[ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Titel: All-in-one Imac of PC?
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 12:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben toe aan een nieuwe computer, want mijn huidige Windows PC met Core2Duo processor trekt het allemaal niet meer zo. Dat is al een tijdje zo, maar de ergernis neemt met de dag toe. Heb al een clean install uitgevoerd, maar het blijft allemaal wat achter in snelheid.

Bovendien staat mijn vast PC op een zolderkamer, waar ik dan hele avonden vertoef en wat dus niet bepaald gezellig is voor de rest van het gezin. Om die reden zit ik nu vaak mijn foto's te bewerken op een Dell laptop met 15" scherm, ook deze is slechts voorzien van een Core2Duo processor en 8Gb geheugen, het lukt allemaal wel, maar optimaal is anders.

Ik zoek dus een betere oplossing voor in de woonkamer, maar die moet dat esthetisch wel voldoen aan een aantal eisen, geen snoerenbende, strak design en niet te groot. Verder wilde ik eigenlijk niet meer uitgeven dan ca € 1000,=

Ik ben altijd Windows gewend en neig dus naar een Dell XPS One 27 die nu in de opruiming is voor slechts 999,=
Deze is voorzien van:

- Windows7
- 2Gb nVidia GeForce GT 640M
- i5-3450s processor
- 4Gb intern geheugen (uitbreidbaar ?)
- 27" beeldschem (2.560 x 1.440)
- 1TB harddisk
- wireless keyboard & mouse

Andere optie in deze prijsklasse is een gebruikte iMac, Core i5 2400S met 8Gb, deze zijn voor ongeveer 1000,= wel te vinden en meestal van 2010/2011.

Specs zien er dan gemiddeld als volgt uit:

- 21,5" beeldscherm
- HD 6750M 512mb videokaart
- i5 processor (quad core ?)
- 500Gb harddisk
- 8GB intern (uitbreidbaar naar max 16Gb)

De vragen/overwegingen zijn dus de volgende:

1. Is een Mac "heilig" en zo ja, waarom is dit dan perse beter dan een Windows machine?
2. Is 21,5" niet te klein voor foto editing?
3. Is het überhaupt verstandig een 2e hands iMac te kopen en waar moet ik op letten.
4. Beschikbaarheid software beide systemen
5. Verkoopbaarheid, restwaarde over een jaar of vier.

Mijn gevoel zegt "iMac", maar misschien laat ik me ook wel teveel meeslepen door de Apple hype en ben ik net zo goed/beter af met een nieuwe Dell.

Nog een praktische vraag, omdat de computer in de woonkamer komt te staan, zal dit betekenen dat de rest van het gezin er ook gebruik van gaat maken, in Windows kun je verschillende users aanmaken, zodat iedereen zijn/haar eigen configuratie heeft, werkt dat met een Apple net zo?

Vast bedankt,
Arnold
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
X-T1 | X-E2 | 8mm Fish | 10-24mm| 16-55mm | 50-230mm | 100-400 | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 11-A 135mm 2.8

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 12:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben zelf een Apple gebruiker. Is een Mac heilig Nee !!
Waarom gebruik ik dan een Mac ?, omdat ik het besturingssysteem prettig vind werken en ik Windows niet prettig vind werken. Ben dan meer bezig met systeembeheer dan met de dingen die ik wil doen. Geld dit voor iedereen ? nee

Aangezien de iMac hier op de eettafel staat. Dus geen behoefte aan een kabel wirwar. Het moet er gewoon netjes en strak uitzien. Keuze is dan voor mij persoonlijk al snel Apple.

Apple is niet heilig. Gebruik het systeem waar jij prettig op werkt. ;-)

Ja je kunt op een apple net zo makkelijk eigen profielen aan maken. Merk dat de meeste die hier achter de Apple kruipen die van Windows komen erg snel gewend zijn aan OS X en het ook nog eens prettig vinden in gebruik.

Is een Mac beter dan een Windows PC ? Antwoord blijft Nee. Iets is pas goed als jij het prettig vind in gebruik. Dus mijn vraag is dan ook. Hoe vind jij een Mac werken ?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 12:40 
 WWW  Profiel
Gebruik zelf Windows, voornamelijk omdat ik dat al jaren gewend ben, en ik Mac niet zo intuïtief vind werken als ik had verwacht. Heb nooit problemen gehad met Windows in ruim 13 jaar. Het is ook welk systeem je gewend bent. Op stage heeft mijn stagebegeleider Mac, dat vind ik niet echt lekker werken, dus meestal pak ik mijn eigen laptop met Windows erop als het kan.

Het is wel zo dat de meeste Windows PCs wel wat meer kabelrommel en dergelijk geven, een Mac heeft maar één stroomkabel nodig. Dat kan uitmaken als je de computer in je huiskamer wil zetten. Wat je ook nog zou kunnen doen is Windows op je Mac zetten, maar dat lijkt me wat overdreven.
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 13:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat over de kabelrommel is met de nieuwe Dell XPS all-in-one's ook geen issue meer hoor, ook alleen een stroomkabel.
Verder denk ik dat een Mac gewenning nodig heeft, ik zit ook wel eens (kort) achter de iMac van mijn broer en heb dan ook moeite met de bediening en en vinden van de dingen die ik Windows zo gewend ben, maar dat betekend niet dat een Mac minder intuïtief is, het is gewoon anders.

Het is idd mogelijk om Windows als 2e OS naast OSX te draaien, kan best handig zijn als bepaalde programma's niet beschikbaar zijn voor de Mac.

Het meest belangrijke vind ik eigenlijk welk systeem het krachtigst is om met LR4 en CS5 te werken. Ondanks dat de hardware veel gelijkenissen vertoont, zijn er dan door de OS architectuur nog merkbare verschillen in performance. Spelletjes en film kijken vind ik allemaal niet boeiend op een PC, daar heb ik een PS3 en een Plasma TV voor, het gaat me voornamelijk om de snelheid en kracht bij foto- en videobewerking.

Ballast van Windows is vaak onverklaarbaar hoog, veel geheugen gaat al verloren aan het OS en op de achtergrond draaiende meuk als virusscanner en andere zooi. De vervuiling neemt tijdens het gebruik verder toe door internetgebruik, downloads, beveiligsupdates en patches. Ik moet minimaal 1x per jaar mijn PC opnieuw optuigen om de boel weer lekker te laten lopen, maar ik hoor dat mijn broer dat met zijn 24" iMac uit 2008 ook al vaker heeft gedaan.
X-T1 | X-E2 | 8mm Fish | 10-24mm| 16-55mm | 50-230mm | 100-400 | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 11-A 135mm 2.8

Licht Donker  
.
 Titel: All-in-one Imac of PC?
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 13:26 
 Profiel
Ik ben ongeveer vier jaar geleden overgestapt van een Windows (Vista) pc naar een iMac 24inch. Ik heb tot op de dag van vandaag geen moment spijt gehad van deze overstap. In mijn 'Windows' tijd kwam er maandelijks een kennis van mij langs om allerlei kleine en grote problemen op te lossen. Nadat ik de overstap naar de iMac heb gemaakt heb ik zijn hulp niet meer nodig gehad. Natuurlijk zijn er zo heel af en toe wat klene probleempjes, maar die kan ik met mijn beperkte 'pc-kennis' zelf oplossen. Persoonlijk vind ik het besturingssysteem van de iMac erg prettig en eenvoudig werken. Ook ik ben toe aan een nieuwe pc. Mijn oude iMac heeft steeds meer moeite om de programma's vlot te laten draaien. Dit zal weer een iMac worden. Ik twijfel nog of het een nieuwe of gebruikte IMac gaat worden.

Ik ben door 'Vista' overgestapt naar Apple. Nogmaals, ik heb daar geen moment spijt van gehad. Als ik diezelfde keuze vandaag had moeten maken dan was deze overstap niet zo zeker geweest. Momenteel hebben we Windows 7 (8?). Ik werk regelmatig met deze software en dat bevalt ook erg goed. Bij de aanschaf van een iMac heeft dat ook consequenties voor de software. Je zult veel software opnieuw aan moeten schaffen. Ook dat zul je mee moeten nemen in jouw overweging om over te stappen.
Canon.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 16:31 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Windows of Mac, maakt niet uit; 't is maar net wat je het fijnst vindt werken. Op beide draait PS en LR als de hardware voldoende "zwaar" is als een zonnetje. Daarom zou ik voor een Windows pc wel voor minimaal 16Gb geheugen kiezen om die programma 's lekker vlot te laten lopen. Voor de huidiege versies is 4 Gig absloluut te weinig. Bespaar daar dus zeker niet op en ook niet op de videokaart als je veel aan video-editing doet (speelt minder voor fotobewerking).
Verder is een goed scherm belangrijk. Kies in ieder geval voor een IPS panel voor een goede kleurweergave. De IPS schermen van Dell zijn prima geschikt en hebben een prima prijs kwaliteitsverhouding. Of de nieuwste "all in ones" (zeker die met een aanraakscherm, lijkt me oppassen) IPS schermen hebben weet ik niet, maar zou daar alert op zijn om niet later met een brak scherm opgezadeld te zitten, wat voor foto en videobewerking niet voldoet.
Canon 7D | Sigma 10-20 F:4-5.6 | Tamron 17-50mm F:2.8 | Canon 70-200mm F:4L | Sigma 120-400 F4.5-5.6|Tokina 100mm F:2.8 Macro | Canon 50mm F:1.8 II

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 17:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Is een mac-mini misschien een optie.... ?
Staat op mijn verlanglijstje (wel toch nog 1400 euro zonder monitor). (1Tb Fushion drive, i7)

Waarom ? Omdat ik helemaal gek wordt van directories waarvan Windows vind dat ik ze niet mag benaderen..... MIJN directories !
Zo'n OS wordt ik dan behoorlijk narrig van, dus wil overstappen.
Alle repliek is onwelkom mannen!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 17:55 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Zoiets als de Library-folder in OSX? ;)
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 17:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
arnold_w schreef:

Verder denk ik dat een Mac gewenning nodig heeft

Dat is het inderdaad. Toen ik nog Windows had en op de academie/vrienden OSX gebruikte zat ik ook wel eens te vloeken.. zoals mijn vriendin wel eens zat te vloeken toen ze op mijn computer alleen met de tablet de boel kon bedienen (ik heb geen muis). Alles went.. en zo zal je ook aan OSX wennen.

Wat ik er zelf fijn aan vindt merk ik als ik weer eens iets op mijn ouders computer moet doen. Bij een windows comp is gewoon vaker wat aan de hand is mijn ervaring.. en ja.. ik let echt op met wat ik download en welke sites ik bezoek en ben geen retard. Op een windows moet je aangeven wat je wil installeren en waar enz enz.. en als je t delete hopen dat alles weg is. Bij een mac is t allemaal zo simpel.

En ja.. de nerds zullen wel zeggen dat je op een mac niks kan instellen en dat t slechter is, maar als je een normale gebruiker bent die ook geen extra oliedrukmeters en ledlampjes in zn auto hangt maar er alleen mee rijdt, dan is OSX echt ideaal.

Wel grappig, Dave mag van Windows directories niet benaderen.. met OSX wil je eigenlijk nooit directories benaderen is mn ervaring (en ik kan gewoon in de library trouwens). Ja, je foto directories maar dat werkt altijd (osx en win)

Qua prestaties heb ik er geen verstand van.
21,5" klinkt voor mij wat klein, ik zou wel voor 24 gaan (of 27)
Restwaarde van een mac is hoger, dat is zeker. (kijk maar naar wat je er nu nog voor moet betalen).
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 18:41 
 WWW  Profiel
Het kostte mij een week mopperen toen ik van Windows naar mijn eerste Mac overging. En sindsdien wil ik niet meer terug.

Mijn hoofdreden was: hard- en software van 1 fabrikant. Waar ik onder Windows veel te vaak aan het klooien was om dingen aan de praat te krijgen geldt onder OSX "it just works". Ja dat is de reclamekreet, maar ik kan hem volledig onderschrijven.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 19:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben sinds kort overgestapt van Mac naar PC... Waarom.. Voornamelijk voor de i7, makkelijk nieuwe harde schijven bijprikken... SSD, een KUDA-Nvidia videokaart... En een losse monitor die ik naar keuze kan uitkiezen... Zonder glasplaat erover...

Is mac slecht? Nee.... Maar ik vind als je het merk bent voor de grafische sector dat er toch minimaal een i7 in mag en een 7200 rpm schijf... Ook bij het instap model.. :)
5d III | 16-35 f2.8 II L USM | 24-70 f2.8L USM | 70-200 f2.8 L IS II USM | 100 Macro 2.8 USM| Kenko Macro Tubes | Speedlite 430 EXII

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 20:07 
 Profiel
In zo'n geval vraag ik me eerst af of alle applicaties die ik denk nodig te hebben het zullen doen in de nieuwe omgeving, of er Apple versies van zijn.
Als dat niet zo zou zijn is de vraag of de databestanden die ik heb gebruikt kunnen worden met een andere applicatie in de nieuwe omgeving.
Daar houdt het voor mij al op, mijn DAM is gemaakt voor Windows, kan misschien wel onder een ander OS maar dan met kunstgrepen in een virtuele Windows box of zo. Kans op geklooi met drivers, performance, de ontwikkelaar zal me geen ondersteuning geven als ik dit soort rare dingen ga doen, kortom, laat maar.....

Maar afgezien daarvan zou ik nooit een gesloten systeem als Apple willen.
Ik stel zelf mijn hardware samen, bepaal graag zelf wat voor processor en schijven ik gebruik, hoe snel, hoe groot, wat voor RAID configuratie ik nodig heb. Voor zover ik weet kan dat bij Apple niet. Hierin helemaal eens dus mer BFrins hierboven.
'Nuff stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 20:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
hikari wat is er volgens jou gesloten aan OS X ? Om eerlijk te zijn heb ik meer toegang dan bij Windows. Kan zelf als ik wil tot op kernel niveau dingen aanpassen. Onder de motor kap draait nog steeds een Unix variant (Darwin) ;-)

Ik gebruik een MacBook Air veel voor mijn werk en wissel bestanden uit met Windows gebruikers. Word, Excel, Powerpoint etc. Geef zelfs presentaties vanaf een iPad. Persoonlijk ervaar ik geen beperkingen. Met de komst van OS X is Apple gaan werken met extensies. Dus niet meer die vervelende data fork en resource fork die ze in OS 9 en ervoor hadden. Toen kon je tegen de nodige problemen aan lopen als het gaat om uitwisselen etc.

Wat betreft samen stellen van een Machine. Dat kan, maar dan kom je gelijk bij de hele dure Mac Pro uit, andere modellen zijn beperkt te upgraden, maar ook in de Macbook Pro als iMac kun je eigen geheugen proppen zelfs een SSD als je dat wenst. Voor mij is de iMac meer dan prima genoeg out of the box. En bestanden draaien op een NAS in raid.

Wil niet zeggen dat het zelf samen stellen van een PC slechter is dan een MAC, maar de argumenten die je aanhaalt niet geheel kloppen. Wel als het gaat om het kosten plaatje. Want daar is Apple gewoon stuk duurder, maar in mijn geval het oog wil ook wat en persoonlijk vind ik OS X prettiger werken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 20:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Altijd leuk een ouderwetse MAC vs PC discussie, de conclusie is altijd heel persoonlijk en afhankelijk van de dingen je zelf graag doet met je systeem en wat je computerskill level is. Bij een beetje rondklikken in LR en Internet zal je bijna geen verschil merken maar als je meer verwacht kom je steeds meer verschillen tegen :D

Als PC gebruiker had ik een aantal maanden terug een laptop nodig, om diverse redenen toen voor een 15" macbook gekozen.
Er kwam aardig wat uitzoekwerk en vloeken bij kijken om te ontdekken hoe al die sneltoetsen en combinaties werken.
Een kleine greep uit de knelpunten waar ik toen tegenaan liep: het ontbreken van een sneltoets voor hernoemen(in Win f2), gezeur met NTFS externe HDD's, omslachtig nieuwe folder aanmaken, maximaliseren zal je venster om je content maximaliseren niet volledig scherm, alt-tab reageerde vaak niet is weer per groep daarna weer ctrl+appel voor venster oid.

Dus na een paar maanden die macbook de deur gewezen toen ik weer eens tegen een knelpunt aanliep en het me allemaal teveel tijd kostte om uit te zoeken. Diezelfde middag direct een 17" laptop met i7 gekocht en nooit meer omgekeken :)

Ik zou persoonlijk voor dat budget juist zijn om een normale pc te kopen, die weg te zetten in een hoekje en een lange HDMI kabel naar je scherm, draadloos keyboard+muis erbij en klaar :) Dan koop je voor je budget namelijk nog meer performance i7-3770k o.i.d. vooral met renderen in LR en een SSD-schijf voor wat algemene extra snelheid.
Voor het scherm kijk ik meestal eerst naar resolutie ipv grootte, veel schermen hebben namelijk een "hd" resolutie zoals 1920x1080 terwijl je in hetzelfde formaat ook 1920x1200 kwijt kan, dat scheelt weer 1 extra werkbalk in LR :)
Je weet niet wat je niet weet?

