima. Echter, met foto's bewerken moet je alleen wat geduld hebben. Er zit wat vertraging in bewerkingen en dan heb ik het in mijn geval over 12 megapixelfoto's in 8-bit in Lightroom en PS CS4/Elements 10.

Geheugen lijkt idd de beperkende factor in deze, meer dan 3GB kan niet in dit model. Je wint denk ik al wel een stuk als je bijv. gebruik gaat maken van programma's als Pixelmator. Beeldkwaliteit, betrouwbaarheid en dergelijke zijn verder uitstekend.
Let op de schermhoeken als je gaat kopen, die willen nog wel eens een bruinige uitslag vertonen. Heeft die van mij ook en alhoewel ik er geen last van heb, is het wel aanweizig. Die van mij gaat binnenkort in de verkoop, dit ter info mocht je toch voor dit type gaan...
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jan 2013 10:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt allemaal voor jullie reactie`s.
Op dit moment heb ik een (gewone) pc, met Windows XP. Deze werkt op zich prima, alleen loopt ie regelmatig vast, Wordt dan weer gerepareerd en dat doet het weer een tijdje. En dan begint het weer opnieuw. En ook wel enige vertraging met bewerkingen! Lastig! Ik heb de pc nodig voor foto`s bewerken, toch wel redelijk grote bestanden. Ik werk met CS5. Ik begrijp al uit jullie reactie's dat ik met deze computer dan al tekort kom. Ik ga dan eerst maar doorsparen voor een Imac met i5.
Nogmaals bedankt, groeten Heidy

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jan 2013 11:31 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Waarom wil je per se een mac? (niet vervelend bedoeld; ik heb er ook een).
m.i. is een Mac een premium product (nieuw én tweedehands relatief 'duur'/waardevast).
Met een beperkt budget ben je m.i. mogelijk meer gebaat bij een goeie windowsbak.

Vergeet trouwens ook niet dat je mogelijk ook andere software moet gaan aanschaffen. Telt al met al aardig op.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jan 2013 21:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De reden dat ik graag een mac zou willen is omdat ik daar eigenlijk alleen hele goede berichten over hoor. Behalve de prijs dan!! Ik wil daarom op zoek naar een geschikte 2e handse, maar als zelfs een gebruikte al te duur wordt dan wordt het toch een windows!!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Jan 2013 22:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Weet nog steeds je budget niet, maar voor 800,= koop je via MP echt wel iets goeds. Heb er laatst een i5 4-core met 8Gb en 500Gb HD voor gekocht. Mijn oom heeft naar aanleiding daarvan hetzelfde gedaan, voor 800,= had hij een 12Gb versie. Voor dat geld koop je naar mijn idee geen windows variant met dezelfde belevenis. Hardware specs mogen van een moderne PC dan wellicht wat beter lijken op papier, maar in de praktijk werkt een MAC na 2 jaar nog steeds lekker en begint die Windows PC traag te worden door overtollige rotzooi die achterblijft en noodzakelijke software om je PC te beveiligen tegen de boze buitenwereld.

De duo-core 24" iMAC van mijn broer uit 2008 loopt nog steeds als een zonnetje, dat kan ik van mijn even oude PC met zwaardere specs niet zeggen. Windows zuigt gewoon teveel, na twee jaar wil je noodgedwongen wat anders en met een MAC doe je gewoon langer en behoud z'n waarde beter. Lijkt nu dus een forse investering, maar verdiend zich op termijn terug.

Succes!
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
X-T1 | X-E2 | 8mm Fish | 10-24mm| 16-55mm | 50-230mm | 100-400 | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 11-A 135mm 2.8

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jan 2013 18:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hoi Arnold

Mijn budget is op dit moment minder dan 800 euro, maar jouw argumenten maken mij doen beseffen dat ik nog even doorspaar en dan toch via een tweedehands weg een Imac aan te schaffen.........

Bedankt voor jouw tip!!!

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jan 2013 19:11 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
MxV schreef:

Vergeet trouwens ook niet dat je mogelijk ook andere software moet gaan aanschaffen. Telt al met al aardig op.

Ik wil dit puntje nog even aanhalen. Veel Windows-gebruikers zijn gewend software gratis ergens vandaan te harken. Dat is aan de OSX kant een stuk minder makkelijk en ook een stuk minder "vanzelfsprekend".
Er zijn genoeg gratis/voordelige oplossingen te vinden maar als je perse "de echte Photoshop" wilt dan moet je daar ook geld voor reserveren.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jan 2013 20:04 
 WWW  Profiel
Modedit: illegale dingen doen we natuurlijk niet hier hè?!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jan 2013 23:05 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Ik moet zeggen dat ik nooit gezocht heb maar ik hoor weleens mensen klagen dat Apple sucks omdat het zo lastig is er software voor te krijgen (krijgen vs kopen).
Maar blijkbaar valt dat wel mee tegenwoordig. :zucht:
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jan 2013 10:47 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wat ik er mee wilde zeggen is dat ik een legale CS4 voor windows (yep, ze bestaan echt...) had, die ik bij mijn overstap 'moest' upgraden naar CS5 voor Mac. Nu is een upgrade licentie niet zo prijzig als een volledige versie, maar je moet het geld wel hebben/reserveren bij een overstap.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jan 2013 11:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Apple??
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jan 2013 19:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Moet toegeven dat ik de prijzen voor de creative cloud niet eens zo onaardig vind als je rekent wat elke versie upgrade je kost. Plus wat ik begreep is dat adobe eigenlijk wil gaan stoppen met upgrades en nieuwe licenties
straks alleen nog maar via de creative cloud wil gaan leveren.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jan 2013 19:38 
 WWW  Profiel
reinoud schreef:

Euhm, dat doe ik niet en ik heb er ook niet toe aangezet. Ik heb alleen gemeld dat er geen verschil is tussen het illegale aanbod op Windows en OSX. Wat is daar illegaal aan?

Mijn PS is sinds versie 4 gewoon gekocht, en dat raad ik elke fotograaf ook aan. Maar dat was niet wat ik postte..

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Apple??
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jan 2013 21:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Daar is ook niets illegaals aan. Maar het probleem is alleen dat andere mensen het als aanzet nemen om links naar illegale versies te plaatsen.

Oh en voor de persoon hierboven ergens die melde dat CS2 nu gratis te downloaden is, dat is niet helemaal correct. Adobe heeft de activatie servers voor CS2 uitgezet waardoor deze versie nu zo installeert. Maar dat neemt niet weg dat je er officieel nog steeds een aantoonbare licentie voor moet hebben :)

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 18 berichten ] 

Grijswaarden