[ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Titel: Reis naar China
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:16 
 Profiel
Binnenkort vertrekken we voor 3 weken naar China. Statiefje gaat mee, dus zal ik flink wat HDR's foto's gaan maken, en ook wat panorama's, misschien ook die wel in HDR. Dat brengt met zich mee dat ik heel veel data ga genereren. Nu heb ik al een SD kaartje van 32 GB, daar kunnen ongeveer 1400 RAW foto's op. Nu denk ik dat dat voor 3 weken China wat weinig is, en in verband met budget heb ik geen geld voor nog 2 a 3 van die kaartjes. Ook ben ik bang dat door apparatuur op het vliegveld de data gewist kan worden. Nu wil ik dus af en toe wat data via internetcafes of een pc van een hotel doorsturen naar Nederland.
Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring daarmee? Wat is de beste manier?
Enkele opties die ik overweeg:
- Mailen via WeTransfer: zou een prima optie zijn (als het werkt in China), maar een WeTransfer linkje werkt maar 2 weken.
- Uploaden op Google Drive: ik hoorde iets over dat Google (deels) geblokked wordt in China, iemand ervaring hiermee?
- Dropbox / Box.net: nooit echt mee gewerkt, gaat dit werken op openbare pc's?
- Misschien zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

Graag jullie commentaren en ideeën!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een ticket van 1500,- en geen 50,- over voor twee extra kaartjes?: http://www.digitalsonline.nl/pagina/p/5 ... c-c10.html
Jaap heeft een ekster.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Volgens mij is de kans dat je data wordt gewist door apparatuur op het vliegveld net zo klein als dat 'ie wordt gewist door de hond van de buren of een ander willekeurig verschijnsel.

Los daarvan denk ik niet dat dit topic hier op zijn plaats staat :roll:
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas | Formerly known as DooieAap

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:43 
 Profiel
Beetje kort door de bocht reactie meneer keredsnah. Ticket was overigens 500 euro retour. Als je even verder leest lees je ook dat ik bang ben dat onderweg data gewist wordt door apparatuur. Buiten dat heb ik ook gewoon interesse in of het mogelijk is wat ik vraag en op welke manier.

@Dooieaap Na lang overwegen heb ik het topic hier geplaatst aangezien ik geen betere categorie kon vinden. Als een mod het wil verplaatsen vind ik dat prima.
Wat betreft de kans van het wissen, wie zegt dat ze in China net zo'n goeie en veilige apparatuur gebruiken als in Nederland? Ik weet uit mijn tijd van analoge fotografie dat rolletjes er in ieder geval gevoelig voor kunnen zijn.

Is er wellicht ook nog iemand die daadwerkelijk op mijn vraag wil ingaan?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:47 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Je wilt dus 1 á 2 kaartjes van 32GB gaan uploaden? Stel dat gaat met 1mbit up (geen idee hoe de snelheden in China zijn), dan duurt het uploaden voor bijv. 50GB ongeveer 114 uur. Een beetje zonde van je vakantie, en waarschijnlijk zelfs nog duurder aan internetcafé kosten dan een paar extra kaartjes kopen.
Verder gaat een SD/CF kaart of een HDD in een laptop echt niet kapot door de handbagage scanner van een vliegveld.

Maar de beste optie is natuurlijk om geen HDR te schieten, dat is toch lelijk en voor n00bs. Gewoon goed belichten en je bent over 10 jaar ook nog blij met je foto's. :)

Laatst gewijzigd door -DG- op 06 Jun 2012 12:55, in totaal 3 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
p0ngmaster schreef:

Beetje kort door de bocht reactie meneer keredsnah. Ticket was overigens 500 euro retour. Als je even verder leest lees je ook dat ik bang ben dat onderweg data gewist wordt door apparatuur. Buiten dat heb ik ook gewoon interesse in of het mogelijk is wat ik vraag en op welke manier.

@Dooieaap Na lang overwegen heb ik het topic hier geplaatst aangezien ik geen betere categorie kon vinden. Als een mod het wil verplaatsen vind ik dat prima.
Wat betreft de kans van het wissen, wie zegt dat ze in China net zo'n goeie en veilige apparatuur gebruiken als in Nederland? Ik weet uit mijn tijd van analoge fotografie dat rolletjes er in ieder geval gevoelig voor kunnen zijn.

Is er wellicht ook nog iemand die daadwerkelijk op mijn vraag wil ingaan?

Analoge rolletjes reageren op straling omdat ze daarvoor gemaakt zijn (röntgenstraling komt neer op licht buiten het voor ons zichtbare spectrum). Bij digitale fotografie is het niet het geheugenkaartje maar de sensor van de camera die gevoelig is voor licht, en dan ook nog alleen als de camera aan staat.

