[ 6 berichten ] 
 Titel: Niet tevreden over scherpte nikkor 80-200 f/2.8
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Apr 2013 15:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Beste,

Ik bezit al enige tijd een Nikkor 80-200mm f/2.8 met een Nikon D300. Nu moet ik toegeven dat ik de laatste tijd niet meer zo heel erg veel doe met de fotografie, maar afgelopen weekend heb ik het fototoestel weer eens uit de kast getrokken.

Zoals gezegd heb ik dus een Nikkor 80-200mm f/2.8, deze zijn er vele varianten (geweest), maar ik bedoel deze:
Afbeelding

Nu heb ik afgelopen weekend foto's gemaakt bij een lokale voetbalwedstrijd bij ons in de buurt. Deze gehele fotoreportage kun je zien via deze link. Maar als voorbeeld, laat ik nu even deze foto nemen:
Afbeelding
EXIF:
Cameramodel: NIKON D300
Lens: 80.0-200.0 mm f/2.8
Focuslengte: 145 mm (35mm equivalent: 217 mm)
Focusafstand: 20 m
Diafragma: f/4.0
Belichtingstijd: 0.0006 s (1/1600)
ISO-equivalent: 250
Belichtingsverstoring: geen
Meetmethode: Matrix
Belichting: Diafragmaprioriteit (Semi-automatisch)
Witbalans: Handmatig
Lichtbron: Mooi weer
Kleurruimte: Adobe RGB (1998)

Kijk nu bijvoorbeeld naar de haren van de jongen in het gele shirt en zijn rechterarm, dat is het voor mij allemaal net niet. Een sluitertijd van 1/1600 zou naar mijn idee toch voldoende moeten zijn.

Nu was mijn vorige fototoestel een Nikon D50 waarmee ik ook nog een jaartje met de betreffende 80-200 f/2.8 lens heb gefotografeerd, als ik daarvan even een willekeurige voetbalfoto pak krijg je dit:
Afbeelding
Exif daarvan is exact gelijk aan bovenstaande, alleen dan ISO 200. Persoonlijk vind ik deze foto al veel scherper.

Ik heb deze discussie al eens vaker aangehaald en heb toen mijn lens laten afstellen (AF-fijnafstelling) bij chipcleaning. Of ik deze fijn afstelling wel of niet aanzet, ik zie het verschil niet.

Wat ik doe met mijn foto's in de nabewerking:
Fotografeer ze in RAW, bewerk ze en zet ze om naar JPG. Verklein ze naar 715 px breed, unsharp mask voor 20%. Dat is het enige wat ik doe.

Een aantal vragen:
1. Ik heb persoonlijk soms het idee dat de foto's op de D50 scherper waren dan de D300, zou dat ook daadwerkelijk kunnen zijn?
2. Is die 80-200mm gewoon een rotlens en wordt het tijd om naar de vernieuwde 70-200 f/2.8 te gaan. Zoja is dat echt een wereld van verschil?

Groetjes,

Robin
Bezoek ook mijn website,RobinK Fotografie
Nikon D300 | 18-55 f/3.5 - 5.6 | 70-300 f/4.0 - 5.6 | 50mm f/1.8 | 80-200 f/2.8

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Apr 2013 16:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op dit formaat kunnen we natuurlijk niet zo veel beoordelen... Heb je een aantal voorbeelden van een 100% crop?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Niet tevreden over scherpte nikkor 80-200 f/2.8
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Apr 2013 18:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
robin00007 schreef:

Wat ik doe met mijn foto's in de nabewerking:
Fotografeer ze in RAW, bewerk ze en zet ze om naar JPG. Verklein ze naar 715 px breed, unsharp mask voor 20%. Dat is het enige wat ik doe.

Je doet de omzetting van RAW naar JPG in één keer, of in twee stappen? Side note: Unsharp mask heeft meer settings dan procenten. Ik zie op die formaat ook niets vreemds trouwens.
Canon 5D | Canon 20D | Canon 350D | Canon S90 | Canon 17-40 f/4 L| Canon 70-200 f/4 L | Canon 35mm f/1.4 L| Canon 50mm f/1.4 |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Apr 2013 10:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mja, met een niet-AF-s lens voetbal fotograferen lijkt me sowieso een beetje hit & mis. Daarnaast kan je gewoon last hebben van back en front-focus problemen, dat verschilt van body op body. Bij de D300 wel in te stellen voor zover ik weet, dus dat moet oplosbaar zijn.

Probeer eens van een niet-bewegend onderwerp op afstanden die lijken op die uit je voorbeelden foto's te maken, en te kijken hoe die er uit zien qua scherpte 100% ingezoomed? Valt de focus wel precies waar je hem verwacht?

Zo niet, de focus aanpassen en nog eens proberen :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mei 2013 12:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Uit de kleine foto's die je laat zien is idd vrij weinig op te maken. Heb je grotere?

De tip van Majic is een goede, probeer eens gewoon wat test foto's te maken van stilstaande onderwerpen, en kijk hoe de lens het dan doet. Een snel bewegende arm kan ook bij een sluiter van 1/1600 nét onscherp worden, dus dat is niet een heel goede manier om dit te beoordelen.
robin00007 schreef:

1. Ik heb persoonlijk soms het idee dat de foto's op de D50 scherper waren dan de D300, zou dat ook daadwerkelijk kunnen zijn?

Ja, dat kan. De D50 is 6.1Mpix, de D300 12.3Mpix. Dus laat de D300 meer detail zien, en dus ook eerder het gebrek aan detail. Let ook even op de verscherping instellingen van de camera, misschien stond die instelling hoger bij de D50 als nu bij je D300 het geval is (kan je volgens mij ook in de EXIF terug vinden).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Mei 2013 15:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Scherpte van een lens beoordelen met uit de hand geschoten fotos van snelle actie... :roll:

Begin eens met een statief en manual focus. Dan weet je of je uberhaubt een probleem hebt, en zo ja, of het aan het glas of aan de autofocus ligt.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 6 berichten ] 

Grijswaarden