Laatst gewijzigd door HaarGel.nl op 16 Dec 2012 20:55, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2012 20:44 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Kissyfur schreef:

En ja.. de nerds zullen wel zeggen dat je op een mac niks kan instellen en dat t slechter is, maar als je een normale gebruiker bent die ook geen extra oliedrukmeters en ledlampjes in zn auto hangt maar er alleen mee rijdt, dan is OSX echt ideaal.

Ik quote mezelf nog maar even. Ik zie al wat dingen voorbij komen namelijk die t wel/geen winterbanden vraagstuk overtreffen :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Dec 2012 07:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Leute, allemaal bedankt voor de tips en bijdrage.
Ik ben gisteravond tegen een leuke aanbieding aangelopen, ga vanavond een 21,5" iMac met i5 quad core en 8Gb geheugen ophalen voor 800,=. De beste man heeft na iets meer dan een jaar zijn keuze laten vallen op de allernieuwste versie, dus dit exemplaar is slechts 15 mnd oud.

Eerst maar eens ervaren hoe dit werkt en of 8Gb voldoende is, anders kan ik altijd nog uitbreiden naar 16Gb en een SSD drive.

Een 27" is ook een twijfelpunt geweest, maar ik lees toch wel veel dat men dit snel te groot vindt, zeker als je er relatief dicht op zit kost het je nekklachten omdat je de hele dag nee zit te schudden :N
Bovendien vind ik het te lomp in de woonkamer. Ik geef toe, 24" was mooier geweest, maar gek genoeg voeren ze dit formaat niet meer bij Apple.

Ik heb ook getwijfeld of een i7 niet beter zou zijn dan een i5, maar volgens de verschillende benchmarks die ik heb bekeken is er op het gebied van Photoshop nauwelijks verschil in snelheid te behalen. Hier zitten de verschillen vooral in de hoeveelheid geheugen, omdat PS nogal memory vreet, zeker als je meerdere bewerkingen en lagen toepast zit ik al snel op 1,5 tot 2 Gb voor een foto.

http://www.anandtech.com/bench/Product/363?vs=287

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Dec 2012 13:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Leuke reactie... Ik geef even als Microsoft systeembeheerder met alleen maar OSX thuis een kleine reactie...
HaarGel.nl schreef:

...Er kwam aardig wat uitzoekwerk en vloeken bij kijken om te ontdekken hoe al die sneltoetsen en combinaties werken.
Een kleine greep uit de knelpunten waar ik toen tegenaan liep: het ontbreken van een sneltoets voor hernoemen(in Win f2), Gewoon enter drukken
gezeur met NTFS externe HDD's, Tja, NTFS is gesloten software en van Microsoft. Wat er is aan software is reversed engineered, niet betrouwbaar in mijn ogen
omslachtig nieuwe folder aanmaken, Als in windows, rechtsklik: Nieuwe map
maximaliseren zal je venster om je content maximaliseren niet volledig scherm, Niet elke applicatie doet dat, volgens mij voornamelijk Safari
alt-tab reageerde vaak niet is weer per groep daarna weer ctrl+appel voor venster oid. Herken dit totaal niet, alt-tab werkt hier altijd, CMD+` voor switchen tussen vensters van hetzelfde programma.

| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Dec 2012 13:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Succes met je aankoop Arnold. Als je de vertaling van een handeling in Windows naar OS X niet kan vinden, laat maar weten. :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Dec 2012 14:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thanks!

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Dec 2012 16:36 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Aanvullingkjes :)
MarkGrob schreef:

Leuke reactie... Ik geef even als Microsoft systeembeheerder met alleen maar OSX thuis een kleine reactie...

