[ 14 berichten ] 
 Titel: Opleidingen
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Aug 2012 20:33 
 Profiel
Hoi allemaal,

Ik heb hier al gezocht naar een onderwerp als deze, maar kon geen (recente) vinden..
Onlangs heb ik besloten dat ik naast mijn vaste baan een nieuwe uitdaging wil.
Ik ben al vrij lang geinteresseerd in foto's/fotograferen/bewerken van/etc. Heb er een beetje meer van geproeft in vorige opleidingen, maar ben er helaas nooit echt in verder gegaan.. Hoewel ik mijn digitale camera overal mee naartoe sleep ;)
Nu ben ik op zoek naar tips voor een (liefst) MBO deeltijd opleiding fotografie. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er aanraders binnen de opleidingen? Alle tips zijn welkom!

Groetjes

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Aug 2012 22:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fotovakschool is volgens mij MBO niveau, maar verder geen ervaring mee!
Wil je echt een opleiding, of zijn losse cursussen/workshops ook goed?
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Aug 2012 23:30 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Fotovakschool heeft zowel op MBO als op HBO-niveau opleidingen. Ga gewoon eens kijken op een opendag.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Aug 2012 11:29 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Grafisch Lyceum in Rotterdam heeft een goede MBO fotografie opleiding, ik weet alleen niet of dat ook in deeltijd kan.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Aug 2012 18:02 
 Profiel
@ Flipperkoning; ik ben op zoek naar een opleiding inderdaad.

Bedankt voor de tips! Ben zeker van plan om verschillende scholen te gaan bekijken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 11:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Duur grapje FVS. Als je een voltijdopleiding volgt krijg je studiefinanciering, maar dan is het nog niet te betalen voor de gemiddelde student. Voor deeltijd krijg je geen stufi.

ROCA12 in Ede - afdeling fotonica is ook fotografie. Duur: 4 jaar. Nadruk ligt met name op het technische en iets minder op het autonome gedeelte. Wel goede opleiding (mijn inziens). Wel vaak druk en deadlines, maar dat heb je als beroepsfotograaf ook. Wordt ook aandacht besteed aan DTP en vormgeving. Je krijgt vakken als: Indesign, Illustrator, Photoshop, Dreamweaver. Maar ook bedrijfskunde, fotografische vormgeving, leertaakbegeleiding, studiolessen, nederlands, engels, rekenen, gym, maatschappijleer enz. Je kunt kiezen voor niveau 2 (assistent fotograaf) of niveau 4 (zelfstandig beroepsfotograaf). 2 = 2 jaar, 4 = 4 jaar. Kosten: jaarlijks vastgestelde collegegeld a.d.h.v 1130,- euro. Boeken kosten in het eerste jaar ongeveer 150,- euro.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Opleidingen
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 11:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Grafisch Lyceum in Rotterdam is het eerste jaar wel oriƫnterend. Na het eerste jaar kun je pas fotografie kiezen.
Let op want op meerdere grafische scholen hebben ze ook fotografie in hun pakket, maar dit is niet dag in en dag uit bezig met fotografie. Vaak zijn het maar twee les uren per week.

Wil geen reclame maken voor ROC A12 maar daar is het wel elke dag in de week fotografie gerelateerd, op de standaardvakken (ne - engels enz) na.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 14:21 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wil je een opleiding naast je vaste baan omdat je straks fotograaf wil worden of gewoon omdat je een betere amateur wil zijn?

Bedenk je goed of je qua inhoud en workload wel een echte opleiding wil. Misschien ben je met een serie losse workshops wel beter af.

Als t echt je werk moet worden zou ik niet teveel naar de financiƫn kijken maar de opleiding nemen die bij je past. De studiekosten zijn aftrekbaar en als t goed is is het een investering in de toekomst. Een die je sneller terugverdient als je de voor jou beste opleiding had
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 18:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Even voor de duidelijkheid: een voltijd mbo niveau 4 opleiding bij FVS kost je jaarlijks zo'n 5525,- euro ;)
En als je geen spiegelreflex + externe flitser en toebehoren (geheugenkaartje, kaartlezer e.d) hebt, kun je dat er nog bij optellen.

Bij een ROCA12 of Willem de Koning of ROC Friese Poort heb je een uitleen op school waar je al die spullen kunt lenen.
jordycaris.nl ONLINE

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 18:35 
Gebruikers-avatar
 Profiel
soulpic schreef:

Even voor de duidelijkheid: een voltijd mbo niveau 4 opleiding bij FVS kost je jaarlijks zo'n 5525,- euro ;)

Even voor de duidelijkheid: ik hoef je niet te vertellen wat een fotograaf als dagtarief kan hanteren toch?

Bij de FOAC betaalde ik hetzelfde overigens, voor 1 dag per week les. Daarom zei ik ook dat t aftrekbaar is en een investering, afhankelijk van je einddoel of t je dat waard is. IMO is fotograaf worden financieel gezien aardig voordelig als je t met andere zelfstandige beroepen vergelijkt.

Er zijn onwijs veel fotografie opleidingen en er komen onwijs veel fotografen bij, elk jaar weer. Tegelijk hoor je elk jaar meer fotografen die t moeilijk hebben, budgetten die er aan gaan, enz. Ik denk dat besparen op je opleiding niet de beste start in deze harde business is.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 19:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Klopt allemaal wat je zegt, maar als je een doorsnee student bent van 19-20-21 jaar en je ouders hebben een normaal inkomen, dan is het gewoon rete duur, of het nu af te trekken is of niet. Zijn wel 22.000 euro over 4 jaar.
En hoeveel fotografen studeren er elk jaar af? Is nog maar de vraag of je het terug gaat verdienen.
jordycaris.nl ONLINE

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 19:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tuurlijk verdien je het terug als je goed boert, maar die garantie heb je niet van te voren.
jordycaris.nl ONLINE

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 Sep 2012 19:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Je kan wel allemaal randvoorwaarden noemen (ik ken de situatie van TS niet) en ik kan er nog wel meer verzinnen, maar het zielige verhaal over doorsnee student met modale ouders maakt mijn mening niet minder waar en de wereld der fotografie niet minder zwaar.

4 jaar 5K betalen is volgens mij niet nodig, zo ingewikkeld is fotografie nou ook niet weer. En die 2-3 jaar moet je gewoon de ballen uit je broek werken als je bijv geen lening kan/mag/durft af te sluiten. Overdag fotografie, 's avonds hamburgers flippen, in t weekend bruiloften in Twente en op zondag communiefotografie.nl

Citaat:

Tuurlijk verdien je het terug als je goed boert, maar die garantie heb je niet van te voren.

Juist daarom moet je er vol tegenaan vind ik. En met JE bedoel ik jou niet, maar het is gewoon een algemeen advies aan TS, iets waar ze hopelijk zelf uit kan halen wat op haar specifieke situatie van toepassing is.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Nov 2012 09:39 
 WWW  Profiel
Marleenie wat voor mij het belangrijkste was is de open dagen van de verschillende opleidingen afgaan, sfeer proeven, docenten en studenten spreken, kijken welke soort lessen je krijgt en hoe de opleiding is opgebouwd.
Ik ben afgelopen Maart gestart op de Fotoacademie, het kost een paar centen en elke week 5 uur reizen, maar dat is het waard.

Succes!
Dubbelloops Canon en genoeg glasservies website

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden