[ 14 berichten ] 
 Titel: Typografie en printen
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 17:24 
 Profiel
Hallo.

Net nieuw op dit forum. Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik waag even een poging:

Ik ben me wat aan het verdiepen in typografiestijlen en het uitprinten hiervan. Bij veel magazines wordt (naar mijn idee) vaak een dun lettertype gebruikt voor de hoofdtekst. Ik heb even wat lettertypes opgezocht en uitgeprint als test om dit na te bootsen maar uit mijn inkjetprinter zijn vrijwel alle lettertypes een stuk dikker. Alleen "Courier New" kan aan de magazines tippen maar verder... Er moeten toch meerdere lettertypes in die dunne stijl uit te printen zijn? Ligt dit aan het type printer of zie ik iets anders over het hoofd? Op internet kan ik hier niks over vinden dus ik hoop hier wat meer info te kunnen krijgen. Alvast bedankt.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 17:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
tja elk font zijn eigen settings en restricties van gebruik.
sommige fonts kan je wel gebruiken, maar zijn niet te printen en om dit te ondervangen zou je kunnen kijken of je in illustrator dit font kan omzetten naar lijnen en dit dan als laag in photoshop importeren.
weet niet of hier nog grafisch vormgevers rondhangen met specifieke font kennis hier, dit is een meer op fotografie gericht forum.
wat je nog wel kan doen is een scan maken van de tekst die je mooi vind, of goed vind als voorbeeld en deze bij what the font upload om het font type te vinden en dan hopen dat dit een gratis font is dat je kan gebruiken.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 17:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
de light versie gebruiken ipv de bold?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Typografie en printen
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 17:51 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
DPZ is geen DutchTypologyZone, dus helemaal op zijn plaatst binnen DPZ is dit topic niet. Binnen 'Documentair, Journalistiek & Reportage' was die dat overigens zeker niet, omdat typologie voor fotografen relevant kan zijn (voorlopig) hier geplaatst.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 17:53 
Gebruikers-avatar
 Profiel
uhm, volgens mij wordt de vraag niet goed gelezen. Zoals ik t lees print zijn INKTJETprinter de lijnen dikker dan hij ze op zn scherm ziet. En ja, dat kan heel goed aan je printer liggen. Probeer het eens op een laserprinter?
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 17:59 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
letters komen uit een printer altijd (wat) dikker dan wanneer ze gedrukt zijn, maar of dat het probleem is van de TS'er is me niet geheel duidelijk. misschien dat de oplossing meer te vinden is met een beter geschikt font?

Flipperkoning schreef:

tja elk font zijn eigen settings en restricties van gebruik.
sommige fonts kan je wel gebruiken, maar zijn niet te printen

:?: een font dat je niet kan printen kan je naar mijn idee niet gebruiken, als je gewoon op een legale manier aan een font bent gekomen, zijn er naar mijn idee maar weinig restricties aan, begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waar je op doelt :?:
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 19:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik dacht ook precies hetzelfde als Kissy aangeeft... probeer eens een afdruk op een laserprinter. Misschien werkt een hoge kwaliteit fotoafdruk (glans/mat) op een goede inktjet ook wel.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 19:42 
 Profiel
Als je letters hebt die zwart zijn en ze geprint worden als 'superblack' of hoe je het noemt kunnen ze op een huis, tuin en keukenprinter ook dikker uitkomen. Dan moet je kiezen voor 100% zwart, of je printer forceren (kan via de driver) op black/white.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 20:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
maar wat is nu precies je vraag? dunner in het algemeen? of dunner op je inktjet printer?

In het eerste geval: Helvetica Neue ultra thin. En ja dit is echt echt echt dun. (is sowieso een mooi lettertype omdat het zo veelzijdig is, de familie is er van ultra dun tot ultra dik.)
In het laatste geval vrees ik (en de rest boven mij) dat je toch echt moet gaan laseren, print zelf altijd op een laser printer en deze print de 0.01 lijntjes uit illustrator ook echt als 0.01 8-)
http://www.ephilippa.nl al is ie nog steeds in de maak

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 20:25 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Om de meest voor de hand liggende vragen dan maar even helder te hebben:
- welke printer?
- welk programma?
- welke lettertypen?
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2010 20:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Probeer ook bij het panel van fonts of in het menu er nog instel mogelijkheden zitten om het font met faux instellingen aan te passen. Ja er bestaan restricties die aangeven wat je met een font mag doen en wat je niet mag doen. Zo kan het gebeuren dat je het font wel mag gebruiken in een foto, maar niet mag gebruiken in teksten en als je dit als PDF aanmaakt krijg jeenfoutmelding op je font gebruik.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Typografie en printen
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Dec 2010 13:10 
 Profiel
Ik gebruik de Brother DCP-150C printer en voor de software InDesign. Eventueel kan ik ook wel langs een copyshop om te lazerprinten, maar het gaat mij er inderdaad gewoon om dat ik een lettertype dun uitgeprint krijg, zoals dat met "Courier New" wel gewoon lukt op de bovengenoemde printer. Ik heb een stuk of 20 lettertypes uitgeprint die ik op de pc heb staan (Helvetica heb ik blijkbaar niet en kan ik helaas ook nergens gratis downloaden), maar vrijwel alle lettertypes printen te dik, met de voor dat type lichtst mogelijke optie (vaak is 'light' niet mogelijk en test ik dus met 'regular') en de printerinstellingen op de beste kwaliteit.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Dec 2010 13:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou eens beginnen met goed papier, inkt wordt opgenomen in het papier. Als dit papier te absorberend is, krijg je nooit scherpe lijnen of hele dunnen lijnen.
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 Dec 2010 13:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
misschien wel handig om te kijken of bij de copy shop dit ook gebeurd, dan weet je dat het aan de fonts en indesign ligt en niet aan je printer. verder heeft rene een goed punt over het papier. je zou ook nog kunnen kijken bij fontbeheer of je niet ergens een stroke aan hebt staan, waardoor de letters dikker worden dan de bedoeling.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden