[ 17 berichten ] 
 Titel: Hangplekken gezocht!
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 10:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor mijn afstudeerproject ga ik hangplekken in Nederland fotograferen. Ik ben daarbij op zoek naar zoveel mogelijk door de gemeente aangelegde hangplekken. In mijn geval is het belangrijk dat de hangplek zich in een gebied bevindt waar verder niks is, een afgelegen plaats, een zogenaamde non-plek.

Mijn vraag aan jullie: weten jullie een hangplek waar je misschien vroeger hing of wel eens langs fietste?

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij die plek konden aanwijzen via Google Maps.
Ga daarvoor naar http://g.co/maps/nmtm8
Zoek de hangplek die je kent op,
Klik op Edit en daarna op het blauwe icoontje bovenaan de kaart (Add a placemark),
Klik op je hangplek en geef hem eventueel een naam,
Klik OK

Mocht dit niet lukken, dan is een beschrijving met straat en plaatsnaam ook welkom.

Bij voorbaat dank!

Sven

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Hangplekken gezocht!
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 11:56 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Sven Zijderveld schreef:

een zogenaamde non-plek.

Wanneer je hiermee verwijst naar de 'non-lieux' van Marc Augé denk ik dat je theoretische onderbouwing van je project niet klopt.

heb overigens wel een hangplek in de Dordtse Biesbosch toegevoegd, weet alleen niet exact op de kaart aan te wijzen waar die zit.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 12:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat stuk heb ik inderdaad gelezen. Wat ik bedoel met een non-plek, is een plek zonder identiteit. Doordat de gemeente er een huisje/hutje neerzet en er jongeren komen, krijgt de plek een identiteit. Bedankt voor je toevoeging.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 12:08 
 WWW  Profiel
Bedoel je zoiets?
Foto linksonder:
Afbeelding
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 12:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Maarten_E: Zo te zien midden in een woonwijk? Hoe meer afgelegen, hoe beter.

En als toevoeging: omdat hangjongeren door de gemeente als probleem worden gezien, maakt de gemeente plekken buiten het centrum, op een meer afgelegen plek. Dat wil ik in beeld gaan brengen. Het gaat daarbij niet zozeer om de jongeren, maar om de plek zelf en de omgeving van die plek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 12:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dus het gaat niet over hangplekken voor ouderen ?
Je ziet ze nogwel eens bij rontondes, sluizen en andere plekken waar men wat te kijken heeft...

Denk trouwens dat je de gemeente niet uit hoeft om hangplekken te vinden.
Maar zal eens rondkijken of ik iets tegenkom in een desolate omgeving.
Lijkt me wel een interresant onderwerp, mnm omdat je van de lege plek uit gaat.
Of worden het toch strobist groepsplaatjes ?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 13:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb er 2 toegevoegd in Vlaardingen succes.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 13:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb er 2 in Groningen toegevoegd. Vooral dat basketbalveldje is wel mooi, ligt midden tussen uitgestrekte grasvelden.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 15:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hangplek nabij begraafplaats in 's-Gravenland, Capelle aan den IJssel toegevoegd.
Afterview.nl | AFTERVIEW Fotografie

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 16:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eentje in toegevoegd. Door de gemeente geplaatst aan de rand van een woonwijk. Succes! Tof project
www.jordyhuijbregts.com // Facebook // Blog // Tumblr (daily updates)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 16:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eentje toegevoegd, veel succes!
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Nov 2011 19:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Martijn was me al voor!
ik had em ook ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Nov 2011 12:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eentje toegevoegd in Zeewolde, door de gemeente is daar een skatebaan aangelegd buiten alle woonwijken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Nov 2011 15:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Interessant, heb het zelf ook eens willen doen in R'dam, maar iets hield me tegen (ws. toch een barriere om op zo'n groep af te stappen die vaak pretendeert heel stoer te zijn).

Ik begrijp eigenlijk niet dat je er naar op zoek bent, want ik loop vaak lange afstanden door steden, en kom eigenlijk continue hangplekken tegen. Ik heb er een paar toegevoegd.

edit: ik zie nu dat je op zoek bent door naar de gemeente aangelegde hangplekken, buiten de stad. Dus geen bankjes, skateparken, en voetbalvelden dus? Misschien kan je wat criteria toevoegen, anders krijg je een lading van honderden locaties die je af moet reizen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Nov 2011 16:03 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ik heb een drietal hangplekken in Lichtenvoorde toegevoegd, allemaal centraal gelegen maar toch niet direct in de buurt van bebouwing.

Dirk Jan heeft overigens ook wel eens last van hangjongeren.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Nov 2011 16:58 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Heb er een in Zwijndrecht toegevoegd, lijkt me wel een geschikte locatie:

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Hangplekken gezocht!
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Nov 2011 17:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt voor alle toevoegingen! Ik denk dat ik inmiddels een goede verzameling heb om mee aan de slag te gaan. Zoals in mijn startpost ook staat, is het belangrijk dat de hangplek door de gemeente aangelegd is, zodat je hun bedoeling kunt zien waar ze de jongeren willen hebben om van het 'probleem' af te komen. Ik zoek daarbij specifiek naar plekken buiten de bebouwing, aan de rand van een stad of dorp.

Catflap: het gaat dus om aangelegde hangplekken en het gaat om de plekken en de omgeving van die plekken, niet de mensen.

Azrael: Basketbalveldje ziet er goed uit, bedankt.

inquestos: Bedankt voor je toevoeging. Om echt goede plekken te vinden en vooral veel, heb ik toch echt de hulp van anderen nodig. Als ik zelf zou moeten gaan zoeken, zou dat erg lang gaan duren voor ik dezelfde hoeveelheid gevonden zou hebben. En inderdaad, geen voetbalvelden of bankjes, maar dit soort plekken.

AllStar: Ziet er ook goed uit, bedankt. Ga ik binnenkort ook even kijken.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 17 berichten ] 

Grijswaarden