[ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 13:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja lekker dan, heb ik net geupgrade naar 3.6 en nu weer v.4. t Is maar €62,00 maar ik word er toch een beetje zat van. Trouwens ook Elements aangeschaft voor de video. Nee, ik laat deze versie maar gaan

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 13:36 
 WWW  Profiel
De beta van 4 is sinds begin januari beschikbaar. Je gaat toch niet zeggen dat je dan verrast bent als de definitieve versie komt...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 13:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Neem aan dat je wel begrijpt dat als de beta van een Adobe product te downloaden is, dat er dan een nieuwe versie aankomt.
3.6 was een update van Lightroom 3, dus ik neem aan dat je nog op versie 2 werkte?
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 13:58 
 Profiel
amphora schreef:

Nu alvast 30 dagen trial doen en voordat de trial periode over is heb je je dvd binnen.
Alleen jammer dat ik dit pas bedacht toen ik al op bestellen had geklikt voor de download versie :)

Zo heb ik dat ook gedaan :) Moet alleen wel steeds op continu trial klikken, maar oké. Voor €3 minder de boxed versie, staat wel mooi in de kast ;)

En inderdaad, beta is er al sinds jan. 10 met als verloopdatum 31 maart 2012, dan weet je dat deze maand de retail uitkomt. Ik moet zeggen dat soft proofing en de mogelijkheid om in de printmodule helderheid en contrast toe te voegen wel erg handig is. Nieuwe sliders maken het ook mogelijk dat ik minder snel naar HDR achtige technieken hoef te grijpen.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 14:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Flipperkoning schreef:

Neem aan dat je wel begrijpt dat als de beta van een Adobe product te downloaden is, dat er dan een nieuwe versie aankomt.
3.6 was een update van Lightroom 3, dus ik neem aan dat je nog op versie 2 werkte?

Ik ben niet zo'n versie-freak en hou dat allemaal niet in de gaten, Reinoud. Ik snap echter wel hoe het werkt (heb eens software ontwikkeld in een vorig leven). Slechts een paar maanden terug was er de aanbieding om voordelig te upgraden van v.2 naar v.3 dus dat heb ik gedaan, flipper. Dat men bij Adobe bezig is de software steeds te vernieuwen snap ik ook, maar functies copieren van Photoshop en Elements (video) naar Lightroom vind ik geen upgrade, maar geldklopperij. Desalniettemin :als je geen Photoshop en Elements gebruikt, dan is dit een mooie nieuwe versie van LR.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 21:37 
 WWW  Profiel
amouri schreef:

Flipperkoning schreef:

Ik ben niet zo'n versie-freak en hou dat allemaal niet in de gaten, Reinoud. Ik snap echter wel hoe het werkt (heb eens software ontwikkeld in een vorig leven). Slechts een paar maanden terug was er de aanbieding om voordelig te upgraden van v.2 naar v.3 dus dat heb ik gedaan, flipper. Dat men bij Adobe bezig is de software steeds te vernieuwen snap ik ook, maar functies copieren van Photoshop en Elements (video) naar Lightroom vind ik geen upgrade, maar geldklopperij. Desalniettemin :als je geen Photoshop en Elements gebruikt, dan is dit een mooie nieuwe versie van LR.

Als je recent een vorige versie hebt gekocht kom je wellicht in aanmerking voor een gratis upgrade: http://kb2.adobe.com/cps/153/tn_15304.html

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 21:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Iemand hier die iets gemerkt heeft over het veranderen van de tonecurve bij het updaten van LR3 naar LR4, Chris Marquardt heeft er last van gehad.
Heb geen zin dat al mijn foto's beïnvloed worden en dat zo alles wat ik online heb staan veranderd wordt, doordat het gekoppeld is via de export folders.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zit even te zoeken waar ik plaatselijk de witbalans kan aanpassen. Als ik de brush gebruik, zie ik niet bovenin de schuifjes voor de witbalans... die wel in de video's van LR4 (scott Kelby e.a.) te zien zijn. Zal wel ergens aangevinkt moeten worden of ik kijk er ontzettend overheen ... Ditto met plaatselijk ruisreductie!

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
San schreef:

Ik zit even te zoeken waar ik plaatselijk de witbalans kan aanpassen. Als ik de brush gebruik, zie ik niet bovenin de schuifjes voor de witbalans... die wel in de video's van LR4 (scott Kelby e.a.) te zien zijn. Zal wel ergens aangevinkt moeten worden of ik kijk er ontzettend overheen ... Ditto met plaatselijk ruisreductie!

