[ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 14:28 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Goeie tip inderdaad. Hij stond al in mijn agenda; ik ga er zeker langs (misschien kan ik worden overtuigd ;) ).
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 14:58 
 Profiel
Ik zie trouwens dat Dave Black daar ook gaat spreken. Als je een sportfotograaf bent is dat wel een must, helemaal gezien het gratis is.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Adobe LR 4 beta te downloaden
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 09:37 
 Profiel
Mijn boxed versie wordt vandaag afgeleverd :Y

En even een waarschuwing: Er zit een vervelende bug in Lr4 die ervoor zorgt dat een aangepaste curve aangemaakt in Lr3 niet overgenomen wordt. Maak je dus vaak zelf een curve aan in Lr, dan kun je beter wachten met upgraden totdat Adobe de bug verholpen heeft.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 10:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb hem inmiddels ook besteld (en de demo gedownload). Op zich heel veel mooie verbeteringen maar wat een misser is is de softproofing. Dat werkt alleen voor RGB profielen. Heel erg jammer omdat je softproofing juist heel erg nodig hebt bij drukwerk dat altijd CMYK is. Verder heb ik het idee dat de ruisonderdrukking beter werkt. Ook fijn zijn de instellingen van de hoog- en schaduwlichten. Aardig is ook dat je nu lokaal de kleurtemperatuur kunt aanpassen. Wat dan wel weer jammer is dat je niet een echte temperatuur kunt kiezen maar slechts relatief iets kunt instellen. Ook zou het leuk zijn als je de pipet voor de witbalans zou kunnen gebruiken in zo'n lokale aanpassing.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 11:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is wel te omzeilen door globaal eerst met de pipet in het specifieke gebied te prikken en deze waardes over te nemen voor een lokale aanpassing.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 11:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hoe doe je dat dan? Ik kan in een lokale aanpassing geen kleurtemperatuur invullen (zoals 2800k). Zie ik iets over het hoofd?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Mrt 2012 12:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Edit: Excusa je hebt gelijk dat kan inderdaad niet! De witbalans op basis van Kelvin-kleurentemperatuur kan niet plaatselijk ingevoerd worden :o

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 14:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
jeuh... zou hem vrijdag binnenkrijgen, is er nu pas.. nou ja... ga er zo maar eens mee spelen. Nu maar hopen dat hij alles keurig meeneemt van LR 3
Johan van der Wielen ~ schoffie's nature ~ www.schoffie.eu natuurfotografie, cursussen en fotografiereizen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 15:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hooglichten en witte tinten vind ik geweldig, ik mis toch de invullicht of shadows/highlight (hoe heet dat)? Dat is toch niet helemaal hetzelfde als witte tinten.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 15:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Schoffie: Ik help het je hopen, zeker als je in veel foto's de tonecurve hebt aangepast. Hoop dan ook snel mijn versie binnen te krijgen, was een ware run op de upgrade tijdens Prof Imaging!
San: Bedoel je de Shadow/Highlight van Photoshop, of de fill light in de vorige versie van Lightroom? Exposure doet volgens mij nu de fill light in versie 4, kijk maar naar het histogram als je over de verschillende delen heen gaat met de muis!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 16:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fill light inderdaad van de vorige versie. Wist even niet meer hoe dat heette. Exposure is toch hetzelfde als de vorige versie? Exposure verandert de waarden van de gehele afbeelding. Fill licht is meer het oplichten van de schaduwen. Als je dit nu doet met witte tinten of het terugschroeven van zwarte tinten dan wordt de foto toch wel snel heel vlak, en moet je oppassen dat je er niet te veel contrast uithaalt. Maar kan ook dat ik even de balans moet vinden in de onderlinge sliders t.o.v. elkaar.

Ik mis Brightness ook wel. Ik vond die prettiger dan Exposure, omdat je met Brightness alleen de midtones aanpast en niet een shift in het gehele histogram, zoals met Exposure.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 16:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Flipperkoning: ik heb een wellicht vreemde workflow waarbij ik foto's die ik heb geprocessed uit mijn LR bieb gooi en samen met de bijbehorende XMP ergens op mijn backupschijf bewaar, geproceste beelden maak ik hires JPG van of ze gaan als TIF naar BuitenBeeld. Pas als ik nog een keer terug moet kan ik problemen hebben maar meestal heb ik voldoende aan de gesproceste JPG. Ik zit meer met het feit dat ik al mijn keywords mee wil hebben...
Johan van der Wielen ~ schoffie's nature ~ www.schoffie.eu natuurfotografie, cursussen en fotografiereizen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 18:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
San: Werk je wel in de 2012 versie, of staan je beelden nog in de 2010 versie?
Schoffie: Hoe vind je dan je beelden als je deze uit de database van Lightroom haalt? Hou je nog wel de raw bestanden ergen op een schijf, of gaan die de prullenbak in?
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 19:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
San schreef:

Hooglichten en witte tinten vind ik geweldig, ik mis toch de invullicht of shadows/highlight (hoe heet dat)? Dat is toch niet helemaal hetzelfde als witte tinten.

