[ 6 berichten ] 
 Titel: Welke iMac voor fotobewerking?
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Feb 2015 19:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb nu een Windows PC, op zich prima hoor. Maar deze wordt traag, vreselijk.

Ik zit eraan te denken om over te stappen op iMac. Ik heb al een MacBook Air, deze draait Photoshop CS6 bijna sneller dan m'n Windows PC nu (zoveel trager geworden).

Welke iMac uitvoering hebben jullie en vinden jullie geschikt voor fotobewerking?
Hoe vinden jullie het werken?
Ervaringen?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Feb 2015 23:03 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Niet om een mav vs pc discussie op te starten, maar de binnenwerken van beide systemen zijn tegenwoordig globaal gezien allemaal gelijk. Een mac met een i7 en 16gb draait PS niet sneller dan een PC met dezelfde i7 en 16gb. Dus het sneldheidsverschil wat jij benoemd is er in vergelijkbare systemen niet.

Beide hebben hun voors en tegens welke inmiddels wel bekend zijn, maar een de oude mythe dat men een Mac moet kopen voor fotografie is al lang niet meer van deze tijd, je kan vaak een snellere PC krijgen voor het geld dat een Mac kost.

Natuurlijk gewoon kopen wat je leuk vind verders of wat je budget toelaat. Ik werk met een Mac op mijn werk, en een PC thuis, ken het beide een beetje maar ik blijf een pc man wat dat aangaat.
Nikon FX en wat analoog spul...

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Welke iMac voor fotobewerking?
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Feb 2015 09:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Elke (nieuwe) iMac kan het prima.
Elke (nieuwe) PC kan het prima.

Met een mac ben ik met mijn applicaties bezig en met een PC meer met het systeem zelf (mits we het over windows hebben en ja ik heb beide in high-end vorm)

Nu heb ik een iMac met retina scherm en zou deze zeker aanraden, maar dat kost wel iets :fluit:

Een groot voordeel (voor mij) van een mac zijn de ingebakken tools; python, perl, ssh, openssl, php etc (lees: unix).
Aanzienlijk meer tweakbaarder dan een windows-gebaseerd systeem, out of the box kan het zoveel meer (dan men denkt).

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Feb 2015 12:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Remco v/d Sanden schreef:

Niet om een mav vs pc discussie op te starten, maar de binnenwerken van beide systemen zijn tegenwoordig globaal gezien allemaal gelijk. Een mac met een i7 en 16gb draait PS niet sneller dan een PC met dezelfde i7 en 16gb. Dus het sneldheidsverschil wat jij benoemd is er in vergelijkbare systemen niet.

Beide hebben hun voors en tegens welke inmiddels wel bekend zijn, maar een de oude mythe dat men een Mac moet kopen voor fotografie is al lang niet meer van deze tijd, je kan vaak een snellere PC krijgen voor het geld dat een Mac kost.

Natuurlijk gewoon kopen wat je leuk vind verders of wat je budget toelaat. Ik werk met een Mac op mijn werk, en een PC thuis, ken het beide een beetje maar ik blijf een pc man wat dat aangaat.

Dat je voor hetzelfde geld een betere PC hebt weet ik, dat heb ik toentertijd ook gedaan.
Maar een Windows-PC wordt in gebruik altijd een STUK langzamer, dit merk ik met mijn MacBook niet.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Feb 2015 18:59 
 WWW  Profiel
sjm schreef:

Dat je voor hetzelfde geld een betere PC hebt weet ik, dat heb ik toentertijd ook gedaan.
Maar een Windows-PC wordt in gebruik altijd een STUK langzamer, dit merk ik met mijn MacBook niet.

Komt door Windows 8-)
Een keer een schone installatie kan wonderen doen.
Maar een nieuwe PC/iMac natuurlijk ook. De nieuwe iMac's met 5K scherm laten mij kwijlen maar de prijs huilen (al heb ik bijna hetzelfde betaald voor m'n MacBook pro destijds).
Je kan ook een MacMini aanschaffen (met i7 proc) en je huidige monitor behouden mocht die nog bevallen. Ben je voor weinig klaar en heb je wel een mac mocht je dat waardevol vinden.

Een 21,5" imac met 3.1GHz i7 heb je voor 1729 en een Mac mini met 3.0GHz i7 voor 1019.
Je betaalt dus 700 euro voor de monitor (ok en beter 3D graphics etc maar die heb je voor photobewerking niet echt nodig)
Web: http://www.nickdekruijk.nl, Foto: http://www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-32, 17/1.8, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Feb 2015 19:38 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik weet niet hoe het trouwens zit met de nieuwe generatie schermen, maar de oude die ik heb is een hoogglans scherm, persoonlijk vindt ik dit zwaar kl*te werken door alle reflecties. Ik geloof dat je tegenwoordig ook kan kiezen voor mat oppervlak? Heb ook de muis en toetsenbord vervangen door ergonomisch betere spullen. Kreeg enorm last van mijn polsen met de Mighty Mouse en die aluminium ramplank.

En wat trager wordende pc's betreft. Idd, een pc fragmenteert. Maar met wat kleine zaken ka je dat prima bijhouden meestal. Maar heb je geen interesse om idd verder bezig te zijn met computeren dan is Mac idd gebruiksvriendelijker. Klikken en werken. Pc moet je idd af en toe wat meer zaken doen.
Nikon FX en wat analoog spul...

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Apple OSX
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 6 berichten ] 

Grijswaarden