[ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Titel: Re: PocketWizard FlexTT5 en MiniTT1 (firmwareupdate 28 april)
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Aug 2009 11:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Klopt, Mamiya verwacht ze eind deze week. Met een beetje geluk kan ik een testsetje krijgen, die ik dan ga proberen icm 5DmkII en Profoto + Elinchrom Accupacks. Bevindingen plaats ik hier uiteraard.

...en als het bevalt, nog 'leuk' een dik half jaar wachten tot ik er ook echt op over kan met m'n Nikon :twisted:

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2009 20:39 
 Profiel
Vandaag heb ik de CE versies van de MiniTT1 en FlexTT5 ontvangen, en.... slide-and-shoot-simplicity. Ik kan niet anders zeggen dan "het werkt". Ik heb een Canon 50D en 430EX flash (een I dus), je weet wel, zo eentje met al die RF noise. Daar heb ik gelukkig nog niets van gemerkt. Zonder ook maar iets aan de instellingen te wijzigen werkte het probleemloos over het hele bereik, t'm 1/8000. Ik heb de antenne van de TT5 niet eens uitgeklapt (vergeten....) en het werkte in 'free line of sight' tot ongeveer 15 meter. Meer ruimte had ik even niet. In composities met veel verschil in kleur was ik niet altijd tevreden over de belichting. Het wijzigen van de metering mode op de camera had daar niet altijd het gewenste effect op. Maar gebruik van de FEC functie op de camera bleek een snelle oplossing. Met die -2 tot +2 stops verschil kan je het makkelijk fixen. Daarmee wil ik ook meteen zeggen dat het resultaat dus wel heel betrouwbaar was. Focus en exposure metering op dezelfde plek gaf telkens hetzelfde resultaat. Voor de belichting geld vooral ook dat ik even moet wennen aan de werking van ETTL, aangezien ik gewend ben alles op M te doen, zowel de camera als de flitser. Na wat probeersels met Av ben ik toch maar weer overgestapt op M. Ik was namelijk 'in huis' en die lage sluitertijden van Av spreken met dan niet zo aan. Bovendien vindt ik het mooi als de achtergrond wat onderbelicht is, en dat lukt in M veel beter dan in Av.

Overigens bleek het calibratieshot wel nodig. Bij de aller eerste foto ooit met dit setje was er een zwart lijntje zichtbaar onderin beeld, daarna heb ik het nooit meer gezien.

Wat mij verder opviel: de hot-shoe van de flex is 'krap'. Het koste aardig wat kracht om de 430 erin te schuiven. Omdat de Flex ook wat flex aanvoelt, was dat niet zo prettig.
Ik gebruik voor mijn umbrella een falcon eyes parapluhouder, die ik op mijn tripod schroef. Het gat voor de paraplu zit op 1/3de van de bovenkant, waardoor de flex met zijn onderste hot-shoe connector tegen de paraplu steel komt. De oplossing is simpel, eerst de flex erop en dan de paraplu erin. Als je niet van gepriel houdt kan je beter een 'echte klem' nemen.

Tot slot, uit de doos was de laatste firmware al geinstalleerd. Ondanks een probleemlose driver en utility install op win vista, viel er dus niets zinnigs te doen met de software. (mooi!)

Ik hoop morgen wat 'echte' foto's te maken. Maar samenvattend, so far so good. :)

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Aug 2009 15:28 
 Profiel
Probleemloos, 1/800 f6.3
Afbeelding

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Aug 2009 20:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Calibratieshot doet ie volgens mij altijd als je de eerste foto maakt na het inschakelen...
Canon IXUS 850 IS | 28-105/2.8-5.8 | 3072 x 2304px | ISO 80-1600 | AiAF .:. martijnfoto.nl | Flickr

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Aug 2009 17:32 
 WWW  Profiel
Wellicht domme vraag, maar...

Stel je koopt een nieuwe Flex waarmee je de synchronisatietijd opschroeft door hem direct op de camera te plaatsen als transmitter. Kun je daarmee dan ook de synchronisatietijd van de oude Pocket Wizard Plus II's opschroeven of blijven die max 1/250?

Ik weet niet of het helemaal duidelijk is wat ik bedoel, maar dan merk ik het wel.
Canon 13D mk Vx met Canon 536mm f 1.9 L

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Aug 2009 18:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zo te zien wel, want iedereen zet hier foto's met hoge sluitertijden neer.
Maar echt 100% snappen waarom, dat doe ik ook niet helemaal
Een amateur bouwde de ark, de Titanic door een team van professionals.....

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Aug 2009 22:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hehe, dat is de 2e vraag van hun faq, ja dus :)

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Aug 2009 23:07 
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

Hehe, dat is de 2e vraag van hun faq, ja dus :)

Dat zeg ik... domme en vooral overbodige vraag. Ik heb de gebruiksaanwijzing doorgelopen en dat resulteert erin dat ik een Flex ga halen. ETTL gebruik ik niet want ik flits altijd manueel. Dus heb ik er voorlopig aan een genoeg (bij mijn 5 PW Plus II's).

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Sep 2009 11:41 
 WWW  Profiel
Vanmorgen anderhalf uur op de koffie geweest bij Cameratools. Daar in telefonisch overleg met Mamiya uiteindelijk ook de High Speed aan de praat gekregen.

Wat blijkt... Je kunt de TT1 en TT5 probleemloos in TTL met elkaar op ´elke´ snelheid laten werken.

Tot 1/500ste (hyper sync) kun je (E)TTL en manual flitsers gelijktijdig naast elkaar gebruiken. Je kunt dus b.v. 1 flitser aan een Flex TT5 met ETTL aansturen en een andere flitser via een PlusII of MultimaX met een manual instelling (PlusII en MultimaX ondersteunen geen TTL).

Maar ja... 1/500ste dat is wel winst, maar daar doe je het toch niet voor?

Om via de oude Pocket Wizards ook de flitser in op hoge snelheid te laten werken moet je in het utility programma de TT1 of TT5 de High Speed Sync onder het tablad Sync Timing uitschakelen (dus High Speed Sync Disable Mode aanvinken).

Met dank aan de goede service van CameraTools in Apeldoorn, importeur Mamiya en een mailtje van Pocket Wizard.

(deze oplossing heb ik aangepast omdat een mailtje van Pocket Wizard een andere oplossing gaf dan wij vanmorgen bij Cameratools in overleg met Mamiya hebben gevonden)

Laatst gewijzigd door Harold op 03 Sep 2009 22:31, in totaal 3 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Sep 2009 12:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hehe zoiets vermoedde ik al :)

Maarja, beperking, waarom zou je ETTL en manual door elkaar gebruiken.. Lijkt me ook een beetje het onmogelijke verwachten, aangezien het andere signalen zijn die worden doorgestuurd.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Sep 2009 12:15 
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

Hehe zoiets vermoedde ik al :)

Maarja, beperking, waarom zou je ETTL en manual door elkaar gebruiken.. Lijkt me ook een beetje het onmogelijke verwachten, aangezien het andere signalen zijn die worden doorgestuurd.

Het lijkt ook logisch en ik zie ook de logica er niet van in om ETTL en manual door elkaar te gebruiken (Ettl met meerdere flitsers lijkt mij sowieso al een weinig betrouwbaar resultaat opleveren, maar goed...).

Maar het staat nergens in de handleiding én het is niet een standaardinstelling. Het is ook niet erg logisch als je in de utility (het programma) je camera type kunt opgeven (en daardoor ook per definitie de basic mode niet kunt activeren).

We zijn dus ook serieus aan het experimenteren geweest voordat dit duidelijk werd.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Sep 2009 12:42 
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

Weet dat het tot 1/500ste wel door elkaar/naast elkaar/gelijktijdig (hoe je het wilt noemen) kan worden gebruikt.

Ik kan me b.v. een situatie voorstellen dat je manual een heel klein flitsje op een achtergrond wilt hebben terwijl je het model via ttl automatisch wilt belichten. Dat kan dus uitsluitend tot 1/500-ste*).

(zelf werk ik helemaal manual, maar er zullen toch veel fotografen zijn die ETTL (willen) gebruiken)

*) En dan moet je in Utility de High Speed laten beginnen op 1/640ste. Standaard staat die op 1/400ste en dan werkt het tot 1/300ste. Het werkt tot 1 stop onder het punt dat High Speed begint en dat kun je dus uitstellen tot 1/640ste in Utility.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Sep 2009 12:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja de gebruiksaanwijzing kan wel wat duidelijker inderdaad. Het kostte mij ook de nodige tijd om er achter te komen hoe ik een camera kon triggeren met een ouder type kabel.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 10:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Cool, de eigenaren van een FlexTT5 krijgen een gratis RF soft shield!
http://blog.snapfactory.com/?p=925

Licht Donker  
.
 Titel: Re: PocketWizard FlexTT5 en MiniTT1 (26/10gratis RF soft shield)
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 11:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je daarvoor aanmelden kan hier http://www.pocketwizard.com/news_events/promotions/ac5 alleen is de site nog niet up. :)
Canon IXUS 850 IS | 28-105/2.8-5.8 | 3072 x 2304px | ISO 80-1600 | AiAF .:. martijnfoto.nl | Flickr

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 11:34 
 Profiel
Azrael schreef:

Heeft iemand jullie ervaringen met de problemen die er onstaan door de combinatie van de flexTT5 met de genoemde flitsers? Ik volg al een tijdje de pocket wizards flickr groep, maar kan niet goed inschatten hoe het met de Europse versie van de flex is. Zelf heb ik canon 580II flitsers en twijfel om de de flex en mini aan te schaffen. Om shields te moeten kopen, meesjouwen en steeds te bevestigen is wel een minpunt.

Ik vraag me af of het een optie is om geen flex, maar een mini op je camera te zetten om de problemen te omzeilen.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 11:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het probleem ontstaat aan de 'ontvangende' kant en dan alleen met de frequentie waar de US-versie op werkt...