Dat is nu toch gewoon de shadow slider geworden?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 20:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
TiCor schreef:

Dat is nu toch gewoon de shadow slider geworden?

:oops: :oops: :oops:

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 20:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Flipperkoning: uiteraard blijven de RAW's + XMP's bewaard. Die gaan later in een andere LR bieb maar eigenlijk zoek ik al mijn beelden via mijn online beeldarchief, die pakt namelijk heel mooi alle meta tags over...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 21:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nou, mijn angsten waren voor niets... hij heeft alles keurig overgenomen!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 10:01 
 Profiel
Whites/Blacks is de Lightoom versie van Levels, oftewel je kunt het algehele dynamische bereik van de foto er mee instellen. Met Highlight/Shadow kun je detail terughalen of juist lichter/donkerder maken. Highlight is effectief de vervanger van Recovery.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 10:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
het is wel even wennen maar ik moet bekennen (even met een paar testfoto's) dat ik erg onder de indruk ben, kan nu veel fraaier het dynamisch bereik benutten en de foto's komen er erg natuurlijk uit...

iKremers schreef:

Whites/Blacks is de Lightoom versie van Levels, oftewel je kunt het algehele dynamische bereik van de foto er mee instellen. Met Highlight/Shadow kun je detail terughalen of juist lichter/donkerder maken. Highlight is effectief de vervanger van Recovery.

goede samenvatting!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 13:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gister aangeschaft en nog even mee gespeeld. Het is vooral logischer, waardoor ik een beter gevoel van controle heb.
Flickr
Camera, licht en glas....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 13:40 
 Profiel
Ik ben blij dat Brightness verdwenen is. Het verschil met exposure is mij nooit helemaal duidelijk geworden... Huidige indeling is niet alleen krachtiger, maar i.d.d. ook een heel stuk logischer.

Overigens kun je nu ook modules uitschakelen door rechts te klikken op de module-selectie.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 14:12 
 Profiel
Heeft iemand al met de Map-module gespeeld? Ik wel en ik moet zeggen: erg leuk. Vooral als je je foto's eerder al getagged had via Jeffrey's plugin.
Ik heb overigens ook al een paar crashes gehad tijdens het werken met de map-module.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 14:30 
 WWW  Profiel
waar ik blij mee ben is dat hij via google de location velden (city, country, country-ISO code) invult als je van een berg foto's de locatie aanklikt op de kaart. En dat bespaart daadwerkelijk tijd omdat je met met minder werk meer metadata toevoegt.

Ik heb nog niet getest met het uitlezen van een GPX logfile

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Mrt 2012 14:41 
 Profiel
Wat ik ook prettig vindt is dat het handmatig toevoegen van GPS data dmv slepen naar een kaart gewoon goed werkt. Bovendien is het ook prettig dat je meteen ziet of een foto een verkeerde locatie heeft gekregen. Een nadeel vind ik weer dat je alleen die foto's ziet uit de map of collectie waarin je in de Library staat. Ik had graag links het library-overzicht erbij gehad om snel te kunnen schakelen. Maar errug leuk om mee te spelen.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 15:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb inmiddels 4 ook draaien. Kan ik nu zonder risico 2&3 verwijderen? :oops:
ik had em ook ;)

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 15:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
schoffie schreef:

Nou, mijn angsten waren voor niets... hij heeft alles keurig overgenomen!

Wordt de aangepaste tonecurve wel overgenomen uit de LR3 cat? Ik hoor daar nog ontkennende berichten van.
En hoe is de stabiliteit, veel crashes?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 15:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
irenehoekstra.nl schreef:

Ik heb inmiddels 4 ook draaien. Kan ik nu zonder risico 2&3 verwijderen? :oops:

Waarom niet?
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 15:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zie mijn vraag 8-)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 15:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
weet ik niet, ik vind het eng :)
ik had em ook ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Mrt 2012 15:56 
 WWW  Profiel
het is heel simpel:
- maak een backup (maar dat deed je al hoop ik?)
- gooi dingen weg die je gebackuped hebt (maar je backupte alles al hoop ik?)
- test of het nog werkt

en als het niet werkt zet je het terug.
Je kunt de applicaties LR2 en LR3 gewoon weggooien, en als LR bij de upgrade een nieuwe catalog heeft aangemaakt en de oude is al een tijdje niet meer veranderd (maar je hebt wel met LR gewerkt) is dat een teken dat hij niet meer gebruikt wordt

Licht Donker  
.
Forumindex » Nieuws » Nieuws
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Grijswaarden