[ 25 berichten ] 
 Titel: Album designsoftware
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Dec 2012 15:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Weet iemand misschien of de software die zowel Profotonet, Floricolor als top-fotoalbum gebruiken voor hun albumopmaak, ook zelf aan te schaffen is?

Het lijkt me ideaal als ik zelf de output op volledig formaat kan maken. Dan ben ik niet meer gebonden aan een leverancier voor verschillende producten.

Het lukt me niet om te achterhalen wie de fabrikant is van deze software.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Dec 2012 17:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik gebruik de Albumflow plugin in InDesign. Daar maak je zelf je spreads mee, in InDesign, en die zet je dan paginagroot in de software van de afdrukcentrale. Misschien een idee?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Dec 2012 17:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor de tip, ik zal er eens naar kijken.
ik heb ook een tijdje gewerkt met AlbumDS, maar dat werkte toch te traag omdat je direct met de grote bestanden moest werken. Voordeel van de software die ik zoek is dat het snel werkt, uitlijning gaat heel makkelijk, na zo'n 50 albums behoorlijk intuïtief en je maakt de output pas op het eind. Met die software maak ik in ongeveer 1,5 uur een heel album.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Dec 2012 17:50 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Heb je die bedrijven zelf al gevraagd, al dan niet met een smoes?

Opmerkelijke vraag trouwens. Je zou eerder verwachten dat iemand indesign wil gebruiken om t eindresultaat naar die bedrijven wil sturen en vraagt hoe je export zodat zij t kunnen gebruiken, omdat die software niet bepaald prettig in gebruik is. Jij wil t andersom :). Heb je indesign + evt een cursusje al eens overwogen?
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Dec 2012 18:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zit nu een filmpje van indesign met albumflow te bekijken. Het ziet er zo ingewikkeld uit met al die lijntjes. Misschien gewoon eens gaan proberen...

Die software van de albumleveranciers vind ik trouwens erg prettig in gebruik, uitlijnen, kadertjes, schaduwen, alles gaat vliegensvlug. Maar als Indesign me hetzelfde levert, is dat waarschijnlijk de beste optie.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Dec 2012 15:14 
 Profiel
Er is ook nog albumbuilder van fundysoftware. Werkt met photoshop. Heb er zelf geen ervaring mee.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Album designsoftware
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Dec 2012 17:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb ook een poging gedaan met de albumsoftware maar ben heel snel overgestapt naar ID.
In de albumsoftware zitten wel hulplijnen maar toch lukte het me niet alle foto op precies dezelfde lijn te krijgen. Altijd was er wel een 1 tot 4 milimeter verschil. Met Indesign kan dit dus wel. Maak een aantal standaard spreads en sleep je afbeeldingen erin. Kan volgens mij echt niet makkelijker, ook al lijkt de albumsoftware in eerste instantie het eenvoudigst.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 09:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Frankovic: De software werkt prima met uitlijnen, er zitten handige opties in voor onderdelen verdelen en uitlijnen t.o.v. elkaar. Het raster gebruik ik nooit.

Heb de flimpjes van Albumbuilder bekeken, lijkt me een mooi programma. Maar net als AlbumDS werkt dit met Photoshop. AlbumDS werkt in de praktijk te traag om prettig mee te werken.

Ik ga vrijdag eens een dag prutsen met InDesign, hopelijk gaat dat nieuwe inzichten opleveren. Is het nodig om een plugin te gebruiken bij de albumopmaak, of zijn de opties van de Albumflow ook prima zonder deze plugin te leren?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 14:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nu is mijn mening als dtp'er wat gekleurd, maar albums of ander drukwerk maak je natuurlijk niet op in Photoshop. Zeker niet wanneer je onafhankelijk wilt zijn van een drukker en flexibel wil zijn in je lay-outs/templates. InDesign is behoorlijk grof geschut wanneer je 't slechts voor albums gebruikt, maar wel the tool for the job. Zeker wanneer je ook proofings als pdf wil maken voor je klant en de afloopspecificaties van de drukker in moet kunnen stellen is InDesign stukken handiger dan Photoshop, waarbij je iedere spread als apart bestand op moet slaan.
Kijk snel op arnohoogwerf.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 14:44 
 Profiel
Zorg wel dat je in RGB exporteert als je ID gebruikt. Standaard is dat CMYK, en dat is logisch voor drukwerk. Alleen als het album belicht wordt (Profotonet doet dat voor in ieder geval een deel van de albums, de exacte specs ken ik niet) wil je wel RGB hebben.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2012 15:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb al even een uurtje in indesign zitten prutsen, het werkt verrassend snel.
Als ik dit filmpje volg gaat het vanzelf:
http://blip.tv/iSwan/designing-albums-i ... s4-2642211

Het exporteren naar Jpeg in RGB is ook al gelukt.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Album designsoftware
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Dec 2012 13:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zojuist een album opgemaakt in InDesign, ongeveer twee uurtjes werk. Het is inderdaad een veel makkelijker programma dan de software die ik in de startpost nog zocht. Was ik maar eerder overtuigd... :cry:

Anderzijds, geweldig dat ik het nu weet, BEDANKT! ^O^

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Dec 2012 13:51 
Gebruikers-avatar
 Profiel
jeej
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Dec 2012 13:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
joepie

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Dec 2012 14:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
jipie
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 L II | 35 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Dec 2012 14:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Whoehoo!!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Jan 2013 08:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mocht je je bedenken, ik heb pas gratis software gevonden: http://www.queensberry.com/partner/photojunction/
Je hoeft alleen een account bij ze aan te maken. Ik gebruik meestal InDesign, maar misschien ga ik Photojunction ook eens uitproberen.
Canon 5D MIII | Canon 5D MII | Sigma 35 1.4 Art | Canon 50 1.2L | Canon 100 2.8L IS | Canon 17-40 4L | Canon 85 1.8 USM | Canon 40 2.8 STM |Canon 580 EXII | Canon 40D

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Jan 2013 09:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ziet er goed uit Robink, en bedankt voor de tip. Ik ga er ook eens een poging aan wagen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jan 2013 13:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nog een vraagje over de outputinstellingen van Indesign: Wat is optimaal? Ik gebruik nu Maximaal - progressief - 300dpi naar Jpeg, maar zie vaak karteltjes ontstaan aan de randen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jan 2013 15:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
export naar pdf, high quality print preset

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jan 2013 15:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dan heb je een pdf, Floricolor en Jiggyalbums willen jpeg of tiff aangeleverd krijgen, zet je dit dan nogmaals om?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jan 2013 15:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zie je die karteltjes ook terug in je drukwerk Pieter? Ik gebruik zelf altijd de basislijn-methode op 300dpi met maximale kwaliteit, maar zie geen verschil met progressief. Gewoon dus als jpg direct vanuit ID en de prints zien er perfect uit.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jan 2013 17:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik moet de eerste resultaten nog binnenkrijgen, dus misschien valt het in de praktijk niet op. Ben het ook niet gewend om spreads op 100% te kunnen bekijken omdat ik met de vorige software geen output kon maken op 100%.

Dank voor de info!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Jan 2013 21:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Idem als Radar. Werkt perfect!

Licht Donker  
.
 Titel: Величайший ценопад в истории Алиэкспресс
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Dec 2017 13:47