[ 20 berichten ] 
 Titel: Portfolio
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 16:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hallo,

Over een maandje ga ik toelating doen bij de kabk voor de opleiding fotografie. Dan moet ik natuurlijk een portfolio meebrengen. Op dit moment heb ik al iets in elkaar gezet, maar ben er niet erg tevreden over. Ik heb nu een zwarte multomap, met doorzichtige hoesjes van 1 a4'tje groot. Een verticale foto kan ik dus redelijk groot laten afdrukken, maar een horizontale foto niet. De breedste zijde kan dan maar 20 cm zijn.
Wat voor map raden jullie aan om als portfolio te gebruiken? Zijn er mappen die beter geschikt zijn als fotografie portfolio? En is het erg als bepaalde foto's (de horizontale) kleiner zijn dan de verticale? Of kan ik ze dan beter allemaal even groot (klein) maken? :?:

Alvast bedankt :o
after the storm

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 16:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kunt de foto's ook draaien.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 16:57 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zoekwoord voor zoekfunctie: portfoliomap
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 17:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Kissyfur, dankje, ik zocht enkel op 'portfolio' en vond niet wat ik wilde.
after the storm

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Portfolio
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 20:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Toevalig heb ik er hier nog twee liggen waar ik niks mee doe.
Best degelijke portfolio map. Zwart leer en hoesjes van A4....als je interesse hebt hoor ik 't wel:)
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2010 22:53 
 WWW  Profiel
Ik snap best dat heel goede foto's geen superpresentatie nodig hebben maar om naar een toelating te gaan met een multomap lijkt mij geen goed idee.

Je bent blijkbaar serieus van plan om een opleiding te gaan volgen waar er meer mensen afvallen dan toegelaten worden. Het is een dagopleiding waar je een paar jaar wilt studeren neem ik aan. Je hebt een selectie gemaakt van je meest sprekende werk en daar een goed onderbouwd verhaal bij. Dat stop je dan volgens mij niet in een multomap.

Ik zou even naar bv een Harolds ofzo gaan en een echte/normale porffoliomap kopen. altijd handig om te hebben. Ik was geloof ik iets van 2 of 3 honderd euro kwijt (kocht er een paar extra bladen bij). Meer hoeft het niet te kosten.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 06:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Is het anno 2010 niet mogelijk een digitaal portfolio te laten zien?
Uiteraard weet ik niet wat er precies gevraagd is maar via de computer kan zoveel meer.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 06:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je werk moet spreken, niet je portfoliomap.
Zou er dus ook never nooit 300,- voor uitgeven. Lijkt mij overbodig voor nu.
Ook al is t voor een kunstacademie.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 09:48 
 Profiel
Werkelijk geen idee of het een goed plan is, maar een (goedkoop) boek afdrukken bij bijvoorbeeld topfotoalbum niet een idee? Dat kost je echt de kop niet (voor 2 tientjes ben je klaar met een pagina of 30, als je die korting gebruikt), en dat ziet er strak uit. De afdrukken daarin zijn echt van hele nette kwaliteit.
Natuurlijk is een profotoboek bijvoorbeeld nog mooier, maar dat kost weer een hoop meer.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 10:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
titus nee, voor de toelating moet je een fysiek portfolio hebben. Ik zou er niet teveel geld aan uit geven, A4 lijkt me gewoon goed. Dat vinden de docenten hier ook wel ok. Je gaat zeker voor de wervende richting.. Misschien toch je portfolio wel al wat divers maken.
-- Voorzitter van het bewerk-politbureau. --

wel mooie site

Licht Donker  
.
 Titel: Portfolio
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 12:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik had bij mijn toelatingsgesprek ook een digitaal portfolio laten zien, en dat was voldoende.
De mappen van Panodia vind ik erg mooi, foto's komen er ook mooi in naar voren. Wel wat duurder.

