[ 17 berichten ] 
 Titel: Interessante specs voor 'ouder' systeem
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Apr 2012 15:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik wil mijn hobby IBM-pc gaan vervangen door een wat krachtiger versie voor fotobewerking (Lightroom + PS Elements 10). Op dit moment gebruik ik daar mijn iMac (core2du0 2,16Ghz, 3Gb geheugen) voor, maar die wordt hier ook een beetje te traag voor.

Idee is om beiden te vervangen door een laptop voor beneden (internetten, social media en ander laagdrempelig spul) en een krachtiger windows-pc voor bewerken van foto’s.

Nu ben ik een beetje van de pc-wereld vervreemd geraakt en weet niet helemaal waar verstandig aan te doen. Ik heb niet het budget voor een state-of-the-art nieuw systeem, maar wil met een gelimiteerd budget van €250-350 euro (excl. monitor; er is nog wel een klein beetje rek) tweedehands iets leuks kopen.

Ik zoek een systeem waar ik redelijk wat geheugen in kwijt kan (min 8Gb) en dat ook wat rekenkracht heeft om mijn foto’s niet met vertraging te hoeven bewerken. Op dit moment heb ik best wat “lag” als ik in Lightroom met de brush of gradient filter iets doe en daar wil ik dus vanaf.

Verder merk ik dat ik qua camerakeuze nu vooral naar megapixels zit te kijken, en dan uiteraard vooral dat het niet te veel moet zijn want anders kan mijn iMac het niet aan…

Spelletjes doe ik niet, dus dat is echt niet interessant.

Wat ik wil ik nu weten?:
- Heeft voor fotobewerking een quadcore voordelen boven een snelle Core2Duo of is meer geheugen voordeliger?
- Met deze geheugengroottes moet ik wel iets doen met Vista/Win7. Heb zelf wel een XP-licentie, maar daarmee kom ik niet ver. Moet ik per sé naar 64-bit?
- In hoeverre is de videokaart belangrijk voor fotobewerking? Framerates zijn niet interessant, uitvoering van filters en accurate kleurweergave wel
- Wat zijn in deze tijd leuke onderdelen om naar uit te kijken in een gebruikte set, zodat ik in het gebruikte aanbod kan filteren op een mooi pakketje?

Sorry voor deze noob-vragen, maar het is altijd lastig (voor mij) om voor wat oudere computeronderdelen nog de bruikbaarheid in perspectief te zien…
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Apr 2012 15:44 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wauw, lang geleden dat ik iemand de term IBM heb zien gebruiken :)

Mijn tip: kijk eens of er een DPZer is die iets voor je in elkaar wil bouwen van nieuwe/incourante/overbodige van hemzelf wellicht.. spulletjes en ga er niet zelf mee aan de slag als je er geen verstand van hebt. Straks koop je moederbord X en past processor Y daar niet op en dan ben je snel door je 350 euro heen
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Apr 2012 15:55 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zou je dan niet voor een laptop+los scherm gaan?
En dan idd 64-bit OS icm 8+GB RAM.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Apr 2012 18:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Kissyfur: tja, het merk is gewoon IBM, je moet er niet meer achterzoeken ;) verder heb ik vroeger betst wel pc's zelf gebouwd, alleen als je daar even een jaar of 5 niet oplet, zijn er in ene allemaal sockets, ddrretjes en andere termen bijgekomen.
Maar toch, als iemand hier nog wat heeft liggen, dan houd ik me aanbevolen...

@MxV: is zeker een optie geweest, maar gezien de gezinssamenstelling en de gelijktijdige computerbehoeftes (thuiswerken) zijn twee gescheiden oplossingen toch favoriet, vandaar
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Apr 2012 08:39 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zomaar wat opties (voor de mindset he ;) ):
Win xp native op die imac
Goeie laptop als primair werkstation

Verder: de nieuwe(re) i5/i7 zijn een stuk rapper dan de oude core2duo cpu's.
Maar als ik kijk hoe mijn oude 6750 c2d nog loopt, zou dat ook kunnen voldoen.

Kijk maar eens op de best buy guide van tweakers.net:
hierzo bijv.
Prik er dan wel voor €25 extra geheugen (en een 64-bits OS)
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Apr 2012 22:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nou, na wat denken en wikken ende wegen, toch maar de knoop doorgehakt. Er staat hier nu een i7-laptop met 8GB geheugen op de tafel (en Win7-64bits). Was (2dehands) de beste optie qua prijs+prestatie. Nog even zien wat ik met de iMac ga doen, jammer dat je een iMac niet ook als 2de monitor kan gebruiken (zodat ik als ik het wil het beeld van mijn laptop op de iMac kan tonen als ik foto's wil bewerken).

