[ 22 berichten ] 
 Titel: Witte achtergrond - wat voor licht
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Mei 2012 13:19 
 Profiel
Beze DPZ-ers!

Binnenkort ga ik een aantal korte interviews opnemen, waarbij ik graag een 100% witte achtergrond zou willen creëren. Heb al het nodige leeswerk gedaan over welke set-up daarvoor nodig is (e.g. wit doek, 2 lampen op het doek en dan nog filler licht voor de persoon in kwestie - als ik het goed heb).

Wat me echter niet duidelijk is, is wat voor lampen ik concreet nodig ga hebben.. Het geheel moet zo low-budget mogelijk zijn, dus ik hoop geen overkill lampen te kopen.. Tegelijkertijd wil ik er ook niet achterkomen dat de lampen niet sterk genoeg zijn :)

Heeft er iemand tips wat betreft het opzetten van een dergelijke constructie op een zo efficient mogelijke (lees: goedkope) manier?

Bedankt!
Konica Minolta Dimage Z3

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Mei 2012 13:25 
 Profiel
Toevoeging op topicstart: het liefst zou ik bouwlampen (of iets dergelijks) kopen - een stuk goedkoper dan "officiële" fotostudio lampen. Do or don't? En zo ja, waar zouden deze dan minimaal aan moeten voldoen?
Konica Minolta Dimage Z3

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Mei 2012 15:16 
 Profiel
Koop een paar losse tweedehands flitsers en een chinees setje om draadloos te flitsen. Kost wat meer dan bouwlampen, maar je hebt er ook wat meer aan. Uit een flitser haal je veel meer licht.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Mei 2012 22:50 
 Profiel
Het kan inderdaad low budget met bouwlampen. Als je op aanbiedingen let kan je voor ca. € 30 2x een 500W lamp hebben incl. statief. Je zal je witbalans goed moeten ijken en die krengen worden loei heet. Allebei dingen waar best mee om te gaan is. Experimenteer met je opstelling door iets als een pop of een dressboy neer te zetten. Zorg dat je licht, lichtmeting en alle andere instellingen op orde zijn. Kan je daarna in het echt direct to the point je shots maken. Met zo'n primitieve opstelling ook nog prutsen terwijl je model voor die hete lampen zit, zal niet goed overkomen, dus alles wat voorbereid kan zijn, moet ook voorbereid zijn.
Mooier, handiger en beter is zeker mogelijk, maar stapje voor stapje wordt het dan ook steeds duurder.
Als het echt eenmalig is, kan je ook denken aan huren, of misschien wel lenen binnen je netwerk.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Mei 2012 08:17 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Een bouwlamp is echt ten zeerste af te raden. Het is erg geel licht en bovendien niet zoveel. Als je een foto maakt met een sluitertijd van 1/125e, dan krijg je dus ook maar 1/125e van die 500W op je sensor, terwijl je bij een flitser in 1/125 gewoon de volle output op je sensor krijgt.

Die flitser kan ook gewoon een SB800 of een 580EX ofzo zijn.

Maak je niet te druk om de achtergrond en de uitlichting daarvan. Als die achtergrond sort of wit is,.. kan je die echt heel eenvoudig 100% wit shoppen in photoshop.
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Mei 2012 10:46 
 WWW  Profiel
Ik lees dat je een interview wilt doen. Hebben we het hier over fotografie of video?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Mei 2012 10:53 
 WWW  Profiel
en daarnaast is de 'vorm' van het licht uit een bouwlamp ook heeel lelijk. Verwar ook niet de 500watt bouwlamp met een 500watt/s flitser. Een 500watt/s flitser jaagt in(rond) de 1/1000 van een seconde die 500watt aan electrisch vermogen door de flitsbuis heen. Veeeel meer licht dan die bouwlamp in 1/1000 van een seconde afgeeft. Ik zou ook zeggen koop een heel goedkoop flitssetje met 2 of 3 150watt/s flitser met statief en softboxjes. Mooi egaal licht en je komt sneller tot een mooi resultaat.
goodluck!
Nikon d700, 24-70 2.8 80-200 2.8. Elinchrom, Alienbees, Macbookje. en 10pond Photoshop.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Mei 2012 10:54 
 WWW  Profiel
oew en voor video zoek op daglichtlampen met refelctor/softbox. Hoeven ook niet duur te zijn. En ook bij video geven bouwlampen heel lelijk licht.
Nikon d700, 24-70 2.8 80-200 2.8. Elinchrom, Alienbees, Macbookje. en 10pond Photoshop.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Witte achtergrond - wat voor licht
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Mei 2012 12:57 
 WWW  Profiel
wdekreij schreef:

Heb al het nodige leeswerk gedaan over welke set-up daarvoor nodig is (e.g. wit doek, 2 lampen op het doek en dan nog filler licht voor de persoon in kwestie - als ik het goed heb).

Ik weet niet of dit een typo is en of je filler of feller bedoelt, maar allebei kloppen niet. Het licht op de achtergrond zal feller zijn dan op de persoon, en op de persoon is het geen kwestie van even 'invullen'; je belicht het persoon en de achtergrond los van elkaar. En als je dat mooi wilt doen neem je een key-light en een fill-light (of maak je het nog ingewikkelder).

