[ 16 berichten ] 
 Titel: Kaartjes lezen langzaam
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 09:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ok, shoot mij.. ik heb hier geen verstand van :)

Als ik een class6 SD kaartje in mijn imac stop, gaat het kopieren van de files naar de computer lekker snel. Als ik een 400X CF kaartje in mijn cardreader stop, die met een USB verbonden is met de computer dan duurt het (mij te) lang.

Is dat een kaartjes kwestie? Is dat een slechte cardreader kwestie (merk onbekend, er staat usb2.0 op)? Is dat een slechte kabel kwestie? (zijn er usb2.0 en 1.0 kabels?)
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 10:08 
 WWW  Profiel
Ik gok dat er iets met de cardreader aan de hand is?
is het puur een CF-kaartlezer, of leest ie ook SD's?
Anders kan je hetzelfde eens proberen met een SD kaartje via de kaartlezer, en kijken of het langzamer gaat.
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 10:09 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Volgens mij hoeft USB 2.0 geen garantie voor volledige USB 2.0 snelheid te zijn, maar kan het slechts betekenen dat het kan communiceren met USB 2.0 devices. Ik denk dus dat het aan je kaartlezer ligt.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Kaartjes lezen langzaam
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 10:12 
 Profiel
Ik ken de imac niet, maar ingebouwde cardreaders werken vaak via de interne ide controller ipv via usb. En dat is dan veel sneller.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 10:15 
 Profiel
Ik had op mijn laptop iets dergelijks, de ene cardreader deed het snel, een andere was niet vooruit te branden.
Ik kon het oplossen door in het bios USB legacy uit te zetten.
Nou is dat geen mac, maar misschien kan je hier toch wat mee.
'Nuff stuff

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Kaartjes lezen langzaam
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 10:26 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
tom@s schreef:

Ik ken de imac niet, maar ingebouwde cardreaders werken vaak via de interne ide controller ipv via usb. En dat is dan veel sneller.

Jawel, maar USB 2.0 op volledige snelheid lijkt me niet te langzaam voor de binnenhalen van de foto's. Mocht dat wel het geval zijn, dan moet Kissyfur op zoek naar een Firewire kaartlezer, maar volgens mij zijn die dun gezaaid...

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 10:57 
 Profiel
Kan heel goed aan de cardreader liggen. Mijn vorige reader was ook tergend traag, en ik dacht dat het aan de kaartjes lag. Na toch maar een nieuwe reader gekocht te hebben gaat het weer rap.

Met name de goedkope readers kunnen traag zijn.

USB2.0 heb je overigens in drie varianten, full speed, high speed en low speed. High speed is de enige juiste: 480mbit/s. Full speed en low speed doen respectievelijk 12mbit/s en 1,5mbit/s. Daar zou het dus ook nog aan kunnen liggen.

Firewire is in potentie nog sneller, maar over het algemeen overpriced en bijna niet te gebruiken op andere apparaten dan Appeltjes (hoewel sinds Thunderbold de firewire poorten ook niet meer op de apparaten zitten dacht ik?)
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 11:08 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ik heb dezelfde ervaring als de meeste mensen hierboven, niet alle cardreaders zijn even snel. Ik heb vervolgens links en rechts wat testen gelezen en met name de readers van lexar en sandisk kwamen goed uit de bus. De lexar readers waren nogal aan de prijs dus uiteindelijk heb ik een Sandisk imagemate-all-in-one gekocht. Betaalbaar en een zeer acceptable snelheid (icm Extreme III kaartjes van 30 MB/s)
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 11:12 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
T.o.m. schreef:

Firewire is in potentie nog sneller, maar over het algemeen overpriced en bijna niet te gebruiken op andere apparaten dan Appeltjes (hoewel sinds Thunderbold de firewire poorten ook niet meer op de apparaten zitten dacht ik?)

off-topic, maar jawel. iig op huidige iMacs zit usb2.0, firewire 800 en thunderbold (en geen USB3.0).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 17:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb zo'n veel te dure Sandisc Firewire 800 kaartlezer, en dat is ook niet alles hoor. Wel een mooi degelijk ding om te zien, maar veel te instabiel qua snelheid. Betrap me erop dat ik vaak nog m'n cheap ass USB-multigleuf pak wanneer de Sandisc in slaap dreigt te vallen.
Kijk snel op arnohoogwerf.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 17:26 
Gebruikers-avatar
 Profiel
mercie all..

als ik iedereen half mag geloven weet ik dus nog niks, correct :)

Ik zal eens een cardreader van iemand lenen, kijken of t helpt en dan zelf een aanschaffen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 17:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je mag die Sandisc van mij wel ff testen, misschien doet 'ie het bij jou wél goed. Moet ik 'm in een envelop stoppen voor je?
Kijk snel op arnohoogwerf.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Nov 2011 17:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
ik denk dat ie t op mijn imac net zo slecht doet als op jouw imac? Ik mail je wel ff

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Dec 2011 02:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb na een beetje rondlezen op internet deze gekocht:
Afbeelding
http://www.lexar.com/products/lexar-pro ... tegory=203
Is voor velen denk ik geen onbekende, ik weet van een hoop fotografen dat ze hem hebben en hij bevalt ook mij prima.

Ik heb ultra2 30MB/S kaartjes en haal er iets van 25 a 28mb mee geloof ik, vrij constant ook. Ik heb hem al meerdere keren cadeau gedaan aan iemand omdat ik er zelf tevreden over ben :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Jan 2012 23:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tenzij je USB3 of Firewire wil, geen cent extra uitgeven aan 'merk' kaartlezers. Allemaal je reinste onzin.

Ik en eigenlijk elke pro fotograaf om mij heen die ik ken gebruiken al een half decennium de bekende Hama ultra-cheape 'blauwe' multi-kaartlezer. Bij willekeurige winkel te koop voor 10-15 euro.

Haalt de max snelheid van m'n USB-bus vanaf CF/SD (c.a. 29mb/sec). Hangt wel een beetje van je controller en drivers af, op m'n vorige mobo en onder XP ipv W7 haalde ie maar 25mb/sec.

Afbeelding

Mocht je deze nu al hebben dan weet ik het ook niet meer, maybe defect CF slot of incompatibility issue (lijkt me erg sterk).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Mei 2012 17:39 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Voor wie d'r ook nog eens problemen mee heeft: die Sandisk 800 van Arno was niet echt sneller. Ik heb nu voor weinig een Transcend ding gekocht (http://nl.transcend-info.com/Products/C ... &ModNo=331) en die gaat als een tiet. Rara

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 16 berichten ] 

Grijswaarden