[ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Titel: Bruidsreportages voortaan 6% btw.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 19:21 
 Profiel
Tenminste, als je er een digitaal fotoboek bij levert en dat handig op de factuur omschrijft.

Zie http://www.beroepsfotografen.nl/nieuws/ ... -bevestigd

De belastingdienst geeft dus aan dat je een fotoreportage inclusief digitaal fotoboek verkoopt, en op de factuur alleen het fotoboek factureert (en de reportage niet apart vermeld), je maar 6% btw hoeft te rekenen.

Ik vind het vreemd, omdat de belastingdienst ook vertelt dat je op een factuur zo specifiek mogelijk moet zijn. Maar zeker met de verhoging van het hoge btw tarief is dit een bericht dat meer dan welkom is. Ik verkoop voortaan alleen nog maar digitale boeken aan reportages voor particulieren. :p
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 19:40 
 WWW  Profiel
Maar ik denk dat als jij alleen een factuur van 1000,- voor een fotoboek verstuurd je bij controle wel vragen gaat krijgen.
Web: http://www.nickdekruijk.nl, Foto: http://www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-32, 17/1.8, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 19:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
voor ieder boek dat geschreven wordt moet toch veld onderzoek gedaan worden, of ben ik nu heel naïef?
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 19:53 
 Profiel
Hebben jullie het linkje bekeken? De BFN is geen onbetrouwbaar clubje voor zover ik weet ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 20:43 
 WWW  Profiel
Wat is een DIGITAAL foto boek? Is dat een boek dat digitaal aangeleverd wordt aan een drukker zoals Profotonet Pixum Albelli etc? Of is dat een slideshow zoals een pdf of filmpje of wat dan ook wat je op de computer moet bekijken?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 20:50 
 Profiel
Een boek ja. Het 'trucje' is dat het nu bij de boeken hoort, die sowieso al onder de 6% vallen. Een onderzoeker die een onderzoek doet en dat in boekvorm publiceert mag voor zover ik weet ook 6% rekenen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 20:52 
 WWW  Profiel
Waarom rekent Profotonet dan 19% over hun fotoboeken? Dat zou dan toch ook 6% mogen zijn? (bron; rekening uit 2011)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 20:58 
 Profiel
Geen idee, ik ben geen belastingexpert. Vraag het Profotonet (ben wel benieuwd waar ze mee komen).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2012 20:59 
 WWW  Profiel
Nou, ik hou het liever stil... want ik neem aan dat het ex BTW bedrag omhoog gaat om het incl btw bedrag gelijk te houden, en betaal ik dus meer. Of, ze verlagen het incl btw bedrag en dan heb ik er niks aan!

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 00:21 
 WWW  Profiel
Fokke van Saane schreef:

want ik neem aan dat het ex BTW bedrag omhoog gaat om het incl btw bedrag gelijk te houden, en betaal ik dus meer.

Wat een aannames...
Ik neem het tegengestelde aan: de BTW komt bovenop de verkoopprijs. Dus de verkoopprijs zou dan minder worden (en de winst van de leverancier gelijk).
Maar jij kunt dan ook maar 6% aftrekken, dus of je nou 19% aftrekt van 119 euro of 6% van 106 euro, jouw inkoopprijs blijft hetzelfde.

De enige die ervan profiteert is de eindafnemer en dat is het bruidspaar.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 03:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk niet dat fotografen nu hun prijzen gaan laten dalen. Bruidsparen merken niets van een btw-verlaging. Zij hebben nu eenmaal de prijzen gezien en zijn die bereid te betalen. Je creëert eerder een extra winstpakker voor jezelf.
5D | 17-40 | 50 | 85 | 90 | 70-200 | Website

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 05:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb hetzelfde bericht ook zwart op wit van de belastingdienst. Een fotoboek van Vakcolor of Profotonet, zelfs Palazzo van Verka vallen ook onder het 6% tarief evenals de uren die je maakt voor de reportage en nabewerking.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 08:31 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik ben vooral wel benieuwd naar die brief die bfn nog online moet zetten.
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Laatst gewijzigd door Kissyfur op 02 Okt 2012 17:39, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 09:06 
 Profiel
Verkoop je er toch gewoon een fotoboekje van 3 tientjes bij?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 09:11 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dat bedoel ik niet.

En verder over die 'oplossing':
- dan heb je dus een inkoop van 30,-
- dan moet je tijd steken in het ontwerp van dat album
- en vooral dat laatst is de paar extra euro mij niet waard

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 09:14 
 Profiel
Nou, dan dus de ene keer 6% en de andere keer 19 (of 21)%. Als de belastingdienst zegt dat het zo moet, dan moet het zo. Prima toch?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 09:37 
 WWW  Profiel
Ik vermoed dat het eigenlijk iets subtieler ligt allemaal.
- de bruidsreportage valt onder 19% (vanaf volgende maand 21%) BTW
- het boek (en alles daaromheen) is 6%

Formeel zul je dan je werkzaamheden moeten scheiden en het stuk bewerking dat niet voor het boek is onder het hoge tarief laten vallen.
Je kunt ook een beetje sjoemelen en de hele dag verkopen als alleen het bruidsboek. Of je biedt voortaan het bruidsboek als je (hoofd)produkt aan.

