[ 8 berichten ] 
 Titel: Lichtvlek verwijderen in photoshop
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 12:01 
 WWW  Profiel
Wie kan me helpen met wat tips en tricks om een lichte plek uit een foto weg te halen?
Zelf had ik hem er vrij bewust in gezet, of in ieder geval bewust niet uit weg gelaten.
Nu krijg ik opeens van mijn opdrachtgever te horen dat ze wel die foto willen gebruiken, maar dan wel zonder lichtvlek. En of dat ook nog voor morgen eind van de middag gaat lukken, bij 3 foto's.

Ik ben al bezig geweest om te clonen, maar doordat er een verloop in de belichting zit pakt dat niet mooi uit. Ik ben al bezig geweest om met een penseel te gaan schilderen; zelfde probleem. Dodge krijg ik ook geen mooi resultaat mee.
Exposure laag aanmaken en dat voorzichtig weg gummen werkt ook al niet bij mij.

Het zal allemaal wel aan mijn photoshop skills liggen, maar wellicht is er hier iemand die tips en tricks heeft om dit fatsoenlijk aan te pakken. Het zou zo jammer zijn als ik moet melden dat de vlek er achteraf eigenlijk niet uit te halen is.

Dit is een uitsnede van de foto. Hele foto mag ivm een embargo helaas niet online.

Alvast vreselijk bedankt aan diegenen die me kunnen of willen helpen!

Afbeelding
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 12:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gebruik gradient! Althans, ik heb hier geen ervaring mee ofzo maar dat lijkt me een prima oplossing.
Enter quick mask, selecteer je gradient (sneltoets G), selecteer je soort gradient in de toolbar boven (een verloop van 0 % naar 100 % naar weer 0 % in jouw geval), ga uit quick mask en pas met curves (ctrl+m) alles lekker aan. :)
Je kan er ook zonder quick mask nog een gradientje overheen gooien met de kleur gekozen door je pipet-dingetje.. Sorry voor mijn kneuzige photoshop-termen :fluit:

(zeer snel) probeersel! :)
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Lichtvlek verwijderen in photoshop
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Jan 2011 08:18 
 Profiel
Of gebruik Viveza
Control point op de lichte vlek en brightness naar beneden halen
Kom je denk ik een heel eind mee

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Jan 2011 08:56 
 WWW  Profiel
Thanx voor het meedenken en meehelpen mensen!

Ik ben al een eind meer tevreden met het resultaat wat ik nu heb.
In eerste instantie werkte ik met 1 enkele gradient van transparant naar zwart toe.
Kwam na een minuut of tien pielen tot de conclusie dat dat zwart niet heel handig was gekozen. De achtergrond is volgens mij ook niet zwart... (had over HugoArts opmerking heen gelezen).
Dus opnieuw beginnen, en dan een gradient naar linksboven toe, en met het pipet de kleur van de achtergrond waar je naar toe werkt geselecteerd. Dat ging al beter.
Een tweede gradient eroverheen met pipetje op de kleur die van onder is, en daarna heel voorzichtig met een grote brush en weinig dekkingsgraad gaan gummen maar. Dat ging goed!
En toen kwam ik tot de ontdekking dat ik vergeten was in Camera RAW mijn instellingen terug op high res te zetten :(
Dus kon voor de derde keer beginnen. Maar nu weet ik gelukkig wat ik wil en hoe ik het wil. Dus dat ging een heel stuk beter.
Nu nog even een tik meer kleur toevoegen en verscherpen en foto 1 is klaar. Gelukkig is er maar 1 andere foto waar een lichtplek zit die ze weg willen hebben. Dus ik zit wat rustiger dan vanochtend ;)

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Jan 2011 18:52 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Of met magic eraser hele grijze wegknippen en opnieuw painten met fill tool?
Canon EOS 400D || 50/F1.4 || 17-70/F2.8-F4.5 || 70-200 2.8 || 18-55/F3.5-5.6 II || 55-200/F4.5-5.6 II USM || Speedlite 550EX

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Jan 2011 07:23 
 WWW  Profiel
Was niet mogelijk; haar haar zat niet strak genoeg om geen enorme pluizen tussen de plukjes haar over te houden.
Heb het uiteindelijk opgelost door met een paar gradients met iets verschillende instellingen en richtingen te werken, en dat met een grote brush op met lage dekkingsgraad en geen hardheid weg te gummen. Paar minuten per foto en ik was toen klaar.

Alleen weer een beetje jammer dat ik thuis altijd probleemloos in prophoto rgb print, en Camera RAW daar ook op ingesteld heb, en dat ik er glad niet aan gedacht had dat de foto's dit keer naar het lab gingen, en daar niet gemeld dat ze in prophoto aangeleverd waren.
Kan ze straks eind van de ochtend opnieuw gaan wegbrengen :P
Ik hou niet van leermomentjes door onoplettendheid van mijn kant; die kosten me geld :P

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 Jan 2011 10:27 
 WWW  Profiel
Grom. Moet niet in Prophoto RGB, moet niet in Adobe RGB, maar moet het in sRGB worden aangeleverd.
Weer opnieuw beginnen. Waren bij het lab overigens flink verbaasd over het verschil tussen de verschillende versies als ze ze daar afdrukken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Lichtvlek verwijderen in photoshop
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Feb 2011 21:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is toch een kwestie van drie keer klikken? bewerken - omzetten naar profiel - sRGB?
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 8 berichten ] 

Grijswaarden