[ 20 berichten ] 
 Titel: Scherm calibratie, Spyder 3 express, of verder zoeken?
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 12:54 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik merk dat ik kleuren en details nog niet goed op het netvlies heb zitten.
Als ik al een goede foto maak en bewerk, weet ik nu niet of ik goed bezig ben om er een afdruk van te laten maken.

Na het lezen van enkele posts ben ik aan het twijfelen geslagen of en hoe ik het best m'n apple cinema display (23", matte) moet calibreren. Het "of" ben ik bijna klaar mee.... veel mensen raden het aan en zeggen veel verschil te zien. M'n huidig cinema display gaat al enkele jaren mee, dus ik verwacht zeker verschil te zien.

Ik ben vooralsnog alleen de naam spyder vaak tegen gekomen, en kan niet meer dan deze met elkaar vergelijken.
Mensen zijn tevreden met de spyder 2.
Spyder 3 express zou hetzelfde doen als de 2, alleen iets sneller
Spyder 3 pro heeft dan nog een omgevingslicht meter. Aangezien ik in het donker kan bewerken door de rolluiken dicht te doen kan ik de omgeving (denk ik) redelijk neutraal maken.
Aangezien TL verlichting voor een groene waas zorgt, ben ik aan het denken om een paar kleine halogeen lampjes te gaan plaatsen zodat ik toch nog iets van werk-licht heb.

Ben ik klaar met 70,- voor een spyder 3 express om foto's te bewerken, zodat ik ze ergens kan laten afdrukken, of loont het zich om verder te kijken?

Laatst gewijzigd door spark op 14 Jul 2011 15:30, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Scherm calibratie, Spyder 3 express, of verder zoeken?
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 13:25 
 Profiel
spark schreef:

Mensen zijn tevreden met de spyder 2.

Dit mens niet. Ik krijg m'n scherm er niet fatsoenlijk mee gecalibreerd, ik doe het tegenwoordig op het oog. Alles behalve neutraal met die spyder2. En ja, ik leg m'n scherm plat, de spyder erop en een lichtdichte doek eroverheen.

Halogeen licht is ook niet neutraal trouwens.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 14:25 
 Profiel
Van die manier van calibreren heb ik nog nooit gehoord ik gebruik een spyder3pro naar volle tevredenheid. De omgevingslicht meting is voor al een handige tool om te zien of je gordijnen dicht moeten of niet. Volgens mij moet je juist calibreren met normaal daglicht maar zeker niet in het donker want je werkt ook niet in het donker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 14:35 
 Profiel
Mijn spyder2 heeft geen omgevingslichtmeter, en juist het omgevingslicht zou via de zijkant binnen kunnen vallen en zo de calibratie kunnen verstoren. Althans, dat ik wat ik eens gelezen heb.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 14:38 
 Profiel
Calibreren op oog is nooit een goed idee, omdat ons brein constant het beeld dat wij zien aanpassen. Zelf heb ik een spyder 3 pro en ben er erg tevreden over, mijn prints van whitewall.com kwamen terug zoals ik het op mijn scherm zie.

Overigens kun je ook voor de nieuwe x-rite gaan, de colormunki display of iDisplay pro, deze passen de helderheid van je Apple display automatisch aan. Weet alleen niet of deze al te krijgen zijn in Nederland, zijn net nieuw.

ps, ik meen ergens gelezen te hebben dat de spyder2 problemen heeft met het calibreren van Apple schermen, daar zou het dus ook door kunnen komen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 14:55 
 Profiel
Spyder3Pro op Win7.
Ik gebruik de omgevingslicht meter niet dus had het ook met de express afgekund.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ie de calibratie aan zou passen aan de kleur van het licht in de omgeving, maar dat doet ie alleen aan de lichtsterkte. En hij past m ook niet aan als je je device aangesloten laat. je krijgt hooguit een melding dat je een nieuwe calibratie moet doen omdat het omgevingslicht niet overeen komt...
Erg weinig toegevoegde waarde IMO ;)
Ja....

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 15:12 
Gebruikers-avatar
 Profiel
iKremers schreef:

ps, ik meen ergens gelezen te hebben dat de spyder2 problemen heeft met het calibreren van Apple schermen, daar zou het dus ook door kunnen komen.

Dat ben ik nog niet tegen gekomen, wel dat de glasplaten voor de schermen problemen gaven.
M'n laptop is van het "glossy" type, geen idee of ik met de spyder 3 pro tegen problemen aan ga lopen, hoofdzaak is m'n cinema display.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 15:18 
Gebruikers-avatar
 Profiel
FrozenTimes schreef:

Ik gebruik de omgevingslicht meter niet dus had het ook met de express afgekund.
Erg weinig toegevoegde waarde IMO ;)

Ik twijfel ook over deze meerwaarde als het alleen om de helderheid van de omgeving gaat, en niet over de kleur van het licht dat de sensor opvangt.

M'n ogen zullen nooit dezelfde kleuren te zien krijgen, de ene keer werk je overdag, de andere keer 's avonds. Ga ik om de paar weken opnieuw een calibratie uitvoeren? of skip ik deze en ga ik snel even verder met iets anders?

