[ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Titel: superdrive imac (wit, core 2 duo) uit te schakelen?
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Okt 2011 21:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb een cd die hopeloos vastzit in de superdrive van m'n witte iMac. Heb alle tools al geprobeerd om de cd eruit te halen en geef het op, er draait inmiddels een externe dvd-brander hier.
Nadeel is dat dat interne ding zijn best blijft doen om er iets van te maken en ben dat gerochel een beetje zat. Zijn er manieren om die drive permanent te unmounten zodat ik wel de externe drive kan blijven gebruiken maar de interne drive in rust gaat.

Ken dit?
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Okt 2011 21:50 
 WWW  Profiel
geen idee, maar heb je al geprobeert op te starten met de muisknop ingedrukt? Dan gaat ie uitwerpen voordat ie gaat lezen. Maar misschien is je probleem veel hardwarematiger (is dat een woord?).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Okt 2011 22:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Yep...het is bij mij echt een hardware-issue. Eject-functionaliteit werkt wel, hij begint ook met het uitwerpen, maar cd blijft klem zitten. Heb geprobeerd met een credit-card (en pincet, messen, plamuurmessen, de hele mikmak) om de cd eruit te geleiden, maar dat lukt ook niet... Waarschijnlijk is door mijn gepruts de boel alleen maar erger geworden, maar goed, je probeert wat...
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Okt 2011 22:09 
 WWW  Profiel
Ik zou even op www.ifixit.com bekijken.
Daar staan erg veel manuals op om je mac te repareren/upgraden.
Van de alu iMacs weet ik dat er een handleiding staat om cd's te verwijderen, maar de witte ken ik niet voldoende om daar zo los even op te gaan zoeken.
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Okt 2011 06:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Die site ken ik en heb ik al doorgespit. Vind de risico's te groot met het verwijderen van scherm, folie en lospeuteren van al die connectors. Heb nu een prima werkend systeem (met wat kanttekeningen doordat die drive zo af en toe gaat sputteren) en dat wil ik graag zo houden...
Heb al een keer een hint gehad over eventuele mogelijkheden op een mac-forum, maar krijg daar verder geen reactie meer op: "Uitschakelen kan door hem uit de IODevice tree te slopen, kan je vast wel met nvram een variable voor opslaan in EFI." Zelf kom ik hier ook niet verder mee...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Okt 2011 08:01 
 Profiel
Je kent het vast wel, maar voor de zekerheid: http://www.youtube.com/watch?v=gkMJDOER4uM gezien?
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Okt 2011 08:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
T.o.m. schreef:

Je kent het vast wel, maar voor de zekerheid: http://www.youtube.com/watch?v=gkMJDOER4uM gezien?

Yep, ook gezien, zie mijn eerdere reactie met gebruikte tools. Heb hetzelfde ook al gedaan met imac op zijn kant, plamuurmessen en/of creditcards erbij. Conclusie: geloof me: die cd komt er niet meer uit, ben er weken mee bezig geweest en heb al tientallen opties en filmpjes gelezen en uitgeprobeerd :cry:

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Okt 2011 14:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je beetje handig met de shell bent, zou je eens kunnen kijken of je met diskutil unmount --force {deviceid} iets kunt doen.
Device id kun je opzoeken met diskutil list

En als dat werkt, een simpel shell scriptje maken wat bij uitgevoerd wordt en klaar..
Enige wat een probleem kan zijn, is dat het automount framework om de xx tijd het loopwerk polled en als nog weer mount.

Met andere woorden, als het je echt stoort, even contact opnemen met een macrepair guru en vragen of ie ff fysiek het stekkertje van het logicboard wil los rukken voor je. (en als ie hem dan toch open heeft liggen, kun je er net zo goed ff een nieuwe tweede hands unit in hangen of de de mechaniek nakijken en mogelijk het veertje terug hangen)
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Okt 2011 15:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor de toelichting! Ben niet echt handig met de shell, maar kan er wel eens induiken. Zolang ik niet het risico loop om de interne harddisk te unmounten valt het wel mee qua risico wellicht.

Tuurlijk is je oplossing om het te laten doen een betere, maar denk dat dat qua kosten nogal op kan lopen. 200 euro ben ik zo kwijt denk ik. En dat vind ik veel geld voor een iMac die denk ik nog maar 350-400 euro waard is.

Aan de andere kant denk ik erover om te gaan upgraden en wie wil er nu mijn iMac kopen die af en toe het geluid maakt van een auto waarbij je de versnellingspook aan het rondslingeren bent zonder de koppeling ingedrukt te houden...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Okt 2011 15:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Er is niets wat een reboot niet ongedaan kan maken ;)

enne... http://www.macrepair.nl/ zijn niet zo heel duur als je geen haast hebt.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Okt 2011 11:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat kost een nieuwe/2e hands superdrive? Ik wil em er wel voor je in zetten. Gezien de videootjes op youtube lijkt me dat niet echt ingewikkeld. Heb in mijn 24" alu iMac ook een SSD geschroefd zonder problemen. :)
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Okt 2011 15:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hmmm...die dingen zijn niet makkelijk te krijgen volgens mij, maar zal mijn ogen eens open houden. Vind je aanbod zeker interessant, zal je een PB sturen! Als we toch die stap wagen wil ik de interne HD ook wel vervangen voor een 1TB versie die ik nog heb liggen (nu 250Gb intern).

