[ 4 berichten ] 
 Titel: Aperture 3,6 vervanger & Media beheer
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2016 11:47 
 Profiel
Ik start deze lijn omdat er vast ook NL gebruikers zijn die hier iets over te zeggen hebben.
Ik ben maar blijven plakken aan Aperture 3,6 omdat ik eigenlijk nog geen beter Media Beheer appje heb gevonden. Daarin zijn trefwoorden zeer belangrijk. Dat soort dingen doet Aperture o.a. heel goed.
De Rauwe kleuren zijn niet best vind ik. Te blauw. Ik heb geen zin alles per stuk te gaan stellen.
Olympus JPG kleuren zijn geweldig, maar ja, JPG hè.
Ik heb al het één en ander gelezen over dit onderwerp.
Ik heb Capture one 9 geprobeert maar die ondersteund, hoe gek kun je het maken, geen PSD. PSD is tenslotte een standaard, waarin ik duizenden bestanden heb, zelfs wanneer je geen Photoshop gebruikt.
C1 is geweldig in beeld. Anders gezegd heb ik geen betere gevonden.

Adobe LR is geen optie (ik ben, zeg maar, niet in de wolken met Adobe). Media Beheer (MAM Media Asset Manager) is wel beter dan C1 maar de LR gebruiker interface schijnt onhandig.
Er wordt gesproken over Photo Machanic i.c.m. C1.
Iemand?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Aperture 3,6 vervanger & Media beheer
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Okt 2016 09:34 
 WWW  Profiel
Wat is precies je bezwaar tegen LIghtroom? Dat is eigenlijk het enige echte alternatief voor Aperture momenteel (in mijn bescheiden mening)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Okt 2016 08:11 
 Profiel
De UI van LR is niet echt onhandig, die van C1 is gewoon (voor mij) gemakkelijker en heel erg te customizen.

PSD wordt alleen als export (flattened, zonder layers) in C1 ondersteund.

Import is heel lastig omdat PSD heel veel info kan bevatten, bijv,:

- Veel verschillende kleurmodellen (Lab, RGB, CMYK, DeviceN, ....)
- Layers, maar vooral de verschillende layers, bijv. adjustment layers en dan alle masks die erbij kunnen horen
- (Clipping) paths, een concept wat bijv. C1 (en vele andere tools) helemaal niet ondersteunen

Het is heel veel werk om ALLE PSD files te kunnen openen. Adobe heeft dat voor Photoshop gemaakt en gebruikt deze module ook voor Bridge, LR, InDesign, Illustrator, ....

PSD is wellicht een standaard, maar alleen voor Adobe. Ik heb wel de nodige PSD bestanden, maar ook de output bestanden, bijv. TIFF of JPEG.

Voor m'n camera's gebruik ik gewoon C1. Super pakket.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Feb 2017 15:32 
 Profiel
Waldo, je hebt gelijk wat betreft PSD als standaard.
Ik las zelfs ergens (nepnieuws?) dat psd door adobe ontwikkelaars als achterhaald wordt bestempeld.
Ik maak nu van rauw een tiff met LZW compressie. Met lagen met filters e.d.. Ik heb daar nog geen beperkingen gevonden.
C1 heeft wel laatst een raar kunstje geflikt. Ze ondersteunen niet de nieuwe Fuji middenformaat kamera.
Dat is een concurrent voor hun eigen produkt.
Toch geen onafhankelijk software projekt zoals LR?

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Beeldverwerking
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 4 berichten ] 

Grijswaarden