Heb je de betreffende foto al wel "geconverteerd" naar de nieuwe PV2012-'process-version' ?
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Adobe LR 4 beta te downloaden
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank je wel ^O^

Heb even opgezocht hoe je dat dan moest doen ... en vond dit. Nu zie ik het inderdaad wel..

Citaat:

Als je vervolgens een bestaande foto opent in de Ontwikkel/Develop module dan zie je rechts onderin een icoon met een uitroepteken verschijnen. Hiermee kun je je foto’s omzetten naar de nieuwe Verwerking Versie 2012 (Process Version). Pas als je dit doet zie je de nieuwe knoppen en verschillen in bewerking die in Lightroom 4 zijn toegevoegd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Graag gedaan! Dit is wel een aardig makkelijk en duidelijk stukje over het omzetten en de gevolgen LR3->LR4
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Klopt daar heb ik die quote ook vandaan ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 10:47 
 Profiel
Ik heb bij sommige foto's gemerkt dat in Lightroom 4 de toondistributie in het histogram anders wordt bij sommige foto's. Al mijn "af" foto's zijn echter TIFF bestanden die uit Photoshop komen dus echt erg vind ik het niet.

Moet zeggen dat de nieuwe proces-engine wel echt een stuk beter is! Globale aanpassingen kan ik nu in Lr maken, lokale doe ik dan in Ps.

ps, als je Lr naast Ps gebruikt, download dan even ACR6.7 RC1 van Adobe Labs. Anders gaat Lr zaniken dat CS5 niet compatible is met de proces-engine van Lr4.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 11:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor zij die het nog niet zouden weten. De finale versie 4 is nu al officieel beschikbaar. Is meteen ook een pak in prijs verminderd.
Portfolio, workshops & fotoreizen: http://www.bartheirweg.nl - Beeldenbank: http://library.bartheirweg.com

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 12:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Spuit elluf ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 12:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ken LR eigenlijk helemaal niet 'in het gebruik', maar zijn er mensen die LR naast PS gebruiken?
Wat zou de meerwaarde van LR zijn naast PS?

Ik hoor nl zoveel positieve verhalen over LR, dat ik eraan denk om het ook te gaan gebruiken. Maar goed, ik heb al wel geld geïnvesteerd in PS... dus vraag me af of het nuttig is.. (of is dit een hele domme vraag..?) :s

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:00 
 WWW  Profiel
LR en PS zijn applicaties die een totaal verschillend doel hebben. Heel kort door de bocht: Ps is er om pixels in een bestand te veranderen, en LR is voor de ondersteuning van je totale digitale workflow. Ik gebruik ze allebei en zou geen van tweeen kunnen missen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:12 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb wel eens gespeeld met LR, maar ik zie de meerwaarde t.o.v. PS+bridge niet direct.
LR ziet er wel een stuk gelikter uit (alles in 1 applicatie) en het is natuurlijk een stuk goedkoper.

Maar goed, misschien dat ik voor €60 nog eens upgrade en het een kans geef...
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik gebruik juist vooral LR, selecteren, exporteren en de meeste van mijn bewerking gaan daar prima op. Voor de wat meer detail dingen gebruik ik nu pixelmator.

Zit alleen nog in twijfel of ik naar LR4 switch of naar een ander pakket wat eenzelfde flow kan bieden.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:15 
 WWW  Profiel
Dit is wat Scott Kelby ervan vindt (toch iemand die niet echt onbekend is met Bridge...)

http://www.photoshopuser.com/lightroom

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Oke, dus LR is BR in het kwadraat? Ik gebruik Bridge nu gewoon in mijn workflow, maar als ik het goed begrijp kan LR dat veel beter.
@reinoud hoe ziet jouw workflow er dan zo ongeveer uit?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
LR en PS gaan voor mij hand in hand.. Ik probeer zoveel mogelijk mijn RAW in LR te optimaliseren en zoveel mogelijk te bewerken. Heeft een foto meer aandacht nodig (is maar wat je doel is) dan open ik de foto vanuit LR in Photoshop (een copy) waar ik eventueel nog handelingen verricht die niet in LR mogelijk zijn. Ik werk graag met aanpassingslagen en maskers in Photoshop. Ben ik daarmee klaar, dan sla ik de foto op en deze verschijnt weer in LR als een photoshopbestand naast de oorspronkelijke RAW file. (De foto is dan ook netjes opgeslagen in dezelfde map als de RAW file). Ik vind het een heerlijke samenwerking tussen beide programma's. Bovendien heb ik het idee dat met grote volumes aan bestanden LR veel sneller, makkelijker en overzichtelijker is.

