[ 6 berichten ] 
 Titel: Zweden verbiedt privéfotografie zonder toestemming.
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Mei 2013 11:45 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Gelezen op NU.nl:

Zweden verbiedt privéfotografie zonder toestemming

Zweden verbiedt vanaf 1 juli alle fotografie of film in de privésfeer, ook als de beelden op straat, in de tuin of bijvoorbeeld tijdens verjaardagsfeestjes thuis worden gemaakt.
Er mogen alleen nog zulke plaatjes worden gemaakt als de mensen in de foto of video vooraf toestemming hebben gegeven.
Dat bevestigde de Zweedse regering donderdag nadat het wetsvoorstel hiervoor door het parlement was bekrachtigd.

Journalisten en persfotografen vrezen dat de nieuwe wet zal worden gebruikt om hun waakhondfunctie en daarmee de persvrijheid te beteugelen.
Formeel maakt de wet wel een uitzondering voor nieuwsgaring, maar volgens de Zweedse journalistenbond zijn de voorwaarden onduidelijk
Canon 7D + 40D / Fujifilm X20 / Canon 70-200 USM F2.8L / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon 50 USM F1.4

http://www.footballpics.nl

I baked my camera and it survived.......yeah!!!!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Mei 2013 14:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik neem aan dat dit alleen foto's betreft waarop bewust mensen worden gefotografeerd. Want ik kan me niet voorstellen dat ik, als ik in hartje Stockholm een plein of straat met mensen fotografeer eerst toestemming moet vragen aan de mensen die (onbewust herkenbaar) op deze foto staan.

Als dat wel zo is is het vrijwel onmogelijk om aan stadsfotografie te doen. Ik ben overigens benieuwd hoe men dit gaat handhaven? Zou er een speciale fotopolitie komen die me ter plekke mijn opnames laat deleten...?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Mei 2013 14:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Citaat:

As of July 1, the law take effect, which means that it will be forbidden to photograph or videotape someone secretly in his private environment such as at home or on the toilet or in a dressing room.

zoek de verschillen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Mei 2013 18:27 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zo zie je maar dat je van de gele raven achter nu.nl niet veel kan aannemen... Liever het nieuws uit een echte krant halen ;)
CanonVivitarIlfordDellNikonSandiskMinoltaWacomEizoFujifilmLaCieManfrottoKodak

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Mei 2013 18:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ah, iets met heet opgediende soep die minder heet wordt gegeten en zo.

Valt dus allemaal weer mee.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Mei 2013 14:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
de officiele versie

Licht Donker  
.
Forumindex » Nieuws » Nieuws
Berichten weergeven van de afgelopen: