[ 18 berichten ] 
 Titel: File browser for Mac OS X
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Jul 2010 21:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben heel blij met:
* Krusader (Linux)
* Total Commander (Windows)

...en ben opzoek naar soortgelijke gratis/open-source versie voor Mac. Ik ben wel een mCommander gevonden, maar hij is te beperkt.

Ik wil:
* Dual pannel file manager
* Mogelijkheid om op de file te staan en met een keyboard shortcut hem openen (bijvoorbeeld Krusader opent het bestand in zijn eigen multi-functional editor - wat het ook is en dat vind ik heel handig). Ook vind ik handig dat je met een click een volledige bestandsnaam mag copy to clipboard doen. En F5 voor copy, F7 voor nieuwe map, F6 voor move bestand - ook heel handig.

Tips?

Alvast bedankt
Delusional Insanity

Site | Portfolio | Rss

P.S.
I have very strong outlooks of my own in everything anyhow related to art.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Jul 2010 21:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je bedoelt deze?? http://www.mucommander.com/
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
kijken/niet kijken
TonValk.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Jul 2010 22:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Digiton: Ja. Die software vind ik maar niets.
Delusional Insanity

Site | Portfolio | Rss

P.S.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2010 01:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
parthfinder, kan een heleboel maar kost jammergenoeg wat knaakjes.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: File browser for Mac OS X
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2010 06:36 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik ben ook een groot liefhebber van Total Commander, maar het natuurlijk geen freeware/open source. Goed, niks weerhoud je ervan het na de 30 dagen trial te blijven gebruiken, behalve dan je eigen geweten. De kosten van het programma (voor een lifetime licentie!) valt in het niet bij de productiviteit die je er voor terug krijgt. En dan krijg je de cd nog naar je opgestuurd ook!

Ik klungel nog steeds met de Finder, maar heb 1.5 jaar terug een aantal alternatieven geprobeerd; Pathfinder en Forklift (http://www.binarynights.com/forklift). Ik kan me niet eens meer herinneren welke het ook alweer was die mijn voorkeur had. Ik geloof Pathfinder. Ik weet nog wel dat ik beide gevallen de prijs te hoog vond voor wat je er voor terug kreeg, zeker in vergelijking met Total Commander. Pathfinder had niet eens een batch renamer, Forklift had er wel 1 maar was veels te beperkt en kon niet wat ik wou.
Beiden waren erg beperkt wat betreft bedienen met alleen een keyboard, en ik had continu de muis nodig.

Het enige alternatief wat ik nog niet heb geprobeerd is Disk Order (http://www.likemac.ru/english). Op papier komt dit het dichtst in de buurt van Total Commander (F5 Copy, F6 Move, etc), maar had het destijds afgeschreven omdat kennelijk de support zeer zwak/niet bestaand is, de stabiliteit matig, en de ontwikkeling ervan op een laag pitje lijkt te staan.

Ik moet er weer eens opieuw naar kijken welke van de 3 nou het beste is, want ik ben Finder zo langzamerhand ook wel goed zat.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2010 07:33 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ik gebruik disk-order, zo nu en dan crashed die maar het feit dat de werking overeenkomt met de oude Norton Commander (en windows commander) weegt wat dat betreft zwaarder.

Ik merk dat de boel nogal eens wil vast lopen als ik veel kopieer acties tegelijkertijd uitvoer. Een ander nadeel is dat sinds os/x 10.6 de tab toets niet meer werkt om de vensters te wisselen maar dat je nu ineens de naam aanpast. Daar heb ik helaas nog geen oplossing voor kunnen vinden.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Jul 2010 11:46 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb net 15 minuten met Disk Order (3.1) zitten spelen, en ben eigenlijk nu al overtuigd. Het is gewoon een (onderontwikkelde) Total Commander cloon. Ik voel me er nu al in thuis, en het kan lekker met het toetsenbord bediend worden. Het enige wat ik wel een beetje mis is de mogelijkheid om met de spatiebalk een bestand te previewen; de ingebouwde previewer is erg matig.
Overigens werkt Tab bij mij gelukkig wel zoals het moet, in Snow Leopard.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 00:07 
 WWW  Profiel
Ik ben blij voor jullie dat dit soort software bestaat en werkt, maar ik begrijp echt niet wat er mis is met de Finder. :)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: File browser for Mac OS X
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 06:05 
Gebruikers-avatar
 Profiel
delusionalinsanity schreef:

En F5 voor copy, F7 voor nieuwe map, F6 voor move bestand

Dat klinkt ouderwets :). Weet je zeker dat je niet even wat meer tijd en zin moet steken in de gewenning aan een ander programma? Als ik een nw map wil doe ik r-klik, nw map.. of ik druk in de taskbar bovenaan op nw map. En dat allemaal in Finder.
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 07:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
julesstoop: Als je even krusader had geprobeerd, zou het duidelijk zijn. Kortom - geen dual pannel en in algemeen - hij kan te weinig. Programma's zoals Krusader of Total Commander makken veel dingen zoooooo makkelijk. Bijvoorbeeld - click en je hebt vollegide bestandsnaam copy-to-clipboad. Een click en je hebt de path van hudige directory in je clipboard. F3 - en je hebt je geselecteerde bestand in ingeboude viewer (die heel smart is - je kan hem bekijken als HTML, Text, Hex... nog een boel opties). Total Commander bied minder aan, maar werkt toch goed. Je hoeft alleen maar 1 keer een cijfertje selecteren als je hem opstart.

