[ 14 berichten ] 
 Titel: Macbook Air 13,3 (mid2011)
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2011 15:44 
 Profiel
Zijn er lezers die ervaringen hebben met de macbook air als fotolaptop voor onderweg? De nieuwe specs zijn redenlijk hoog en vooral de resolutie spreekt mij aan (1440x900). Ik had bijna een 13.3 Pro aangeschaft maar vooal de lagere resolutie hield mij nog tegen.

Belangrijk te melden is dat ik weinig tot geen photoshop gebruik en ik voor 99% LR3 gebruik. Ik wil graag een groter scherm bij mij hebben om focus en compositie te checken in tethermodus. Tevens wil ik mijn kaarten kopieeren naar een drive als back-up en de gemaakte fotos taggen en sorteren in collecties. Daarnaast natuurlijk de gebruikenlijke werkzaamheden onderweg, als mail en wordpress.

Heeft iemand ervaring hoe LR3 op een vrij "kale" Mac draait? Draait dat op Ramgeheugen of moet ik kijken naar een laptop met meer grafisch geheugen? Momenteel draai ik LR3 op 4GB windows machine met een mindere processor dan ik met de Mac zou krijgen, maar is dit wel 1 op 1 vergelijkbaar (Windows-Mac)? Indien ik helemaal naar Mac zou overgaan dan denk ik erover de macbook aan een grote monitor te koppelen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2011 16:47 
Gebruikers-avatar
 Profiel
De MBA 2011 is net uit dus er zullen nog weinig mensen zijn die je hun ervaringen kunnen melden. Over het vorige model is natuurlijk wel het een en ander te vinden, bv hier.

Je zult de 2011 MBA prima kunnen gebruiken voor LR3. Het is alleen jammer dat er maar maximaal 4GB in kan.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2011 19:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
vooral voor je werkzaamheden onderweg is het natuurlijk de beste laptop en lightroom zal er ook zeker op draaien. De nieuwe processors helpen daar ook een handje mee. Je zou nog kunnen kijken naar de i7, maar dat ligt aan je budget.
Ik weet alleen niet goed hoe die grafische processor presteert. Ik heb zelf de MacBook Pro van dit jaar gekocht en juist voor de versie met grafische kaart gekozen, maar misschien doet dat interne ding het voor lightroom gewoon prima

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2011 20:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
2 vrienden (studenten met schooltassen) van me hadden beide de zelfde klacht over de MBA...hij buigt! Het enige nadeel daar aan is dat hij maar 1 kant op buigt :N
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jul 2011 00:48 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb zelf een Macbook 2,4Ghz Intel Core 2 Duo met 4GB DDR3 ram. Ik schat nu zo'n 2 jaar oud.
Voor mijn doen vind ik LR goed werken, maar percepties zijn voor iedereen anders.

Tuurlijk kan het sneller met nieuwere systemen, dus over de power van de nieuwe beestjes zou ik me absoluut geen zorgen maken.
Het enige wat ik er aan zou wijzigen als de harddisk het begeeft is een SSD.
Ik heb het gezien bij anderen, en dat verschil in snelheid is zeer goed merkbaar.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jul 2011 10:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@spark: in een MBA zit standaard een SSD :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jul 2011 10:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Misschien is het het overwegen waard voor de 15" MBP te gaan, in combinatie met een externe monitor. Dan heb je één systeem dat draagbaar is wanneer je dat nodig hebt en prima als vast werkstation kan dienen. Met de 2e generatie i-processoren loopt dat ding als de brandweer.
Stijnstijl Fotografie | Architectuurfotografie
www.stijnstijl.nl & www.architectuurfotografie.net

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Macbook Air 13,3 (mid2011)
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2011 09:12 
 Profiel
Op zich een goede tip om naar de 15" te kijken, maar ik vind het formaat van een 13 gewoon lekkerder. Je neemt het toch gewoon sneller mee ook niet fotogerelateerd.

Het nadeel is inderdaad nog een beetje dat je max 4 GB ram hebt, maar mijn oude windows bak draaid eigenlijk ook prima op 4 GB. Ik denk dat ik gewoon een een kaartje met RAW beelden meeneem naar de macstore en eens kijk hoelang het duurt om het bijvoorbeeld in iphoto te importeren en wat standaard bewerkingen doe.

Jammer dat ze bij die macstores je niet laten testen met je eigen software, ze doen net alsof je een pakje boter koop :)

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2011 09:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Stino schreef:

Misschien is het het overwegen waard voor de 15" MBP te gaan, in combinatie met een externe monitor. Dan heb je één systeem dat draagbaar is wanneer je dat nodig hebt en prima als vast werkstation kan dienen. Met de 2e generatie i-processoren loopt dat ding als de brandweer.

Wat je hier schrijft kan toch net zo goed met de MBA 13,3" of de 11"? Ik snap dat de MBP 15" betere specs heeft, maar als argument draag je draagbaarheid aan, wat uiteraard met de MBA beter gaat.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2011 10:57 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Had de 15" MBP niet een grafische kaart? Die MBA heeft (uit mijn hoofd) alleen de Intel chipset. Zal best goed werken, maar als CS5 de grafische kaart kan gebruiken, lijkt me een MBP wel een betere keus als desktopsysteem.

(2 cent mijnerzijds)
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2011 12:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
MxV schreef:

Had de 15" MBP niet een grafische kaart? Die MBA heeft (uit mijn hoofd) alleen de Intel chipset. Zal best goed werken, maar als CS5 de grafische kaart kan gebruiken, lijkt me een MBP wel een betere keus als desktopsysteem.

(2 cent mijnerzijds)

dus dat

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2011 16:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb op mijn Mac mini met 4gb weinig problemen met LR3.
Tuurlijk af en toe loopt alles wat langzamer nadat ik een tijdje de computer niet heb uitgezet, maar na een herstart loopt het meestal weer vlot.

Vergeet niet dat volgens mij je de MBA niet aan een andere monitor kan hangen, zie tenminste geen aansluiting hiervoor op de computer zitten.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2011 17:34 
Gebruikers-avatar
 Profiel
@Flipperkoning: De MBA heeft een Thunderbolt uitgang waar je een monitor op kunt aansluiten.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Jul 2011 19:53 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik gebruik een MBA 11 met de standaard 1.4Ghz processor, 128Gb SSD en standaard 2Gb RAM.
LR3 loopt als een trein, zeker wanneer ik het vergelijk met de Mini 2.53Ghz met 4Gb RAM.

Ik gebruik de MBA voornamelijk voor mail en internet op de bank en de basis fotobewerking op reis. Daarna zien ze thuis meestal nog CS5 op de Mini.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden