[ 8 berichten ] 
 Titel: Welke witbalans tijdens Strobist?
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Jun 2012 08:33 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Hey daar.

Nou, de vraag staat er al eigenlijk. :-)

Ik probeer naast de productfotografie ook wat meer creatief te zijn met fotografie, daarom ernaast: Strobist.

Mijn vraag is welke witbalans stand te gebruiken.

Met product fotografie maak ik gebruik van een grijskaart en dus de custom setting.
Dit kan je zo laten staan mits je je lampen etc in de zelfde setup en instelling laat staan.

Nu ben je met strobist steeds in beweging, wijzigt je instellingen zo nu en dan en ook heeft (veranderend) omgevingslicht invloed. Hiervoor een custom witbalans aanmaken lijkt me dus niet gaan.

Waar schieten jullie mee? Ik ben op zoek naar die heldere briljante kleuren in het beeld.

Dank je wel alvast.

gr Mark
Ik kna 300 aanslgfen epr minuuy tikkken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Jun 2012 08:40 
Gebruikers-avatar
 Profiel
RAW schieten en evt met Lightroom de wb (lokaal) aanpassen?
Of werken met kleurgels op je flitsers?

Wat bedoel je met 'die heldere briljante kleuren'?
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Jun 2012 10:14 
 WWW  Profiel
Je moet doen wat je mooi vind. Als je je flitslicht een beetje te koel vind ten opzichte van het bestaande licht dan doe je er een 1/4 CTO voor, vind je het veel te koel dan doe je er een 1/2CTO of een volle CTO voor. Verder schiet je in RAW en doe je de witbalans als je je bestanden uitpakt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jul 2012 14:51 
Gebruikers-avatar
 Profiel
OK thanks, geheel op smaak dus.
Ik kna 300 aanslgfen epr minuuy tikkken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jul 2012 17:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Is fotografie niet altijd een kwestie van smaak?

Bij strobist hun je vaak al gewoon flitslicht gebruiken als WB stand, omdat het bij strobist fotografie erg populair is om omgevingslicht donker te houden zal dat mnder invloed hebben op je witbalans.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Jul 2012 10:38 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Zorg er vooral voor dat wanneer je flitslicht mengt met omgevingslicht, je de kleurtemperatuur van het flitslicht met kleurfilters aanpast aan die van het omgevingslicht. Anders krijg je een foto met twee verschillende witbalansen; krijg je nooit meer goed.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Jul 2012 10:41 
Gebruikers-avatar
 Profiel
waarom zou je dat goed willen krijgen dan? Soms is dat verschil toch juist t doel?
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Jul 2012 20:51 
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

waarom zou je dat goed willen krijgen dan? Soms is dat verschil toch juist t doel?

En dat zelfs andersom: als je het bestaande licht blauwer wilt krijgen voor een koel effect kun je een oranje filter op de flitser op je model zetten, en dat corrigeren naar een normale witbalans. Het gevolg is dat de omgeving dan blauwer wordt.
Maar het is natuurlijk maar welk beeld je voor ogen hebt, en hoe je dat gaat bereiken. De witbalans tijdens het schieten maakt eigenlijk nog het minst uit. Dat kun je achteraf fixen. Het licht tijdens het schieten niet.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 8 berichten ] 

Grijswaarden