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 12:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Getest icm 5D mkII, Elinchrom Quadra en 600RX: high sync? :N Een 320e was al niet clean te krijgen, laat staan een 500e of 800e. Onbruikbaar, helaas.

Met studioflitsers werkt het trucje dus niet.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 13:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ixi schreef:

Azrael schreef:

Heeft iemand jullie ervaringen met de problemen die er onstaan door de combinatie van de flexTT5 met de genoemde flitsers? Ik volg al een tijdje de pocket wizards flickr groep, maar kan niet goed inschatten hoe het met de Europse versie van de flex is. Zelf heb ik canon 580II flitsers en twijfel om de de flex en mini aan te schaffen. Om shields te moeten kopen, meesjouwen en steeds te bevestigen is wel een minpunt.

Ik vraag me af of het een optie is om geen flex, maar een mini op je camera te zetten om de problemen te omzeilen.

Check mijn review in de Digifotopro maar ;)

Met de Europese versie haal je met "probleemflitsers" slechts een meter of 40. Beter dan de VS versie, maar lang niet wat het zou moeten zijn.
Dat laatste lost inderdaad niks op.

@Mark: dan heb je de verkeerde flitsers, jammer maar helaas.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 19:17 
 WWW  Profiel
Is er ergens een lijst met probleemflitsers?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Okt 2009 19:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zal 'm je geven :p

430EX Mk I
580EX
580EX Mk II

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 09:34 
 Profiel
Azrael schreef:

Met de Europese versie haal je met "probleemflitsers" slechts een meter of 40. Beter dan de VS versie, maar lang niet wat het zou moeten zijn.

For the non US crowd
"Customers in other markets will need to contact their local distributor for information on the AC5 in their market. 433 MHz units sold in Europe and other parts of the world are not greatly impacted by RF interference."

Hmm, dus 40 meter is ver genoeg volgens pocket wizard?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 10:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ixi schreef:

For the non US crowd
"Customers in other markets will need to contact their local distributor for information on the AC5 in their market. 433 MHz units sold in Europe and other parts of the world are not greatly impacted by RF interference."

Hmm, dus 40 meter is ver genoeg volgens pocket wizard?

Nope de zendfrequentie in de US is anders, de CE (EU o.a) toestellen zullen minder last hebben van signaalverlies.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 12:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat is dat nou weer voor bullshit. De Europese versie heeft er net zo goed last van, alleen iets minder.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: PocketWizard FlexTT5 en MiniTT1
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 15:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Net contact gehad met de Nederlandse importeur, wat blijkt: in Nederland mag je het AC5 shield fijn in de winkel gaan kopen. Belachelijk.
Eind november zouden ze beschikbaar moeten zijn.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 15:21 
 WWW  Profiel
Ik was van plan om er een TT1 bij te kopen, maar daar wacht ik maar eens even mee. Dit doet voorlopig nog niet wat het belooft.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 17:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mark_M schreef:

Getest icm 5D mkII, Elinchrom Quadra en 600RX: high sync? :N Een 320e was al niet clean te krijgen, laat staan een 500e of 800e. Onbruikbaar, helaas.

Dit heb je ook gedaan?

Citaat:

Om via de oude Pocket Wizards ook de flitser in op hoge snelheid te laten werken moet je in het utility programma de TT1 of TT5 de High Speed Sync onder het tablad Sync Timing uitschakelen (dus High Speed Sync Disable Mode aanvinken).

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 17:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Harold schreef:

Ik was van plan om er een TT1 bij te kopen, maar daar wacht ik maar eens even mee. Dit doet voorlopig nog niet wat het belooft.

De TT1 heeft geen problemen, het gaat mis bij de combo FlexTT5 + flitser...

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Okt 2009 18:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
MartijnGizmo schreef:

Mark_M schreef:

Dit heb je ook gedaan?

Citaat:

Ik heb het getest met een TT1 + TT5, dus van oude PW's is geen sprake. Waar ik op had gehoopt was dat de Sync Time correctie ook gebruikt kon worden om in combinatie met studioflitsers de 'balk' van de sluiter buiten beeld te houden. Het resultaat: nog nét iets brakker dan wat jij hebt op 1/4000e met je repoflitsers, vanaf 1/320e. Drie keer niks dus.

Jammer maar helaas, ik hou het wel bij de Skyports :)

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2009 23:07 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ben er serieus over aan het denken om deze set te kopen voor mijn Nikon D700 merk toch dat het af en toe te kort komt zeker in moeilijke situaties.
Ik heb op konijnenberg de flex TT5 gezien voor net boven de €200 de mini TT1 voor ongeveer dezelfde prijs zo'n set kost mij dus een behoorlijk bedrag en dan kan ik alleen 1 flitser sturen....wel prijzig maar het werkt wel altijd, leuke hobby maar beetje duur zou mijn vrouw zeggen.. :)
L>A>B Mode

Licht Donker  
.
Forumindex » Nieuws » Nieuws
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Grijswaarden