[ 12 berichten ] 
 Titel: Imac met stof in het scherm
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 10:12 
Gebruikers-avatar
 Profiel
OMG wat heb ik nou weer gedaan? Ik steek m'n stofzuiger in de ingewanden van m'n iMac, en prompt legt Steve het loodje. :oops:
Toch was het wel nodig, dat schoonmaken bedoel ik.

Ik had al een tijd last van donkere, wolkige strepen over het scherm. Niet heel opvallend, maar ook niet te missen als je weet dat ze er zijn. En voor de meeste computers ook niet een probleem, een briefje componeren gaat uitstekend. Maar als je je scherm kalibreert om er goed op te kunnen shoppen moet het gelijkmatig helder zijn, niet met strepen er over.
Het gaat dus niet om stof dat achter het plexiglas frontvan de imac zit, dat is simpel weg te poetsen als je de plaat los haalt. Dit stof zit in de LCD zelf.

Afbeelding

Op de foto zie je onregelmatige horizontale banden waar het beeld iets donkerder is dan normaal. Als je de foto vanuit verschillende hoeken bekijkt zie e het duidelijker. In het echies is het ook duidelijker te zie dan op de foto.
Herkent u dat? Maak dan uw borst maar nat.

Dat ik niet de enige ben met dit probleem bewijst het support forum van Apple. De oplossing is het ding terug sturen naar Apple, en eisen dat het scherm onder garantie vervangen wordt. Ik weet niet hoe Apple Nederland er mee omgaat, maar wat ik op dat forum lees wordt het wereldwijd soms wel, soms niet onder garantie vervangen.

Ik vond deze oplossing, en he is ook zelf te doen. Kost een halve middag, maar als ik het opnieuw moet doen zou het niet meer dan een uurtje werk zijn.

Het probleem ontstaat als er heel fijn stof tussen het lcd scherm en de backlight komt. Op de een of andere manier vormt dat en soort 'duinen' op de achterkant van je lcd en de voorkant van het backlight paneel. Normaal hoort daar geen stof in te kunnen, maar bij deze schermen zit het er vol mee.

Goed schoongemaakt met een zachte doek en een schoonmaakmiddel wat niet al te agressief is, wat je bijvoorbeeld ook op je lens zou durven smeren. Resultaat is weer als nieuw.

Het uitgebouwde paneel:
Afbeelding

Lcd paneel boven en backlight onder. De lichte strepen zijn een belachelijke hoeveelheid fijn stof.
Afbeelding

Have fun! :)
Gearwhore

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 11:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
WTF ik zag eerst je foto van het scherm en dacht dat zal allemaal wel meevallen, maar toen zag ik je onderste foto en mijn mond viel open van die hoeveelheid :O

Welke iMac versie heb je? Zou dit probleem al opgelost zijn in mijn 2011 versie die ik onlangs heb gekocht :roll:
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 11:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
dat is inderdaad een serieuze hoeveelheid stof, en ruikt naar een design fout in de 27" panels.

Net even kritisch naar die van mijzelf gekeken maar tot op heden kan ik nog niet ontdekken, dus misschien dat het in de 2011 (thunderbolt) modellen opgelost is?
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 11:49 
Gebruikers-avatar
 Profiel
M.Oorthuis schreef:

Zou dit probleem al opgelost zijn in mijn 2011 versie die ik onlangs heb gekocht :roll:

Ik las juist dat t alleen maar erger is geworden doordat de prestaties van t apparaat zijn verbeterd, maar de buitenkant niet aangepakt is. Verdikkie, heb jij weer
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 15:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb snel alles afgeplakt met tape, bij mij komt er geen stofje meer in! *O*
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 15:38 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
En dan zeggen ze dat in de natte doka stof een probleem is...

...maar ik heb maar gauw een plastic zak over mijn computer getrokken, zeker mijn thunderbolt versie met sterkere ventilator is zo een stofnest.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 16:09 
 WWW  Profiel
Moet er ook niet zo'n systeem in wat je ziet om stof van de sensor te krijgen? Als je je iMac even uitzet dat ie even flink gaat schudden? :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 18:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb op marktplaats een trilplaat van oud vrouwtje uit Wassenaar gekocht en mijn iMac op die trilplaat gezet. Je weet maar nooit immers.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Okt 2011 21:31 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik zou dan wel de bijbehorende massagestoel aanschaffen ...

Dit is een van de eerste 27 inch iMacs, januari 2010. Maar er zijn ook 24 en 21.5 inch apparaten met hetzelfde probleem.
Mark die van jou is net zo oud toch? Draai jij gewoon schonere software?
Gearwhore

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Okt 2011 11:00 
 Profiel
Ik zit voor de zekerheid in een stofvrije ruimte waar ze bij asml nog een puntje aan kunnen sabbelen ;-)
Wat als je een eendags vlieg bent en je hebt je dag niet :D

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Imac met stof in het scherm
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2011 00:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb hier precies hetzelfde probleem met mijn 27". Gekocht als eerste lichting in november 2009, is in februari 2010 al terug geweest naar de winkel voor een schoonmaakbeurt en gaat in het nieuwe jaar weer. Vorige keer moest ik 'em een weekje missen, dus denk erover hem weer te brengen als ik een weekje op wintersport bent. De grijze vlakken zijn niet heel opvallend, je ziet het enkel als je er op let met witte achtergrond. Maar toch niet helemaal fijn. In het begin kreeg ik te horen dat het kwam door roken, maar wij roken thuis niet, enkel af en toe een kaarsje. Sindsdien niet meer gedaan en het is toch teruggekomen....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Nov 2011 12:00 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb vorige week de iMac van Bakman onder handen genomen. Het 'grappige' was dat zijn scherm ontzettend veel vuiler was, maar de rest van z'n iMac was veel schoner. Nauwelijks stof in de ventilators of in de koelribben. :?:
Het spul wat zich afgezet had op de backlight plaat en op de achterkant van het lcd paneel is fijner dan het stof dat je normaal in de ingewanden van je computer aantreft.

Ik heb een flinke curve op de eerste foto toegepast om het stof beter te laten uitkomen, maar zo is het ongveer als ik het me herinner dat het er uitzag.

Afbeelding

Afbeelding
Gearwhore

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Apple OSX
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 12 berichten ] 

Grijswaarden