[ 9 berichten ] 
 Titel: Buiten flitsen
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Okt 2013 08:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Lieve dpz'ers :o

Ik loop weer tegen een beperking aan, ik begrijp nl. niet zo goed hoe ik nu goed gebruik kan maken van mijn studioflitsers op lokatie :oops: . Ik red me aardig in de studio, maar ik snap niet zo goed hoe ik ze bijv. buiten kan gebruiken.

Gisteren was ik op het strand aan de slag voor mijn serie over schermen. Een van de foto's wilde ik na zonsondergang maken op de pier met de industrie van de botlek op de achtergrond.
Inmiddels heb ik een mooi Elinchromsetje met 3 250w lampen. Daarvan heb ik gisteren twee gebruikt, maar ik kreeg niet het resultaat wat ik voor ogen had.

Om de achtergrond zichtbaar te houden kon ik eigenlijk alleen een diafragma gebruiken van 2.8, een hoger getal leverde steeds minder achtergrond op. Het vermogen van de flitser stond op de laagste stand. Ik had veeeel te veeel licht op de modellen. Nu is het wellicht niet handig om dit soort experimenten te doen met witte pakken omdat die natuurlijk onwijs reflecteren.
Vanwege de harde wind heb ik geen plu's of softboxen gebruikt. Zou dat het probleem zijn? Of denk ik niet in de goede richting?

Kan iemand mij de goede richting op duwen of moet ik toch naar een cursus?
ik had em ook ;)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Buiten flitsen
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Okt 2013 08:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je gaat dat met twee flitsers niet redden, precies vanwege de zaken die je hebt ervaren.

Mijn oplossing zou in de richting zijn van:
- wel flitsen, met meerdere opnames : modellen goed belichten met flits, achtergrond opnemen zonder flits
- of werken met continue licht, dan heb je in dit geval meer mogelijkheden

Blijft wel het probleem tussen het enorme verschil in licht van jou onderwerp en de achtergrond, dus met jou spullen zou ik multi opnamen eens proberen of dat het gewenste resultaat oplevert. En je moet sowieso licht spreiden met omvormers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Okt 2013 09:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
het probleem van studioflitsers is dan ook zelden dat ze niet hard genoeg kunnen, maar veelvuldig dat ze niet zacht genoeg kunnen.
Daarom is bigger/stronger ook zeker niet altijd beter bij studioflitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Okt 2013 10:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Er zijn nog wel aardig wat opties, een softbox kost je vaak al 1 stop licht dus als je die niet kan gebruiken zal je naar andere opties moeten kjken. Je kan ND folie voor je lampen hangen om licht te dempen, nd-filter op je lens, grids in je reflector gebruiken en daarna het licht featheren zodat je "naast" schiet, via een reflectiescherm/doorschietscherm flitsen en uiteraard de makkelijkste optie is de flitser verder van je model zetten(inverse square law YEAH! :P) :)
Met flitsers in omgevingslicht maak je eigenlijk 2 foto's, dus je moet zelf zoeken naar een balans. Om wat meer van de achtergrond mee te pakken kan je uiteraard je diafragma verder openen, iso omhoog of sluitertijd verlengen(maar dat is fotografie 101). Het is aan jou om dan te experimenteren met alle bovengenoemde opties om tot een gewenst resultaat te komen.
Je weet niet wat je niet weet?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Okt 2013 11:56 
 Profiel
Kan het niet simpeler? Je flitsers uitmeten op modellen en dan uitkomen op ik roep maar iets F5.6 iso100. Dat vastzetten op je camera en dan de sluitertijd net zoveel verlengen totdat de achtergrond goed uitgelicht wordt. De beweging wordt bevroren door de flitser. Of niet?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Okt 2013 17:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
MJager schreef:

Kan het niet simpeler? Je flitsers uitmeten op modellen en dan uitkomen op ik roep maar iets F5.6 iso100. Dat vastzetten op je camera en dan de sluitertijd net zoveel verlengen totdat de achtergrond goed uitgelicht wordt. De beweging wordt bevroren door de flitser. Of niet?

Dat is volgens mij ook de manier om het te doen. Met je diafragma bepaal je je flitslicht en met je sluitertijd de hoeveelheid omgevingslicht.
Een amateur bouwde de ark, de Titanic door een team van professionals.....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Okt 2013 19:02 
 WWW  Profiel
google even op menglicht. Dat is het probleem hier. En dat is typisch iets dat je niet in de studio hebt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Okt 2013 15:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor alle tips! Ik ga ze stuk voor stuk doorpluizen!
ik had em ook ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Okt 2013 05:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Grappig, als ik de tips lees denk ik: Ja, Logisch.
Voordat ik begon te lezen dacht ik ... ehhhhhhh.
Alle repliek is onwelkom mannen!

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 9 berichten ] 

Grijswaarden