Let er trouwens op dat 'een wit doek' niet helemaal triviaal is: als er plooien of kreukels inhangen is het lastig om dat onzichtbaar te doen (zeker in video). Dan is een mooie witte muur makkelijker (zeker als je iemand niet 100% in beeld neemt, anders heb je een limbowand nodig of een papierrol)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 16:50 
 Profiel
Het betreft inderdaad video - geen foto.

@ Reinoud: dit was geen typo maar onkunde - ik doelde inderdaad op key-light.

Heb nu het idee om 2 500W bouwlampen te kopen (zie http://www.1ekeus.nl/bouwlamp-500-watt.html) en een lampenset zoals deze http://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/f ... plu-s.html om de persoon in kwestie te verlichten / er goed uit te laten komen (enkel het bovenlichaam zal in beeld komen).

Wat denken jullie, kan dit tot prima resultaat leiden of is dit een no-go?
Konica Minolta Dimage Z3

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 17:18 
 WWW  Profiel
Ik heb geen idee, ik doe nooit portretten met continulicht

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 17:58 
 Profiel
Jij flitst je video's? :p

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 18:57 
 Profiel
T.o.m. schreef:

Jij flitst je video's? :p

De lampen waar ik naar link zijn toch geen flitsers?
Konica Minolta Dimage Z3

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 19:21 
 Profiel
Ik reageerde dan ook niet op jou, maar op die post boven mijn reactie. Wat betreft je vraag over bouwlampen: lees het verhaal van Ottomettik.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 20:10 
 Profiel
Ottomettik schreef:

oew en voor video zoek op daglichtlampen met refelctor/softbox. Hoeven ook niet duur te zijn. En ook bij video geven bouwlampen heel lelijk licht.

Daglichtlampen om de persoon in kwestie te belichten, of om op het doek te zetten (om een witte achtergrond te creëren)?

Edit: Heb overigens een Philips Wake-Up Light, min of meer ook een daglichtlamp :p
Konica Minolta Dimage Z3

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 20:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb je in plaats van 500w bouwlampen geen mogelijkheid met LED-bouwlampen?
[6D][17-40L] [50 1.4] [85 1.8] [28-105 USM] [70-200 L 2.8] [430EX]

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 21:12 
Gebruikers-avatar
 Profiel
wdekreij schreef:

Daglichtlampen om de persoon in kwestie te belichten, of om op het doek te zetten (om een witte achtergrond te creëren)?

Zoals al eerder gemeld, bouwlampen worden al gauw veel te heet en geven bovendien erg hard geel/rood licht. Als je dan een witte (video)lamp op je onderwerp zet, wordt je achtergrond geel ipv wit.
Je kunt beter twee dachtlicht studiolampen (zoiets dus) op je achtergrond zetten en een vergelijkbare lamp met softbox op je onderwerp, dan zit de kleurtemperatuur voor allebei tenminste in de zelfde buurt.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 21:14 
 Profiel
marsm104 schreef:

Heb je in plaats van 500w bouwlampen geen mogelijkheid met LED-bouwlampen?

Zou kunnen, maar deze zijn aanzienlijk duurder en het idee was om dit zo low-budget mogelijk te houden.. Hoeveel Watt zou ik minimaal moeten hebben als ik voor een LED-bouwlamp ga (dus 2 van deze op een wit doek om een witte achtergrond te creëren)? Thanks!
Konica Minolta Dimage Z3

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 21:16 
 Profiel
MxV schreef:

wdekreij schreef:

Zoals al eerder gemeld, bouwlampen worden al gauw veel te heet en geven bovendien erg hard geel/rood licht. Als je dan een witte (video)lamp op je onderwerp zet, wordt je achtergrond geel ipv wit.
Je kunt beter twee dachtlicht studiolampen (zoiets dus) op je achtergrond zetten en een vergelijkbare lamp met softbox op je onderwerp, dan zit de kleurtemperatuur voor allebei tenminste in de zelfde buurt.

Thanks! Daar had ik zelf dus niet aan gedacht (verschillende kleuren wit-waarden). Probleem is dat 2 studiolampen zijn doel alweer voorbij gaat (wat betreft prijs).. :(
Konica Minolta Dimage Z3

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Mei 2012 22:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb hier nog een setje Falcon Eyes dag licg lampen met reflector en statieven staan die ik niet gebruik, mocht je interesse hebben.
Zal binnenkort eens die dingen op de marktplaats hier zetten.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 Jun 2012 19:33 
 WWW  Profiel
Je kan ook licht huren. Bouwlampen is vragen om moeilijkheden. Warm, dus je persoon voor de camera gaat flink zweten. Het geeft lelijk licht en het laat zich lastig richten.
Je kan het ook buiten doen. Is gratis. Al heb je dan wel een probleem met geluid waarschijnlijk.

Licht Donker  
.
 Titel: Величайший ценопад в истории Алиэкспресс
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Dec 2017 20:50 
 WWW  Profiel
Хватай свою скидку на всё: Aliexpress
Afbeelding

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 22 berichten ]