De iMac verkopen zal lastig worden, heb nogal last van "vignettering" op het beeldscherm. Zie onderstaand plaatje. De ingebouwde 'lenscorrectie' tussen mijn oren doet goed zijn werk en ik zie het al bijna niet meer, maar ik kan me voorstellen dat potentiele kopers daar anders over denken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 11:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
K zou zelf wat in elkaar flanzen als je geen laptop hoeft. Anders gewoon laptopje uitzoeken. Als je zelf er een beetje in hebt gezeten ben je zo bijgelezen. En het is toch altijd lood om oud-ijzer. En anders neem de tweakers best-buy guide erbij en je bent ook klaar. Je kunt klakkeloos vertrouwen op wat zij aanraden. Er zijn meerdere categoriën, waaronder die jij zoekt. Echt een aanrader, want wat Kissy zegt is dan ook niet meer van toepassing; het zijn complete sets die ze aanraden :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 14:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Beetje mosterd na een maaltijd HugoArts, Mikekiwi heeft al een I7 laptop gekocht.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 17:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jamjam, lekkere mosterd ;) My bad.. Maar mocht iemand anders het dus overwegen.. O-) ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Apr 2012 06:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de zelfbouwactie serieus heb overwogen. Heb zelf een paar wenslijstjes al gemaakt bij Tweakers (gebruik makend van de BBG's), kwam daar steevast zo rond 450 euro uit (excl. monitor) voor een desktop pc. En dan moest er nog een laptop bijkomen voor huis-, tuin- en keuken gebruik (ca. €350). Totaal dus ca 800 euro.

Nu voor <€400 een gebruikte i7-laptop gekocht van iets meer dan een half jaar oud (en dus bijna 1,5 jaar garantie over) en dat leek me nu even de handigste en voordeligste optie. We gaan zien of dit uiteindelijk lekker werkt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Apr 2012 08:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tweedehands laptop lijkt me ook prima keuze. Nieuwe vind ik vaak veel te duur relatief aan tweedehands, maar veel mensen durven het risico niet te lopen. Geen onverstandige keus als je het mij vraagt. En zelfbouwen is altijd wel goedkoper als je het slim aanpakt (en leuker ook; maar dat is persoonlijk) :)

Als je trouwens helemaal mooi wilt doen; zelfbouwen met tweedehands componenten. Dan ben je helemaal voor een appel en een ei klaar. Kun je zelfs iedere twee jaar updaten als je zou willen, en dan ben je nog goedkoper uit gok ik zo ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Apr 2012 08:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat laatste heb ik ook overwogen...en ik denk dat ik dat als ik iets meer tijd en rust heb (zit nu middenin een behoorlijke verbouwing) dat ook wel ga doen. Een redelijke basis zoeken en vandaaruit rustig gaan opbouwen en upgraden...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Apr 2012 08:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zou in dat geval een compleet pakket overnemen van CPU+MOBO+RAM, je voeding tweedehands oversized inkopen (future-proof) en graka ben je niet geïnteresseerd in gok ik. Als je alles los gaat verzenden/ophalen is het voordeel er al gauw af denk ik. :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Apr 2012 09:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zoiets heb ik inderdaad ook bekeken, denk dat er straks met Ivy Bridge ook wel wat interessants beschikbaar komt als mensen gaan upgraden. Voeding vind ik zo lastig in te schatten qua benodigheden. Denk zelf dat ik met 400-500 watt zeker voldoende heb (2 a 3 schijven waarvan 1 ssd, dvd-brander, graka mag idd onboard zijn en ook nog wat dingetjes aan de usb-poort hangen). En dan nog een leuke stille kast en dan ben ik klaar...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Apr 2012 09:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Koop een 800 Watt voeding van iemand die 'm verkeerd heeft ingekocht of erachter is gekomen dat het overkill is (no sh*t). Dan kun je voor +/- E80 nog (veel?) meer dan 5 jaar vooruit met het ding zonder up te graden. Bovendien zijn de high-end voedingen meteen engergiezuiniger en hebben ze stabielere spanningen, gaat je hardware ook weer langer mee (als ik de overlevering mag geloven). Koeling is dan ook ontworpen op 800 Watt en is dan lekker stil als je er maar 500 uit trekt ;) Heb er zelf al 5 jaar lang een 600 watt in hangen en voldoet nog steeds, was toentertijd ook overkill. In jouw geval hoef je toch geen rekening te houden met graka's, wat vaak een bottleneck wordt voor voeding :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Apr 2012 12:23 
 Profiel
Een voeding die zwaar overkill is is juist niet energiezuiniger. Wat zou een systeempje in idle gebruiken (want je computer staat 95% van de tijd te niksen). Ik denk minder dan 200watt.
Zie hier een efficiency curve met bijbehorend verhaal: http://www.anandtech.com/show/2624/3

Een goede 350watter is meestal zat. Een harddisk gebruikt nog geen 15 watt, een SSD nog veel minder. Zware processoren en dikke videokaarten zijn de echte slurpers. Door bij een processor naar de TDP te kijken krijg je een indicatie van het maximaal verbruik.

Mijn mening: ga wel voor reserve, maar overdrijf het niet.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 Mei 2012 18:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mooi artikel T.o.m., hoewel het opzich wel illustreert wat ik bedoelde. De daar geteste voeding is als 900 watter op de markt en haalt zijn hoogste efficientie niet op dat verbruik. Nu ben ik verrast door de lage efficientie op lage spanningen eigenlijk, en ben ook wel benieuwd waardoor het komt. Helaas ben ik geen electroman.
Overigens is dit maar één bepaalde voeding, wellicht zorgen andere componenten in andere voedingen ervoor dat de curve zich heel anders gedraagt.

Nu ik er zo over nadenk, heb ik maar even gekeken. Via eventjes googlen kom je al gauw op site met andere voedingen en efficiënties, het lijkt een beetje afhankelijk te zijn van de componenten in je voeding die de curve veroorzaken (klinkt ook best wiedes) en niet per definitie van totaalvermogen. Een 'goede' voeding heeft dus over zijn hele bereik een relatief hoge efficiëntie. Waarbij efficiëntie overigens iets anders is dan energiezuinigheid..

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 17 berichten ] 

Grijswaarden