Voor wat het waard is, ik ben meerdere keren in China geweest en noch CF, noch SD-kaarten hebben daar zichtbare gevolgen van ondervonden.

Tenslotte, los van de rest van het verhaal... ik ben tamelijk spastisch als het aankomt op het leegmaken van fotokaartjes tijdens een reis. Dat zou voor mij een no-go zijn. Ook al heb je een back-up van je kaartje naar NL gestuurd vanuit een internetcafé, ik zou gewoon zorgen dat je genoeg ruimte hebt voor meer foto's. Het is inderdaad een eenmalige investering van een paar tientjes, ik snap dat niet iedereen zich die uitgave even pijnloos kan veroorloven maar je gaat zoveel ontspannener op vakantie (anders zul je net zien dat je enige kaart vol is op het moment dat er geen internetcafé te bekennen is, moet je op het schermpje van je camera foto's beoordelen om te zien wat er gewist mag worden, met alle gevolgen van dien... accu van de camera raakt sneller leeg door het schermpje telkens aan, etc. Been there, done that.)

PS leesvoer over röntgenstraling en geheugenkaartjes:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3027/~/nikon-digitale-camera%27s-en-r%E3%B6ntgenscanners-op-vliegvelden

http://forum.belgiumdigital.com/f57/fotomateriaal-door-x-ray-scans-luchthaven-273587.html

Algemene conclusie; beetje röntgenstraling kan geen kwaad.

Laatst gewijzigd door AvdHeijden op 06 Jun 2012 13:03, in totaal 2 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:00 
 Profiel
Ik wou dan natuurlijk niet het hele kaartje in 1x uploaden maar gewoon af en toe wat foto's die ik die dag geschoten heb. Fijn om te horen dat jullie er wel goede ervaringen mee hebben, dat stelt me enigzins gerust.

Even nog aanvullend, ik ben niet te gierig voor een kaartje, vanwege een probleem met verlof moet ik al 3 weken onbetaald verlof nemen, en ik wil ook niet teveel teren op mijn vriendin, dus mijn budget is ECHT erg beperkt.
Maar misschien moet ik dan toch maar eens gaan sparen voor 2 kaartjes, in totaal drie van 32GB zou voor 3 weken dan toch genoeg moeten zijn?

Op de opmerking van -DG- over HDR zal ik maar niet in gaan, ik ben zeker geen noob, en HDR hoeft niet lelijk te zijn als je het goed doet. Soms is het contrast simpelweg te groot. Gelukkig stond er een smiley bij de opmerking ;)

Maar dan nu nog een keer: kan iemand daadwerkelijk ingaan op mijn vragen nu de andere kwesties opgehelderd zijn?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:20 
Gebruikers-avatar
 Profiel
nog meer antwoorden?

Koop gewoon kaartjes en verkoop ze weer voor 75% van de prijs als je terug bent. Of maak nu een dropbox account, loop naar de openbare computer van de buurman en probeer of t werkt
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:25 
 WWW  Profiel
Dropbox gaat (gratis) tot 2 GB, niet echt een optie denk ik.. :)
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:29 
 Profiel
uploaden van gigabytes zal bepaald geen lolletje zijn. Kaartjes kopen in china kost maar een fractie van hier. De kosten en verloren tijd in een internet café zullen dit ruimschoots overtreffen.
Mijn kaartjes zijn al veelvuldig door de xray gegaan en hebben daar nu nog steeds geen hinder van.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:31 
Gebruikers-avatar
 Profiel
In China kaartjes kopen raad ik af als je je foto's mee terug naar NL wil nemen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:37 
 Profiel
Kort:

1. Geheugenkaartjes zijn vrijwel onverwoestbaar. Mocht je toch wat benauwd zijn voor straling, wikkel ze dan in aluminiumfolie (supergoedkoop)
2. Geheugenkaartjes zijn spotgoedkoop en ik zou er gewoon meerdere kopen. Plus één reserve.
3. Geheugenkaartjes zijn klein. Ze worden gejat, vallen uit je tas of verdwijnen in de wasmachine. Absoluut ongeschikt om foto's op te bewaren. Dus: Neem iets mee waarop je dagelijks een backup kunt maken van je geheugenkaartjes!!!!!. Een goedkope kleine laptop, data-tank whatever. Dit is een unieke, prachtige reis en de foto's zijn het enige tastbare wat je nog hebt als je weer thuiskomt. Backup, backup, backup.

