[ 19 berichten ] 
 Titel: Nikon Capture NX2 loopt vast
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2010 11:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Sinds enige tijd heb ik het probleem dat Capture NX2 vastloopt. Soms gebeurt het spontaan, soms tijdens het opslaan van een afbeelding. Ik krijg dan de melding: "Kan afbeelding niet opslaan.".
Erg frustrerend als je net een partij aanpassingen aan een foto hebt gedaan.

Ik gebruik van Capture NX2 en OSX de nieuwste versie. Het probleem doet zich voor op mijn eigen iMac, maar ook op een andere iMac en een Macbook Pro.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2010 14:33 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Heb je dan meerdere afbeeldingen open staan? Ik heb het zelf wel eens met PS dat bij veel layers en een aantal afbeeldingen open, lijkt dan op een geheugen tekort oid. Als ik dan wat afbeeldingen afsluit en weer opnieuw opsla dan lukt het wel. Is trouwens wel op een PC en geen Mac.
van alles wat.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2010 18:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nee, gewoon 1 afbeelding tegelijk en niet eens zoveel bewerkingen toegepast. Kan er nog geen regelmaat in ontdekken. In ieder geval maar weer eens de cache geleegd. Kijken of het scheelt.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nikon Capture NX2 loopt vast
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2010 18:08 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Sjo schreef:

Ik gebruik van Capture NX2 en OSX de nieuwste versie. Het probleem doet zich voor op mijn eigen iMac, maar ook op een andere iMac en een Macbook Pro.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Heb er geen ervaring mee en dus ook geen problemen, maar om wat meer mogelijkheden uit te kunnen sluiten, welke versie OS/X draaien die twee andere machines?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2010 18:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Allemaal 10.6.4, de meest recente versie.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jul 2010 18:46 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Even door google gehaald, en dan kom ik dit tegen op DFpro.nl

Welke versie van capture NX gebruik je?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Jul 2010 17:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ook de meest recente versie 2.2.4 (ben een brave updater).

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Jul 2010 17:58 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Sjo schreef:

Ook de meest recente versie 2.2.4 (ben een brave updater).

Dan ben ik uit ge-google-t ;)
(J. Clarkson)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Aug 2010 21:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb het ook wel eens, als je NX2 dan afsluit en opnieuw opent, is het afgelopen.
Denk dat dan de cache vol zit o.i.d. ?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2010 15:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
NX2 afgesloten en opnieuw geopend. Helaas, NX2 loopt nog steeds vast. Cache handmatig leeggemaken helpt ook niet. Heb nog geen bericht van Nikon gehad op mijn klacht. Zullen wel lekker lang op vakantie zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Aug 2010 22:44 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wat vroeger wel eens hielp, in tijden van OS 9, was het weggooien van preferences. Ik weet niet precies waar NX2 zijn voorkeuren bewaard, ergens in de Library map in je homefolder of de Application Support folder daarin. Als je die wist start NX2 weer met een schone lei. Soms helpt dat.
Gearwhore

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2010 11:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Preferences verwijderen zorgt ervoor dat Capture NX2 niet meer wil opstarten. Na een her-install blijft het probleem zich nog steeds voordoen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2010 12:01 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Tsja... Je hebt het op drie verschillende machines, dus geen hardwareprobleem. Ik kan me ook niet voorstellen dat het puur een bug in NX2 is, want dan had Nikon veel meer ontevreden klanten gehad. Wat ik dan denk is dat NX2 en een ander stukje (third party) software dat op alle drie de computers staat niet van elkaar houden.
Ik zou OS X op een externe disk schoon installeren, samen met NX 2 en zonder andere software, en dan kijken of als je daarvan opstart de problemen niet optreden. Als dat goed gaat kun je stap voor stap verdachte dingen erbij installeren en kijken of de fout terug komt.
Leuk klusje...
Gearwhore

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2010 13:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat wordt iets voor een regenachtige zondagmiddag. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Update: Heb het even rigoreus aangepakt en mijn computer een her-install gegeven. Maar het mocht niet baten. Capture NX2 loopt nog steeds vast. Heb nu even contact opgenomen met Nikon Prof. Service, eens kijken wat zij ervan maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Aug 2010 08:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wellicht dat de vandaag gelanceerde View NX2 soelaas biedt.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nikon Capture NX2 loopt vast
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Aug 2010 13:24 
 Profiel
Ik heb ook te regelmatig hetzelfde probleem. Ik heb voor de snellere werking van NX mijn werk cache op een externe firewire schijf staan. Hierop maakt Time machine ook de back-ups. Ik heb het idee dat nx bevriest als time machine deze externe schijf gebruikt.

Ik zet in de regel ook noise control uit tot op het allerlaatst. Dit vertraagd de zaak nl enorm.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Aug 2010 13:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Er schijnt volgende week een update te komen voor Capture NX2, die wacht ik vol ongeduld af.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Aug 2010 15:50 
 Profiel
update is nu te downloaden

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Aug 2010 10:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb de update geïnstalleerd. Het lijkt goed te gaan, maar heb het nog niet uitgebreid kunnen testen.

EDIT
Inmiddels getest en helaas helaas, probleem is nog niet verholpen. Het is nu doorgestuurd naar de engineers van Nikon.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Apple OSX
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 19 berichten ] 

Grijswaarden