HaarGel.nl schreef:

omslachtig nieuwe folder aanmaken, Als in windows, rechtsklik: Nieuwe mapIk heb zelfs bovenin finder gewoon een knoppie NEW FOLDER zitten.
maximaliseren zal je venster om je content maximaliseren niet volledig scherm, Niet elke applicatie doet dat, volgens mij voornamelijk SafariEven de app Cinch downloaden. Sleep je een venster naar boven is t beeldvullend. Sleep je t naar links vult t je linker 50% helft uit.. en naar rechts juist andersom. Handig 2 vensters naast elkaar zetten dus, zonder r-klik..vensters rangschikken enz

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Dec 2012 17:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hey, da's best een handig tooltje, dat cinch!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 06:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hij is binnen en wat een verademing tov mijn Windows laptop. Ben alleen nog maar twee uurtjes met ontdekken, accounts en wat standaard dingen bezig geweest, maar word er nu al vrolijk van. De souplesse, logica en de manier waarop al je gegevens worden gesynchroniseerd is echt goed geregeld. Helderheid, detail, kleur en contrast van het scherm is ook vele malen beter dan wat ik had. Snap werkelijk niet dat ik hier nu pas aan begin en dat ik vier jaar lang op een 15" Dell laptopje heb zitten klooien.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 14:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Welcome to the club :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 16:04 
 Profiel
Dat is de iMac uit 2011? Die heb ik hier ook staan, geweldig apparaat. Multy layered 16 bit tiff bestanden van 400MB worden gewoon met gemak geopend in CS6. Time Machine als backup-mechanisme gebruiken scheelt ook veel gekloot ;)

Scherm alleen wel even kalibreren, hij neigt heel erg naar groen in fabrieksstand. Let wel, hij beschikt over een LED scherm en de wat oudere kalibratie-hardware werkt daar niet mee.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 21:03 
 Profiel
De iMacs hebben een erg glanzend scherm, dus ik zou er nog een fatsoenlijk scherm naast hangen. De MacBook Pro's bieden geloof ik nog steeds de optie om een fatsoenlijk mat scherm te verkrijgen.

Verder: als je netwerk printing wil, is Mac maybe niet de juiste keus.

Als je voor de Mac bent gegaan, heb je wel mooi Aperture als extra optie erbij ipv bijv. Lightroom ;-)

Als je veel video doet, is Final Cut Pro echt een fijne tool om mee te werken.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 21:08 
 WWW  Profiel
Waldo schreef:

als je netwerk printing wil, is Mac maybe niet de juiste keus.

In welk opzicht? Ik heb daar de afgelopen 10 jaar nooit problemen mee ondervonden... LPD, CUPS, via TCP, Appletalk, of Bonjour... it just works for me

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 21:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Helemaal mee eens :) Easy Peasy

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 21:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
arnold_w schreef:

Hij is binnen en wat een verademing tov mijn Windows laptop. Ben alleen nog maar twee uurtjes met ontdekken, accounts en wat standaard dingen bezig geweest, maar word er nu al vrolijk van. De souplesse, logica en de manier waarop al je gegevens worden gesynchroniseerd is echt goed geregeld. Helderheid, detail, kleur en contrast van het scherm is ook vele malen beter dan wat ik had. Snap werkelijk niet dat ik hier nu pas aan begin en dat ik vier jaar lang op een 15" Dell laptopje heb zitten klooien.

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. ^O_

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Dec 2012 07:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
iKremers schreef:

Dat is de iMac uit 2011? Die heb ik hier ook staan, geweldig apparaat. Multy layered 16 bit tiff bestanden van 400MB worden gewoon met gemak geopend in CS6. Time Machine als backup-mechanisme gebruiken scheelt ook veel gekloot ;)

Scherm alleen wel even kalibreren, hij neigt heel erg naar groen in fabrieksstand. Let wel, hij beschikt over een LED scherm en de wat oudere kalibratie-hardware werkt daar niet mee.

Klopt "mid 2011" versie. Moet zeggen dat ik het scherm ongekalibreerd al erg goed vind. Foto's die ik op een ander (wel gekalibreerd) scherm heb ontwikkeld, heb ik gisteren bekeken op de Mac en zien er geweldig uit. Mijn Spyder2 doet het idd niet op een LED, dus moet naar een nieuwe uitkijken, waarschijnlijk de Spyder3.

@ Waldo:
Ik zit in een ruimte die niet heel erg licht is, van spiegeling heb ik tot nu toe geen last gehad en een tweede scherm is gezien het idee van compact en 'esthetisch verantwoord in de woonkamer' geen optie. Als dat een probleem zou zijn had ik wel een Mac-mini met los scherm aangeschaft.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Dec 2012 09:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Momenteel zitter er 4 bankjes van 2Gb in, als ik naar 16Gb wil, dan moeten ze er dus alle vier uit en worden vervangen.
Kan ik dan het beste 4x4Gb doen of 2x8Gb ?

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Grijswaarden