[ 23 berichten ] 
 Titel: Windows op mac
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 08:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hoihoi

Voor sommige toepassingen ehb ik windows nog soms nodig.
Deze wil ik op de mac erbij draaien.

Wat raden jullie aan, een partitie aanmaken via bootcamp, of paralel draaien.
Wat zijn de ervaringen daarin?
Kan windows ook je mac mollen?

grtz,
Mark

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 08:57 
 Profiel
Wil je rebooten om Windows te kunnen gebruiken?
Ook zal het via Bootcamp sneller zijn, omdat dat niet virtueel is. Meer geheugen beschikbaar e.d., wat handig kan zijn bij zware software.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 09:14 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Welke software wil je draaien? Crossover werkt ook prima voor bepaalde programma's en je hebt er bovendien geen Windows-licentie voor nodig. Je hebt dan alleen geen Windows draaien maar kunt een Windows-toepassing binnen een "dun windows schilletje" draaien.

Windows op mac is net als een echte windows. Dus al het virus/malware gedoe etc moet je wel even in de smiezen houden.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 19:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik gebruik VirtualBox om zo af en toe Windows te draaien. VirtualBox is gratis, maar voor Windows heb je natuurlijk wel een licentie nodig.
VirtualBox is, zoals de naam al zegt, virtueel draaien van een ander OS in een venster, dus geen gedoe met dual boot. Je hebt mogelijk wel een beetje geheugen nodig. Draai je gewoon XP, dan heb je aan 512mb of 1gb virtueel geheugen vast wel genoeg.

[edit]
Voorbeeldje: http://i55.tinypic.com/25smlox.jpg
[/edit]
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Windows op mac
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 19:50 
 Profiel
Ik heb zelf parallels gebruikt toen ik Windows nodig had. Bootcamp zou ik alleen gebruiken als je programma's gebruikt die veel eisen aan je hardware stellen. Zo niet dan is parallels e.d. meer dan voldoende.

Parallels maakt gebruik van een beveiligde omgeving, Windows krijgt geen toegang tot je Mac OS systeem en dit blijft dus veilig. Wel kun je heel makkelijk via drag&drop bestanden uitwisselen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 20:08 
 Profiel
Ik gebruik parallels en BootCamp zodat ik overdag gewoon kan switchen tussen osx en windows en als ik een game wilt spelen dan boot ik mijn mac in bootcamp.

Je kan je bootcamp partitie namelijk ook in parallels gebruiken..
Wat als je een eendags vlieg bent en je hebt je dag niet :D

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 21:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb zelf geen Windows nodig maar heb Virtualbox getest en dat werkt uitstekend.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2010 21:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vmware is ook nice. Daarmee kun je de native windows partitie ook binnen de vm zelf gebruiken, best of both worlds. (van parallels wist ik dat niet).

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 08:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Oldsmelly schreef:

Je kan je bootcamp partitie namelijk ook in parallels gebruiken..

Hej, da's tof! Dat wist ik nog niet. Die ga ik zelf eens proberen! Voor ff snel gewoon virtueel opstarten. Heb je performance nodig, dan reboot naar windows :twisted:

Met VMware kan je ook je windows programma's delen op je MAC. Je kunt deze toevoegen aan je programma lijst. Als je het programma dan opstart start VM op de achtergrond een windows schilletje (net zoiets als met Crossover). Ik weet niet of Parallels dit ook kan. Wat Parallels overigens weer WEL kan is dat er een gratis app voor iphone en ipad is om op afstand je virtuele machine te bedienen.
Onder voorbehoud van spelfouten :P

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 20:26 
 WWW  Profiel
Vraag 1 is natuurlijk: voor welke toepassingen heb je windows nodig (of denk je windows nog nodig te hebben)? Vaak zijn er alternatieven en dat is altijd makkelijker dan in 2 omgevingen moeten werken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Dec 2010 18:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb windows nodig voor nog wat games die ik wil spelen, maar ook voor m'n administratie.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Dec 2010 19:28 
 WWW  Profiel
Als er geen Macversies van de games in kwestie zijn en ze zijn 'zwaar' (veel 3D-graphics), dan is dual-boot (Bootcamp) de enige echte optie. Administratie kan in een virtuele machine. Met VM-ware (en vast ook wel met parallels) kun je je Bootcamp-partitie ook in OS X als virtuele machine gebruiken Edit: dat heeft iemand al gezegd, excuses). Je hebt dan dus maar 1 Windowsinstallatie nodig die je zowel voor booten in Windows als voor virtualisatie kunt gebruiken.

Echter. Er is natuurlijk ook zat administratiesoftware voor de Mac beschikbaar. Het lijkt me dus niet echt nodig om dat in Windows te blijven doen, of heb je al alternatieven onderzocht?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Dec 2010 08:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb nu windows via bootcamp, nadeel is dat je moet herstarten om in het andere systeem te kunnen, of is dat iets dat ook anders kan, behalve paralel draaien dan....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Dec 2010 08:41 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Nee, je kunt OF via bootcamp opstarten of binnen OSX via een ander tooltje.
Het mooie van dat je bootcamp nu werkend hebt is dat je Parallels nu gewoon kunt installeren en gebruikt kunt maken van je bootcamp-windows voor Parallels.
Of dat in Fusion/VMware ook kan weet ik niet, maar ik verwacht van wel.

Ik weet dat je bij parallels gewoon een testversie kunt draaien en vervolgens waarschijnlijk tegen de einddatum een leuke aanbieding krijgt en dus voordeliger uit bent (kreeg mijn schoonvader in elk geval een maandje terug, die was voor 39 dollar klaar).
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Dec 2010 16:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb het iig draaiende, ben ik al heel blij mee, nu nog eens verder kijken... Ben niet zo technisch.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2012 17:34 
 Profiel
Wat een mooie tips over Windows op Mac. Bij mij lukken ze geen van allen. Ik zie nergens downloads staan. Ik kan alleen Silverlight downloaden maar schiet daar niets mee op. Ik wil alleen Windows voor een fotobewerkings-programma (PSP9)en de orginele Parallels kost €100. Beetje duur. Ik heb een Mac Lion. Wie kan mij raad geven hoe ik dat moet doen.
Mvgr. Connie

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2012 18:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
http://www.apple.com/nl/support/bootcamp/

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2012 18:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
een nieuwe Photoshop elements koop je voor rond de € 70, gewoon bruikbaar binnen Osx
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2012 19:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou ook gewoon een ander bewerkingsprogramma kopen als ik jouw was. Of virtualbox installeren. Maar windows willen draaien omwille van PaintShopPro 9, klinkt niet als een goed plan ;)
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2012 21:34 
Gebruikers-avatar
 Profiel
PSE inderdaad. Of Pixelmator. Of een van de vele alternatieven.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Apr 2012 12:00 
 Profiel
Bedankt voor de tips iedereen en ik geloof dat ik verstandig ben geweest en Photoshop Elements 10 gekocht.
Nu dat maar eens gaan leren.
MvG Connie

Licht Donker  
.
 Titel: This is World...
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Nov 2017 17:55 
 WWW  Profiel
World shopping №1 Aliexpress
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel: This is World...