[ 13 berichten ] 
 Titel: Digitaal vs analoog voor reportage
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Apr 2011 20:53 
Gebruikers-avatar
 Profiel
IK KOM ER NIET UIT...

Voor een projectje ga ik binnenkort 24u. op pad met een dakloze buitenslaper in Den Haag.
In de hoop een mooie reportage te kunnen maken.

Nu zit ik een beetje in dilemma...

Twijfel of ik het digitaal zou doen of niet.
Heb zelf geen full frame camera en aangezien ik op veel donkere plekken verwacht te komen en
liever niet flits. ivm de sfeer.. twijfel ik over het gebruik van mijn digitale camera.

Het voordeel van film is dat ik met 1600 en 3200 filmpjes een wat mooiere sfeer neer kan zetten met gebruik van omgevingslicht... Nadeel is ontwikkelen, inscannen...

Dan toch maar de digitale camera met reportage flitser??....of toch niet!?
Ben benieuwd wat jullie aanpak of keus zou zijn??!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Apr 2011 21:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kan altijd een hi-end full-frame cam+lichtsterke primes huren bij bijv.: http://www.pixto-f.eu/
En alleen slecht flitsen verpest de sfeer ;)
Je weet niet wat je niet weet?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Apr 2011 21:23 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
ISO1600 of 3200 gerate kleurenfilm haalt die ISO gevoeligheid nooit, daarnaast, ik gebruikte mijn E-1 op ISO3200, ik ben benieuwd wat voor camera je hebt, waarvan je denkt dat je die niet op ISO 3200 kan gebruiken? Voor de meeste digitale camera's is dat naar mijn idee geen enkel probleem.

Als je op film wilt schieten, kan ik dat alleen maar toejuichen, maar doe dat niet omdat je denkt dat je daarmee een hogere ISO gevoeligheid kan behalen.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel: Re: ADVIES GRAAG...
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Apr 2011 07:04 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Heb een Canon 450 die gaat helaas niet verder dan 1600 ISO... :cry:

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Apr 2011 07:42 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Gewoon even testen? Donkere plek opzoeken en wat foto's maken met analoog/digitaal en kijken hoe het uitpakt?

ps: topictitel aangepast, "Advies graag" is niet echt een handige omschrijving van een onderwerp.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Digitaal vs analoog voor reportage
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Apr 2011 09:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ISO 1600 met een lichtsterke prime zou prima moeten gaan joh. En een beetje beweging kan ook wel in zo'n serie.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Digitaal vs analoog voor reportage
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Apr 2011 19:22 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dank voor de feedback!

Aangezien ik er tegen op zie om te ontwikkelen en te scannen... zal digitaal het meest voor de hand liggen.
Zal wat test shots maken met hoge ISO in wat moeilijkere licht situaties.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Apr 2011 09:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vergeet daarbij ook niet het effect dat de korrel van zo'n hoge iso film op je beeld kan hebben; als je toch over sfeer spreekt ;)
D300, Nikkor 18-70, 35/1.8D, 50/1.8D, Micro 105/2.8D, 70-200/2.8 VR-I, sigma 10-20, Bigma en dan ook nog wat flits meuk...
www.corethron.nl

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Apr 2011 12:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
atmosphere schreef:

ISO1600 of 3200 gerate kleurenfilm haalt die ISO gevoeligheid nooit, daarnaast, ik gebruikte mijn E-1 op ISO3200, ik ben benieuwd wat voor camera je hebt, waarvan je denkt dat je die niet op ISO 3200 kan gebruiken? Voor de meeste digitale camera's is dat naar mijn idee geen enkel probleem.

Als je op film wilt schieten, kan ik dat alleen maar toejuichen, maar doe dat niet omdat je denkt dat je daarmee een hogere ISO gevoeligheid kan behalen.

ISO3200 zal technisch geen probleem zijn op de meeste moderne camera's, maar het reslutaat kan om te huilen zijn. Ik zou bijvoorbeeld met een NIkon D80 of D200 nooit hoger dan ISO 1600 schieten
Flickr!
Nikon 2 x D300, Nikon 50mm AF 1.8, Nikon AF-S 17-55 F2.8 , Σ 70-200 2.8 EX APO HSM, Nikon SB-600[/i][/b]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Apr 2011 12:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Om iso 3200 te krijgen met de 450D, dan kan je 1 stop onderbelichten en in de rawconverter naderhand die ene stop weer corrigeren. De ruis zal wel aanzienlijk worden en ook het detail en de scherpte zal gedeeltelijk weg vallen in de ruis. Naar z/w omzetten zou ik dan in ieder geval doen, om de lelijke kleurruis te onderdrukken. Je camera instellingen op zw zetten voor het fotograferen helpt dan wel een beetje bij het beoordelen van de beelden op het schermpje.

Mijn voorkeur zou ook eerder naar film gaan (3200 z/w bijv), maar ook dat vergt wat handigheid.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Apr 2011 19:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
jbazelmans schreef:

atmosphere schreef:

ISO3200 zal technisch geen probleem zijn op de meeste moderne camera's, maar het reslutaat kan om te huilen zijn. Ik zou bijvoorbeeld met een NIkon D80 of D200 nooit hoger dan ISO 1600 schieten

Ach, 3200 goed belicht zal altijd beter zijn dan 1600 een stop onderbelicht (tenzij de camera geen echte 3200 heeft natuurlijk, dan maakt het niet uit).

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Apr 2011 00:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
flitser sowieso meenemen, misschien kun je er nog visueel gebruik van maken. Maar kleuren film kan ik je niet echt aanraden op die iso's, wordt imho niet mooier dan digi. Z/w kun je nog vanwege de korrel semi experimenteel mee dingesen.
-- Voorzitter van het bewerk-politbureau. --

wel mooie site

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Apr 2011 20:34 
 WWW  Profiel
Persoonlijk zou ik of een D700 huren of een mamiya 645 met 1.9/80mm met ilford 3200 op 1600 gebruiken. Een dagje een camera huren kost niet zo veel.
Wil je film schieten dan zou ik middenformaat gebruiken. Door het grote negatief valt de korrel veel minder op. Andere lichtsterke lenzen dan de 1.9/80mm (standaardlens) van mamiya ken ik niet.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 13 berichten ] 

Grijswaarden