[ 10 berichten ] 
 Titel: Uitnodiging: taggen van online fotoarchieven
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Aug 2013 14:55 
 Profiel
Het Maria Austria Instituut (dat de archieven beheert van een vijftigtal, voornamelijk Amsterdamse, topfotografen) is een nieuw project gestart waarbij iedereen van harte uitgenodigd wordt om de prachtige foto’s te beschrijven. Dit gebeurt volledig online op het crowdsourcingplatform VeleHanden. In de brede collectie van het MAI zitten bijvoorbeeld modefoto’s van Paul Huf, documentair werk van Eva Besnyö en popfoto’s van Lex van Rossen. Het doel van het project is het beter vindbaar maken van de individuele foto’s in een nieuwe online Beeldbank die in september gelanceerd zal worden.

We zijn op zoek naar enthousiaste mensen met oog voor fotografie, die graag mee willen testen en willen helpen de collectie beschikbaar te maken voor anderen. Op dinsdagmiddag 20 augustus houden we voor geïnteresseerden een evaluatiebijeenkomst in Amsterdam, om te horen hoe dit project bevalt en alvast een inkijkje te geven in de nieuwe MAI-beeldbank.

Meer informatie is te vinden op de projectpagina: Tags en Uitleg.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Aug 2013 09:28 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik neem aan dat hier een ruime financiële compensatie tegenover staat?

Maar wederom een advertentie die op iedere fotosite is neergespamd, en waarschijnlijk nooit mee iets van zichzelf laat horen...
Nikon FX en wat analoog spul...

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Aug 2013 15:52 
 Profiel
Citaat:

Het beschrijven van een foto levert u 2 punten op. Met het controleren van een foto verdient u 1 punt. In het najaar van 2013 komt de Beeldbank van het Maria Austria Instituut online. Vanaf die tijd kunt u uw punten van dit project inwisselen voor een print van een van de foto’s uit de MAI-collectie. Incidenteel zullen er speciale acties via de rubriek Nieuws worden aangekondigd.

Wauw. :wave:
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Aug 2013 17:20 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Remco: het is crowdsourcing.
Dat is een principe waarbij er niet betaald wordt.

Het probleem is natuurlijk dat annotatie gruwelijk veel tijd kost en dat de experts daar de tijd niet voor hebben.
Mensen doen dat omdat het materiaal ze aanspreekt en vanwege de communitie die vaak ontstaat.
Zelf ben ik niet bekend met "velehanden", dus geen idee of het community-building deel daar goed in zit.

Het "oldweather" project (http://www.oldweather.org/) is bijvoorbeeld heel succesvol wat dat betreft.
In dat geval zijn er een aantal leden van de community die veel meer weten over een bepaalde periode van de scheepvaart dat vele historici. Hier zijn ook veel publicaties uitgekomen, etc.

Kortom niets mis met crowdsourcing, maar als je meedoet doe je het omdat je het interessant vind, en niet om iets anders.
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Aug 2013 00:04 
 WWW  Profiel
het begrip crowdsourcing wordt meestal gebruikt om geld bijeen te krijgen door vele (kleine) investeerders. Dat is hier niet het geval.

Dit lijkt meer op een community aanpak als een wiki: vele handen maken licht werk. Iedereen draagt iets bij om gezamelijk een mooi doel te bereiken. Kan heel mooi zijn en mooie resultaten bereiken. Kan ook wel eens een nare nasmaak opleveren als iemand opeens geld blijkt te verdienen aan andermans werk.
Ik heb me niet ingelezen in dit project, dus ik kan me op voorhand geen inschatting maken welke kant dit opgaat.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Aug 2013 01:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Duidelijk geen liefdadigheidsinstelling, slim om het via crowdsourcing te laten annoteren, meeste mensen trappen er in.

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Aug 2013 12:27 
Gebruikers-avatar
 Profiel
bakman schreef:

Duidelijk geen liefdadigheidsinstelling, slim om het via crowdsourcing te laten annoteren, meeste mensen trappen er in.

[ http://i41.tinypic.com/2hrmqvr.png ]

Mijn punt ;)

Was dezelfde topics al tegengekomen op andere sites. Imo gewoon simpel geld maken over andermans rug. Maar als mensen dit uit liefhebberij willen doen ;)

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Uitnodiging: taggen van online fotoarchieven
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Aug 2013 15:21 
 Profiel
VeleHanden is inderdaad een crowdsourcingplatform, dat wil zeggen dat iedereen die daar zin in heeft kan bijdragen aan het ontsluiten van archiefmateriaal. Daar staat geen echte vergoeding tegenover, maar bij de meeste projecten zijn er wel kleine beloningen in natura, zoals in dit geval een print van een mooie foto uit de collectie. Het is jammer dat de indruk ontstaat dat het MAI geld wil verdienen over andermans rug, want dat is niet het geval. Het is, zoals qadn al aangeeft, nu eenmaal een enorme klus, die het MAI alleen nooit tot een eind zou kunnen brengen. Het MAI beheert miljoenen negatieven van topfotografen uit de vorige eeuw en daarvan is nu slechts een heel klein gedeelte online te vinden. In samenwerking met het Stadsarchief Amsterdam wil het MAI op grote schaal contactvellen scannen en daarna met hulp van vrijwilligers beschrijven. Lees hier meer over het project: http://stadsarchief.amsterdam.nl/stadsa ... .html#3sX7
Dus we hopen dat er toch fotoliefhebbers te vinden zijn die willen helpen om deze prachtige collecties online vindbaar te maken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Uitnodiging: taggen van online fotoarchieven
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Aug 2013 19:44 
Gebruikers-avatar
 Profiel
M.A. Instituut schreef:

Het is jammer dat de indruk ontstaat dat het MAI geld wil verdienen over andermans rug, want dat is niet het geval.

Maar een non-profit organisatie zijn jullie ook niet toch? Zover ik het kan achterhalen gaat het jullie uiteindelijk om de inkomsten die jullie uit deze foto's kunnen genereren, correct? Want archiveren met het doel dat mensen deze beelden kunnen vinden is leuk, maar ik neem aan dat de beelden niet voor de show worden gearchiveerd.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Dat vele handen licht werk maken is super, en aan te moedigen als het gaat om werk voor goede doelen en non-profit organisaties. Op het moment dat er daarentegen onder de streep winst gegenereerd moet worden... tsja... Dan zijn spaarpunten misschien wel leuk voor diegene die het hele werk verzetten, maar ik blijf me afvragen of dit een reële beloning is.

Maar goed, dat is de vrije keuze voor de mensen die wensen deel te nemen natuurlijk.

www.remcovandesanden.nl

ALS Reportage

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Aug 2013 09:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk dat je voorlopig niet bang hoeft te zijn dat er winst over jouw rug gemaakt wordt. Het MAI wordt nu nog van alle kanten gesponsord en gesubsidieerd om het hoofd boven water te houden, en dit vierjarig project is (naar eigen zeggen) bedoeld om de organisatie kostendekkend te maken.
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Olympus, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
Forumindex » Nieuws » Nieuws
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 10 berichten ] 

Grijswaarden