[ 15 berichten ] 
 Titel: Overzetten foto's (lightroom 3) van pc naar mac?
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Jan 2011 20:22 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb een probleem met het overzetten van de foto's van mijn pc naar mijn mac. Wanneer ik op de pc alle foto's exporteer naar een catalog en deze importeer op mijn mac ben ik heel de mappenstructuur in lightroom kwijt. Als ik gewoon alle foto's en mappen op de mac zet en dan importeer ben ik alle aanpassingen in mijn foto's kwijt.

Wat doe ik verkeerd?
Ik probeer een goed lichtschrijver te worden. Bezoek mijn site eens www.kiekje.nu

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Jan 2011 20:29 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Wat voor mappenstructuur heb je in Lightroom dan?
Als je de import instellingen op je Mac goed zet en vervolgens de foto's uit de catalogus importeert hoort 'ie ze gewoon weer in de door jou gekozen structuur op te slaan.

Ik weet niet of je de xmp files apart opslaan "naast" de fotobestanden?
Als de .XMP file (dat zijn de files waar de bewerking in opgeslagen wordt, als je die optie aan hebt staan) in dezelfde directory als de foto staat dan pikt Lightroom die gewoon op bij import en zou je ook gewoon je edits erbij moeten importeren.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Jan 2011 21:22 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik verplaats wel eens complete mappen naar een andere HD (incl. de XMP files) en klik dan in LR met rechts in de oude locatiemap op maplocatie bijwerken en dan trekt LR alles zelf recht.
Dit je met een tussenstap op een externe HD kunnen doen om het goed over te zetten.

Er zullen ongetwijfeld nog wel andere manieren zijn, maar dit werkt wel.
Even testen met een mapje met "wegwerpkiekjes"

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Jan 2011 18:07 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Braintag,

XMP stond niet aangevinkt. Hoe krijg ik nu LR3 zover dat die files alsnog aangemaakt worden?

Martin
Ik probeer een goed lichtschrijver te worden. Bezoek mijn site eens www.kiekje.nu

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Jan 2011 19:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je de verplaatste mappen importeert in lr3, heb je dan laat op huidige locatie staan of importeer naar nieuwe plaats.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Jan 2011 20:48 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
In de catalogus-instelingen kun je aangeven dat LR wijzigingen automatisch naar XMP moet wegschrijven.
Zo deed ik dat in LR2 altijd maar zie nu dat mijn vinkje in LR3 uitstaat op m'n laptop, en dat als ik 'm aanzet en ik pas een foto aan dan ontstaat er geen xmp-file naast de foto in de map.... hmmm.
Daar gaat het goede advies.

Ik weet trouwens niet of je uberhaupt met terugwerkende kracht makkelijk xmp's kunt genereren voor je bestaande catalogus.

Maar even terugkomend op mijn eerdere vraag. Wat voor mappenstructuur wil je gebruiken?
Ik laat LR gewoon alles lekker op datum in mappen opdelen. In mijn geval kan ik dus de hele boel exporteren en die foto's (zelfs al zouden ze in 1 mega-map staan gewoon importeren in een nieuwe lege catalogus en dan zorgt LR tijdens die import weer voor het sorteren in een mappenstructuur.
Dit is natuurlijk anders als je er een handmatige manier van ordenen (op evenement, opdrachtnummer oid op nahoudt).
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Jan 2011 21:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik maak mijn mappen aan op naam van camera en daarin de film die ik gebruik, maar nu ik analogexif heb ontdekt heeft dat minder nut. als ik alle gescande foto's heb omgezet met analogexif kan ik via de meta gegevens zien hoeveel foto's ik met welke camera heb gemaakt en evt ook nog het objectief.

maar het zou makkelijk zijn als martin antwoord geeft op de gestelde vragen.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Jan 2011 12:09 
Gebruikers-avatar
 Profiel
braintag schreef:

Maar even terugkomend op mijn eerdere vraag. Wat voor mappenstructuur wil je gebruiken? Ik laat LR gewoon alles lekker op datum in mappen opdelen.(op evenement, opdrachtnummer oid op nahoudt).

Ik maak voor iedere dag een nieuwe map aan met bv 20110120Macro. Deze mappen raak ik dus allemaal kwijt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Jan 2011 12:47 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Ik denk dat het gewoon kan zoals ik hieronder schijf, je moet even testen of het inderdaad werkt in jouw situatie:

- exporteer al je foto's als een catalogus. Hierbij worden de foto's opgeslagen in de originele mappen structuur.
- verplaats die hele mappenstructuur naar je mac
- in je mac importeer je de catalogus, en ipv "kopieer naar nieuwe locatie" kies je "toevoegen zonder verplaatsen/vanaf huidige locatie" (of hoe dat dan ook mag heten en de NL versie
Dit sorgt ervoor dat je Mac-catalogus de foto's kent en gebruik maakt van jouw eigen mappenstructuur en de bijbehorende edits uit de .cat file pakt.

