[ 10 berichten ] 
 Titel: Handmatig focussen Canon 5D+Samyang 85mm 1.4
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Aug 2014 23:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb al een 2/3 jaar een Canon 5D en gebruikte hiermee een 40mm Pancake met AF en een 24mm Olympus lens met AF-chip en tot op heden geen problemen gehad hiermee met het manual focussen (door de focus-confirmatie)

Maar nu heb ik dus sinds een kleine 2 maanden een Samyang 85mm f1.4 erbij gekocht maar het lukt eigenlijk voor geen meter om fatsoenlijk te focussen :cry:

Ik had er een AF-chip op gezet, maar deze week zo ver af dat hij een backfocus had van dik 100cm, dit is met een 5D MK2 wel op te lossen door de AF-tuning, maar ik heb de 5D classic/MK1 en die heeft die mogelijkheid niet.

AF-chip er weer af en dan maar zelf proberen maar 8 van de 10 foto's zijn gewoon niet scherp op de plek dat ik wil :( Op 1.4 kan ik begrijpen dat ik hem niet mooi kan focussen maar ook met f2.8 en f4 is het gewoon retemoeilijk en zie ik het niet in de zoeker. De 5D is al uitgevoerd met een Ee-S matglas, wat het beste zou zijn voor MF maar ik heb het gevoel dat ik iets over het oog zie.

Iemand tips of trucks hiervoor?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 00:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb je de zoeker goed afgesteld? :P Even een foto maken van een object... kijken op de foto waar het scherp is. En dan je zoeker corrigeren.
5d III | 16-35 f2.8 II L USM | 24-70 f2.8L USM | 70-200 f2.8 L IS II USM | 100 Macro 2.8 USM| Kenko Macro Tubes | Speedlite 430 EXII

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 07:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zou het zo simpel zijn ?? :twisted:

Ik ga het zo gelijk proberen!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 08:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hmm, doet eigenlijk niet veel helaas ;( Op 15meter afstand hou ik flinke misfocus van een meter, op 4/5 meter is het zo'n 30cm. Met meerdere foto's en allen vanaf statief met remote.

Ik heb een shim tussen het matglas geplaatst en toen nogmaals getest met de diopter maar ook dat mocht niet baten :devil:

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 09:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kleine toevoeging. MF met de 40mm pancake geeft een kleine frontfocus en een 135mm Panagor 2.8 is dead-on.

Schiet mij maar in een kapotje :(

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 10:38 
 Profiel
Als ik jou was zou ik proberen een split-focus screen op de kop te tikken, mijn ervaring is dat het daarmee aanzienlijk makkelijker gaat.
Enige nadeel is dat de belichtingsmeting dan weer wat af gaat wijken, en ook moet je lens lichtsterker zijn dan f/2.8.....
Als ik me goed herinner levert Canon geen split-focus screen voor de 5D, maar moet je daarvoor bij Katz Eye of Haoda zijn.
Google helpt je verder.
'Nuff stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 10:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thanks! Zal er eens naar kijken! Volgens mij werkt een splitscreen ook een stuk fijner, als ik de oude Fujica van mijn opa pak met split screen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 11:29 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ik heb er nog wel eentje voor je, kan er niet aan wennen. Is volgens mij eigenlijk voor een 5D2, maar past als het goed is ook gewoon in een 5D1
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 11:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Held!! Quantacosta en eventueel in de buurt op te halen? (ik woon Spijkenisse, werk in Willemstad)

Edit: ben bang dat het niet gaat passen. Voor de 5D vind ik alleen Ee- types en voor de 5D MK2 heetten ze Eg-

Edit2: hier op Ebay wordt het ook vermeld :( http://www.ebay.nl/itm/Split-Image-Focu ... 0319878937

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Aug 2014 22:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het was gelukkig niet de lens, maar het matglas moest wat uitgelijnd worden! Ik had bij het Ee-S glas een dunne spacer gekregen, met de spacer had ik flinke frontfocus en zonder flinke backfocus. Ik heb nu twee hele dunne streepjes sticker langs de rand van het matglas geplakt die dienst doet als spacer en heb nu een heel klein beetje frontfocus maar dit is marginaal (zeker met het testen rond deze donkere tijd).

Morgenochtend weet ik hopelijk meer of het gelukt is :)

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 10 berichten ] 

Grijswaarden