@Rene: Macrepair valt idd wel mee qua prijzen, maar vervanging van de drive= 165 euro en ben de mac dan 15 werkdagen kwijt. Anders wordt het al gauw >200 euro...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Okt 2011 12:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
lastig? welnee is gewoon een voorraad artikel :)

http://www.alternate.nl/html/product/DV ... Serial-ATA

Zwarte plaatje eraf klikken aan de voorkant, en je hebt een superdrive. Zit alleen geen apple stickertje op, maar brand net zo goed. Sterker nog, de kans is erg groot dat de apple variant ook een sony is. (of een panasonic)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Okt 2011 18:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hmmm...is dus wellicht makkelijker en universeler dan gedacht. Heb het even gechecked en er zit nu een PIONEER DVD-RW DVR-K06 in, is het zo dat de iMac dan inderdaad ook een Sony of Panasonic kan slikken?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Okt 2011 18:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
SATA is SATA :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Okt 2011 18:29 
 WWW  Profiel
Kan iemand mij vertellen of dit dezelfde is als er in de Macbook Pro zit?
Die van mij is namelijk overleden . . .

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Okt 2011 18:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Rene schreef:

Ja, dat is/was voor mijn in pc-termen ook duidelijk...heb al meerdere pc's zelf gebouwd zonder probleem. Maar wat die Apples doen en wat er allemaal in dat logicboard zit ingebakken is wat minder duidelijk voor mij... :bonk:

Maar uw bericht is duidelijk, dank u!

@christiaan: powerbuy opstarten? ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Okt 2011 19:11 
 WWW  Profiel
Haha, met zijn 2en zal dat maar een kleine powerbuy worden vrees ik.
Daarnaast moet ik even wachten tot een leuke opdracht betaald is aan me. Zit nu wat aan de krappe kant. Zeker omdat ik momenteel tijdelijk met een externe speler werk. Gebruik de drive überhaupt bijna nooit.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 15:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Rene schreef:

Ja, ja...dat hebben we geweten... :cry: ;( :o

Heb dus zo'n Sony-drive aangeschaft en ben daar gisteren mee naar MarkGrob gegaan die mij heel fijn heeft aangeboden om me te helpen (thanks again ^O^ ). iMac openkrijgen was nog de grootste klus.
Daarna het ding ontmantelen en toen kwamen we tot de conlusie dat de Sony Sata dus helemaal niet in deze iMac past! Fysiek wel (na wat hak- en breekwerk aan het framepje), maar de aansluiting is compleet anders. Dat ging dus niet werken...

Vervolgens dus actie twee uitgevoerd: 250GB eruit, 1TB HD erin... geen probleem. Testen, werken! Kast dicht, iMac in de tas, bakkie thee en ouwenelen over fotografie, studio's, etc.
En toen ik thuiskwam de boel weer aansluiten en toen: Yikes! Wasda? Wat een herrie... een fan die compleet over zijn toeren aan het gaan was. En toen bedacht ik het me, we hebben de sensor van de optische drive in het luchtledige laten hangen en die vindt nu niets meer. En dus is de fan van de cd-drive nu continu op >5000rpm zijn rondjes aan het maken. Aargh... :twisted:

Nu dus zelf maar een setje torx-draaiertjes halen en met de kennis die ik gisteren heb opgedaan het alsnog zelf voor elkaar boxen.

Kortom: veel geleerd, eindelijk een grotere HD, geen cd-meer, maar toch net niet 100% klaar...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 15:57 
 Profiel
Schiet eens wat plaatjes? SATA is SATA, zou je zeggen. Ben wel benieuwd wat het verschil is (en of er een oplossing voor is)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 16:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
zal ik vanavond doen, lijkt echt een eigen aansluiting te zijn, had iets dergelijks nog nooit gezien (al zegt dat ook weer niet heel veel...)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 16:16 
 Profiel
is een raar kabeltje, maar moet wel te vinden zijn zo langzamerhand
http://blog.chargedpc.com/2011/05/cable-for-2011-imac-ssd-install.html

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 16:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
eos4all schreef:

is een raar kabeltje, maar moet wel te vinden zijn zo langzamerhand
http://blog.chargedpc.com/2011/05/cable-for-2011-imac-ssd-install.html

Nee, dat is niet wat ik herken van gisteren, het gaat om de aansluiting op de drive zelf. Denk dat dit dingen zijn voor in de nieuwe alu-iMacs, mijn oudere witte versie heeft echt wat anders...

Het zou wel kunnen dat ik met dit kabeltje eventueel een andere drive erin kan pluggen, dat wee'k niet

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 16:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op deze link zie je wat ik bedoel. De drive in mijn iMac heeft dus een PATA interface en geen SATA als ik het zo lees...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 16:55 
 Profiel
is je HDD wel SATA? Heb je geen SATA slot over?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 18:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HDD is SATA, deze iMacs hebben 1 SATA aansluiting en 1 PATA.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 19:00 
 Profiel
Yep, dat wordt een andere drive zoeken. Technieken verschillen zoveel dat ik niet denk dat er een adaptertje voor te vinden is.

Als ik even crea denk: SATA naar USB converter zoeken en die (intern) aansluiten. Wellicht dat er intern nog een poort te vinden is, anders modificeer je een externe.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2011 20:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Inmiddels heb ik de iMac nu zelf geopereerd. Oude drive zit er weer in, maar dit keer niet aangesloten. Wel de tempsensor aangebracht en de iMac is nu weer fluisterstil.
De oude drive zit er weer in om te voorkomen dat mijn 5-jaar oude dochtertje een cd in een leeg gaat mietert waarna ik niet weet wat er met de cd gaat gebeuren ;)

En inderdaad, ik ga mijn ogen openhouden voor een werkende PATA-superdrive...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Nov 2011 12:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op ebay is voor een paar tientjes denk ik wel zo'n drive te vinden.
Product nummer van de drive gewoon even in ebay opzoeken.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Nov 2011 08:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Inderdaad...zojuist is een drive besteld, komt voor 30 euro uit de VS hierheen, dus kan nog wel even duren. Maar dat is geen probleem...

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Apple OSX
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Grijswaarden