Bij een nieuwe import vanaf een kaartje kun je vervolgens net als op je PC de foto's importeren dmv copy en de juiste mapnaam/loctie kiezen.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Jan 2011 16:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
braintag schreef:

Ik weet trouwens niet of je uberhaupt met terugwerkende kracht makkelijk xmp's kunt genereren voor je bestaande catalogus.

Dat kan. Selecteer alle foto's in de catalogue en doe cmd of ctrl + s.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Overzetten foto's (lightroom 3) van pc naar mac?
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Jan 2011 12:21 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Tim,

Dit kan wel alleen gaan dan alle aanpassingen welke in photoshop zijn gedaan verloren.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Jan 2011 12:30 
Gebruikers-avatar
 Profiel
braintag schreef:

- exporteer al je foto's als een catalogus. Hierbij worden de foto's opgeslagen in de originele mappen structuur.
- verplaats die hele mappenstructuur naar je mac

Braintag dit is nu juist wat er misgaat. De foto's komen op een andere plaats in de mac. En na de catalog opnieuw inlezen is in LR de structuur van de mappen weg. Alles staat in het LR programma onder 1 map.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Jan 2011 12:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik zou beginnen met een externe schijf voor je lightroom catalogus en foto's, zodat je altijd bij het veranderen van computer de hele zaak bij elkaar hebt staan. ik heb zo mijn lightroom verplaatst van laptop naar pc. hierdoor weet lightroom bij het openen van de catalogus op de nieuwe computer waar alles staat en moet het goed gaan.

wil je het het echt van interne schijf naar andere interne schijf verplaatsen, probeer dan eerst een mapje te exporteren als catalogus en dan met de gegevens in het bestand. misschien dat het op deze manier dan wel werkt.
kijk ook eens op http://www.lightroomkillertips.com hier is een video over het verplaatsen en die legt het volgens mij ook uit voor windows.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Jan 2011 15:12 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Ik denk dat je de verkeerde optie hebt aanstaan tijdens de import en LR de keuze laat maken om alles in 1 map te zetten.
Het is niks anders dan export vanaf een kaartje, dan moet je ook aangeven waar je de foto's naartoe wilt hebben.

Volgens mij moet het als volgt echt lukken, geef even aan waar het misloopt.

1) exporteer de hele catalogus en kies een map "LR-export" als locatie
2) LR bouwt in de map "LR-export" een hele nieuwe kopie, inclusief de mappenstructuur die je

(eigenlijk zijn 1 en 2 onzin, want je kunt ook alle info zo al van je HD plukken, gewoon je hele "afbeeldingen-map" ofzo, alleen staat je catalogus-file misschien ergens anders, in stap 2 zorgt LR ervoor dat je een nieuwe catalogusfile krijgt in die map)

3) kopieer de inhoud van de "LR-export" map naar je Mac en zet die inhoud in "afbeeldingen" (evt in een submap "LR-data" ofzo).
4) open Lightroom en kies "importeer catalogus", kies het catalogusbestand uit "[mac]afbeeldingen/LR-data" en klik OK
5) kies (en nu komt het) onder "file handling" de optie: "add new photo's to catalog without moving"
Als het goed is voegt LR nu alle bestanden toe aan de catalogus maar laat de bestanden staan in de huidige mappen op je Mac in "afbeeldingen/LR-data".

Als je daar zou kiezen voor "copy to new location and import" gaat 'ie ze inderdaad allemaal nog een keer kopieren en opslaan in de mappen-logica die je in je Mac-LR aangeeft (op datum per dag ofzo).

Afbeelding van het import-scherm ter verduidelijking:

Bijlagen:
Screen shot 2011-01-21 at 15.10.24.png

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Jan 2011 18:28 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Hoi Allen,

Ik ben eruit eindelijk uit! Ik heb de directory met hierin de previeuws, foto's en lrcat onder afbeeldingen op hd1 van mijn mac gezet. Hierna een dubbelklik op de lrcat uitgevoerd. Ik zag weer alles op 1 hoop staan totdat ik het grijze driehoekje naast hd1 zag staan. Dit klikte ik aan en zie daar de hele structuur kwam te voorschijn.

Iedereen bedankt!

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Apple OSX
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 15 berichten ] 

Grijswaarden