Over internetcafés en hotels: ik kan een aantal problemen opnoemen die je tegen zou kunnen komen:
1. Geen kaartlezer in de PC.
2. De USB-aansluiting is door een (zeldzaam) goede systeembeheerder buiten gebruik gesteld
3. De PC is geïnfecteerd en registreert al je wachtwoorden
4. De Windows-versie is chinees. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat erg lastig werkt....
5. De internetverbinding is rete-traag.
6. Werkt dit uberhaupt wel in China, hebben ze daar niet een vreselijk goede landelijke firewall?

Chiel

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:56 
 Profiel
@Kissyfur Waarom geen kaartjes in China kopen? Leek me nu juist een fijne optie vanwege dat het goedkoop is.

@multikoe Over het algemeen ben ik erg zuinig op mijn spullen. Neemt niet weg dat ze daar idd gevoelig voor zijn. Backuppen op datatank of laptop is niet echt een optie, aangezien ik dat dan ook nog zou moeten kopen, en er ook drie weken mee door China zal moeten zeulen.
Wat betreft je opmerkingen over internet, precies waar ik idd al bang voor was. Mede door de waarschijnlijk trage upload en veiligheidsredenen valt dat dan eigenlijk af.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou lekker thuisblijven.
Jaap heeft een ekster.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 13:58 
 Profiel
Goh keredsnah, jij weet een nieuwe gebruiker van dit forum echt een welkom gevoel te geven.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 14:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
p0ngmaster schreef:

@Kissyfur Waarom geen kaartjes in China kopen? Leek me nu juist een fijne optie vanwege dat het goedkoop is.

Omdat er in China in 1 dag meer goedkope namaaktroep wordt geproduceerd dan in de rest van de wereld in 100 jaar. Vaak verraden spelfouten of goedkope materialen dat het om namaak gaat maar soms kom je er pas achter als je net gekochte spotgoedkope Sandisk 64GB SDXC stiekem een te duur betaald no-name traag 4GB kaartje blijkt te zijn dat na 3x schrijven errors vertoont.

Ik weet dat westerse bedrijven ook hoogwaardige producten laten maken in China (ik werk zelf voor een Nederlands bedrijf dat een deel van de productie uitbesteedt in China) maar als je in China opvallend goedkope producten ziet zou je meteen verdenkingen moeten hebben: 95% kans dat het namaak is, 5% kans dat het geen namaak is maar uitval die niet verkocht zou mogen worden.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 14:21 
 Profiel
OK, bedankt voor de tip!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 14:29 
 Profiel
valt wel mee hoor. op interent kun je betrouwbare winkels zoeken. In China zijn er ook gewoon fotografen en die komen heus niet naar het westen om kaartjes te kopen.
Voor 3 euro op de hoek van de straat doe je hier ook niet. Maar als je heel zeker wilt zijn koop je ze hier en test je ze uitgebreid.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 14:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
mace schreef:

valt wel mee hoor. op interent kun je betrouwbare winkels zoeken. In China zijn er ook gewoon fotografen en die komen heus niet naar het westen om kaartjes te kopen.

Dat klopt maar als je in China in een goede elektronica/fotowinkel gaat shoppen ben je niet rete-goedkoop uit hoor. Voor luxeartikelen is het prijsverschil China/NL helemaal niet zo groot. Dus om dan te wachten tot je in China bent omdat het daar zo lekker goedkoop is, dat zou ik niet doen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 15:01 
 WWW  Profiel
Wat moet je met 4200 opnamen ???
Dat is toch bezopen ?
wie ga je daar mee lastigvallen ??

Schiet gewoon kritischer. Nadenken voordat je afdrukt komt je werk ten goede en bespaard selecteren achteraf.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 15:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
1400 foto's op 1 kaartje, je wil 3 kaartjes totaal hebben, dat zijn 4200 foto's die je in 3 weken wil maken... 200 foto's per dag dus... Ik zou gewoon wat selectiever doen.

Te laat....Dirk is sneller.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 15:47 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
eerste wat in mij opkwam toen ik dit topic las, de opmerkingen die drik en bob ook maken. Waarom zoveel??
200 foto's per dag. Dan wordt je zo'n japanner die de vakantie door de lens heen ziet !