Het is ook maar wat je gewend bent... anderen vinden Camera Raw prima volstaan, in principe werkt dat ook hetzelfde als LR. Maar LR is meer dan een RAW converter (en inmiddels is LR4 ook veel uitgebreider als RAW converter). Het is daarnaast een bibliotheek (soort database met keywords, je kunt je foto's labelen enz.), je hebt Fotoboek templates, Print templates (leuke collages), Webgallery templates en nog meer mogelijkheden nu met LR4 ...

Maar zoals ik zei, het is wat je gewend bent. Ik ken enkele fotografen die veel liever met Bridge werken. Daar werken we mee op de fotovakschool en ik vind het heel onoverzichtelijk en langzaam. Kan ook aan de computers daar liggen. Zal ook wel gewenning zijn, maar ik vond toen ik switchte naar LR dat ik vrij snel eraan gewend was.

Waarom download je niet een trialversie Ellen en experimenteer je eerst met één testmap met enkele foto's....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zit overigens wat tijd in, maar ik vond hier een overzicht met allerlei korte video's van A tot Z over Lightroom. Hoewel ik -dacht ik- aardig uit de voeten kan met LR, was veel ook nieuw voor me. Of veel wat ik niet gebruikte en in Photoshop deed, wat eigenlijk ook allemaal uitstekend kan in LR. Het is wel gebaseerd op LR3, dus de nieuwe features van LR 4 staan er nog niet bij.

Voor de liefhebbers: Lightroom Guide
Ook wel een aangename stem om naar te luisteren, soms kan ik er niet naar luisteren vanwege het irritante geslik en gezucht en accenten in tutorialvid's ;)

Laatst gewijzigd door San op 08 Mrt 2012 14:48, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja, ga ik doen San! Ik werk nu al zo lang met Bridge, daar ben ik dan wel redelijk in thuis. Dus ik zal eens kijken of het me bevalt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:33 
 WWW  Profiel
Ik heb altijd het idee dat Lightroom (kort door de bocht) Adobe Bridge en ACR met elkaar combineert. Heeft het nog meer functies?
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:36 
 Profiel
@Ellen: Ik gebruik Photoshop naast LR als sinds LR 1 uitkwam :) Hoewel ik in versie 3 bij fine-art platen wel geneigd was om alles in Ps te doen en Lr alleen als opslagplaats te gebruiken.. Echter, de tools in Lr4 zijn zo verbeterd, dat ik nu alle globale aanpassingen daar ga maken en Ps alleen nog gebruik voor lokale. Een masker in Lr tekenen gaat gewoon niet lekker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
zo, gekocht. komt vrijdag binnen, ben benieuwd
Johan van der Wielen ~ schoffie's nature ~ www.schoffie.eu natuurfotografie, cursussen en fotografiereizen

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 13:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
iKremers schreef:

ps, als je Lr naast Ps gebruikt, download dan even ACR6.7 RC1 van Adobe Labs. Anders gaat Lr zaniken dat CS5 niet compatible is met de proces-engine van Lr4.

Ik kreeg deze melding en wilde net al gaan vragen welke ik moest aanklikken.
Want wat gebeurt er als ik 'toch openen' of 'Renderen' aanklik? :oops:

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 14:10 
 Profiel
Heb je 6.7 van labs.adobe.com gedownload? Zo ja dan kun je klikken op "Toch openen" en niet meer tonen. Als je nog op 6.6 zit dan kun je beter kiezen voor render met Lightroom. Anders ga je bepaalde aanpassingen met de nieuwe dev sliders niet terug zien in Ps.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Mrt 2012 14:25 
 WWW  Profiel
Tip voor de mensen die graag willen weten wat LR precies doet: volgende week zo-di is de beurs Professional Imaging. Adobe is daar traditioneel een van de grootste standhouders (dus ik neem aan dit jaar ook weer), en ik vermoed dat daar veel praatjes over LR in het algemeen en LR4 in het bijzonder zullen zijn.
Beurs is gratis (even online aanmelden) en in Nieuwegein.

Licht Donker  
.
Forumindex » Nieuws » Nieuws
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Grijswaarden