Misschien is dat wel een mooie kans voor ons: "Als jullie het boek afnemen kan ik het jullie verkopen onder het lage BTW tarief". Mooie gelegenheid om te twijfelbruidsparen over de streep te helpen!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 09:55 
 Profiel
Leuke gedachte, maar heb je op het linkje geklikt?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 10:51 
 WWW  Profiel
Ja, dat staat toch precies wat ik schrijf?

"Voorwaarde voor gebruik van het lage tarief is dat het eindproduct een digitaal fotoalbum moet zijn, en dan ook als zodanig op de factuur dient te worden vermeld."

En bij het voorbeeld van de incorrecte factuur wordt 6% over de bruidsreportage gerekend. Dat is mijns inziens waar het fout zit.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 12:09 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Daarom zeg ik, ik ben benieuwd naar die brief van ze. Tot die tijd kan je gissen wat je wil

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 18:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben ook wel benieuwd wat de kriteria van de belastingdienst zijn om het verschil tussen een fotoboek en een fotoalbum te bepalen.

zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... en/boeken/

digitale fotoboeken zijn 6%, en fotoalbums zijn 19% (straks 21%)
Normaal wordt het verschil bepaald of een auteur + titel vermeld wordt, maar dat is iets wat vrij makkelijk te omzeilen is door op het schutblad je naam + namen bruidspaar te zetten als titel.

Er is blijkbaar ook jurisprudentie van, maar die zaak is door geschoven naar de hoge raad en daar kon ik dan weer geen uitspraak van vinden. Wellicht dat die zaak nog niet behandeld is dus :)
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Sep 2012 19:40 
 Profiel
Zoals ik het begrijp is een fotoboek een gedrukt 'digitaal' boek, en een fotoalbum een geplakt album.

Kan DigiLife zijn brief niet inscannen en hier plaatsen? Dat zou misschien wat verduidelijken!

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Sep 2012 07:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
reinoud schreef:

Ik vermoed dat het eigenlijk iets subtieler ligt allemaal.
- de bruidsreportage valt onder 19% (vanaf volgende maand 21%) BTW
- het boek (en alles daaromheen) is 6%

Nope, ik heb zwart op wit dat als je een digitaal fotoboek levert de uren fotografie en nabewerking ook tegen 6% mogen.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Sep 2012 07:58 
 WWW  Profiel
Zie de link in de eerste posting.
Als je twee dingen op je factuur zet (volgens deze info) dus niet: bruidsreportage is hoog tarief.

Maar uren fotografie en nabewerking *IN HET KADER VAN EEN DIGITAAL FOTOBOEK* zijn dus wel laag tarief volgens deze info.
Als jij andere info hebt zie ik die graag.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Sep 2012 08:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Precies dat is de truuk, je factureert enkel het boek en niet het boek + reportage. Het boek is dan een enkel stuks productie waar jij 1 dag research op locatie voor hebt gedaan, plus een aantal dagen opmaak en vormgeving. Kleine maas in de belastingwet dus ;)
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Sep 2012 09:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heeft niks met trucjes te maken:

Quote uit mijn brief van de belastingdienst:

".... wanneer een digitaal fotoboek wordt geleverd dat wordt voorafgegaan door het maken van een fotoreportage en vervolgens wordt bewerkt, deze eveneens kan worden belast naar het omzetbelastingtarief van 6%, omdat het maken (en bewerken) van een fotoreportage gevold door een levering van een digitaal fotoalbum wordt beschouwd als een handeling (dit is bepaald op basis van de meest kenmerkende elementen, waarbij rekening is gehouden met de zienswijze van de modale consument)...."

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Sep 2012 09:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
T.o.m. schreef:

Kan DigiLife zijn brief niet inscannen en hier plaatsen? Dat zou misschien wat verduidelijken!

De brief is in een breed netwerk van professionele trouwfotografen reeds gedeeld. Daar zou ik het graag even bij willen laten.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Sep 2012 09:27 
Gebruikers-avatar
 Profiel
En daarbij, kennelijk komt er een brief van BFN online

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Sep 2012 21:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het is momenteel natuurlijk hoogseizoen bruiloften, dus evengoed hoofdseizoen boeken afleveren. Ik wacht met smart op het BFN briefje die mij 6% aantoont. Niet dat ik de rest niet geloof, maar ik heb graag wat fysiek bewijs om mee te slaan mocht de belastingdienst komen zeuren.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Sep 2012 21:20 
 WWW  Profiel
je kunt ook de belastingtelefoon bellen...

Licht Donker  
.
Forumindex » Nieuws » Nieuws
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Grijswaarden