[ 18 berichten ] 
 Titel: Matige Lightroom 4 performance op high-end systeem
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2012 15:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe pc:

Intel i7-3770k (incl hd4000 graphics, dus geen extra videokaart)
16 GB geheugen
SSD schijf voor systeem
LED cinema display (2560x1440 px)
Windows 7 x64
Lightroom 4.1 64-bits

Werken met LR gaat niet lekker vloeiend. M.n. in en uitzoomen gaat schokkerig, browsen in full-screen gaat ook niet lekker (low-res preview heeft vaak enkele seconden nodig om tot high-res te laden). Renderen (exporteren) daarentegen gaat prima (al heb ik daar niet echt eisen en heb ik nooit vergeleken met mijn vorige pc).

Windows heeft zijn eigen performance index en geeft aan dat graphics 'voor Aero en desktop performance' en voor gaming de beperkende factor zijn en windows geeft dat deel een 6.5

Nu hecht ik niet veel waarde aan dat getal, maar zou het kunnen zijn dat Lightroom een zwaardere GPU nodig heeft? Ik dacht dat Lightroom dat niet nodig had? Of heeft het met het laden van de bestanden te maken (trage low-res preview naar high res foto). Harde schijven zijn nieuw en halen prima data throughput.

Iemand tips?
Eén foton maakt nog geen megapixel - fotootjes!!!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2012 15:24 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Bij de buren onlangs ook een topic over geweest
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=100602&hilit=lightroom
Vooral de tip (a) over de virusscanner heeft bij mij erg veel effect gehad.
Canon 7D | Sigma 10-20 F:4-5.6 | Tamron 17-50mm F:2.8 | Canon 70-200mm F:4L | Sigma 120-400 F4.5-5.6|Tokina 100mm F:2.8 Macro | Canon 50mm F:1.8 II

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2012 18:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Is een bekend probleem bij LR4. Op Adobe fora komt het veel voor. Performance zal met de eerstvolgende update wel weer verbeterd zijn.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2012 20:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de map met catalogi (voor elke sessie/vakantie/event heb ik een aparte catalogus, dus mijn catalogi zijn niet eens heel erg groot) nu uitgesloten van virus scannen. Ik heb de RAW cache op 40 GB gezet (was ook een van de tips in dat topic).

Ik weet niet of het nu sneller is. Duurt ongeveer drie seconden dat je "loading" onderin beeld ziet (dus van low-res naar high-res view). Ik heb een goede SSD, maar zou het uitmaken om die cache op een normale hd te zetten? Mss veel kleine files lezen en schrijven. Met oudere SSD's wilde het systeem wel eens helemaal blijven hangen gedurende een paar seconden. Maar goed dat gebeurt nu gelukkig niet.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Jul 2012 21:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Update je Lightroom eens, ik merkte een behoorlijke snelheidsverbetering met de laatste updates.
Je weet niet wat je niet weet?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Jul 2012 08:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
LR3 was sowieso aanzienlijk sneller dan LR4, ik hoop dat ze er nog wat aan gaan doen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 Aug 2012 08:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@HaarGel.nl: Ik gebruik de laatste versie.
@bakman: LR3 liep op mijn vorige systeem (i7-920/6 GB mem) ook niet lekker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Aug 2012 20:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb je inmiddels al ergens snelheid kunnen winnen?
Ik heb laatst een 5d3 gebruikt, dus moest wel editten in LR4 maar irriteer me nu toch weer aan de snelheid of juist het gebrek hieraan, zelfs met de previews en cache op me SSD.
Zo te zien zijn er nog redelijk wat mensen met wat issues: http://feedback.photoshop.com/photoshop ... emely_slow

Of is het nu maar wachten op weer een update of een beter alternatief zoeken?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Aug 2012 09:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Helaas niet.

Ik heb het voorlopig ook even opgegeven, want alle tips en truuks die ik heb gezien heb ik geprobeerd.
Als ik de reacties in jouw link zo lees is het een wijdverbreid probleem....

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Matige Lightroom 4 performance op high-end systeem
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2012 21:18 
Gebruikers-avatar
 Profiel
En hoe staat 't er nu mee?
Hubba! Digitale Fotografie
Architectuur & Landschappen
http://www.hubbadigitalefotografie.nl

Vrijheid zit tussen je oren...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2012 22:54 
 Profiel
Moet zeggen dan het op 4.1 prima was maar nu op 4.2 is het weer huilen met de pet op. Weet niet of anderen dat ook zo ervaren?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Nov 2012 09:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Dark_Angelus, Die klacht heb ik volgens mij al meerdere keren voorbij zien komen?

Inmiddels is de Release Candidate van LR 4.3 beschikbaar: klik klik
Helaas staat er niets over optimalisatie t.b.v. de snelheid in de changelog.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Nov 2012 11:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Die rc 4.3, lijkt toch aanzienlijk sneller op mijn mac. hij rendert de previews ook anders, in meerdere stages van blur > scherp. ik kan iig sneller door mijn library bladeren, misschien placebo effect, maar zolang de ervaring voor mij beter is ben ik al heppie ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Nov 2012 11:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb pas een nieuw systeem; i7 3770 - 8gb RAM en GTX560... Maar lightroom gaat toch wel als een speer bij mij... Tuurlijk moeten de previews een secondende renderen... Maar RAW files van de 5d3 zijn wat aan de zware kant...
5d III | 16-35 f2.8 II L USM | 24-70 f2.8L USM | 70-200 f2.8 L IS II USM | 100 Macro 2.8 USM| Kenko Macro Tubes | Speedlite 430 EXII

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Nov 2012 11:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
maar "voorheen" was je systeem een soort van "gelocked" als ie nog op loading stond en kon je niet naar het volgende pic zonder dat ie daar over na moest denken, dat lijkt nu weg te zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Nov 2012 12:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Yep
5d III | 16-35 f2.8 II L USM | 24-70 f2.8L USM | 70-200 f2.8 L IS II USM | 100 Macro 2.8 USM| Kenko Macro Tubes | Speedlite 430 EXII

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Nov 2012 21:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ook met de laatste update blijft V4 een stuk trager dan V3.
Aan simpele zaken als witbalans is al te merken dat dit niet soepel gaat, van ellende grijp ik vaak terug naar de oude versie, die echt veel soepeler gaat.

Ik heb wel een workaroundje gevonden in LR4 en dat is verscherping en lenscorrectie tijdelijk uitschakelen, belichting en witbalans gaan dan al een stuk soepeler, als je daarmee klaar bent, dan pas de scherpte en lenscorrectie aanzetten. Maar dan nog is het nog steeds een stuk slomer dan LR3.
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
X-T1 | X-E2 | 8mm Fish | 10-24mm| 16-55mm | 50-230mm | 100-400 | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 11-A 135mm 2.8

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Dec 2014 16:30 
 Profiel
@Govert Ik zou zo'n monitor samen met lightroom 4 zeker gaan voeden met een goede grafische kaart zou het zeker proberen en eventueel bij een winkel advies vragen. Probleem is dat het renderen nu gebeurt over je normale DDR3 geheugen en een kaart met sneller DDR5 geheugen zal dus winst betekenen los van de kracht van de grafische processor.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Microsoft Windows
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 18 berichten ] 

Grijswaarden