Je kan ook zo'n grote A2 map kopen waar je tekeningen in bewaard. En je foto's los presenteren in een passe partout.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 12:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
op de KABK san?
-- Voorzitter van het bewerk-politbureau. --

wel mooie site

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 13:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nee sorry fotovakschool, ik lees nu pas jouw berichtje voor mijn bericht. Bij de KABK is dus alleen een fysiek portfolio toegestaan?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 13:12 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Voor mij persoonlijk is het ontzettend achterhaald waarom leraren vragen om een fysieke portfolio. Digitale media is meer dan goed om de beelden te laten zien en de kleur ijking van die systemen zijn meestal beter dan hoe die fotolabs afgesteld staan, Daarbij vraagt een werkgever (Bij mij) niet meer om prints maar om de beelden, de beoordeling gaat dan ook veel sneller.

Mijn idee is niet a4 maar a3 (mischien met een witte rand) de beste manier om je beelden te laten presenteren. Het oogt veel beter en het isoleert de kijker. Daarbij zal ik ook 12 tot 15 van je beste platen laten zien, heel divers maar dat je ook bewust wilt laten zien welke stijl jouw het meeste aanspreekt. De A2 map waar San over had is een hele goede optie.
Doorzichtige hoesjes vind ik lame en een goede leraar gaat niet door het plastic jouw foto's beoordelen.
Verschillende formaten is heel goed, dat geeft een hele persoonlijke tint maar je moet het heel goed kunnen beargumenteren waarom dat formaat hebt gepakt.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 14:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Screaming_Life schreef:

Voor mij persoonlijk is het ontzettend achterhaald waarom leraren vragen om een fysieke portfolio. Digitale media is meer dan goed om de beelden te laten zien en de kleur ijking van die systemen zijn meestal beter dan hoe die fotolabs afgesteld staan, Daarbij vraagt een werkgever (Bij mij) niet meer om prints maar om de beelden, de beoordeling gaat dan ook veel sneller.

Volledig mee eens.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 14:52 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Mee oneens.
Ik laat toch graag wat fysieks aan mijn klanten zien, geeft de kwaliteit toch een stuk beter weer dan een schermpje.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 16:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kan een interessante discussie zijn. Op 't moment heb ik zelf liefst ook iets tastbaars, dan kun je het voelen en de diepte "zien"

Aan de andere kant, we leven in anno 2010 en als ik af en toe zie hoeveel geld ik wel niet uitgeef aan afdrukken...daar kun je ook genoeg andere leuke dingen voor doen.

Toevallig morgen zelf een sollicitatiegesprek bij een fotostudio. Neem zelf een PFN album mee + externe schijf met beelden die niet in het boek zitten en wel de moeite waard zijn.
jordycaris.nl ONLINE

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 16:23 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
soulpic schreef:

Kan een interessante discussie zijn.

wellicht, maar daar gaat het hier niet om. het gaat hier om een toelating bij de KABK en daar is een fysiek portfolio verplicht. argumenten voor en tegen een digitaal portfolio zijn niet relevant.

Meike, voor advies zou ik met name luisteren naar Karp en Simon, zij hebben succesvol toelating gedaan bij een kunstacademie en Simon specifiek bij de KABK.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 16:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je portfoliomap kan je niet toegelaten krijgen, maar kan er eventueel wel voor zorgen dat je niet toegelaten wordt. Met andere woorden, je kan het verpesten met een hele lelijke map. Maar een uiterst verzorgde map is geen entree-ticket.
Zorg gewoon dat het netjes en verzorgd is. Of dat nou in een multimap is of een daar voor bedoelde map, maakt in feitte niet zo veel uit. Al kan ik me voorstellen dat je met een goede portfoliomap meer zelfvertrouwen hebt. Dat is ook wat waard.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Dec 2010 19:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
atmosphere schreef:

Meike, voor advies zou ik met name luisteren naar Karp en Simon, zij hebben succesvol toelating gedaan bij een kunstacademie en Simon specifiek bij de KABK.

LOL Dank je wel!

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 20 berichten ] 

Grijswaarden