Maar behalve dat, als ik zoveel foto's zou gaan nemen, zou ik gewoon hier een aantal extra kaartjes aanschaffen!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 15:48 
 Profiel
@dirk en bob: zoals ik boven al aangaf schiet ik in HDR, dat is 5 opnames per foto, en ook nog soms panorama's in HDR dat is 20 foto's of 5x 20 foto's per panorama. Natuurlijk schiet ik zo selectief mogelijk maar ik wou gewoon weten wat de mogelijkheden zijn voor backup op reis. Hoeveel foto's ik schiet is natuurlijk ook mijn eigen zaak en doet niet af aan mijn vraag. De ene fotograaf is de andere niet, en ik ben echt geen Japanner die iedere stoeptegel vastlegt.
Heb nog eens wat verder zitten zoeken en bv. imagetanks zijn behoorlijk duur (250 - 300 euro). Backup via dropbox of google drive heeft wat bezwaren. Heb trouwens ook zelf nog een online backup dienst die wel onbeperkt is, dus dan vervalt het bezwaar dat die opslag beperkt is, maar dan zit je dus nog steeds met langzame upload en dergelijke.
Dan blijven kaartjes dus over, moet ik dus ook goed mee oppassen ivm diefstal en verlies.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 16:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je camera kunnen ze ook jatten..

Kaartjes blijven dus over, daar heb je bij je volgende reis ook weer wat aan.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Jun 2012 16:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ellenvandrunen schreef:

Je camera kunnen ze ook jatten..

Kaartjes blijven dus over, daar heb je bij je volgende reis ook weer wat aan.

Precies en als je op een "foute" pc inlogt in een internetcafé en je password van een online storage service wordt gejat kan men je foto's deleten nadat je vertrokken bent. Kom je thuis achter, nadat je je SD-kaartje al 4x geleegd en overschreven hebt. :N

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jun 2012 00:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou een laptop meenemen met en een spindle dvd's en deze branden en opsturen, natuurlijk niet brandend in de postbus doen :).
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jun 2012 08:15 
 Profiel
p0ngmaster schreef:

@multikoe Over het algemeen ben ik erg zuinig op mijn spullen. Neemt niet weg dat ze daar idd gevoelig voor zijn. Backuppen op datatank of laptop is niet echt een optie, aangezien ik dat dan ook nog zou moeten kopen, en er ook drie weken mee door China zal moeten zeulen.

En toch, ik blijf er op hameren: Je gaat een unieke reis maken en het feit dat je panorama en HDR gaat doen geeft aan dat je foto's belangrijk vindt en dat je er de tijd voor neemt. Allemaal prachtig. Je laat het alleen liggen als het gaat om de zorg voor je foto's NADAT je ze genomen hebt. Een nieuwe image-tank is duur, dat klopt. Voor ongeveer een gelijk bedrag koop je een kleine, tweedehands netbook. Daar kun je je foto's op backuppen en nog beter: je kunt ze meteen bekijken en beoordelen. Zo'n netbook is niet zwaarder dan een flinke lens. En je hebt er daarna ook nog lang plezier van :)

Chiel

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jun 2012 08:47 
 Profiel
Allemaal leuk, netbook, laptop, maar drie weken bagage in 1 rugzak is al erg krap, en zoals ik al eerder aangaf, ik moet al onbetaald verlof nemen voor deze reis dus ik heb niet zomaar 2 a 300 euro liggen voor nieuwe apparatuur, en als ik dat al had investeerde ik dat in een fijne nieuwe lens ;)
Ik denk dat ik maar gewoon 50 euro investeer in 2 kaartjes, is in ieder geval goedkoper dan een netbook. Bedankt voor alle tips!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jun 2012 09:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zou ik ook doen. Spreid je risico; ik neem op zulke reizen een stapel kaartjes van 4 en 8gb mee. Ik schiet ook redelijk veel, maar gooi aan het eind van de dag de minst goede weg (gewoon vanaf de camera selecteren). Wel zorgen dat je die kaartjes altijd bij je hebt, zeker in het vliegtuig. En je niet teveel zorgen maken als er 1 kwijt of stuk raakt. Je weet toch niet meer wat er op stond, en de meeste foto's heb je nog.
EOS50DAF17502.8IFEF501.8EF702004LAF102045.6.......................................................................................de reisfotograaf

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Jun 2012 10:05 
Gebruikers-avatar
 Profiel
multikoe schreef:

Je laat het alleen liggen als het gaat om de zorg voor je foto's NADAT je ze genomen hebt.

Och, als je de kaartjes gewoon netjes bewaart is er niks aan de hand en gaan ze er echt niet zomaar vanaf. Als je tas in de rivier valt en je kaartjes worden nat, dan zou je imagetank/notebook ook nat zijn, en dikke kans dat je kaartjes dat gewoon overleven. Koop een mooi hoesje waar er meerdere in kunnen en je hoeft ze echt niet kwijt te raken hoor. Diefstal ja, dat kan.. maar dan jatten ze zowel je kaartjes als je notebook. Zolang je geen verroeste schroevendraaier tussen je ribben krijgt zou ik me niet te druk maken om diefstal.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Grijswaarden