Kissyfur: Dat heeft niet met ouderwets te maken. Heel simpel voor right-click, nieuwe map - moet je 2 keer klikken, dan naam invullen dan nog ergens klikken - lijkt mij te veel voor een simpele operation.

In Krusader doe je F7 en meteen mag je mapnaam invullen en op Enter dukken. Klaar! Het gebeurt allemaal vanuit toetsenboard, dus geen wisseling tussen mouse en toetsenboard. Dat vind ik heel handig. F6 om bestand te move-en werkt ook heel handig. F5 voor copy - ook.

Bovendien - Krusader en Total Commander bieden allemaal tabs - wat heeeeel erg handig is. Met Finder moet je van een venster naar andere gaan en dat is voor mij - niet overzichtelijk. Ik wil liever voor mijn ogen hebben welke mappen heb ik open staan. Tabbed browsing is great! En voor file-manager lijkt mij ook een "must" te zijn.

DiscOrder - gebruik ik nu, maar his is beperkt en niet gratis. Dus, na nog een week stop ik ermee. En dan ga ik waarschijnlijk ForkLift gaan gebruiken, want hij is toch beter dan muCommander, maar ik vind hem ook maar niets.
Delusional Insanity

Site | Portfolio | Rss

P.S.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 08:02 
Gebruikers-avatar
 Profiel
delusionalinsanity schreef:

Heel simpel voor right-click, nieuwe map - moet je 2 keer klikken, dan naam invullen dan nog ergens klikken -

Die naam intikken moet je in ELK programma, en ik hoef in Finder nergens meer te klikken hoor, ik ENTER m gewoon af. Of zoals ik zei: of ik druk in de taskbar bovenaan op nw map

Mgoed, wsl doe jij veel meer dingen in dat soort programma's dan ik, en heb je daarom andere wensen. Ik copieer alleen files van mn SD kaart naar een map op de computer en delete na bewerking/facturering de onnodige files. Ik schuif niet met files, ik hernoem met het programma waarmee ik sorteer. Kortom: heb een workflow waarmee ik weinig filebrowse.

Als ik bovenstaande zo lees moet je ofwel je werkwijze aanpassen, ofwel genoegen nemen met minder, ofwel een paar dukaten spenderen aan software. Gezien je foto's gebruik je ook lightroom of photoshop, vergeleken met die prijzen vallen de prijzen van bovengenoemde software toch wel mee?

Laatst gewijzigd door Kissyfur op 15 Jul 2010 08:30, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 08:10 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ook ik doe meer file transfers dan enkel wat foto's kopieren, werk veel vanuit .txt files (configs ed) en dan is een programma als disk order erg makkelijk.

Nu ik wat langer (een jaar of 2) met apple werk, merk ik dat ik veel dingen ook al snel vanuit de finder doe, gewoon omdat je meer toetscombinaties leert kennen. Het is maar net waar je aan gewend raakt.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 08:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur: Een beetje oftopic - ik gebruik bijna geen photoshop. Meestal doe ik gewoon zwart-wit, soms een beetje retouch (spotten op gezicht, enz), maar Photoshop is zo wie zo een product die worth is om geld voor te betalen. FileBrowser - niet. En zo wie zo - 30 euro voor FileBrowser vind ik duur.
Delusional Insanity

Site | Portfolio | Rss

P.S.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 08:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Waar doe je zwart-wit en spotten op gezicht dan? In Photoshop toch? En die sepia foto's? En de gekleurde? Denk dat je meer photoshopped (incl resizen als t op film geschoten zou zijn) dan je denkt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 17:21 
 WWW  Profiel
@delusionalinsanity
Ik kan in de Finder ook alles met toetsencombi's doen hoor en die ken ik. Dus ik zou juist weer heel erg moeten wennen aan iets anders. Dat met die twee panelen snap ik wel, maar dan open ik gewoon twee of drie Findervensters en die sleep ik netjes naast elkaar.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Jul 2010 17:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
julesstoop schreef:

@delusionalinsanity
Ik kan in de Finder ook alles met toetsencombi's doen hoor en die ken ik. Dus ik zou juist weer heel erg moeten wennen aan iets anders. Dat met die twee panelen snap ik wel, maar dan open ik gewoon twee of drie Findervensters en die sleep ik netjes naast elkaar.

Zo doe ik het ook, maar moet je net weer een extra venster openen.
Flickr
Camera, licht en glas....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 17:18 
 WWW  Profiel
Command-N :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2010 17:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk dat dit iets is wat je zoek: http://totalfinder.binaryage.com/
Voegt aan de normale finder o.a. de dual pannel file manager toe en heeft tabbladen! Ik heb het pas sinds gisteren, maar eerste indruk is goed!

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Apple OSX
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 18 berichten ] 

Grijswaarden