Ik mag al blij zijn als het in de basis in orde komt en dan zal de express meer dan genoeg voldoen.
Twijfel nog een beetje. Dank aan iedereen die zijn bevindingen post.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 16:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik kalibreer nu een half jaar met de Spider3Express en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Ik zie duidelijk verschil tussen wel of niet gekalibreerd en de schermkleuren komen nu aanzienlijk beter overeen met een afdruk op de printer.
Dat ie geen omgevingslicht meet heb ik nooit gemist.
Canon 7D | Sigma 10-20 F:4-5.6 | Tamron 17-50mm F:2.8 | Canon 70-200mm F:4L | Sigma 120-400 F4.5-5.6|Tokina 100mm F:2.8 Macro | Canon 50mm F:1.8 II

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2011 17:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb die Spyder2express gehad en wel problemen met mijn iMac. Mijn foto's waren steeds te rood/oranje. Nu heb de i1/EyeOne Daisplay en daar ben ik helemaal tevreden mee.
5DmkII | 40D | 17-35mm F2.8 | 24-105 F4 | 35mm F1.4 | 50mm F1.4 | 85mm F1.8 | 90mm F2.8 | 70-200mm F4 IS

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2011 07:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Had de Spyder2Express op de iMac. Geen geweldig resultaat. Vooral omdat spyder problemen had met de hoge helderheid van de iMac, zelfs wanneer terug gedraaid naar 0.
Nu de Spyder3Pro. Werkt er goed en meet om de x seconden of het omgevingslicht van dezelfde sterkte is al wanneer je calibreerde. De calibratie past namelijk ook de helderheid van het scherm op het omgevingslicht aan.
Ook De EyeOne (i1) Display gehad en één keer getest en vergeleken met Spyder3Pro. Minimaal verschil naar mijn mening, gekozen voor de Spyder ivm de omgevingslichtmeter.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2011 09:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
MarkGrob,
Dank voor deze info.
Vreemd dat sommige aangeven dat het wel werkt met je scherm op 50% helderheid, en de ander weer dat het niet werkt.

Beetje bij beetje gaat er een wereld open wat er voor nodig is om je digitale doca te calibreren.
Aan de andere kant..... Ik wordt er ook zo ontzettend gek van.
Vroegah was ik (en m'n omgeving) veel sneller tevreden met een foto.
Nu begin ik zelf wel de verschillen te zien, maar anderen valt het nauwelijks op en storen zich er niet aan.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2011 10:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik snap je punt. Je kan je scherm wel goed gecalibreerd hebben, maar wat je bijvoorbeeld op internet laat zien, zien vele anderen op een niet gecalibreerd scherm.
Dat mensen misschien bij 50% tevreden zijn, is maar net hoe kritisch ze kijken en wat ze te besteden hebben. Tussen verschillende spyder2express apparaatjes zit volgens mij ook nog wel een verschil.
Pas als je gaat afdrukken, heb je de mogelijkheid om te vergelijken. Hoe verder je je ontwikkelt in fotografie, hoe kritischer je gaat kijken naar je werk. Tenminste, dat heb ik. :) In de hele flow van het maken van de foto tot de afdruk zijn veel componenten van invloed op het eindresultaat. Calibratie is daar een belangrijk onderdeel van. Anders heeft foto's bewerken ook niet zo heel veel zin.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Laatst gewijzigd door MarkGrob op 29 Jul 2011 09:04, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2011 21:12 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb vandaag m'n spyder 3 pro binnen gekregen.
Direct beide schermen gecalibreerd:
- laptop macbook 13" uit 2009
- apple cinema display uit 2006 schat ik

De laptop was een verschil van dag en nacht, de apple cinema display valt nog reuze mee.
Ik zie iets verschil, maar zal nog eens een extra calibratie doen en wat foto's gaan vergelijken.

Ik ben er ontzettend blij mee en zal nu verder gaan met calibratie van de camera.
Eens kijken of ik die onder de knie krijg en het extra rood in de gezichten, geschoten met de 60d kan beperken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Jul 2011 04:51 
 WWW  Profiel
kan vrij vlot!

xrite colorchecker passport!
klikkie

heb deze zelf, is best een fijn tooltje, werkt vrij vlot
nikon stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Jul 2011 15:29 
 WWW  Profiel
Ik heb al jaren een Spyder3 (Pro meen ik), ik ben geen callibratieexpert, maar mijn profotonet afdrukken komen altijd super overeen. Ik heb zelf een HP 2475w monitor welke standaard veel te groen staat afgesteld. Let erop dat je kamer hetzelfde verlicht is dan als je aan het werk bent.
Dubbelloops Canon en genoeg glasservies website

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Jul 2011 18:48 
 Profiel
Ik heb vandaag mijn iMac ontvangen en de /spyder 3 Pro doet het super :) Hij past zelfs de helderheid zelf aan tijdens het kalibreren (120 c/m2).

Verschil tussen voor en na kalibreren is echt schrikbarend groot.. Zo'n ding is dus gewoon een must :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Jul 2011 01:01 
 WWW  Profiel
Hoe doe je dat dan?
Heb mijn scherm laatst gekalibreerd, en moest zelf mijn helderheid aanpassen van te voren.
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Jul 2011 10:41 
 Profiel
Spyder 3 pro v. 4.02 downloaden. Deze doet het automatisch.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Jul 2011 13:03 
 WWW  Profiel
Ok dan. Handig. Thanx.
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 20 berichten ] 

Grijswaarden